Hyväntahtoisuus/hölmöys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Missä kulkee hyväntahtoisuuden ja hölmöyden raja?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Hyväntahtoisuutta taidetaan nykymaailmassa pitää hölmöytenä jo sinällään?
Luulenpa että hyväntahtoisuuden ja hölmöyden "rajana" toimii hyväntahtoisen ihmisen hyväksikäyttäjä .

Vierailija
Pentti Naumanen
Jos hyväntahtoisuuden vastakohta on hölmöys, niin eikö moni ihminen nykyään ole juuri hölmö?

Mielestäni hyväntahtoisuuden vastakohta on pahansuopuus.

Vierailija

Pahansuopaisuus kuulostaa aktiiviselta sanalta, eli pitää olla. Hyväntahtoinen on passiivisempi, riittää, kun vain on.
Miten hölmöys liittyy hyväntahtoisuuteen? Eikö voitaisi ajatella, että on sekä pahansuopa että hölmö?

Vierailija

Hyväntahtoisuus liittynee hölmöyteen juuri siksi, että hyväntahtoinen ihminen on valmis auttamaan toista oman hyvinvointinsa kustannuksella siitäkin huolimatta että toinen ilmiselvästi haluaa vain hyötyä piittaamatta lainkaan siitä, mitä auttajalle itselleen mahtaa auttamisestaan koitua.

Hölmöys on noissa asioissa juuri sitä että joku kerta toisensa jälkeen auttaa yhtä ja samaa tapausta tahtoen uskoa tämän muuttuvan vaikka itse näkisi ettei noin ole?

Itse liittäisin hyväntahtoiseen hölmöyteen (en siis pelkkään hyväntahtoisuuteen) käsitteen lapsenomaisesta tietämättömyydestä, joka aikuisella ihmisellä on hölmöyttä?
Usein henkisesti jälkeenjääneitä kuvataan hyväntahtoisina hölmöinä, samoin kun olen lapselleni satuja lueskellut, niissä on kuvattu mm. "hölmöä talonpoikaa" tai hyveellistä neitoa joka joutuukin vaikeuksiin hyveellisyytensä vuoksi mutta kestää sen vaikka edessä olisi mitä.

Usein saduissa kuvataan myös jättiläisiä tyhminä. Ilmeisesti ihmisten uskomukset ja pelot etenkin ennenmuinoin suurikokoisista miehistä (miksei naisistakin) ovat vaatineet jotakin pelkoa lievititämään?
Pahansuopa on tosiaankin aktiivinen sana, on vaikea kuvitella jonkin olevan pahansuopa vain olemalla vaan yleensä pahansuovat ihmiset näyttävät sen toimimalla sen mukaan.

Ehkä hyväntahtoisuus on myös sitä, että pelkkä olla möllöttäminenkin voi olla hyvästä sillä silloin ei ole tekemässä pahojaan ?
Koska sana 'hyväntahtoinen' on jo sinällään positiivisen kuvan antava, riittää kun sellainen vain on.

Olla lempeä luonteeltaan... Voiko sitä verrata "hölmöyteen"?

Vierailija

Hyväksikäyttäjiä on aina lempeille ja hyväntahtoisille ihmisille. Minua usein sanotaan lempeän ja hyväntahtoisen näköiseksi (hehee, olen myös isokokoinen, kenties siis tyhmä jättiläinen?). En tiedä johtuuko siitä, mutta rahaa pyytävät alkoholistit usein sattuvat bongaamaan väkijoukosta juuri minut. Kaverit ovat sanoneet, että jos olisivat rahaa vailla, ja pitäisi joltain tuntemattomalta pyytää, ja näkisivät minunnäköisen tyypin, niin tulisivat pyytämään. Hankalaa.

Mutta itse asiaan. Onhan se periaatteessa hölmöä antaa se muutama kymmenen senttiä alkoholistille, koska se ei tuo muutosta, mutta toisaalta taas... "Parempaa" hyväntahtoisuutta lienee se, että auttaa jotain raskaiden kantamusten kanssa, tai muissa arkipäivän vastoinkäymisissä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Pehtoori

Mutta itse asiaan. Onhan se periaatteessa hölmöä antaa se muutama kymmenen senttiä alkoholistille, koska se ei tuo muutosta, mutta toisaalta taas...

Parempi se on antaa viisikymmensenttinen suoraan juopolle, kun viisikymppiä "avustusjärjestölle", josta 50 senttiä menee sinne minne luvataan ja 49,5 euroa järjestön herrojen tileille. No, onhan niitä rehellisempiäkin avustuslafkoja, mutta niilläkin sen "kulupuolen" osuus on aika hävytöntä luokkaa.

Vierailija
Pehtoori
Minua usein sanotaan lempeän ja hyväntahtoisen näköiseksi (hehee, olen myös isokokoinen, kenties siis tyhmä jättiläinen?).

Tuskinpa.

Vierailija
Kuukkeli
Hyväntahtoisuus liittynee hölmöyteen juuri siksi, että hyväntahtoinen ihminen on valmis auttamaan toista oman hyvinvointinsa kustannuksella siitäkin huolimatta että toinen ilmiselvästi haluaa vain hyötyä piittaamatta lainkaan siitä, mitä auttajalle itselleen mahtaa auttamisestaan koitua.

Hölmöys on noissa asioissa juuri sitä että joku kerta toisensa jälkeen auttaa yhtä ja samaa tapausta tahtoen uskoa tämän muuttuvan vaikka itse näkisi ettei noin ole?

Itse liittäisin hyväntahtoiseen hölmöyteen (en siis pelkkään hyväntahtoisuuteen) käsitteen lapsenomaisesta tietämättömyydestä, joka aikuisella ihmisellä on hölmöyttä?
Usein henkisesti jälkeenjääneitä kuvataan hyväntahtoisina hölmöinä, samoin kun olen lapselleni satuja lueskellut, niissä on kuvattu mm. "hölmöä talonpoikaa" tai hyveellistä neitoa joka joutuukin vaikeuksiin hyveellisyytensä vuoksi mutta kestää sen vaikka edessä olisi mitä.

Usein saduissa kuvataan myös jättiläisiä tyhminä. Ilmeisesti ihmisten uskomukset ja pelot etenkin ennenmuinoin suurikokoisista miehistä (miksei naisistakin) ovat vaatineet jotakin pelkoa lievititämään?
Pahansuopa on tosiaankin aktiivinen sana, on vaikea kuvitella jonkin olevan pahansuopa vain olemalla vaan yleensä pahansuovat ihmiset näyttävät sen toimimalla sen mukaan.

Ehkä hyväntahtoisuus on myös sitä, että pelkkä olla möllöttäminenkin voi olla hyvästä sillä silloin ei ole tekemässä pahojaan ?
Koska sana 'hyväntahtoinen' on jo sinällään positiivisen kuvan antava, riittää kun sellainen vain on.

Olla lempeä luonteeltaan... Voiko sitä verrata "hölmöyteen"?

Mutta mikä se hyväksikäyttäjä on? Eikö se juuri ole se jolla aivoissa ei toimi kaikki niinkuin pitäisi = tunnevammainen..

Ja itseasiassa hölmöhän on hyvä olla.. Kukaan ei odota mitään kohtuuttomia ja saa rauhassa keskittyä "piilossa" rakentamaan omia asioita..

Vierailija
Fiisas
Mutta mikä se hyväksikäyttäjä on? Eikö se juuri ole se jolla aivoissa ei toimi kaikki niinkuin pitäisi = tunnevammainen..

Siinähän se vastauskin tuli samalla.

Vierailija
Pehtoori

Mutta itse asiaan. Onhan se periaatteessa hölmöä antaa se muutama kymmenen senttiä alkoholistille, koska se ei tuo muutosta, mutta toisaalta taas... "Parempaa" hyväntahtoisuutta lienee se, että auttaa jotain raskaiden kantamusten kanssa, tai muissa arkipäivän vastoinkäymisissä.

Aivan näin.. Joskus käytiin keskustelua yhden ihmisen kanssa lintujen ruokinnasta.. Hän sanoi, että hänestä ihmisistä on tullut itsekkäämpiä, eikä ihmiset enää, niin välitä linnuistakaan.. Sorsien syöttämisestä lähinnä oli kyse.. Minä olen taas miettinyt, että on väärin ruokkia sorsia, joilta näin tehden viedään luontainen kyky hankkia itse ruokansa..
Käsittääkseni pullasorsat eivät selviä enää luonnonarmoilla, jos niitä on poikasesta lähtien ruokittu..

Samajuttu vähän ihmistenkin kanssa, ettei kannata "paapoa" liikaa, vaan sekin on toisen ihmisen kunniottamista että antaa hänen kantaa vastuu elämästään.

Mutta kyllä itsekin mielelläni autan ihmisiä jotka oikeasti apua tarvitsee.. Ja yleensä ne ihmiset tunnistaa siitä ettei ne edes pyydä apua.. Mutta ovat pienestäkin avusta aidosti kiitollisia..

Vierailija

Hyväntahtoista ihmistä on helppo hyväksikäyttää, koska tällainen ihminen luottaa lähimmäisiin, eikä näy tai kykene ajattelemaan, että kyse olisi hyväksikäytöstä, koska suhtautuu muihin positiivisesti.

Tällaiset näiden ihmisten työllistäjät ja siivellä eläjät ovat oksettavia. Ikävä kyllä niitä on vielä paljon.

Vierailija

Kävin hyväntahtoisesti tekemässä kovan työpäivän ja palasin vasta äskettäin tämän koneen ääreen.
Halusin asettaa vastakkain hyväntahtoisuuden hölmöyden kanssa ja sitten vielä hyväntahtoisuuden pahantahtoisuuden kanssa kuullakseni mitä mieltä arvoisat keskustelijat ovat tällaisesta vertailusta.
Ilokseni asiaa on pohdittu vilkkaasti ja monelta kannalta.
Hyväksikäyttö ei mielestäni mitenkään liity hyväntahtoisuuteen vaan se on alistumista toisen edessä. Hyväntahtoisuus voi mielestäni sisältää suuria hengenvoimia ja olla määrätietoista. Samaa voitaneen sanoa myös pahantahtoisuudesta. Hölmöyteen ei käsittääkseni sisälly ainakaan suuria hengenvoimia. Pikemminkin ymmärtäisin hölmöyden olevan henkisten voimien puutetta.
Pidän suuressa arvossa hyväntahtoisuutta.

Vierailija

Jos kaikki olisivat hyväntahtoisia, niin maailma olisi loistava paikka elää. Valitettavasti näin ei ole ja kyynisyys kasvaa. Itse pyrin hyväntahtoisuuteen elämässä (eli en ole kyyninen), sinisilmäinen ei kuitenkaan tarvitse olla

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat