Puntteja nostelemaan!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muutama vuosi sitten nostelin ahkerasti puntteja ja sainkin ihan mukavan näköiset ja kiinteät lihakset itselleni. Se kuitenkin jäi parisuhteen ja muiden kiireiden takia ja nyt alkaa huolestuttavasti vatsa ja miestissit kasvamaan. Ajattelin kuitenkin nyt alkaa taas vähän nostelemaan ja siihen liittyen olisi kysymys, että miten nopeuttaa lihasten palautumista treenin jälkeen? Olen kuullut banaanin auttavan. Mihin se perustuu? Mitä muita tapoja on? Auttavatko kaupoista saatavat urheilujuomat? (Krapulaan ne ainakin auttaa )

Entä onko minun helpompi kasvattaa taas lihaksiani verrattuna sellaiseen joka ei ole koskaan mitään nostellut? Jos on niin miksi?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Ite tykkään pitää "luomulinjaa", mutta onhan noita palautustuotteita monenmoisia. Kreatiinimonohydraatti on suht yleinen palautusjuoma. Tärkeimmät seikat luonnollisesti on ravinto ja lepo.

Tee treeniohjelmasta monipuolinen, pari kolme lihasryhmää kerralla, jollon palautumiseen jää aikaa ihan luonnostaan. Katabolinen tila siis pitää saada anaboliseksi rasituksen jälkeen.

Hiilihydraatti ja proteiini on tärkeitä osia palauttavaa ravintoa, samoin kreatiini ja glutamiini.

EDIT: Ja kyllä, sinun on helpompi saada lihasta takas ku jonkun ensimmäistä kertaa kehittää niitä. Entinen kunto jää lihasmuistiin.

Vierailija
pointless
Muutama vuosi sitten nostelin ahkerasti puntteja ja sainkin ihan mukavan näköiset ja kiinteät lihakset itselleni. Se kuitenkin jäi parisuhteen ja muiden kiireiden takia ja nyt alkaa huolestuttavasti vatsa ja miestissit kasvamaan. Ajattelin kuitenkin nyt alkaa taas vähän nostelemaan ja siihen liittyen olisi kysymys, että miten nopeuttaa lihasten palautumista treenin jälkeen? Olen kuullut banaanin auttavan. Mihin se perustuu? Mitä muita tapoja on? Auttavatko kaupoista saatavat urheilujuomat? (Krapulaan ne ainakin auttaa )

Entä onko minun helpompi kasvattaa taas lihaksiani verrattuna sellaiseen joka ei ole koskaan mitään nostellut? Jos on niin miksi?

Kauppaan vaan rohkeasti ja palautusjuoma, jossa hitaita proteiinia 50 ja nopeita ja hitaita hiilihydraatteja suhteessa 25/25. Ne muut lisäaineet palautumisjuomissa ovatkin sitten jo vähän enemmän uskon asioita. Jos yhteen lisäravinteeseen haluaa sijoittaa niin se on tuo. Ehkä jos korvaa tuon banaanilla ja laadukkaalla heralla niin saattaa päästä vähän halvemmalla.

C-vitamiinia kannattanee hiukan lisätä ja kalaöljyt kai kuuluvat myös perussettiin kehonrakentajilla. Proteiinia siinä pari grammaa per rasvaton kilo päivässä, yöksi jotain hitaasti imeytyvää proteiinia masuun. Kerralla kannattaa nauttia siinä 30g proteiinia, sillä elimistö ei isompia annoksia oikein pysty käsittelemään. Reajuusto ja kananmuna siitä proteiinien parhaasta päästä, eläinrasvan määrä kannattaa pitää ihan yleisen terveyden nimissä suht vähällä.

Eikä siinä pussiproteiinissa sen enempää taikaa ole kuin että se on halpaa ja laadukasta proteiinia ja sitä on helppoa nauttia. Jos miettii että pussi maksaa paljon niin voi laskeskella mitä sama määrä proteiinia maksaisi vaikka reajuustoksi muutettuna.

Jos haluaa nopeasti massaa nii syömistä kannattaa lisätä myös laadukkaiden hiilihydraattien osalta ja tottua ajatukseen että läskiäkin tulee. Läskistä tosin pääsee sitten suht helpolla eroon kun elimistön kokonaiskulutus ja peruskunto on kasvanut.

Ja kylllä, jos lihakset ovat joskus olleet isommat niin "palautuminen" on nopeampaa. Perushyvän lihaksiston hankkiminen nuorena on noin loppuelämää ajatellen fiksua toimintaa.

Netti on muuten täynnä informaatiota asiasta, kirjastosta löytyy myös ihan asiallisia teoksia.

webaa vaikka pakkotoistoa niin saat vähän kuvaa siitä mitä on järkevä syöminen ja treenaaminen. Se punttien nosteleminen on vain osa touhua, yhtä tärkeitä on tuo oikein syöminen ja kunnon lepo.

Itse olen aikaisemmin joogaillut ja tuntui ihan hyvältä soveltaa samoja perussääntöjä tuohon punttien nosteluun. Eli keskittyy siihen mitä on tekemässä ja toistojen laskemiseen. Tekee hyvää myös päälle.

Vierailija

Muistan silloin kun nostelin ja aina joskus kun kokeilin rajojani, niin tein ihan hulluja toistoja (siis itselleni) eli 12,5 kg käsipainolla maks. 97 kertaa. Aina kokeilujen jälkeen oli käsitaipeet tosi kipeinä ainakin viikon. Tulehtuuko käsissä silloin joku vai mistä se kipu tulee? Muistelisin joskus jonkun sanoneen, että taipeisiin kerääntyy nestettä. Miten sen kivun voi vältää?

Vierailija
pointless
Muistan silloin kun nostelin ja aina joskus kun kokeilin rajojani, niin tein ihan hulluja toistoja (siis itselleni) eli 12,5 kg käsipainolla maks. 97 kertaa. Aina kokeilujen jälkeen oli käsitaipeet tosi kipeinä ainakin viikon. Tulehtuuko käsissä silloin joku vai mistä se kipu tulee? Muistelisin joskus jonkun sanoneen, että taipeisiin kerääntyy nestettä. Miten sen kivun voi vältää?

Ei sitä kuulu välttää. Se kipu tulee sekä kataboliasta että lihaskalvon ja -solujen jännitteestä. Toki muitaki tekijöitä on.

Vierailija
pointless
Muistan silloin kun nostelin ja aina joskus kun kokeilin rajojani, niin tein ihan hulluja toistoja (siis itselleni) eli 12,5 kg käsipainolla maks. 97 kertaa. Aina kokeilujen jälkeen oli käsitaipeet tosi kipeinä ainakin viikon. Tulehtuuko käsissä silloin joku vai mistä se kipu tulee? Muistelisin joskus jonkun sanoneen, että taipeisiin kerääntyy nestettä. Miten sen kivun voi vältää?

Ei mitään järkeä. Maks toistot siinä 20, jos haluaa lihaksia kasvattaa. Lisää painoja. Webaa ja tee järkevä ohjelma. Mieluiten vapailla painoilla, laitteet ovat suurimmaksi osaksi turhuutta.

3x12-15 sellanen perus per liike, ensin vähän kevyemmillä, sitten vähän raskaammilla ja kolmas sarja niillä ensimmäisillä. Pari vikaa toistoa pitäisi olla mielellään sellaisia että menee ns. maksimisiin eli juuri ja juuri pystyy toistoon.

Monet heiluvat punttisalilla ilman järjen häivää, tietämättä syömisestä mitään ja sitten ihmettelevät kun lihakset eivät kasva. Järkevämpi tapaus käyttää muutaman tunnin aiheeseen tutustuakseen ja hyötyy sitten siitä salilla olostaan moninverroin.

Vierailija

Toistoja kannattaa tehä 8-12 jos massaa haluat. Voimareeniin sit vielä vähemmä.

EDIT: määrät kohalleen ja meni näköjää wanhakski jo koko postaus.

Vierailija
kaima
pointless
Muistan silloin kun nostelin ja aina joskus kun kokeilin rajojani, niin tein ihan hulluja toistoja (siis itselleni) eli 12,5 kg käsipainolla maks. 97 kertaa. Aina kokeilujen jälkeen oli käsitaipeet tosi kipeinä ainakin viikon. Tulehtuuko käsissä silloin joku vai mistä se kipu tulee? Muistelisin joskus jonkun sanoneen, että taipeisiin kerääntyy nestettä. Miten sen kivun voi vältää?



Ei mitään järkeä. Maks toistot siinä 20, jos haluaa lihaksia kasvattaa. Lisää painoja. Webaa ja tee järkevä ohjelma. Mieluiten vapailla painoilla, laitteet ovat suurimmaksi osaksi turhuutta.

3x12-15 sellanen perus per liike, ensin vähän kevyemmillä, sitten vähän raskaammilla ja kolmas sarja niillä ensimmäisillä.

Monet heiluvat punttisalilla ilman järjen häivää, tietämättä syömisestä mitään ja sitten ihmettelevät kun lihakset eivät kasva.

Kyllähän kehareiden treeniohjelmaan kuuluu yleensä hurja määrä toistoja. Usein juurikin tuo 12-15 toistoa, 3 tai 4 sarjaa ja vielä lisäksi 3 tai 4 erilaista liikettä tuo täydet 3-4x12-15 per lihasryhmä.

Vapaat painot on kyllä aina paree ku laite.

Kerran kuussa tai parissa kannattaa tehdä tiputussarjatreeni ja vaihtaa joitaki liikkeitä

Vierailija
pointless
Muistan silloin kun nostelin ja aina joskus kun kokeilin rajojani, niin tein ihan hulluja toistoja (siis itselleni) eli 12,5 kg käsipainolla maks. 97 kertaa. Aina kokeilujen jälkeen oli käsitaipeet tosi kipeinä ainakin viikon. Tulehtuuko käsissä silloin joku vai mistä se kipu tulee? Muistelisin joskus jonkun sanoneen, että taipeisiin kerääntyy nestettä. Miten sen kivun voi vältää?

Minusta tuo kipu kertoo jo jänteiden tulehduksesta ja ylirasituksesta jos käsitaipeilla tarkotat jänteen kiinnityskohtaa luuhun.Keho sanoi että tämä on jo liikaa.
Eri juttu jos lihakset on tuntunut kipeältä.

Vierailija

Muista venytellä treenin jälkeen, niin lihasten aineenvaihdunta pysyy paremmassa kunnossa, etkä ala kuukauden treenin jälkeen kävellä kuin gorilla (silleen hassusti kyyryssä vaappuen kuin jokainen perus rintalihasbodari). Urheiluhierojalla piipahtaminen aina silloin tällöin on kanssa ihan terveellistä. Itse olen kärsinyt muutaman turhan tulehduksen, kun en ole laiskuuttani jaksanut keskittyä kunnolla lihashuoltoon.

Parempia vinkkejä voi löytyä vaikka täältä:
http://www.pakkotoisto.com

Vierailija
Pertsa3
pointless
Muistan silloin kun nostelin ja aina joskus kun kokeilin rajojani, niin tein ihan hulluja toistoja (siis itselleni) eli 12,5 kg käsipainolla maks. 97 kertaa. Aina kokeilujen jälkeen oli käsitaipeet tosi kipeinä ainakin viikon. Tulehtuuko käsissä silloin joku vai mistä se kipu tulee? Muistelisin joskus jonkun sanoneen, että taipeisiin kerääntyy nestettä. Miten sen kivun voi vältää?

Minusta tuo kipu kertoo jo jänteiden tulehduksesta ja ylirasituksesta jos käsitaipeilla tarkotat jänteen kiinnityskohtaa luuhun.Keho sanoi että tämä on jo liikaa.
Eri juttu jos lihakset on tuntunut kipeältä.

Lihaksetkin voivat tulehtua, ja tuossa varmaan on jo siitä kysymys "Niin paljon kun jaksaa..."-treeniä itsekin soveltaneena. On muuten viikon pätkinä pari kertaa vuodessa jopa ihan toimivaa harjoitusta. Sen verran painoa laittaa, että menee se 30 toistoa ekalla(ihan loppuun asti) ja kolme sarjaa samalla painolla. Hullun hommaa, mutta kädet kasvaa.

LK
Seuraa 
Viestejä138
Liittynyt28.3.2006
pointless

Entä onko minun helpompi kasvattaa taas lihaksiani verrattuna sellaiseen joka ei ole koskaan mitään nostellut? Jos on niin miksi?

Helpompihan se on. Yksi mikä ainakin vaikuttaa on se, että sun elimistö on tottunut jo treenaamiseen, eli lihasten hermotus on kehittynyt sillein, että saat käytettyä maksimaalisemmin lihaksiasi. Varmaan kyllä jotain muutakin taustalla mutta ainakin toi

Vierailija
nuori_urho
Pertsa3
pointless
Muistan silloin kun nostelin ja aina joskus kun kokeilin rajojani, niin tein ihan hulluja toistoja (siis itselleni) eli 12,5 kg käsipainolla maks. 97 kertaa. Aina kokeilujen jälkeen oli käsitaipeet tosi kipeinä ainakin viikon. Tulehtuuko käsissä silloin joku vai mistä se kipu tulee? Muistelisin joskus jonkun sanoneen, että taipeisiin kerääntyy nestettä. Miten sen kivun voi vältää?

Minusta tuo kipu kertoo jo jänteiden tulehduksesta ja ylirasituksesta jos käsitaipeilla tarkotat jänteen kiinnityskohtaa luuhun.Keho sanoi että tämä on jo liikaa.
Eri juttu jos lihakset on tuntunut kipeältä.

Lihaksetkin voivat tulehtua, ja tuossa varmaan on jo siitä kysymys

Voi olla mutta kun pointless puhui käsitaipeista.
----------------------------

Aloittaessa ei tarvi kovin rankkaa treeniä; Ne lihakset kasvaa muutenkin. Minusta yksi sarja vaikka 8-12 toistoa per liike muutaman kuukauden on ihan riittävä.
Monet reuhtoo liikaa alussa ja kyllästyy sitten äkkiä. Vai olenko väärässä.

Vierailija

Aloittelin tässä ihan hissukseen ja ihmetys oli suuri miten nopeaan lihakset tosiaan palautuu siihen mitä ne on ollut. Hauiksiin, rintalihaksiin ja reisiin on tullut oikeen sellaisia arpia, siis sellaisia raskausarpia.

LÄSKIT LIHAKSIKSI sanon minä.

Ja mitä tuolla ylempänä puhuin niistä kivuista, niin kyllä kipu ennemminkin oli jänteissä kuin lihaksissa. Enhän saanut silloin kättäkään ihan suoraksi.

Vierailija

En ole koskaan perustanut mistään erikoisjuomista ja vastaavista. Lihakset pysyvät kunnossa aivan kohtuullisella punttien heiluttelulla ja siihen normaali monipuolinen ruokavalio ja tarpeeksi unta. Kannatan myös lenkkeilyä, lihaksia ei saa olla niin paljon, ettei pysty vetämään maratonia alle kuuden tunnin.

Mattiesko Hytönen väitti kerran TV:ssä, että hänellä on 36 cm hauikset ja sen isompia ei muka saa käyttämättä hormoneja. Ja hän sanoi treenaavansa 1,5 tuntia päivittäin Helsingin atleettiklubilla. En ole koskaan harjoitellut punttien nostelua edes 1,5 tuntia viikossa, enkä ole nähnytkään hormoneja ja hauikset ovat 40 cm. Sen isompia en haluakaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat