Autoverosta...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Osallistuin Heathrown lentokentällä huvikseni arpajaisiin joissa ois mahollista voittaa joku itse valitsema automobiili. Valikoimassa oli f430stä ja 997 turboa ainakin. Siitä vaan aloin mietteliääks, että pitäiskö mun maksaa autoveroa jos voitan tollasen biilin ja haluan sen tänne rekisteröidä? Vai saako tollasen verovapaana jonku arpajaispykälän ansiosta? Ei mulla nimittäin ois mitään saumaa maksaa ferrarista veroa...

Kommentit (11)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Nietz
Siitä vaan aloin mietteliääks, että pitäiskö mun maksaa autoveroa jos voitan tollasen biilin ja haluan sen tänne rekisteröidä? Vai saako tollasen verovapaana jonku arpajaispykälän ansiosta? Ei mulla nimittäin ois mitään saumaa maksaa ferrarista veroa...

Kyllä siitä pitää autovero, arvonlisävero ja ties mitkä tullit maksaa. Yleensä se on enemmän kuin tuollaisen auton ostohinta sivistysmaassa. Käytännössä auto kannattaa myydä maassa jossa sen voitat ja maksaa sitten rahoista veroa tai yrittää muiluttaa ne huomaamatta Suomeen, omatunnosta riippuen.

Vierailija
Neutroni
Nietz
Siitä vaan aloin mietteliääks, että pitäiskö mun maksaa autoveroa jos voitan tollasen biilin ja haluan sen tänne rekisteröidä? Vai saako tollasen verovapaana jonku arpajaispykälän ansiosta? Ei mulla nimittäin ois mitään saumaa maksaa ferrarista veroa...

Käytännössä auto kannattaa myydä maassa jossa sen voitat ja maksaa sitten rahoista veroa tai yrittää muiluttaa ne huomaamatta Suomeen, omatunnosta riippuen.

Auto myyntiin käteisellä muualla kuin Suomessa ja rahat salkussa kotiuttaen. Omatunnosta ei kannata puhua, sitä kun ei ole verottajallakaan Suomessa

Vierailija
MarsMan
Neutroni
Nietz

Käytännössä auto kannattaa myydä maassa jossa sen voitat ja maksaa sitten rahoista veroa tai yrittää muiluttaa ne huomaamatta Suomeen, omatunnosta riippuen.

Auto myyntiin käteisellä muualla kuin Suomessa ja rahat salkussa kotiuttaen. Omatunnosta ei kannata puhua, sitä kun ei ole verottajallakaan Suomessa

Niinpä niin, tässä lainaus Tuulilasi-julkaisusta:

"Autoveron lyhyt historia

Vielä 50-luvun alussa henkilöauto oli Suomessa varsin harvinainen kulkuväline. Sodan jälkeen autojen tuontiin suhtauduttiin karsaasti, koska se vei maasta valuuttaa. Niinpä verottaja katsoi, että autolle voidaan määrätä niiden ylellisyysluonteen vuoksi tilapäinen yhden vuoden kestävä vero - mistä ei ole sen jälkeen päästy eroon. Syyt ovat vain muuttuneet toisenlaisiksi. Auton merkitys verotulojen lähteenä on muuttunut valtiontaloudelle korvaamattomaksi."

Veron oli siis tarkoitus olla tilapäinen ratkaisu. Kuinkas kävikään? Ajelen itse nykyään polkupyörällä kunnes nerokas parlamenttimme säätää polkupyörän käyttömaksun (porrastettuna vaihteiden määrään), rekisteröintipakon ja ilmanpaineveron renkaisiin.

Vierailija
MarsMan
Neutroni
Nietz

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Muistaako joku vielä niitä mäkihyppyvoittajien palkintoautoverotusfarsseja?

Voiko palkintoautoverotusfarssi olla yhdyssanahirviö siinä missä hieromasauvakävelijä voi?

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Kiitokshia vastauksista.

Voiko kaaran tuoda sitten rekisteröimättömänä Suomeen, ilman järjettömiä kustannuksia? Ois hiano tossa kotipihalla ja vois joskus kävästä Alastarossa vähä pyörittelemässä rattia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Nietz

Voiko kaaran tuoda sitten rekisteröimättömänä Suomeen, ilman järjettömiä kustannuksia? Ois hiano tossa kotipihalla ja vois joskus kävästä Alastarossa vähä pyörittelemässä rattia.

Kannattaa tsekata asia katsastuskonttorilta tai tullista, mutta luulen että tuossa tapauksessa pitää maksaa tulli ja arvonlisävero niin kuin mistä tahansa maahantuotavasta. En tiedä mikä on tulli autoille, mutta jo arvonlisävero (22 %) hienosta autosta on melkoinen paukku normaalituloiselle. Autovero pitää maksaa vain, jos reksiteröit auton.

Vierailija

Jos kyseessä on brittiläinen "Best...jotakin"-arvonta on muistaakseni heidän periaatteensa on se, että auto toimitetaan voittajalle kotimaahansa ilman kustannuksia ja arvonnan suorittnaut yhtiö vastaa mahdollisista veroista yms. - joskus tullu vaan luettua esitettään, kun arvelin jutun olevan vain laadukasta kusetusta.

Varmuutta en osaa sanoa, mutta sen voin kertoa, että ei ehkä kannata etukäteen pelätä sitä voittoa, eiköhän se ole aika epätodennäköistä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
JRepo
Jos kyseessä on brittiläinen "Best...jotakin"-arvonta on muistaakseni heidän periaatteensa on se, että auto toimitetaan voittajalle kotimaahansa ilman kustannuksia ja arvonnan suorittnaut yhtiö vastaa mahdollisista veroista yms. - joskus tullu vaan luettua esitettään, kun arvelin jutun olevan vain laadukasta kusetusta.

Eikähan noilla ole ehdoissaan se pieni präntti Suomesta. Tosin EU:sta tuotavasta tavarasta ei pitäisi mennä tullia ja arvonlisäveroa, jos se on maksettu EU-maahan. Autovero pitää kuitenkin maksaa ennen rekisteröintiä. Kannattavampaa lienee myydä urheiluauto, tuoda rahat ja ostaa vastaavan suorityskykyinen ratakilpa-auto erikseen. Ei siihen ihmeellistä kinneriä tarvita, että radalla pesee minkä tahansa urheiluauton.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Tuppu L

Viritetyn moottorin elinikä laskee, eipä siinä tietysti mitään muuta.

Minun käsittääkseni se on juuri se muu, joka erottaa kilpa-auton urheiluautosta. Alusta ja renkaat kai ensisijaisesti. Olen antanut itsellni uskotella, ettei urheiluautoilla kannata alkaa soittaa suuta edes tällaisille harrastajaformuloille, mutta oikokoon joku jos olen väärässä.

Uusimmat

Suosituimmat