Itsemurha eettisenä ongelmana

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pidättekö itsemurhaa hyväksyttävänä tekona vai ette? Miksi?
Entä onko kuolemansairaan eutanasia myös itsemurha ? Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, joista puhuminenkin on tabu, huomautan siis, ettei tämä ole mikään "itsariviesti", vaan halusin aloittaa filosofisen keskustelun aiheesta.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Juu, tuolla pohdittiin itsemurhan syitä ja sitä tekona yleensä. Tämä
oli kysely, johon tarkoitin vastauksia, hyväksyykö vai ei, ja lyhyt perustelu.

Vierailija

Ihan pähkinänkuoressa todettuna: Jokaisella ihmisellä on oikeus päättää omasta elämästään; niin muodoin myös sen päättymisestä.

Vierailija
väläys
Pidättekö itsemurhaa hyväksyttävänä tekona vai ette? Miksi?
Entä onko kuolemansairaan eutanasia myös itsemurha ? Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, joista puhuminenkin on tabu, huomautan siis, ettei tämä ole mikään "itsariviesti", vaan halusin aloittaa filosofisen keskustelun aiheesta.

Hyvin hyväksyttävää ja ymmärrettävää. Ego voi panna hanttiin, jos päähän pälkähtäisi itsemurha ainoana vaihtoehtona.. tai jos joku läheinen kertoisi aikovansa tehdä itsemurhan.

Eutanasia on myös itsemurha, olipa fyysisesti sairas tai henkisesti loppu.

Itsemääräämis oikeus (=velvollisuus) tulee sallia itselle/muille.

Itsemurha ei ole ongelma, ellei siitä tee ongelmaa.

Vierailija

Itsemurhan tekijä ottaa itse itseltään hengen. Sitä ei voi estää jos henkilö sen tekee, siis todela haluaa kuolla. En katso sitä rikolliseksi, jos itseltään yrittää ottaa hengen tai onnistuu ottamaan itseltään hengen ilman jonkun muun apua. Minusta on väärin pyytää jotain muuta ottamaan henki itseltään. Oman käden kautta otettu henki on itsemurha, mutta toisen avustamana on se avustaja murhaaja koska antoi apua sen toisen kuolemaan.

Vierailija

Itsemurhassa ei ole kerrassaan mitään arveluttavaa tai väärää ja jos kituva ihminen haluaa kuolla pystymättä siihen itse, saa sellaista puhtain sydämin auttaakin.

Vierailija

On traagista, jos joku päättää elämänsä oman kätensä kautta, itsemurhaaja ei siitä itse jää kärsimään, mutta hänen läheisensä jäävät. Lapset surettavat eniten. Eräs ystäväni löysi lapsena isänsä autotallista hirttäytyneenä, häneltä kesti vuosia ymmärtää isänsä teko ja päästä tapauksesta edes jotenkin yli.

Periaatteessa henkilökohtaisella tasolla ongelmaa ei ole. Kyllä itsemurhan voi varmasti tehdä hyvinkin harkitusti ja suunnitelmallisesti, mutta tiedä sitten kuinka moni tekee tekonsa vaikka kännisen päähänpiston seurauksena?

Silti, kyllä ihmisellä pitää olla vapaus päättää omasta elämästään, vaikka se tarkoittaisikin joidenkin kohdalla itsemurhaa.

Vierailija
Deinonychus antirrhopus
Itsemurhassa ei ole kerrassaan mitään arveluttavaa tai väärää ja jos kituva ihminen haluaa kuolla pystymättä siihen itse, saa sellaista puhtain sydämin auttaakin.

Sehän riippuu siitä, millainen moraali ihmisellä on. Kaikkien moraali ei hyväksy toisen ihmisen avustamista kuolemaan. Koska silloin on kysymys sen toisen ihmisen hengen viennistä. Aiheuttaa siis toisen ihmisen kuolema tahallisesti. Ei voi siis odottaa että monikaan sellaiseen suostuisi. Mutta se ken suostuu, on moraaliltaan eri lainen. Sillehän ei mitään voi. Toisekseen, kipuja voi aina lieventää. Tämä on minun mielipide. Onneksi ei kaikilla ole samaa mielipidettä. Muutenhan ei syntyisi näitä keskustelujakaan.

Vierailija
Ayla
Deinonychus antirrhopus

Sehän riippuu siitä, millainen moraali ihmisellä on. Kaikkien moraali ei hyväksy toisen ihmisen avustamista kuolemaan. Koska silloin on kysymys sen toisen ihmisen hengen viennistä. Aiheuttaa siis toisen ihmisen kuolema tahallisesti. Ei voi siis odottaa että monikaan sellaiseen suostuisi. Mutta se ken suostuu, on moraaliltaan eri lainen. Sillehän ei mitään voi. Toisekseen, kipuja voi aina lieventää. Tämä on minun mielipide. Onneksi ei kaikilla ole samaa mielipidettä. Muutenhan ei syntyisi näitä keskustelujakaan.

Sama kuin jos joku pyytää lyömään. Kuinka moni suostuisi? Ei ainakaan kukaan joka välittää. Kyse on siitä moraalista, hyvistä tavoista ja toisen välittämisestä. Ihmiset usein testailevat toisiaan, itsekkin usein teen tätä.

Minulla on eräs hyvin läheinen ihminen on tehnyt itsemurhan. En voi hyväksyä tätä, mutta en tuomitsekkaan. Mielestäni pitäisi mieluummin miettiä miksi ihminen haluaa tehdä sen ja auttaa ongelmien ratkaisussa. Jossain täytyy olla jotain vikaa, jos ei ole mitään muuta vaihtoehtoa. Ilmeisesti suuri määrä raskaitaita asioita ja heikko itsetunto menee kuolemanpelon edelle, jolloin ei enään tarvita kuin alkoholia. Jokainen varmaan tietää kuinka kamalalta voimakas stressi tuntuu?

Vierailija

Jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus päättää itse elämästään tai kuolemastaan. Itsemurhan avustaminen ei mielestäni ole tuomittavaa, kun siitä on tehty yllättävän hankalaa tuliaseiden vaikean saatavuuden takia.

Vierailija

Jos ei ole kysymys esim. kännipäissä tehdystä itsemurhasta, niin näyttää olevan itsekästä tuo kärsimys, jota tuntee läheisen tehdessä itsemurha.

Mutta tietysti, hyvin ymmärrettävää/inhimillistä tuo kärsimys on. Siis pelkääminen/syyllisyydentunne on.

Vierailija
Ayla
Deinonychus antirrhopus

Toisen ihmisen auttamisessa kuolemaan kuvitellaan usein sokeasti olevan vain yksi puoli, se johtuu joustamattomasta moraalista. Jos toinen ihminen on menettänyt vaikkapa samalla kertaa raajansa ja elämänhalunsa eikä halua mitään niin paljon kuin jättää tämä kaikki kurjuus, ei hänen lopettamisensa ulkopuolisen tahon toimesta ole "hengen vienti" vaan "hengestä päästäminen".

Vierailija
Deinonychus antirrhopus
Jos toinen ihminen on menettänyt vaikkapa samalla kertaa raajansa ja elämänhalunsa eikä halua mitään niin paljon kuin jättää tämä kaikki kurjuus, ei hänen lopettamisensa ulkopuolisen tahon toimesta ole "hengen vienti" vaan "hengestä päästäminen".

Raajojen menettäminen ei varmaankaan haittaa, jos muilta ihmisiltä saa tukea haukkujen ja pilkan sijasta. Neliraajahalvaus tai koko liikuntakyvyn menetys on tietysti asia erikseen.

Vierailija
Tuppu L
Raajojen menettäminen ei varmaankaan haittaa, jos muilta ihmisiltä saa tukea haukkujen ja pilkan sijasta. Neliraajahalvaus tai koko liikuntakyvyn menetys on tietysti asia erikseen.

Tarkoitinkin sellaista tapausta, missä elämänhalu on lähtenyt jo aikaisemmin (halu kuolla) ja itsemurhan kynnyksellä tapahtunut raajojen menetys (mistä seurauksena kyvyttömyys itsemurhata).
Eli siis tilanne, jossa julmaan elämään ei ole eroamista, paitsi jos joku laupias samarialainen tulee ja lopettaa hänet. Mahdollisimman tuskatta tietenkin.

Vierailija
Vapaus-x
Maapallollamme asuu reippaasti yli 5-miljardia ihmistä

6,5 miljardia. Eipäs lueskella vanhentuneista lähteistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat