Tehon laskeminen kulutuksen avulla?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Viisaana itseään pitävä kaverini väittää voivansa laskea autoni tehon kulutuksen perusteella ja minua epäilyttää.

Esim. täydellä kaasulla ajettaessa kulutumittari on noin 25l/100km ja täysikiihdytyksessä noin 40l/100km. Moottorin koko 2.3l .

Paljonko siinä on tehoa?

Kommentit (11)

Vierailija

Pelkästään noista tiedoista saa suurusluokka-arvion. Nimittäin kulutusmittari antaa bensaa/matka ja tarvitsisimme tiedon auton nopeudesta tässä tilanteessa.

Teen nyt seuraavat oletukset. Moottorin hyötysuhde on 20% ja täydellä kaasulla auton nopeus olisi 200km/h (eli kaasu pohjassa, kulutus se 25l/100km eikä nopeammin mene)

Bensiiniä menee nyt tunnissa 50l. Tässä on energiaa ~1700MJ. Siitä viidesosa on 340MJ. Tämä jaetaan ajalla (teho on energiaa/aika) = 94kW joka on noin 126 hevosvoimaa. Ainakin oikean suuntainen tulos.

Jos kerrot kuinka lujaa autollasi pääsee kun ajat 'täydellä kaasulla' niin lähtee tuo oletus pois.

Vierailija

Aivan sama minkä mukaan. Se nopeus kun kaasu on pohjassa eikä lujempaa pääse. Tai sitten esim (Kun ajan 100km/h niin kulutusmittari näyttää 12l/100km)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Joo nin näkyy olevan eli 240 km/h on otsikossa...

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

"Viisaana itseään pitävä kaverini väittää voivansa laskea autoni tehon kulutuksen perusteella ja minua epäilyttää."

1950-luvulla valmistetut isot "amerikanraudat", Chryslerit, Chevroletit, Cadillacit ym. kuluttivat (silloin lähes hinnatonta) bensaa n. 25 litraa sadalla kilometrillä nopeudella 100 km/t. Nykyisin länsiautoilla päästään jopa 5 litralla.

Laitapa viisaana itseän pitävä kaverisi kyytiin ensin em. kilometrinnielijään ja sen jälkeen vaikkapa nyky-Toytotaan. Ajakaa molemmilla 100 km 100 km/t ja kysy sitten häneltä autojen tehot.
Viisas on jos tietää!

Vierailija

Aa huoh olen hölmö. Aina joskus hävettää.

Nyt autosi vie siis 60l tunnissa. Tästä saadaan 113 kW eli about 150 heppaa. Säätöparametrinä tässä on vielä moottorin hyötysuhde (heittää ~5-10 prosenttiyksikköä molempiin suuntiin veikkaan) joka itseasiassa voidaan laskea tarkasti kun tiedetään autosi ilmoitettu teho.

Vierailija

Ei ainakaan tehtaan ilmoitukseen. Eli tehdas ilmoittaa 169Kw. Ja muutenkin tulee mieleeni esim, massa mitä liikutetaan.

Ja entä esim. raskaan kaluston kulutus/ teho. Tämä ei vielä valitettavasti vakuuta minua.

Vierailija

Yleensä ilmoitetaan huipputehot. Se mikä teho maksiminopeudelle tulee on todennäköisesti pienempi (kierrokset yli optimialueen).

Tosiaan tuossa laskussa suurin este on moottorin hyötysuhteen tuntemattomuus (tähän kuuluu kaikki häviöt). Ei laskun pointti ole kuin laskea bensasta saatu energia per aikayksikkö ja se on sitten teho.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Tuhkis
Ei ainakaan tehtaan ilmoitukseen. Eli tehdas ilmoittaa 169Kw. Ja muutenkin tulee mieleeni esim, massa mitä liikutetaan.

Massan liikuttelu tasaisella ei sinänsä asiaan vaikuta. Enemmänkin se, että hyötysuhde on melko varmasti tuntematon tekijä, ellei sitä erikseen ole kyseiselle koneelle jo mitattu juuri samoilla kierroksilla ja täysikaasulla. Karkeita arvioita saa kyllä laskettua , jos tietää suunnillee nykykoneiden hyötysuhteita vastaavissa oloissa. Korkeilla kierroksilla hyötysuhde ei taida olla ihan yhtä korkea kuin optimialueella.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Ensimmäinen menopelini aikanaan oli Lada 1200 Sport. Kaasari ei tainnut olla oikein vireessä, koska kulutus oli luokkaa 18l/100km eikä heppoja varmasti ollut juuri kuuttakymmentä enempää. Jotenka tuskin pelkällä polttoaineenkulutuksella voi sanoa paljonko niitä koneja löytyy. Sen ehkä voisi kertoa paljonko niitä pitäisi löytyä kyseisellä kulutuksella.

Uusimmat

Suosituimmat