Pelon psykologia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli mieleen kun...

Tsekkasin sisään Finnaiin lenolle Tukholman kautta aasiaan.
Mulla oli iso matkalaukku, painoikin 33.7kg lentokentän vaakan mukaan.
Tiskillä miespuolinen virkailija sanoi että suurin sallittu paino on 32kg.

"Sun pitää ottaa jotain pois tosta laukusta, nii ja käsimatkatavaroitten paino on sit 5kg ja ehdoton maksimi 8kg."

Voi Jeesus Perkele, ajattelin mielessäni, mutta virkailijalle.

"En mä voi sieltä mitään ottaa ulos, mihkä mä ne kamat sit laitan?"

"Laitetaan erilliseen pahvilaatikkoon"

Alkoi todella keittää...
Virkailija jatkoi...

"Nii ja sitäpaitsi, tiedäksä kuinka paljo sulla on ylipainoo ja kuinka paljo se tulee sule maksamaan?"

Nyt alko jo pahasti kiuaskivet punottaa...

"Maksakoon mitä maksaa, kirjota lasku, sen verta on nyt jo pipo kirellä että mulle on aiva sama mitä on hinta. Mä en urputa sulle ylipainosta vaan siitä että mun pitää matkalaukusta poistaa 1.7kg.
Onko tässä mitään järkee? Tää matkalaukku tuli suomeen 35 kilosena eikä kukaan narissut."

Virkailija...

"Minkä minä sille voin että ihmiset ei hoida työtään, mä saan potkut jos rikon sääntöjä, työturvalisuusmääräykset ja....plaa, plaa, plaa..."

Availin laukkua ja otin kävelykengät pois.
Päälimäisenä oli nippu kravatteja ja prässihousuja.
Virkailija kurkisteli uteliaana laukkuun...

"No ala kirjottaa sitä laskua ja laitoin kengät vaakaan. 1,1 kg oli lukema."

Nostin matkalaukun takaisin ja paino oli EDELLEENKIN noin 33.7kg. Eli vaaka näytti vain noin lukemaa eikä tarkaa arvoa. Samalla mutisin itsekseni...

"Perkele, mä kirjotan tästä lehteen. Sen verta kyllä pidän huolen että en lentele Finnairilla jos vaan suinkin vin sen välttää."

"Ok nyt on hyvä"
Sanoi virkailija vaikka painossa ei ollut juurikaan muutosta.

"No mitä maksaa?"
"Ei maksa mitään. Tämä on tällä hyvä. Minkä paikan haluatte?
Voin laittaa teidät istumaan varauloskäytävän varrelle. Siinä on enemmän jalkatilaa."
"Ok, sopii mulle, laita käytävän puolelle."
"Tässä lippune ja borading passi, hyvää matkaa teille." (Eritäin ystävälliseen sävyyn)

Veskissä tungin kengät läppärilaukkuun.

Varauloskäytävällä oli todela tilaa. Itse istuin yksin kolmen penkin rivissä. Muualla koneesa oli paljon täydempää.

Miksi ihmisille pitää äristä saadakseen hyvää palvelua?
Miksi pitää pelotella ennen kun löytyy joustoa?
Mikä saa säännöt häviämään ja järjenköytön luistamaan samalla kun paskat solahtaa punttiin?

Viddu, en tajuu. Kaikki vain 1.7 kilon tähden...

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Oot sä aika kusipää, mies teki vaan työtään ja sä rupeet mesoomaan. Totta kylläkin, että vaatimalla saa. Se on mun mielestä epäreilua, itse en kusipäille antaisi senttiäkään periksi. Tietysti aika jännä että vaaka näytti vielä samaa kun kengät otti pois Yleensä noitten pitäis kyllä olla erittäin tarkkoja vaakoja. Jos vaa'assa vikaa ja sulla olikin mahdollisesti alle 32 kiloa niin sithän homma ois ok.

Kuitenkin suntapaset ihmiset pitäis laittaa pakkotyöhön johonki palvelutyöhön vuodeks. Opettais vähän nöyryyttä.

Kaikki vain 1,7 kilon tähden. Niin - onhan postissakin tarkat grammarajat joista riippuen kirjeen/paketin hinta voi nousta. Jos raja on 32 kiloa niin se on 32 kiloa.

Siinä virkailija teki virheen kun yritti ruveta perustelemaan tuollaiselle mesoajalle yhtään mitään, silloin siitä tulee väittely. Yleensä tuollaiset ressukat kaipaavat sellaista tunteella tulevaa pahoitteluvastausta eikä mitään perusteluita miksi on näin. VAIKKA NE ON SÄÄNTÖJÄ PERKELE.

Vierailija
babun
Oot sä aika kusipää, mies teki vaan työtään ja sä rupeet mesoomaan. Totta kylläkin, että vaatimalla saa. Se on mun mielestä epäreilua, itse en kusipäille antaisi senttiäkään periksi. Tietysti aika jännä että vaaka näytti vielä samaa kun kengät otti pois Yleensä noitten pitäis kyllä olla erittäin tarkkoja vaakoja. Jos vaa'assa vikaa ja sulla olikin mahdollisesti alle 32 kiloa niin sithän homma ois ok.

Kuitenkin suntapaset ihmiset pitäis laittaa pakkotyöhön johonki palvelutyöhön vuodeks. Opettais vähän nöyryyttä.

Kaikki vain 1,7 kilon tähden. Niin - onhan postissakin tarkat grammarajat joista riippuen kirjeen/paketin hinta voi nousta. Jos raja on 32 kiloa niin se on 32 kiloa.

Siinä virkailija teki virheen kun yritti ruveta perustelemaan tuollaiselle mesoajalle yhtään mitään, silloin siitä tulee väittely. Yleensä tuollaiset ressukat kaipaavat sellaista tunteella tulevaa pahoitteluvastausta eikä mitään perusteluita miksi on näin. VAIKKA NE ON SÄÄNTÖJÄ PERKELE.

Juuri tuota tarkoitin.
Maailma on täynnä periaatteen persereikiä.
Haetaan vaan saumaa simputtaa.
Mua erityisesti vituttaa mä oon vaan töissä täällä asenne.

Asiakaspalvelusta tiedän paljon.
Sitä ei kannata tähän keskusteluun vetää kiistakapulaksi muutoin kuin siinä mielessä, että oliko asiakaspalvelu asianmukaista.

Jos on kerran rajat olemassa niin miksi niistä joustetaan?
Aina!
Koskaan ei ole jäänyt pari kiloa painavampi laukku laittamatta.
Matkustan todella paljon ja olen kuskannut 45-50 kilosiakin laukkuja mukanani. Tämä on totaalisesti eka kerta kun siihen pututaan tai siitä edes huomautetaan. Jos rajat on kerran olemassa niin ne pitää präntätä johonkin kissan kokosilla kirjaimilla. Nin että se ei varmasti jää huomaamatta. Tuo 32 kiloo tuli mulle päin naamaa vasta nyt.

Kuinka etukäteen edes voit tietää paljonko laukku painaa muuta kuin noin arviona?

Itse en voi sietää pilkunnussijoita ja otan niiltä vastaisuudessakin luulot pois jos tarvii ja siihen kykenen.

Mutta homman pointti olikin että pelkokerroin vaikuttaa päätöksiin ja käytökseen. Olisiko sinulla siihen mitään sanottavaa?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Maukka Perusjatka
babun

Juuri tuota tarkoitin.

Sitä ei kannata tähän keskusteluun vetää kiistakapulaksi muutoin kuin siinä mielessä, että oliko asiakaspalvelu asianmukaista.

Aina!
Matkustan todella paljon ja olen kuskannut 45-50 kilosiakin laukkuja mukanani. Tämä on totaalisesti eka kerta kun siihen pututaan tai siitä edes huomautetaan. Jos rajat on kerran olemassa niin ne pitää präntätä johonkin kissan kokosilla kirjaimilla. Nin että se ei varmasti jää huomaamatta. Tuo 32 kiloo tuli mulle päin naamaa vasta nyt.

Kuinka etukäteen edes voit tietää paljonko laukku painaa muuta kuin noin arviona?

Itse en voi sietää pilkunnussijoita ja otan niiltä vastaisuudessakin luulot pois jos tarvii ja siihen kykenen.

Mutta homman pointti olikin että pelkokerroin vaikuttaa päätöksiin ja käytökseen. Olisiko sinulla siihen mitään sanottavaa?

perjaatteen persreikä, eli tieteellisesti byrokratia, Max weberin keksintöjä, ei ollut perjaatteen persreiäksit Max tarkoittanut. Vaan eräälaiseksi tehokkaaksi järjestelmäksi.

Mutta Max Weber ei koskaan jaksanut kehittää loppuun asti, vaan kusipäät otti sen keskeneräisenä käyttöön.

Siitä saa Maukka ja miljoonat maksaa henkisesti.

Sakemannit on mulkkuja saatana.

Natsit ja Byrokratia on Sakemannien vitsaukset maailmalle.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kännissä meinattiin veljen kanssa vähän kytkintuntumaa mennä harjotteleen autolla, oltais 30 metriä ajattu ylämäkeen, niin ei voitu ton byrokratia takia mennä tyhjällä parkkipaikalla 3 aikaa aamuyöstä.

Poliisit olis ymmärtäny ja naapurit, mutta lakikirjassa lukee niin että ei voi niin ei voi.

Vierailija
Maukka Perusjatka

Juuri tuota tarkoitin.

Mitä ihmeen periaatteen persereikiä? Ei tossa ole periaatteesta kysymys vaan ihan VIRALLISESTA SÄÄNNÖSTÄ. Haetaan saumaa simputtaa? Nyt kyllä käänsit asian päälaelleen - sun tapaiset tyypit aina etsii jotain mistä voida valittaa ja mesota.

Maukka Perusjatka

Haha, joo oot ihan varmasti ollut pidemmän aikaa asiakaspalveluammatissa. Et taatusti ole.

Maukka Perusjatka

Aina!

Niin, priorisoinnin vuoksi asiat otetaan usein tapauskohtaisesti.

Maukka Perusjatka

Tuo on kyllä yllätys. Minulla on tuttu joka on lentänyt melkein joka viikko, pitänee kysyä häneltä onko ikinä sattunut vastaan. Muistelisin kyllä että hän on valitellut että joskus on tullut otettua vähän liikaa mukaan. Itse en ole lentänyt kuin muutamaan otteeseen.

Maukka Perusjatka

Jos rajat on kerran olemassa niin ne pitää präntätä johonkin kissan kokosilla kirjaimilla. Nin että se ei varmasti jää huomaamatta. Tuo 32 kiloo tuli mulle päin naamaa vasta nyt.

Väität että matkustat paljon mutta tuo tulee yllätyksenä? Huhhuh, olet kyllä idiootti. Jopa MINÄ tiedän nuo rajat vaikka en juurikaan matkusta.

Maukka Perusjatka

Käyttämällä vaakaa? Jos olet matkustanut paljon niin osaat varmasti arvioida

Maukka Perusjatka

Mä taas en voi sietää tollasia kusipäämesoajia jotka mesoaa vaikka aihetta ei ole lainkaan. Luulen että kyse on siitä että mielestäsi asiakaspalvelijan ei tulisi saada päteä yhtään missään asiassa, otat siitä ilmeisesti heti itseesi jos hän rupeaa sinulle kertomaan säännöistä - ikään kun sinä - maailmanmatkaaja - et tietäisi muka niitä.

Maukka Perusjatka

Juu, se on asia erikseen. Kuten sanoin, se vaikuttaa, ja se on valitettavaa. Yhtä valitettavaa kuin tuollainen kusipäisyys.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Kännissä meinattiin veljen kanssa vähän kytkintuntumaa mennä harjotteleen autolla, oltais 30 metriä ajattu ylämäkeen, niin ei voitu ton byrokratia takia mennä tyhjällä parkkipaikalla 3 aikaa aamuyöstä.

Poliisit olis ymmärtäny ja naapurit, mutta lakikirjassa lukee niin että ei voi niin ei voi.

Että kävit kyselemässä poliisilta ja naapureilta että eikös me velipojan kanssa voidakin ajella kännipäissämme parkkipaikalla? He hyväksyivät aikeenne, mutta lakikirjan perkele esti!

Vierailija
Maukka Perusjatka

Kaverihan oli vain ystävällinen kun huomasi että asiakas koki jutun niin kovin loukkaavaksi.
Ja kiitokseksi haukut sitä täällä pitkin web-foorumeita pelkuriksi, pilkunnussijaksi, "paskat solahtaa housuihin". Hyi, mitä käytöstä!

Vierailija

-V***u mää oon känössä. -Nii määkin. -Tehäänkö jotain villiä? -No mitä?
-Mennään ajamaan autolla 30 metriä. -Ei voira kun ollaan humalassa ja se on kiellettyä. -No voi p**kele, eihän sääntöjä voi uhmata edes kännissä. -No ei voi ei. -Mut jos oisin ollut vielä kovemmissa niin oisin kyllä menny! Nii määäääki.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Sepi
tiäremiäs

Että kävit kyselemässä poliisilta ja naapureilta että eikös me velipojan kanssa voidakin ajella kännipäissämme parkkipaikalla? He hyväksyivät aikeenne, mutta lakikirjan perkele esti!

Kyllähän ihminen olis hyväksynyt, auto oli siinä parkkipaikalla ja siinä ei ollut mitään lähellä eikä kukaan olis nähny. 30 metriä oltais ajettu sitä parkkipaikkaa.

15-20 kilometriä tunnissa olis ollut nopeuttakin korkeentaan.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Pinky&Brain
-V***u mää oon känössä. -Nii määkin. -Tehäänkö jotain villiä? -No mitä?
-Mennään ajamaan autolla 30 metriä. -Ei voira kun ollaan humalassa ja se on kiellettyä. -No voi p**kele, eihän sääntöjä voi uhmata edes kännissä. -No ei voi ei. -Mut jos oisin ollut vielä kovemmissa niin oisin kyllä menny! Nii määäääki.

Missä kovemmissa?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Sepi
tiäremiäs

Näin se varmaankin meni.

Vierailija
babun
Maukka Perusjatka

Juuri tuota tarkoitin.

Mitä ihmeen periaatteen persereikiä? Ei tossa ole periaatteesta kysymys vaan ihan VIRALLISESTA SÄÄNNÖSTÄ. Haetaan saumaa simputtaa? Nyt kyllä käänsit asian päälaelleen - sun tapaiset tyypit aina etsii jotain mistä voida valittaa ja mesota.

Maukka Perusjatka

Haha, joo oot ihan varmasti ollut pidemmän aikaa asiakaspalveluammatissa. Et taatusti ole.

Maukka Perusjatka

Aina!

Niin, priorisoinnin vuoksi asiat otetaan usein tapauskohtaisesti.

Maukka Perusjatka

Tuo on kyllä yllätys. Minulla on tuttu joka on lentänyt melkein joka viikko, pitänee kysyä häneltä onko ikinä sattunut vastaan. Muistelisin kyllä että hän on valitellut että joskus on tullut otettua vähän liikaa mukaan. Itse en ole lentänyt kuin muutamaan otteeseen.

Maukka Perusjatka

Jos rajat on kerran olemassa niin ne pitää präntätä johonkin kissan kokosilla kirjaimilla. Nin että se ei varmasti jää huomaamatta. Tuo 32 kiloo tuli mulle päin naamaa vasta nyt.

Väität että matkustat paljon mutta tuo tulee yllätyksenä? Huhhuh, olet kyllä idiootti. Jopa MINÄ tiedän nuo rajat vaikka en juurikaan matkusta.

Maukka Perusjatka

Käyttämällä vaakaa? Jos olet matkustanut paljon niin osaat varmasti arvioida

Maukka Perusjatka

Mä taas en voi sietää tollasia kusipäämesoajia jotka mesoaa vaikka aihetta ei ole lainkaan. Luulen että kyse on siitä että mielestäsi asiakaspalvelijan ei tulisi saada päteä yhtään missään asiassa, otat siitä ilmeisesti heti itseesi jos hän rupeaa sinulle kertomaan säännöistä - ikään kun sinä - maailmanmatkaaja - et tietäisi muka niitä.

Maukka Perusjatka

Juu, se on asia erikseen. Kuten sanoin, se vaikuttaa, ja se on valitettavaa. Yhtä valitettavaa kuin tuollainen kusipäisyys.

Mun mielestä tää 1.7 kg kuuluu samaan sarjaan kun...

Poliisia antaisi sakkoa jos joku viidenkympin rajoituksella ajaisi 52,5 kmh nopeudella.

tai

Taksikuski kieltäytyyisi nostamasta matkalaukkua tai muuta tavaraa tavarasäiliöön jos se painaa pari kiloa yli sallitun rajan.

En mä missään tiskillä olekkaan seissyt vaan palvellu ostopäätöksiä tekeviä asiakkaita pitkäaikaisissa prosesseissa. Siellä kyllä on oppinut sietämään kaikenlaista kuin myös näekemään todella erityyppisiä ihmisiä.

Korostan edelleen, että aina aikaisemmin on selvinyt ylipainot maksamalla ja mitään ei ole tarvinut ottaa laukusta pois. Nytkin olisin ollut valmis niin tekemään. Mitään teknistä rajoitusta sille ei ole ja matkalaukku saapui perille mainiosti kuin myös aikaisemmilla kerroilla.

Olen myös kuskanut 45kg painavaa koiraa, mitenkä se jaetaan kahteen pakettiin?

Analogisissa vaaoissa helposti tulee tuo 1.7kg mittavirhettä vaikka kuinka punnitsisi.

Olen matkustellut keskimäärin parikymmentä kertaa vuodessa.
Vähemmän tosin lentänyt Finnairilla.

Tietysti saattaa jotain ruveta suivaamaan kokolihaa syövä heteromies tiskillä vai olitko se kenties sinä babun siellä tiskillä "paviaanipuvussasi"?

Vierailija
Maukka Perusjatka

Poliisia antaisi sakkoa jos joku viidenkympin rajoituksella ajaisi 52,5 kmh nopeudella.

tai

Taksikuski kieltäytyyisi nostamasta matkalaukkua tai muuta tavaraa tavarasäiliöön jos se painaa pari kiloa yli sallitun rajan.

No eihän tuo oo lainkaan sama asia.

Maukka Perusjatka

En mä missään tiskillä olekkaan seissyt vaan palvellu ostopäätöksiä tekeviä asiakkaita pitkäaikaisissa prosesseissa. Siellä kyllä on oppinut sietämään kaikenlaista kuin myös näekemään todella erityyppisiä ihmisiä.

Jaa. Sietokykyä sulta ei kyllä tunnu pätkääkään riittävän, joten tuskin siedät ihmisiä kovin hyvin.

Maukka Perusjatka

Korostan edelleen, että aina aikaisemmin on selvinyt ylipainot maksamalla ja mitään ei ole tarvinut ottaa laukusta pois. Nytkin olisin ollut valmis niin tekemään. Mitään teknistä rajoitusta sille ei ole ja matkalaukku saapui perille mainiosti kuin myös aikaisemmilla kerroilla.

Nojuu, tuo on ehkä ihan asiallinen pointti.

Maukka Perusjatka

Analogisissa vaaoissa helposti tulee tuo 1.7kg mittavirhettä vaikka kuinka punnitsisi.

Eikös siellä yleensä ole digitaaliset? 1,7 kg mittavirhettä on aika pirusti, en kyllä usko että sellainen on tavallista lentokenttien vaaoissa. On se sitten analoginen tai digitaalinen.

Maukka Perusjatka

Tietysti saattaa jotain ruveta suivaamaan kokolihaa syövä heteromies tiskillä vai olitko se kenties sinä babub siellä tiskillä "paviaanipuvussasi".

Ei kyllä mä luulen että ne oli sun "rautaiset asiakaspalveluhermot" jotka pettivät

Vierailija
babun
Maukka Perusjatka

tai

No eihän tuo oo lainkaan sama asia.

Maukka Perusjatka

Jaa. Sietokykyä sulta ei kyllä tunnu pätkääkään riittävän, joten tuskin siedät ihmisiä kovin hyvin.

Maukka Perusjatka

Nojuu, tuo on ehkä ihan asiallinen pointti.

Maukka Perusjatka

Eikös siellä yleensä ole digitaaliset? 1,7 kg mittavirhettä on aika pirusti, en kyllä usko että sellainen on tavallista lentokenttien vaaoissa. On se sitten analoginen tai digitaalinen.

Maukka Perusjatka

Tietysti saattaa jotain ruveta suivaamaan kokolihaa syövä heteromies tiskillä vai olitko se kenties sinä babub siellä tiskillä "paviaanipuvussasi".

Ei kyllä mä luulen että ne oli sun "rautaiset asiakaspalveluhermot" jotka pettivät

Ymmärrät ilmeisesti tahallasi väärin.
Siis kuinka voi punnita tavarat kotona riittävän tarkasti?
Monella lienee analoginen vaaka.
Korostan edelleen, että muutaman kilon ylityksistä ei ole aikaisemmin numeroa tehty.
Joskus on joutunut maksamaan ylipainot, mutta useimmiten ei edes niitä.
Kuten sanoin en lentele kovin usein Finnairilla ja tuo "erittäin tarkka pikkutarkuus" tuli yllätyksenä.

Tässä tapauksessa 1.7kg oli kipukynnys.
Mielestäni nuo asettamani vertaukset ovat juuri sopivia.
Säänöt on säännöt jos pilkua aletaan viilaamaan. Useinmiten kuitenkin järjenkäyttö sallitaan.

Kyllä asiakaspalveluhommassa pitää hermonsa pitää.
Toinen juttu on tietysti silloin jos itse on asiakas. Niinkuin sanoit, vaatimalla saa". Itse olen törmännyt lähes kiristykseen.

Toinen juttu on, että kaikille palvelu ei ole sama.
On aivan eria sia tulla tiskille puku pällä kun maihinnousuhousut jalassa.
Palvelu usein eroaa. Tiedän sen kokemuksesta.
Ihmiset jotka matkustaa paljon osaavat vertailla ja myös herkemmin epäkohdista valittaa.

Oli miten oli, 1.7 kilon vittuilu oli mielestäni pelkää simputusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat