Bensa-aggregaatti

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Dieselaggregaatissa voi käyttää halpoja öljyjä kuten polttoöljyä. Mutta mitä olisi bensa-aggregaattiin? Taitaa olla niin, että mitään bensan kaltaista polttoainetta ei ole edullisemmin verotettuna. Kotipolttoinen viina voisi olla ehkä jotain sinne päin, mutta muuten on aika vaikea keksiä mitään.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (13)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Dieselaggregaatissa voi käyttää halpoja öljyjä kuten polttoöljyä. Mutta mitä olisi bensa-aggregaattiin? Taitaa olla niin, että mitään bensan kaltaista polttoainetta ei ole edullisemmin verotettuna. Kotipolttoinen viina voisi olla ehkä jotain sinne päin, mutta muuten on aika vaikea keksiä mitään.

Bensaan voi sekoittaa halvempia polttoaineita. Joskus kokeilimme peltoautolla jatkaa bensaa polttoöljyllä. Pienen lisän se kesti hieman alentuneilla tehoilla, mutta ahneus iski, auto sammui eikä ole sen koommin käynnistynyt. Pakokaasut olivat mielenkiintoisia.

Etanolin lämpöarvo on noin kaksi kolmasosaa bensan vastaavasta. Jos oletetaan niiden tiheydet samoiksi, litraa bensaa vastaa puolitoista litraa etanolia. Ei se ihan triviaalia ole tuottaa kotona etanolia alle euron per litra, jos ei itsellä ole maata viljellä perunaa. Bensaa voi käsittääkseni jatkaa muutamia kymmeniä prosentteja etanolilla ilman sen kummempia ongelmia. Polttoainesysteemissä etanoli ja vesi voivat aiheuttaa korroosiota.

Vierailija

Bensaa voi jatkaa vielä noin 30% asti ennenkuin alkaa tulla käyntiongelmia. Kumiset tiivisteet sensijaan lähtevät etanolin ja varsinkin metanolin matkaan aika hanakasti.

Vierailija

Kaasu ja petrooli. Myöskin paineilmalla ajavat. Muistaakseni Brasiliassa volkkareita, jotka ovat paineilma/bensa hybridejä.

Ehdottelisin aurinkoenergialla tislattua pontikkaa...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tislauksen voi tehdä moottorin hukkalämmöllä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Veikko
Bensaa voi jatkaa vielä noin 30% asti ennenkuin alkaa tulla käyntiongelmia. Kumiset tiivisteet sensijaan lähtevät etanolin ja varsinkin metanolin matkaan aika hanakasti.

Oletko aivan varma asiasta, bensa on aika paljon tehokkaampi liuotin.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Missähän kohdassa on kumitiivisteitä bensan reitillä? Jaa muuten taitaa olla niin, että kohokammiossa voi olla. Siihen pitää vaihtaa tiivistemassa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Missään kohdassa on kumitiivisteitä bensan reitillä? Jaa muuten taitaa olla niin, että kohokammiossa voi olla. Siihen pitää vaihtaa tiivistemassa.

Ei siellä taida olla kumitiivisteitä missään, kohokammion kannessakin on paperitiiviste yleensä.

Vierailija

Tämä ei nyt ihan sovi sellaisenaan bensakoneelle, mutta pienillä muutoksilla bensakoneesta saa kaasumoottorin, tai periaatteessahan bensakone on jo kaasumoottori, siinä on vain laite joka muuntaa nestepolttoaineen kaasuksi, mistä nimi "kaasutin".

Kaasumaisia polttoaineita on sitten useampiakin. Näin äkkiseltään tulee mieleen ainakin metaani, vety ja häkä.

Vierailija
fenomenologi
Veikko
Bensaa voi jatkaa vielä noin 30% asti ennenkuin alkaa tulla käyntiongelmia. Kumiset tiivisteet sensijaan lähtevät etanolin ja varsinkin metanolin matkaan aika hanakasti.



Oletko aivan varma asiasta, bensa on aika paljon tehokkaampi liuotin.

Näin olen asian ymmärtänyt, kun amerikoissa oli kohua tämän "gasoholin" tiimoilta. Metanoli aiheuttaa ilmeisesti korroosiota myös alumiinisille osille. Muistaakseni tiivisteitä ja muoviosia vaihdettiin eri muovilaatuun ja autoja markkinoitiin "flex fuel" versioina, joille luvataan takuu myös etanolikäytössä.

Kyllä kumiletkuja, tiivisteitä ja muita muoviosia käytetään polttoainejärjestelmissä paikoin.

Itse henkilökohtaisesti kokeneena voin kertoa, että esimerkiksi kirkkaat akryylimuovit tahtovat halkeilla kun joutuvat tekemisiin alkoholien kanssa. Huilautin kerran isopropanolia akryyliputken päälle ja siihen tuli särö.

Vierailija
hangover
Paul M
Tislauksen voi tehdä moottorin hukkalämmöllä.



Ei hullumpi idea.

Aika hyvä idea, perunoilla toimiva kulkuneuvo, tisle suoraan tankkiin jatkuvatoimisella tislauslaitteella.
1 kW keittää 50 litran tislausastiaa niin että tulee n. 0,5 litraa tunnissa 100% laskettuna.

Vierailija

jos siis 1 kW:n teholla saa 0,5 litraa tunnissa 100 % alkoholia, niin paljonkos tämän alkoholin energiasisältö on ? Tuleekos enemmän energiaa, kuin tislaamiseen tarvitaan?

Vierailija
hangover
jos siis 1 kW:n teholla saa 0,5 litraa tunnissa 100 % alkoholia, niin paljonkos tämän alkoholin energiasisältö on ? Tuleekos enemmän energiaa, kuin tislaamiseen tarvitaan?

Ei tule.

Energiaa kuluu 3,6 MJ ja energiaa alkoholista saadaan 9,23 MJ josta moottorissa polttamalla voidaan vapauttaa noin 2,3 MJ mekaaniseksi energiaksi. Parhaimmassa tilanteessa korkeintaan saman verran kuin tislaamiseen meni energiaa - nykyisellä polttomoottoritekniikalla.

Pelkkänä lämpönä saanti on 2,5 kertainen käytettyyn energiaan nähden annetuilla lukuarvoilla.

Moottorista kyllä saadaan sitten taas hukkalämpöä yli 6 MJ jolla voi tislata taas melkein litran etanolia, että sinänsä hommassa päästäisiin plussalle ellei mäskin tuottamiseen tarvittava viljely, lannoitus ja raaka-aineiden kuljetus söisi osaa potista.

Hyvin optimoituna paikallistuotantona etanolin tuotanto kuluttaa vähemmän kuin tuottaa. Meren yli Brasiliasta kuskattuna se pelkästään saastuttaa.

Uusimmat

Suosituimmat