klo 11:58 | 7.5.2007
Dieselaggregaatissa voi käyttää halpoja öljyjä kuten polttoöljyä. Mutta mitä olisi bensa-aggregaattiin? Taitaa olla niin, että mitään bensan kaltaista polttoainetta ei ole edullisemmin verotettuna. Kotipolttoinen viina voisi olla ehkä jotain sinne päin, mutta muuten on aika vaikea keksiä mitään.
Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula
Sivut
Bensaan voi sekoittaa halvempia polttoaineita. Joskus kokeilimme peltoautolla jatkaa bensaa polttoöljyllä. Pienen lisän se kesti hieman alentuneilla tehoilla, mutta ahneus iski, auto sammui eikä ole sen koommin käynnistynyt. Pakokaasut olivat mielenkiintoisia.
Etanolin lämpöarvo on noin kaksi kolmasosaa bensan vastaavasta. Jos oletetaan niiden tiheydet samoiksi, litraa bensaa vastaa puolitoista litraa etanolia. Ei se ihan triviaalia ole tuottaa kotona etanolia alle euron per litra, jos ei itsellä ole maata viljellä perunaa. Bensaa voi käsittääkseni jatkaa muutamia kymmeniä prosentteja etanolilla ilman sen kummempia ongelmia. Polttoainesysteemissä etanoli ja vesi voivat aiheuttaa korroosiota.
Bensaa voi jatkaa vielä noin 30% asti ennenkuin alkaa tulla käyntiongelmia. Kumiset tiivisteet sensijaan lähtevät etanolin ja varsinkin metanolin matkaan aika hanakasti.
Kaasu ja petrooli. Myöskin paineilmalla ajavat. Muistaakseni Brasiliassa volkkareita, jotka ovat paineilma/bensa hybridejä.
Ehdottelisin aurinkoenergialla tislattua pontikkaa...
Tislauksen voi tehdä moottorin hukkalämmöllä.
Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula
Oletko aivan varma asiasta, bensa on aika paljon tehokkaampi liuotin.
Missähän kohdassa on kumitiivisteitä bensan reitillä? Jaa muuten taitaa olla niin, että kohokammiossa voi olla. Siihen pitää vaihtaa tiivistemassa.
Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula
Ei siellä taida olla kumitiivisteitä missään, kohokammion kannessakin on paperitiiviste yleensä.
Tämä ei nyt ihan sovi sellaisenaan bensakoneelle, mutta pienillä muutoksilla bensakoneesta saa kaasumoottorin, tai periaatteessahan bensakone on jo kaasumoottori, siinä on vain laite joka muuntaa nestepolttoaineen kaasuksi, mistä nimi "kaasutin".
Kaasumaisia polttoaineita on sitten useampiakin. Näin äkkiseltään tulee mieleen ainakin metaani, vety ja häkä.
Näin olen asian ymmärtänyt, kun amerikoissa oli kohua tämän "gasoholin" tiimoilta. Metanoli aiheuttaa ilmeisesti korroosiota myös alumiinisille osille. Muistaakseni tiivisteitä ja muoviosia vaihdettiin eri muovilaatuun ja autoja markkinoitiin "flex fuel" versioina, joille luvataan takuu myös etanolikäytössä.
Kyllä kumiletkuja, tiivisteitä ja muita muoviosia käytetään polttoainejärjestelmissä paikoin.
Itse henkilökohtaisesti kokeneena voin kertoa, että esimerkiksi kirkkaat akryylimuovit tahtovat halkeilla kun joutuvat tekemisiin alkoholien kanssa. Huilautin kerran isopropanolia akryyliputken päälle ja siihen tuli särö.
Ei hullumpi idea.
Aika hyvä idea, perunoilla toimiva kulkuneuvo, tisle suoraan tankkiin jatkuvatoimisella tislauslaitteella.
1 kW keittää 50 litran tislausastiaa niin että tulee n. 0,5 litraa tunnissa 100% laskettuna.
jos siis 1 kW:n teholla saa 0,5 litraa tunnissa 100 % alkoholia, niin paljonkos tämän alkoholin energiasisältö on ? Tuleekos enemmän energiaa, kuin tislaamiseen tarvitaan?
Ei tule.
Energiaa kuluu 3,6 MJ ja energiaa alkoholista saadaan 9,23 MJ josta moottorissa polttamalla voidaan vapauttaa noin 2,3 MJ mekaaniseksi energiaksi. Parhaimmassa tilanteessa korkeintaan saman verran kuin tislaamiseen meni energiaa - nykyisellä polttomoottoritekniikalla.
Pelkkänä lämpönä saanti on 2,5 kertainen käytettyyn energiaan nähden annetuilla lukuarvoilla.
Moottorista kyllä saadaan sitten taas hukkalämpöä yli 6 MJ jolla voi tislata taas melkein litran etanolia, että sinänsä hommassa päästäisiin plussalle ellei mäskin tuottamiseen tarvittava viljely, lannoitus ja raaka-aineiden kuljetus söisi osaa potista.
Hyvin optimoituna paikallistuotantona etanolin tuotanto kuluttaa vähemmän kuin tuottaa. Meren yli Brasiliasta kuskattuna se pelkästään saastuttaa.
Miten mahtaa maakaasua saada nesteytettynä?
Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula
Bensiiniautoihin saa muunnossarjan joka muuttaa bensiinikoneen bensiini-maakaasu hybridiksi. Voisi olla hyvä vaihtoehto pyörittää bensageneraattoria maakaasulla jos vain lähistöllä on kaasutankkauspiste.
Samoin kuin ilmaa. Siihen on muutamia keinoja, kaikki ovat kotiharrastelijalle vaativia. Linden prosessi lienee vähiten vaikeasta päästä, mutta vaatii suurpainekompuran.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hampson%E2%80%93Linde_cycle
-
Moottorin kehittämällä alipaineella tislautumisen lämpötila laskee.
Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula
Oikeastaan en tarkoittanut miten vaan miten. Eli jonnekin "Agalle" jos menisi ja ostaisi nestemäistä maakaasua. Mutta ei taida olla aivan näin simppeliä. Eli saisi olla nesteytetyn maakaasun kauppoja. Vertaa nestetyppikauppaan. Taitaa säilyä nestetyppenä viikkokausia kymmenen litran termospullossa.
Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula
No ei ole. Mutta jos tilaat tankkiautollisen, niin eiköhän nuo toimita.
Ei se ihan noin hyvin säily. Normaali 25 litran tyhjiöeristetty labrapullo haihtuu täydestä tyhjäksi parissa viikossa. Jos nyt ajattelen auton polttoainetta tai varavoimakoneesta puhumattakaan, ei se olisi kovin hyvä juttu.
Nesteytetty maakaasu(metaani) on kuitenkin kertaluokkaa vakavampi turvallisuusongelma, koska se haihtuva kaasu on erittäin tulenarkaa. Minun on aika vaikea nähdä kotitalouksien hintaluokkaan ja umpimaallikon ylläpidettäväksi ja käytettäväksi sopivia nesteytetyn kaasun varastoja, jotka täyttävät minkäänlaisia vakuutus- tai muita turvamääräyksiä. Jokapojan kaasulaitteet johtaisivat vakavien onnettomuuksien lisääntymiseen. Kryogeeninen maakaasu ei kuitenkaan anna mitään etuja bensaan tai nestekaasuun verrattuna. Pieni hintaero hupenee moninkertaisesti laitteistoinvestointiin.
Miten olisi puukaasu?
https://www.youtube.com/watch?v=fFl1XNVTwfI
Sivut