Onko pakkoruotsissa mitään järkeä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kommentit (10)

Vierailija

Vastaus kysymykseen, ei ole.

Ruotsin, kuten muidenkin kielien opiskelu pitää olla vapaaehtoista.
Jokaisella on oikeus myös itse määritellä niin identiteettinsä kuin sitä tukevat kielivalintansa, Saame on ihan yhtä tärkeä kieli kuin Ruotsikin.

Vierailija
Lapin Mies

Jokaisella on oikeus myös itse määritellä niin identiteettinsä kuin sitä tukevat kielivalintansa, Saame on ihan yhtä tärkeä kieli kuin Ruotsikin.

Olen aivan samaa mieltä. Paitsi että saame on oikeastaan Suomelle tärkeämpi, koska se on suomalais-ugrilainen kieli ja maan alkuperäiskieli. Ruotsi on uusi tulokas ja verrattavissa romanikieleen, venäjään tai somaliin.

Vierailija
Lapin Mies

Ellei tärkeämpikin, jos nimittäin historioihin aletaan vetoamaan. Sitä ne rantaruotsalaiset muun muassa harrastavat.

Vierailija

Kävin pistämässä tuonne MOT sivuille pyynnön että tekisivät aiheesta kerrankin kunnollisen ja objektiivisen ohjelman ilman että aihe vaietaan kuoliaaksi iänikuisilla kestämättömillä pakkoruotsikannanotoilla tyyliin
- ruotsi nyt vaan on sivistyskieli
- suomi on kaksikielinen maa
- kaksikielisyydestä on suomalaisille hyötyä
- Jne. muuta paskaa.

Käykää te muutkin pakkoruotsia vastustavat ehdottamassa MOT ille tai jollekin muulle jutunaihetta

http://194.252.88.3/motweb.nsf/sivut/palaute

Vierailija
numjuh
Kävin pistämässä tuonne MOT sivuille pyynnön että tekisivät aiheesta kerrankin kunnollisen ja objektiivisen ohjelman ilman että aihe vaietaan kuoliaaksi iänikuisilla kestämättömillä pakkoruotsikannanotoilla tyyliin
- Jne. muuta paskaa.

Käykää te muutkin pakkoruotsia vastustavat ehdottamassa MOT ille tai jollekin muulle jutunaihetta

Kappas vain. Minä ehdotin heille myös jokin aikaa sitten, että tekisivät mahdollisimman objektiivisen ohjelman suomenruotsalaisista ja siitä mistä monien suomalaisten liki patologinen viha kieltä ja jopa kansanosaa kohtaan oikein sikiää. Saamassani palautteessa he suhtautuivat ideaan hyvin myötämielisesti ja lupasivat vakavasti harkita ehdottamaani aihetta.

Vierailija

Snaut

samaa suorastaan patologista vihaa olen itsekin ihmetellyt.

Saksan kieltä en ole kouluajan jälkeen tarvinnut, mutta en tunne jääneeni mistään opetuksesta vähemmälle sen vuoksi.

Vierailija
Snaut
numjuh
- Jne. muuta paskaa.

Kappas vain. Minä ehdotin heille myös jokin aikaa sitten, että tekisivät mahdollisimman objektiivisen ohjelman suomenruotsalaisista ja siitä mistä monien suomalaisten liki patologinen viha kieltä ja jopa kansanosaa kohtaan oikein sikiää. Saamassani palautteessa he suhtautuivat ideaan hyvin myötämielisesti ja lupasivat vakavasti harkita ehdottamaani aihetta.

Tavallaan he itse luovat tämän vihan, mutta pitää todeta samantien että myöskin Ruotsinkieliset ovat oman historiansa vankeja.
Silloin kun Suomi itsenäistyi, niin kielipotiikka oli pinnalla, mutta pakkoruotsi tuli kouluun vasta seitkytluvulla.
Tosin yliopistoissa suomenkielinen opetus alkoi vasta 1937, sitä ennen yliopistot oli vain Ruotsinkielisiä.
Ruotsinkieliset mokasivat ehkä asian jo 1863, kun he vastustivat Suomenkielen aseman laillistamista toisena kansallisena kielenä Ruotsin rinnalle, Suomen autonomisessa ruhtinaskunnassa.
Silloin syttyi kielisota, joka näköjään jatkuu vieläkin.

Ruotsinkieliset on pystyneet hyvin pitkään jarruttamaan maan enemmistön kielen käyttöönottoa ja perustelleet sen aina oikeudenmukaisuuden vaatimuksilla, eli sillä että on heitä kohtaan väärin, että enemmistö puhuu sitä kieltä mikä on sillä syntymälahjana.

Eli enemmistön on aina pitänyt opetella heidän kielensä, syyt on vain vaihtuneet, mutta asia on pysynyt samana.
Riippumatta siitä, onko valta Tukholmassa, Pietarissa tai Helsingissä, niin enemistö Suomessa opettelee heidän kielensä, eikä ne näe siinä mitään väärää.

Vierailija
Arnold Goyakla
Lapin Mies

Olen aivan samaa mieltä. Paitsi että saame on oikeastaan Suomelle tärkeämpi, koska se on suomalais-ugrilainen kieli ja maan alkuperäiskieli. Ruotsi on uusi tulokas ja verrattavissa romanikieleen, venäjään tai somaliin.

Odotan sitä päivää, kun meille tulee pakkosomali jokaiselle ...
Muuten ne ei tunne itseään tasa-arvoisiksi.

Uusimmat

Suosituimmat