USB 2.0

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaas tekniikkanerot, että mitä haittaa on siitä, jos ottaa USB 2.0 -liitännästä jonkun laitteen irti tosta noin vain? Olisin irroittanut muistitikun Safely Remove Hardwaren kautta, mutta tuli joku tämänlainen ilmoitus: Problem Ejecting USB Mass Storage Device: The device cannot be stopped right now. Try stopping the device again later. Kyllästyttyäni näihin viesteihin, otin vain laitteen pois. Samaa olen tehnyt useita kertoja iPodin kanssa, tosin vahingossa. Voiko tästä siis käytännössä koitua haittaa ko. laitteille?

Edit: kikrotushäirien korjausta..

Sivut

Kommentit (53)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Koneen portti voi hajota.. Lisäks jos jotai oli liikkumas siinä välissä, ei välttämättä toimi.

Koita sammuttaa selaimet ja ohjelmat, jotka käyttää/näyttää jotain tietoa ko. laitteelta.

Per se

Vierailija

En kyllä usko että portti voisi hajota, mutta massamuistin tieto voi korruptoitua jos siinä jotain liikkuu. Miksi se nyt hajoaisi? Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia ja käytän usb-tikkua lähes päivittäin.

Vierailija
Reiska
Koneen portti voi hajota.. Lisäks jos jotai oli liikkumas siinä välissä, ei välttämättä toimi.

Koita sammuttaa selaimet ja ohjelmat, jotka käyttää/näyttää jotain tietoa ko. laitteelta.

Kokeilin kyllä sulkea melkeinpä kaikki ohjelmat ja luulen, et se tiedonsiirto oli jo suoritettu, mut silti mä en saanu lupaa irrottaa muistitikkua, mikä on mun mielestä vähän outoa.. Näin on joskus käynyt aiemminkin, onneksi tosin harvoin. iPodin olen sen sijaan irroittanut vahingossa silloinkin, kun tiedonsiirto on kesken. Luonnollisestikaan silloin ei kaikki biisit olleet ehtineet siirtyä. Mut just tota tahdoin tietää, et voinko mä "rikkoa" jotain..

Vierailija

Ei siitä varmaan mitään haittaa ole jos tikun ja koneen välillä ei ole tiedonsiirtoa kun poistat sen.
Tietääkö joku miten saa siirrettyä ohjelman tikulle omista tiedostoista?

Vierailija

USB on tehty ns. hot-swappia eli virrat päällä liittämistä ja poistamista ajatellen. Laitevikaa tuommoisella irti napsimisella tuskin saa, mutta jos kytketty laite on massamuistilaite (kovalevy, muistitikku tms.), niin käyttöjärjestelmän välimuisti ei ole välttämättä ehtinyt kirjoittaa kaikkea tietoa koneen muistista usb-laitteelle.

Parhaassa tapauksessa ei tule mitään ongelmia -- itseasiassa jotkut ovat jopa kertoneet, että heidän muistitikkunsa sekoaa juuri silloin, jos se ejectataan, eli "poistetaan turvallisesti".

Pahimmassa tapauksessa koko tikun tiedostojärjestelmä menee solmuun, jolloin tikun joutuu alustamaan uudelleen, eli kaikki tiedot häviävät. En nykytikuista tiedä, mutta aikoinaan tikun pystyi saamaan niin jumiin, ettei sitä edes pystynyt alustamaan enää, kun se kerran kunnolla sekosi.

Itselläni oli työkäytössä USB-kovalevy, se ei juuri koskaan suostunut "pysähtymään" ensimmäisellä ejectaamisella, mutta kun heti perään yritti uudestaan, niin laite pysähtyi nätisti. Windows pitää noita tiedostolukkoja vähän miten sattuu, joten tuo irroitus ei aina onnistu nätisti mitenkään.

Vierailija

Eihän siinä muuta haittaa ole, kuin, että jos datan siirto on kesken, ainakin menossa oleva tiedosto korruptoituu.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10630
Liittynyt16.3.2005
fenomenologi
Ei siitä varmaan mitään haittaa ole jos tikun ja koneen välillä ei ole tiedonsiirtoa kun poistat sen.

Minun koneessani ohjelmat ovat aivan samanlaisia tiedostoja kuin
kaikki muutkin. Wintoosan ongelma on se, että ns. asennettavat
ohjelmistot levittäytyvät koko koneen leveydeltä ja pituudelta
sattumanvaraisiin hakemistoihin, joista niiden tarvitsemia paloja saa
etsiä kissojen ja koirien avulla. Tällainen on esim. AutoCAD, jota on aika
vaikea kopioida millekään tikulle, se kun haluaa olla juuri sellainen,
miksi se on asennettu. Tämä ilmeisesti kopiosuojauksen vuoksi.
Sitten on esimerkiksi Sam & Max, joka asettuu siististi yhdeksi
kokonaisuudeksi yhteen hakemistoon.

No joka tapauksessa jos ohjelma on yksi kokonaisuus, niin sen
voi siirtää sellaisenaan tikulle. Tämä tietenkin vaatii sen, että kaikki .dll,
ym. kama kulkee samassa hakemistossa, eikä mitään .ini tms. kamaa
pesi jossain Windowsin sekamelskassa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Leuka
Eihän siinä muuta haittaa ole, kuin, että jos datan siirto on kesken, ainakin menossa oleva tiedosto korruptoituu.

Auttaako muuten jos tikulle / usb-kovalevylle tekee sen jälkeen Disk Checkin? Riittääkö se korjaamaan mahdolliset syntyneet tiedostovirheet? (ei ehkä tiedostoa pelasta, mutta ainakin estää täystuhon).

Mullakin joskus USB-kovalevy tekee tuollaisen tempun. Ei suostu poistumaan turvallisesti vaikka olen sammuttanut kaikki mahdolliset ohjelmat. Silti jokin vaan pitää levyä varattuna.

Vierailija
o_turunen
fenomenologi

Minun koneessani ohjelmat ovat aivan samanlaisia tiedostoja kuin
kaikki muutkin. Wintoosan ongelma on se, että ns. asennettavat
ohjelmistot levittäytyvät koko koneen leveydeltä ja pituudelta
sattumanvaraisiin hakemistoihin, joista niiden tarvitsemia paloja saa
etsiä kissojen ja koirien avulla. Tällainen on esim. AutoCAD, jota on aika
vaikea kopioida millekään tikulle, se kun haluaa olla juuri sellainen,
miksi se on asennettu. Tämä ilmeisesti kopiosuojauksen vuoksi.
Sitten on esimerkiksi Sam & Max, joka asettuu siististi yhdeksi
kokonaisuudeksi yhteen hakemistoon.

No joka tapauksessa jos ohjelma on yksi kokonaisuus, niin sen
voi siirtää sellaisenaan tikulle. Tämä tietenkin vaatii sen, että kaikki .dll,
ym. kama kulkee samassa hakemistossa, eikä mitään .ini tms. kamaa
pesi jossain Windowsin sekamelskassa.

Asennustiedostot ne tosiaan kannattaa siirtää eikä asennettua ohjelmaa. Voi hyvinkin käydä, ettei asennettu ohjelma toimi toisessa koneessa rekisterin takia.

Vierailija
skOh
Asennustiedostot ne tosiaan kannattaa siirtää eikä asennettua ohjelmaa. Voi hyvinkin käydä, ettei asennettu ohjelma toimi toisessa koneessa rekisterin takia.

Näin on. Oikeastaan USB tikku on suunniteltu levykkeen korvikkeeksi, eli datan/kuvien taltioimiseen ja siirtämiseen. USB kiintolevy on sitten toinen juttu.

Vierailija

Fyysiselle hajoamiselle en keksi muuta tapaa kuin sellaisen, jossa väylään liitetty laite ottaa maksimivirtamäärän portista. Kun laitteen nykäisee irti ennen ohjelmallista pysäytystä, voi huonosti nykäisemällä saada laitteen tai portin oikosulkuun.

Tämä on mutua, sillä en tiedä katkaiseeko ohjelmallinen pysäytys porttiin menevää virtaa.

Tiedostot saa kyllä helposti korruptoitumaan jos irroittaa kesken kirjoituksen. Minulla on ulkoisessa kovalevykelkassa vanha IDE-levy, ja siinä menee tiedostopuu aina sekaisin, jos irroittaa ennen ohjelmallista pysäytystä. Pysäytys ei myöskään toimi XP:ssä ensimmäisellä yrittämällä, vaan pitää pysäyttää kaksi kertaa. 2000:ssa toimii kertalaakista.

Vierailija

Itse käytän muistitikkua päivittäin internet sivustojen tekoon. Poistan muistitkun AINA ns "virallista kanavaa" pitkin eikä ainakaan tähän mennessä ole aiheuttanut ongelmia! Tosin ehkä tämä johtuu siitä, että käyttiksenäni on vanha, puhkikulunut Windows 2000(jota ei enää edes päivitetä)ja jolle nuo uusimmat je hienoimmat virukset harvemmin iskevät. Kohtele USB tikkuasi kuitenkin hyvin! Yhteen USB tikkuun mahtuu peräti NELJÄN GIGATAVUN edestä dataa! Siis neljän DVD tasoisen elokuvan tai pelin verran tilaa yhdelle tikulle, ja USB portin kautta voi koneeseen käytännössä kytkeä melkein MITÄ VAIN(Itseasiassa olen suunnittelemassa erästä laitetta, mutta se onkin sitten toinen juttu )Kohtele sitä tikkua siis hyvin. Mutta jos on aivan pakko, niin vedä se sieltä vain pois. Tosin ajattele maailmaa ilman USB porttia !

Vierailija
Auttaako muuten jos tikulle / usb-kovalevylle tekee sen jälkeen Disk Checkin? Riittääkö se korjaamaan mahdolliset syntyneet tiedostovirheet? (ei ehkä tiedostoa pelasta, mutta ainakin estää täystuhon).

Kadonnutta dataa ei mikään palauta. Jos tiedostosta on siirtynyt vain puolet, ei sitä mikään ohjelma taio tyhjästä takaisin.

Vierailija
Vapaus-x
Itse käytän muistitikkua päivittäin internet sivustojen tekoon. Poistan muistitkun AINA ns "virallista kanavaa" pitkin eikä ainakaan tähän mennessä ole aiheuttanut ongelmia! Tosin ehkä tämä johtuu siitä, että käyttiksenäni on vanha, puhkikulunut Windows 2000(jota ei enää edes päivitetä)ja jolle nuo uusimmat je hienoimmat virukset harvemmin iskevät. Kohtele USB tikkuasi kuitenkin hyvin! Yhteen USB tikkuun mahtuu peräti NELJÄN GIGATAVUN edes dataa! Siis neljän DVD tasoisen elokuvan tai pelin verran tilaa yhdelle tikulle, ja USB portin kautta voi koneeseen käytännössä kytkeä melkein MITÄ VAIN(Itseasiassa olen suunnittelemassa erästä laitetta, mutta se onkin sitten toinen juttu )Kohtele sitä tikkua siis hyvin. Mutta jos on aivan pakko, niin vedä se sieltä vain pois. Tosin ajattelee maailmaa ilman USB porttia !

Tikkuun mahtuu dataa juuri sen verran ku siihen on rakennettu talletustilaa.

4 gigatavua ei riitä neljän DVD tason leffan saati pelin tallentamiseen. Harvoin edes yhden.

En kyllä suosittele sinulle minkäänlaisia omia viritteitä uspiin :]

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat