Mikä sielu?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, mikä on ihmisen tietoisuus? Ihminen elää tietoisuutensa kanssa(tai tarkemmin tietoisuutenaan) koko elämänsä, kuitenkaan varmasti tietämättä mikä itse on. Itse olen sitä mieltä, että ihmisen tietoisuus asustaa jossain päin aivoja... Voihan ajatella myös että ihminen asustaa näkymättömänä ja havaintojen ulottumattomissa sieluna. Tosin tuo vaihtoehto ei minusta ole kovinkaan looginen(ellei pidä raamattua ehdottomana totuutena) Voihan olla, että tietoisuus on rakentunut, jollain muulla tavalla jota en olisi tullut ajatelleeksi. Olisin kiitollinen mielipiteistä, joita olisi mielekästä myös perustella.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ihmisen sielu on virtuaalinen ilmiö jota aivomme rakentavat kaikean aikaa.
Se on stabiili sen takia että aivot on kytketty elimistöön miljoonin takaisinkytkentäpiirein jotka viestittävät aivoille sen mikä elimistön tilanne on
-viestinelimistä (näkö, kuulo, jänne ja lihastunto, tasapaino)
-hormonaalisesta statuksesta
-muistista

Eli siis ihmisen sielua ei itse asiassa ole olemassa
meistä vain tuntuu siltä koska tietoisuutemme perustuu hyvin voimakkaalle minätuntemukselle

jos joku heittää meitä kivellä, tiedämme oitis että pitää suojautua
meillä on käsitys omasta koostamme, sijainnistamme ja omasta kyvystämme väistää lentäviä esineitä käytettävissä olevalla nopeudellamme

Raamatun voin näissä pohdiskeluissa toivottaa Emättimeen.
Siitä (Raamatusta siis) ei tule olemaan minkäänlaista apua sillä sen kirjoittajilla ei ole ollut käytettävissään tarpeeksi eksaktia käsitteistöä minkään puheena olevan kysmyksen prosessointiin.

Mikä sinun oma tietoisuutesi on, mitä siinä liikkuu?
Oletko läsnä psyykkisenä vai fyysisenä oliona vai kenties molempina?
Voisiko tietoisuutesi olla olemassa ilman omaa ruumistasi?
Minkälaisen muodon se silloin saisi?

Voisiko se olla olemassa ilman muistia?
Ilman aistimuksia?
Ilman kieltä?

Joten, kuule, lähdepäs töihin siitä ja lue muutama kirja
Saakelin laiskuri!

Kaikki pitäisi antaa suoraan pureskeltuna kurkusta alas
ja sitten ulvotaan vapauksia

fffff

Vierailija

Mielestäni ihminen on viisaudessaan korottanut (raamatun) mukaan itsensä muun luomakunnan yläpuolelle.

Tällä käsitteellä ja ikuisen elämän lupauksella on vuoltu tuohta käsittämättömiä summia. Itse en usko muuhun kuin tähän maanpäälliseen elämään. En usko myöskään tuomioon.

Meillä on aikamme jostakin käsittämättömästä sattumasta. Vanhojen elokuvien mukaan joka toinen on saanut alkunsa heinäladossa.

Eihän kukaan ennen syntymistään ole osannut haluta elää. Kuinka joku kuolemansakaan jälkeen haluaisi elää. Sama on elämä ihmisten kuin eläinten. Kuinka joku ajatteleva ihminen voisi luulla, että ihminen olisi eläintä parempi ahneudessaan.

Vierailija
Mielestäni ihminen on viisaudessaan korottanut (raamatun) mukaan itsensä muun luomakunnan yläpuolelle.
Ihminen on keskimäärin ainakin niin tyhmä että se pitäisi laskea muiden elollisten alapuolelle.

Vastasin "jotenkin muuten", koska eräs toinen keskustelu sivuilla ei antanut minkäänlaista tulosta.

Vierailija

Tietoisuus... Olisi aika turhaa jos se olisi vain liuska kemiallisia reaktioita...
Tulin pitkien pohdintojen tuloksena siihen, että on oltava syy täällä oloomme, Raamattu on (minulle ainakin) antanut täyden syyn.

Vierailija
Lizard
Tietoisuus... Olisi aika turhaa jos se olisi vain liuska kemiallisia reaktioita...
Tulin pitkien pohdintojen tuloksena siihen, että on oltava syy täällä oloomme, Raamattu on (minulle ainakin) antanut täyden syyn.

Ai kelpuutat oman määritteen syystä syyksi? Onko tekosyy siis syy ihmisen olemiseen täällä?

Vierailija

Entäpä vaihtoehto jossa sielu tulee tietoiseksi jossain vaiheessa elämää? Jonka jälkeen fyysisen kuoleman jälkeen "sielu/alitajunta" jatkaa sinne minne kyseinen henkilö uskoo alitajuisesti. Ja entä sitten ateistit? Mikä on jatkossa se heidän "ei mikään"? Näistä on vähän paha jutustella tässä muodossa, tässä paikassa Samoin kuten tietoisuuden siirtymisestä ruumiin ulkopuolelle...

Kysymys Skoh:ille, ja toki muillekin:

Mietin tätä Terence McKennan tapausta kun hän oli varmaan omalla tavallaan maailman tiedostavimpia ihmisiä ja kykeni unissaan (ei tarkoituksella omien sanojensa mukaan) kokemaan tiettyjen psykoaktiivisten aineiden vaikutuksen täysin samalla tavalla kuin valvetilassa. Niin miksiköhän hän ei kuitenkaan kokenut lucid-unia, eli pystynyt tietoisesti vaikuttamaan uniinsa, vaikka oli varmasti aika paljon elämänsä aikana tekemisissä alitajuntansa kanssa??

Vierailija
Lizard
Tietoisuus... Olisi aika turhaa jos se olisi vain liuska kemiallisia reaktioita...



Elämä, ajatteleminen ON sarja (sähkö)kemiallisia reaktioita. Mutta ei sen tarvitse todellakaan olla vain sitä...

Lizard

Tulin pitkien pohdintojen tuloksena siihen, että on oltava syy täällä oloomme, Raamattu on (minulle ainakin) antanut täyden syyn.

Samat sanat.

Jos olisimme vain sarja atomien liikettä, ei meillä tarvitsisi olla tietoisuutta, olisimme ikäänkuin robotteja.

Sielu tuo elämän.

Elämän syy on mielestäni, että sielullakin on luonne. Ja kun sielulla on luonne, Jumala haluaa nähdä minkälainen luonne.

Maailmankaikkeus on Jumalan ja Saatanan yhteinen. Sarvipää hallitsee "pimeää" puolta. Sielukin saattaa olla yhteinen. (Kuulostaa hurjalta ajatus). Elämän tarkoitus on selvittää, kumpi tuon sielun huolii "paratiisiinsa"...

Sarvipään maailmankaikkeus, missä kaikki on ylösalaisin: valo on pimeyttä, gravitaatio ja painovoima negatiivinen eli yksinkertaistettuna kokonaisenergia on negatiivinen. Aivan kuin katsoisit filminegatiivista, miltä se näyttää.

Kaikki paha selittyy sillä, että meistäkin puolet on tuosta Sarvipäästä.

Minkälainen sitten on Sarvipään "paratiisi" eli se helvetti. Se se vasta helvetillinen paikka onkin. Sinne en halua joutua.

Mutta jos joku sinne haluaa mennä, menköön minun puolestani. Aika paksu nahkainen täytyy olla, että kestää ne "löylyt"...

Vierailija
Kalevi Lanta
Entäpä vaihtoehto jossa sielu tulee tietoiseksi jossain vaiheessa elämää? Jonka jälkeen fyysisen kuoleman jälkeen "sielu/alitajunta" jatkaa sinne minne kyseinen henkilö uskoo alitajuisesti. Ja entä sitten ateistit? Mikä on jatkossa se heidän "ei mikään"? Näistä on vähän paha jutustella tässä muodossa, tässä paikassa Samoin kuten tietoisuuden siirtymisestä ruumiin ulkopuolelle...

Kysymys Skoh:ille, ja toki muillekin:

Mietin tätä Terence McKennan tapausta kun hän oli varmaan omalla tavallaan maailman tiedostavimpia ihmisiä ja kykeni unissaan (ei tarkoituksella omien sanojensa mukaan) kokemaan tiettyjen psykoaktiivisten aineiden vaikutuksen täysin samalla tavalla kuin valvetilassa. Niin miksiköhän hän ei kuitenkaan kokenut lucid-unia, eli pystynyt tietoisesti vaikuttamaan uniinsa, vaikka oli varmasti aika paljon elämänsä aikana tekemisissä alitajuntansa kanssa??

Terence Mckenna ei juurikaan uniensa kautta toteuttanu itseään tai ajatuksiaan, vaan psykedeelien. Lucid-unissa, kuten psykedeelisellä tripillä tai normaalissa unessa Mckenna painotti juurikin sitä, että ihmisen tulee koettaa olla vaikuttamatta siihen. Mckenna pyrki aina olemaan vaikuttamatta aivan tietosesti.

Totta tosiaan Mckenna oli yks tiedostavimmista ihmisistä koko historiassa. Annos psilosybiiniä ja pari Mckennan kirjaa tekis käsittämättömän paljon hyvää käsittämättömän monelle ihmiselle, suosittelen.

Vierailija

Tietoisuus ja sielu tarkoittavat tuekin missään yhteydessä samaa asiaa. Vähän kun jos lätkästä puhuttaisiin niin veskan kypärä ja jääkekkomaila tuskin ovat sama asia, vaikka ne samaan peliin kuuluvatkin.

Miten aiheen aloittaja määrittelee sielun ja tietoisuuden, ja kummasta aiheessa on tarkoitus keskustella? Pitää olla tarkka, jotta voi mitään rakentavaa keskustelua saada aikaiseksi. Muuten sinä puhut tuomarin paitojen raidoista ja minä tolppien maalipinnoitteesta. Ja kumpikin luulee puhuvansa samasta asiasta.

Minulle sielu on mahdollisesti jokin absoluutti, joka säilyisi kuoleman yli. Jokin elämän kipinä, ei sen kummempi.

Tietoisuus taas on minulle se itseymmärryksen tila, joka ihmisolennolle syntyy pikku hiljaa, mikäli on syntyäkseen. Kaikki eivät ole tietoisia (itsestään). He vain luulevat olevansa. "Hauki on kala"-tyyliin omaavat tietoisuuden, mutta kun heiltä kysytään, mikä tietoisuus on, tai mikä sinä olet, he hiljenevät.

Tietoisuus ja tiedostaminen ovat siis jotain hetkellistä (=elon ajan kestävää), mahdollisen sielun ympärille käpertynyttä ihmisulotteista mutinaa.

Ja tietenkin tietoisuuteen ja tiedostamiseen liittyy laaja kirjo eri asteita.

Vaaratilanteet ovat hyviä herättelijöitä. Tasainen, tylsä elämä vaivuttaa uneen valppaimmankin. Askel askeleelta.

Ihminen sopeutuu, tietoisuus muuttuu joka päivä. Tietoisuus on elämän keskiarvo, sielu jokin siemen, josta tietoisuus on kasvanut. Näin siis minulla. Entä muilla?

EDIT: Sielun olemassaolosta voi saada varmuuden vain, jos kykenee sammuttamaan tietoisuuden vielä eläessään. Buddhalaiset nimittävät tätä tilaa nirvanaksi. Se, että tuo tila tuo autuaan olon, kertoo mahdollisesti siitä, että jonkin sortin positiivinen asia saattaa kätkeytyä kaiken tämän mutinan alle. Mutta itse en kykene läheskään sammuttamaan kaikkia valoa, ja katsomaan, jäikö jokin velä loistamaan senkin jälkeen, en, mutta sellaisen harjoittelusta tuskin kukaan saa mitään haittaa, päinvastoin.

Mielen hallinta, mielen hallinta. Ilman sitä olet hukassa. Ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
Ulabanderos
Niin, mikä on ihmisen tietoisuus? Ihminen elää tietoisuutensa kanssa(tai tarkemmin tietoisuutenaan) koko elämänsä, kuitenkaan varmasti tietämättä mikä itse on. Itse olen sitä mieltä, että ihmisen tietoisuus asustaa jossain päin aivoja... Voihan ajatella myös että ihminen asustaa näkymättömänä ja havaintojen ulottumattomissa sieluna. Tosin tuo vaihtoehto ei minusta ole kovinkaan looginen(ellei pidä raamattua ehdottomana totuutena) Voihan olla, että tietoisuus on rakentunut, jollain muulla tavalla jota en olisi tullut ajatelleeksi. Olisin kiitollinen mielipiteistä, joita olisi mielekästä myös perustella.

Sielu on kerran puhtaan henkiolennon negatiivisuudesta rasittunut eetteriruumis. Sillä on ns. sielulliset verhot, jotka koostuvat niistä varjostumista, mitkä ovat muodostuneet negatiivisen tunne-elämän, ajattelun, puheen ja toiminnan johdosta.

Sielu on inkarnaationsa aikana ihmisruumiissa, jotta se puhdistuisi ajassa ja tilassa itsetuntemuksen kautta Kristus-energian jumalallisen osavoiman avulla ja meissä vaikuttavan Hengen kipinäatomin avulla. Jätettyään fyysisen ruumiinsa se siirtyy sielullisiin piireihin, astraalitasot, jotka vastaavat sen henkistä kehitystä eli sen tahraantumien, varjostumien laatua ja astetta.

Sieluun on merkitty muistiin ja taltioitu kaikki, mitä me tässä ja muissa elämissä olemme ajatelleet, sanoneet ja tehneet. Sielu on "elämän kirja".

Puhdas henkiolento eli tahraton eetteriruumis, jolla on sisimmässään ns. olemuksen ydin eli Jumalan kipinä - meidän varsinainen olemuksemme elää ikuisesti.

Meissä vaikuttava jumalallisen osavoima takaa, että jokainen sielu tulee puhdistumaan ja palaamaan jälleen puhtaana henkiolentona takaisin puhtaaseen tosiolevaisuuteen, Absoluuttiseen tosiolevaisuuteen.

Sielullisista hiukkasista voidaan sanoa, että niin kuin ihmisruumis koostuu soluista, niin on puhdas henkiruumis, etteriruumis, kokoonpantu hiukkasista. Sielun rakennetta voidaan verrata päällekkäin oleviin kalan suomuihin.
Jos henkiruumiin hiukkaset ovat peittyneet varjoihin, niin hiukkasissa olevat henkiset atomit eivät enää ole täsmällisesti suuntautuneet kohti elämänvoiman lähdettä, sielussa olevaa jumalallista ydinolemusta. Siksi henkivoima, elämänvoima, eetteri, ei kykene virtaamaan vapaasti näillä sielullisilla vyöhykkeillä. Oikeanlainen elämän lakien, jumalallisten lakien mukainen elämä saa aikaan, että henkiset atomit ojentautuvat vähitellen jälleen kohti ydinolemusta, alkuvoimaa. Kaikkiallinen Henki virtaa silloin voimakkaammin sielua ja ruumista raviten ja voimistaen sen energiakiertoa. Tämä johtaa tajunnan avartumiseen ja sielullisten verhojen hajoamiseen. Kyse ei ole uskonnosta vaan korkeammin värähtelevän energian virtaamisen mahdollistaminen ihmiskehoon sen enrgiakeskusten kautta ja sielun puhdistumiseksi.

Sielulliset verhot muodostuivat hyvin kauan aikaa sitten henkiolennon vajoamisprosessissa yhä matalammille puhtaan olevaisuuden maailman ulkopuolella oleville värähtelyvyöhykkeille. Seitsemän ei-aineellista sielullista verhoa ovat puhtaan henkiruumiin alemmalla värähtelytasolla olevat varjostumat. Niissä ovat taltioituina vielä kuittaamattomat negatiiviset rasitteet vastineina. Täällä ovat myös sovitetut alkusyyt kokemuksina, muistoina. Inkarnaation ajaksi sielulliset verhot ahtautuvat ihmisruumiiseen (ja kiinnittyvät hetkellä kun syntynyt vauva päästää ensimmäisen parkaisunsa, tästä alkaa sielun maallinen taival), ja niistä kehittyvät tajuntakeskukset, jotka ovat sielun ja ruumiin välisiä energiakytkentäkeskuksia. Hermosto on sielun kaikupohja.

Tästä sielun värähtelytason alentumisen seurauksena syntyi siis tihentymisen, ihmiseksi tulemisen edistyessä, sielun lihaan tuleminen eli inkarnaatio.

Jos puhdas henkiolento, joka elää ikuisessa todellisuudessa, jumalallisessa makrokosmoksessa, tulee tiiviiseen aineeseen ruumiistumaan, hän kulkee puhdistustasojen ja aineellisen makrokosmoksen kautta tullakseen ihmiseksi maan päälle.
Nämä inkarnaatioon johtavat tiet ovat ruumiistuvalle henkiolennolle tiedon teitä. Tiedoilla siitä, mitä puhdistustasoilla tapahtuu ja miten kummatkin kosmokset, hienompi ja karkeampi, reagoivat, ruumistuva henkiolento peittää jumalallisuutensa. Nämä hänen saavuttamansa tiedon askeleet ovat talletettuina puhdistustasoilla ja aineellisessa kosmoksessa. Tämä on ensimmäinen magnetismi, ensimmäiset kommunikaatiot, joiden kanssa ruumiistunut henkiolento tulee kosketuksiin.

Puhdasta olentoa koskee sama kuin sielunsa rasittamaa sielua, joka tulee ruumiiseen puhdistustasoilta: tieto syntyperästä ja ruumistumisen syy ovat peitetyt. Mistä siis henkiolento tai sielunsa rasittanut sielu tulevat ja mitä siellä tapahtui, on maallisen elämän aikana verhottu.
Puhtaasta, Ikuisesta todellisuudesta, tuleva puhdas henkiolento, joka syntyy ihmiseksi, kantaa mukanaan maata koskevaa jumalallista toimeksiantoa. Negatiivisin rasittein raskautettu sielu, joka tulee inkarnaatioon puhdistustasoilta, tuo mukanaan vielä puhdistamattomat rasitteet, jotka hänen tulisi puhdistaa maanpäällisessä elämässä, tai elämissä.

Riippumatta siitä, astuuko maalliseen elämään henkiolento vai negatiivisin rasittein rasittama sielu - molempia johdattaa maan päälle heidän "syöttötietojensa" potentiaali, joka on sama kuin kommunikaatiopotentiaali. Tämä vaikuttaa puhdistustasojen planeettakonstellaation ja aineellisen kosmoksen planeettakonstellaation kautta. Nämä konstellaatiot ovat jokseenkin identtiset, siis kommunikaatiot ovat vetovoimareittejä, joita pitkin sitten henkiolennot tai sielunsa rasittamat sielut kulkevat ruumistukseen.

Nykään on inkarnoitunut planeetallemme paljon korkeampia henkiolentoja avustamaan ihmiskuntaa nyt tässä suuressa muutoksen ajassa.

Vierailija
hanion
Oikeanlainen elämän lakien, jumalallisten lakien mukainen elämä saa aikaan, että henkiset atomit ojentautuvat vähitellen jälleen kohti ydinolemusta, alkuvoimaa.

Minkälainen elämä on oikeanlaista?

Vierailija
hanion
Käsittämätöntä soopaa

Onneksi olkoon. Harvoin saa lukea mitään niin sairasta kuin edellä kirjoitit. Ojennan täten päivän überhihhulipalkinnon teille.

Vierailija

Miksi olet maininnut raamatun ainoassa vastausvaihtoehdossa, jossa puhutaan kehon ulkopuolisesta hengestä? Se sulkee suorilta pois nelisen miljardia ei-kristittyä vastaajaa, jotka uskovat 'hengen' olemassaoloon.

Kunnes kuolemanrajakokemukset todistetaan aivojen illuusioksi, on mahdotonta todeta kaiken olevan vain aivojen tuotosta. Älkääkä jaksako viitata niihin turhiin leikkitutkimuksiin, joissa sähköimpulsseilla on saatu aivoissa aikaan 'kehosta irtaantumisen tunne' tai huumausaineilla ruumiista irtaantumis'kokemus'. Ne tippuvat järjestään samaan kastiin kuin lukuisat kannabiksen vastaiset tutkimukset, joissa tutkijat eivät ole koskaan itse käyttäneet ainetta ja silti onnistuvat löytämään siitä ominaisuuksia, joita miljoonat käyttäjät eivät. Jos kokemus saadaan toistettua tutkimuksessa identtisenä sellaiselle, joka on sen oikeasti kokenut, niin tilanne on toinen. Toistaiseksi siihen ei olla pystytty.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat