Kauppojen sunnuntaiaukioloajat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt kun kaupat saavat olla elokuuhun asti auki sunnuntaisinkin, voidaan keskustella siitä, mikseivät ne voisi aina olla auki. Uusi kauppa- ja teollisuuskanisterimme Mauri "biodiesel" Pekkarinen ehdotti eilen hesarissa että kaupat voisivat olla auki sunnuntaisin mutta muuta aukioloaikaa voisi lyhentää niin että se kompensoisi kokonaisaukiolomäärää. Minusta siinä nyt ei ole päätä eikä häntää. Minun puolestani kaupat saisivat olla 24/7 auki ja kauppiaat saisivat itse päättää koska eivät halua rahaa. Uskovaiset voisivat olla menemättä kauppaan sunnuntaina jos se heistä on syntiä. Yhteiskunnan taloudelle rajoitukset ovat vain haitallisia.

Jos et osaa sanoa, jätä äänestämättä.

Sivut

Kommentit (21)

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Minusta pitäisi käydä ensin tarkkaan kaikkien uskontokuntien pyhät kirjat läpi ja etsiä niistä kohtia, jotka viittaavat työnteon kieltämiseen tai kehoituksiin lepoon tiettyinä ajankohtina. Näinä ajankohtina kauppojen olisi luonollisesti pakko sulkea ovensa. Sen mukaan sitten katsottaisiin, jääkö sellaisia päiviä tai kellonaikoja, jolloin kaupat saisivat olla auki.

Vierailija

samaa olen ihmetellyt itsekkin...

mikä kumma siinä on ettei yrittäjä
saa pitää puljuaan auki aina kun haluaa...
jos se on ruoka-kauppa..

täysin käsittämätöntä..
ja ei oikein kuulu 2007 vuoteen...

se että jotkut joskus on uskonut ja edelleen
uskoo että jumala ( tahalleen pienellä )
käski sunnuntaina koisimaan...
niin ei sekään enään toimi..

itse olen aina sunnuntaina duunissa...

ne ketkä eivät halua olla sunnuntaina auki...
pitäköön kiinni ne kauppansa..

ja 24h kaupat auki.. kiitos..
myös ne millä ei oo bensapumppua
pihalla..

miksi kauppojen aukioloaikoja rajoitetaan...
en maa jymmärrä..

Vierailija

Joo o kaupat auki vaan ja olutta pitäisi pystyä ostamaan aina kun kauppa tai huoltoasema on auki. Holhoaminen on typerää.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005
Erkki THE Merkki
Joo o kaupat auki vaan ja olutta pitäisi pystyä ostamaan aina kun kauppa tai huoltoasema on auki.

Ja viinaa kans. Alkot auki sunnuntaisin tai viinat kauppojen valikoimaan. Viineistä ei ole niin väliä.

Vierailija

Torniossa, Eurocityssä, kaupat on ollu viikon joka päivä auki jo vuosia ja vuosia. Ihan hyvin vois olla joka puolella Suomea.

Vierailija
Asimov
Nyt kun kaupat saavat olla elokuuhun asti auki sunnuntaisinkin, voidaan keskustella siitä, mikseivät ne voisi aina olla auki. Uusi kauppa- ja teollisuuskanisterimme Mauri "biodiesel" Pekkarinen ehdotti eilen hesarissa että kaupat voisivat olla auki sunnuntaisin mutta muuta aukioloaikaa voisi lyhentää niin että se kompensoisi kokonaisaukiolomäärää. Minusta siinä nyt ei ole päätä eikä häntää. Minun puolestani kaupat saisivat olla 24/7 auki ja kauppiaat saisivat itse päättää koska eivät halua rahaa. Uskovaiset voisivat olla menemättä kauppaan sunnuntaina jos se heistä on syntiä. Yhteiskunnan taloudelle rajoitukset ovat vain haitallisia.

Jos et osaa sanoa, jätä äänestämättä.

En usko että tässä on päällimmäisenä uskonasiat vaan kaupanmyyjien sopimukset. Näet läheskään kaikki kaupan myyjät eivät pidä siitä että joutuisivat töihin sunnuntaina ympäri vuoden, vaikka siitä lisää liksaa saisikin, vaan sunnuntai halutaan pitää yleisesti vapaana. Sopimukset työajoista on tehty aikoinaan, eikä niitä haluta muuttaa, mikä ilman muuta tulisi ajankohtaiseksi jos sunnuntaiaukiolo ympäri vuoden toteutuisi. Kuten näissä kesäaukioloissa on todettu niin kaupat eivät hevin ota uusia sunnuntaityöntekijöitä vaan kaupan vanha henkilökunta joutuu sunnuntaitöihin.

Itsestänikin kaupat saisivat olla auki koko vuoden vaikka 24/7, mutta ymmärrän että kaupan työntekijät eivät halua muuttaa vanhoja työehtosopimuksia joissa sunnuntait on merkitty vapaiksi.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Eivät vain kaupan omat työntekijät. Kun ottaa huomioon, että kauppaan täytyy tulla tavaraa jotta siellä olisi jotakin myytävää, ja niitä myös täytyy siivota silloin tällöin, ja kassa täytyy laskea toisinaan ja rahat kuljettaa pankkiin, enkä edes puhu vartijoista joita takuulla tarvitaan yötä myöten auki olevissa paikoissa...

En usko että edes työllistävä vaikutus olisi niin kovin suuri. Vakituiset eivät haluaisi luopua sunnuntaikorvauksista, ja uusia tuskin palkattaisiin kovinkaan monta (ainakaan vakituisiksi) vain siksi että vakkarit tarvitsisivat vapaapäivänsä keskellä viikkoa. Suomen työlainsäädäntö on siinä suhteessa joustamaton*, että tänne ei saada helpolla halpatyöläisluokkaa joka paahtaa töitä 24/7 pystyäkseen maksamaan vuokraa kaupan takahuoneessa sijaitsevasta punkasta jossa käydään nukkumassa torkut kun ei kykene enää pysymään hereillä. [/kärjistys]

Mitähän varten ihmisillä Suomessa on jääkaapit ja pakastimet?

*Onneksi. Nimim. työn orja zorron yössä...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Minulle ei juurikaan ole väliä. Ei häiritse minun lepopäivääni, jos osuuskauppa on auki. Mutta pärjään kyllä yhden päivän viikosta käymättä kaupassa. Toisaalta taas, jos huomaa sunnuntaina, että ei ole maitoa, niin sitten pitää ostaa r-kioskin kallista maitoa

Vierailija

Ovathan kaupat auki silloin kun voivat, kyllä kauppiaat niitä auki pitäisivät. Työntekijät tietysti nurisevat mutta eihän se ole pakko mennä kauppaan töihin jos vastustaa sitä. Suomi on vapaa maa. Vapaa-aikaa pitäisi kaupan työntekijöillä olla tietysti saman verran kuin nytkin, mutta ikiaikaisesta viikkoajattelusta voitaisiin vähitellen luopua. Onhan se jo tapahtumassa, kyllä kaupat ovat jossain vaiheessa aina auki vaikka miten itkettäisiin. Muutkin paikat voisivat olla auki, ketuttaa kun Suomi menee aina kerran viikossa kiinni. Kesä- ja muut lomat voisivat olla pitempiä vastavuoroisesti.

Asiasta viidenteen, kauppojen pitäisi minusta kehittää nettimyyntiään, se on ihan lapsen kengissä. Kaupoista voisi saada lämmintä valmisruokaakin kuten pizzaa tai kebabia voi nyt tilata kotiin, sellainen toiminta varmasti lisäisi myyntiä.

Vierailija

Olen töissä kaupassa ja olisi kyllä hienoa, että kauppa olisi joka päivä auki. Ei tulisi niitä perjantai ja lauantai rynnistyksiä sinne. Ihmiset menevät pelottavan sekaisin kun kauppa on päivän kiinni.

Vierailija

Eivät ihmiset sen enempää tavaraa ostaisi, vaikka kaupat olisivat auki yötä päivää, joten työllistävä vaikutus olisi puhdas nolla.

Vierailija

Kaupat ovat auki viikon joka päivä monessa maassa ja joissakin jopa 24/7, eikä se ole aiheuttanut tehtaille, kuljetusliikkeille, siivoojille tai kaupan työntekijöille ongelmia, koska vuorotyö on heille muutenkin normaalia elämää. Yksi vuoro lisää suuremmalla palkalla voisi itseasiassa olla esimerkiksi osa-aikatyössä käyville opiskelijoille oikein tervetullut lisä palkapussiin.

Kyllä sitä kieltämättä on aika orpo olo, kun kaupat ovat kiinni juuri sinä päivänä, jolloin tuntuu että kaikki loppuu kesken. Onneksi kesän aukioloajat alkoivat taas.

Vierailija
Minusta pitäisi käydä ensin tarkkaan kaikkien uskontokuntien pyhät kirjat läpi ja etsiä niistä kohtia, jotka viittaavat työnteon kieltämiseen tai kehoituksiin lepoon tiettyinä ajankohtina. Näinä ajankohtina kauppojen olisi luonollisesti pakko sulkea ovensa.

Tai sitten niiden uskontokuntien edustajat joiden pyhät kirjat kieltävät työnteon esim. sunnuntaisin vain eivät kävisi kaupassa ja jos työskenetelevät siellä tekevät työnanatajan kanssa sopimksen palkattomasta lomasta? Lisäksi sunnuntaisin saisi ehkäpä enemmän palkkaa, motivoiden muita tulemaan sunnuntaisin töihin.
Olen sen kannalla, että kaupat olisivat sunnuntaisin auki, ja vähintään kahdeksaan saakka auki, tosin en näe oikeastaan järkeä siinä että olisivat auki läpi yön.

Näet läheskään kaikki kaupan myyjät eivät pidä siitä että joutuisivat töihin sunnuntaina ympäri vuoden, vaikka siitä lisää liksaa saisikin, vaan sunnuntai halutaan pitää yleisesti vapaana.
Yksinkertainen sopimus myyjien ja työnantajien kesken: tule sunnuntaina töihin, saat ensi viikolla tuplasti vapaata. Kun he ottavat vapaata aukko täytetään niillä jotka pitävät sunnuntaivapaansa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Miksi Internet on aina auki? Kyllä tähän pitäisi saada jotain rajoituksia. Sunnuntaina netti kiinni. Kytkimien ja reitittimien on saatava vapaa-aikaa.

Eihän se sovi, että netistä voidaan tehdä ostoksia pyhäpäivinäkin. Nettipankit on ainakin suljettava sunnuntaisin. On otettava myös aikavyöhykkeet huomioon, ettei joku pääse matkallaan tekemään nettiostoksia sunnuntaisin.

Eri uskonnot on myös huomioitava ja kaikkina uskonnollisina pyhinä, kuukausina ja vuosina on netti suljettava.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat