TV ja vasen-/oikeakätisyys

Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Olen niin sanotusti kaksikätinen, useimmat työkalua vaativat askareet luontuvat kummalla kädellä tahansa. Kirjoitan nykyisin vasemmalla kädellä, nuoruudessani kirjoitus sujui kummallakin kädellä ja alun pitäen tietenkin oikealla, varsinkin musteella. Jostakin syystä kynä jäi vasempaan käteen ja nykyisin hyvin harvoin kirjoitan enää oikealla kädellä. Olen myös huomannut, että vasen silmä on ollut aina hallitseva, kamera tai kiikari hakeutuu automaattisesti vasemman silmän eteen.

Kun nyt olen seurannut MM jääkiekkoa olen huomannut, että TV:n katselussakin tuntuu vallitsevan jonkinlainen “kätisyys”. On nimittäin paljon mieluisampaa seurata suosikkijoukkuetta, jos se pelaa oikealta vasemmalle. Kun Suomi pelaa vasemmalta oikealle tuntuu peli jostakin syystä jopa epämiellyttävältä seurata.
Onko muilla palstalaisilla samanlaisia tuntemuksia tämänlaisten joukkuepelien seuraamisesta, vai pitääkö tämä laittaa Pokasahan hiipivän hulluuden piikkiin?

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Kommentit (4)

Vierailija
Pokasaha
Olen niin sanotusti kaksikätinen, useimmat työkalua vaativat askareet luontuvat kummalla kädellä tahansa. Kirjoitan nykyisin vasemmalla kädellä, nuoruudessani kirjoitus sujui kummallakin kädellä ja alun pitäen tietenkin oikealla, varsinkin musteella. Jostakin syystä kynä jäi vasempaan käteen ja nykyisin hyvin harvoin kirjoitan enää oikealla kädellä. Olen myös huomannut, että vasen silmä on ollut aina hallitseva, kamera tai kiikari hakeutuu automaattisesti vasemman silmän eteen.

Kun nyt olen seurannut MM jääkiekkoa olen huomannut, että TV:n katselussakin tuntuu vallitsevan jonkinlainen “kätisyys”. On nimittäin paljon mieluisampaa seurata suosikkijoukkuetta, jos se pelaa oikealta vasemmalle. Kun Suomi pelaa vasemmalta oikealle tuntuu peli jostakin syystä jopa epämiellyttävältä seurata.
Onko muilla palstalaisilla samanlaisia tuntemuksia tämänlaisten joukkuepelien seuraamisesta, vai pitääkö tämä laittaa Pokasahan hiipivän hulluuden piikkiin?

Olen vasenkätinen esim. kirjoittaessani, pelatessani mailapelejä, heittäessäni jotain. mutta luulenpa että olen olosuhteiden pakosta hieman oikeakätinen. soitan kitaraa ja rumpuja kuin oikeakätiset, leikkaan saksilla o-kätisesti. mielestäni se on joissain tapauksissa tottumiskysymys. ja nyt kun aloin miettimään, minustakin on luontevampaa seurata mitä tahansa peliä kun se etenee oikealta vasemmalle. tai molempiin suuntiinhan se toki etenee mutta jos suomi/lempijoukkueeni pelaa ko. suuntaan. tottumiskysymys mielestäni...

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Totesin sen taas viime torstaina ja varsinkin kun Jere teki voittomaalin, että suosikkijoukkuetta on mukavinta seurata kun se pelaa oikealta vasemmalle. Jere pelaa tosin oikea alhaalla, se maali olisi voinut kyllä olla vielä herkullisempaa katsoa oikealta puolelta.
Kesäisin kun käyn katsomassa pesäpalloa, mieluisin paikka minulle on aina ollut 3 ja 1 pesän välin tienoolla, siitä näkee kaiken mitä kentällä tapahtuu.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija

Tuli tästä mieleen, että monissa elokuvissa, varsinkin MS2:seen liittyvissä Venäjä tulee aina samalta suunnalta suunnilleen kuin näkyisi kartalla eli oikealta mikäli katotaan karttaa monitorilta. Saksa taasen tulee vasemmalta ellei kyseessä ole sota Yhdysvaltoja tai muita lännenpänä olevia vastaan.

Uusimmat

Suosituimmat