Tupakka vs yrtit, kemiallinen rakenne poltettaessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla olisi pari kysymystä, mihin toivoisin asiantuntijoiden vastaavan.

Tupakkahan tunnetusti sisältää 2000-4500 erilaista kemikaalia, riippuen artikkelista tai vastaajasta, todella paljon kuitenkin. Yllätyin siitä, että jossain todettiin tupakan tervan olevan jotain muuta kuin tervaa, en oikeastaan aikaisemmin ole koskaan miettinyt asiaa sen tarkemmin.

Itse kysymys kuuluukin, että mitä haitallisia kemikaaleja syntyy tupakkaa poltettaessa? on vaikea näin maallikkona ymmärtää, mikä esimerkiksi tekee tupakasta myrkyllisempää poltettuna kuin esimerkiksi nuuskamuodossa. Tietenkin ymmärrän häkän ja "tervan" vaikutukset, kysymys poislukien nämä siis.

Toinen kysymykseni liittyy erilaisiin yrtteihin, kuten esimerkiksi Knaster, mitä voi polttaa tupakan korvikkeena, tai sitten ihan muuten vaan. Knaster-tuotteet sisältävät esimerkiksi Damianaa, hamppua (0% THC), humalaa, voikukan lehtiä, viininlehtiä, scullcapia (mitä lieneekään),. mustaherukan lehtiä.. yhdistelmä siis riippuen tuotepakkauksesta, niitä löytynee viitisen-kuutisen erilaista.

Ymmärrän kyllä, että yhtälailla näistä tuotteista voi löytyä esimerkiksi saasteita tai hyönteismyrkkyjä, mutta kysymys herää, että mitä riskejä voi olla tai mitä myrkkyjä voi palamisprosessissa syntyä poltettaessa näitä yrttejä? Knaster mainitsee pakkauksissaan, mitkä btw eivät herätä suurta luottamusta, mm. tuotteidensa sisältävän 0% nikotiinia (mikä varmasti pitää paikkaansa), mutta myös 0% tervaa. Jotain öljymäistä mömmöä sieltä kuitenkin filtteriin/piippuun tulee, joten onkohan kysymyksessä sama "terva" kuin mitä tupakasta löytyy?

Damiana mitä ilmeisemmin suurella käytöllä voi aiheuttaa peräti maksavaurioita. Minkään muun Knaster-tuotteissa käytetyn yrtin haittavaikutuksia en ole löytänyt tietoa yhtään mistään.

Mikäli joku tutkija, kemisti tai muuten asiasta viisas ihminen osaa selventää maallikolle, että mitä haittoja yrttien poltosta voi ihmiselle olla, olisin todella kiitollinen vastauksesta.

Itse olen päässyt tupakasta näiden avulla eroon ja hoidan paraikaa nikotiiniriippuvuuttani pois laastareilla. Tämä on ollut todella tehokas yhdistelmä nikotiini- ja erityisesti tapariippuvaiselle, savutella jotain kun on sortumaisillaan. Historiaa sen verran, että olen tupakoinut päivittäin 15-30 tupakkaa n. 16 vuoden ajan, päivääkään polttamatta ja tämä on ensimmäinen kerta, kun olen onnistunut yrittämään lopettamisen. En vedä henkeen näitä yrttejä, vain poskareilla, sillä ulkona käyminen ja savun haju/maku sekä tunne häivyttävät tehokkaasti tapariippuvuuden aiheuttamat ´vieroitusoireet´, eli savuton en ole vieläkään, mutta tupakaton kylläkin. Lisäksi täytyy mainita, että itse tapapolttaminen on vähentynyt varsin radikaalisti kolmesta viiteen kappaleeseen näitä yrttejä per päivä, koska niistä ei yksinkertaisesti saa mitään iloa, ts. nikotiinifiilistä. Elänkin siinä toivossa ja uskonkin, että tämä tapa on nikotiiniriippuvuuden hoidon jälkeen varsin helppo karsia elämästäni pois.

Mutta se Iso Kysymysmerkki on, että onko tämä vaarallista touhua?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Sivut

Kommentit (28)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
downstream_one

Itse olen päässyt tupakasta näiden avulla eroon ja hoidan paraikaa nikotiiniriippuvuuttani pois laastareilla.

"Tupakoinnin lopettaminen on todella helppoa. Minäkin olen tehnyt sen jo ainakin 50 kertaa."

Mark Twain

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
downstream_one

Kysy itseltäsi, kuulostaako keuhkojen savustaminen millä tahansa aineella varsinaisesti terveelliseltä.

Vierailija

Kyllä varmaan on parempi lopettaa aikanaan myös niiden yrttien tupruttelu
Hienoa, että niistä on ollut apua!

Vierailija

Esim. Sen Knasterin polttaminen ei ole lähellekään yhtä terveydelle vaarallista kuin tupakan. Ne yrtit siinä on aikalailla käsittelemättömiä, luonnollisia. Toki voisi ajatella että kaiken savun vetäminen keuhkoihin on jossain määrin epäterveellistä. Tarkoitan nyt kuitenkin vain tupakalle ominaisia kemikaaleja, joita ei ole missään voikukissa tms.

Varmasti toimii hyvin tupakoinnin lopettajalla tuo menettely, että siirtyy aluksi nikotiinittomaan savutteluun.

Vierailija

Ilmeisesti täältä olet tilannut?: http://piippu.com/catalog/product_info. ... cts_id=404

sir AK
Varmasti toimii hyvin tupakoinnin lopettajalla tuo menettely, että siirtyy aluksi nikotiinittomaan savutteluun.

Varmasti helpompaa päästä siitä psyykkisestä riippuvuudesta kun ensin pääsee eroon fyysisestä riippuvuudesta. Jotkut vielä väittävät, että tupakan riippuvuus olisi vain psyykkistä. Onnea minultakin tupakoinnin lopettamiseen. Itsekkin olen joskus vähän kaljoitellessa oppinut polttelemaan, mutta ei siitä onneksi mitään ongelmaa ole muodostunut, pientä himoa vain. Varmasti vaatii kumminkin kovaa ponnistelua jos on vuosia poltellu.

Vierailija

Tupakasta erityisen vaarallista tekee nimenomaan nikotiini. Se nikotiini kun aiheuttaa herkästi hyvinkin pakonomaisen riippuvuuden, jolloin sitä tupakkaa kuluu herkästi yli 10:n savuketta päivässä. Knasterissa ei ole nikotiinia, joten sitä ei tee mieli imeä kuten tupakkaa.
En tunne ketään kuka olisi tullut knasterista riippuvaiseksi, tuskin siitä edes voi tulla, tai ainakin se on äärimmäisen harvinaista. Taitaa toi kanasteri olla lähinnä lätkän (hasiksen) polttajien suosiossa, siis sellaisten jotka eivät halua sekoittaa lätkää tupakkaan.

Vierailija
Aweb
downstream_one

Itse olen päässyt tupakasta näiden avulla eroon ja hoidan paraikaa nikotiiniriippuvuuttani pois laastareilla.

"Tupakoinnin lopettaminen on todella helppoa. Minäkin olen tehnyt sen jo ainakin 50 kertaa."

Mark Twain

Niin, tarkoitin, että olen päässyt t u p a k a s t a eroon, en tarkoittanut, että olen lopettanut. Mark Twain - varsinainen huuliveikko. Lähes yhtä typerä lause kuin Pertti Peräreiän "lopetan tupakoinnin päivittäin noin 30 kertaa".

Vierailija
Aweb
downstream_one

Kysy itseltäsi, kuulostaako keuhkojen savustaminen millä tahansa aineella varsinaisesti terveelliseltä.

Ja lue sinä tuosta kysymyksestäni, että savustanko niitä kehkojani vai en.

Vierailija
Tuppu L
Ilmeisesti täältä olet tilannut?: http://piippu.com/catalog/product_info. ... cts_id=404

sir AK

Varmasti helpompaa päästä siitä psyykkisestä riippuvuudesta kun ensin pääsee eroon fyysisestä riippuvuudesta. Jotkut vielä väittävät, että tupakan riippuvuus olisi vain psyykkistä. Onnea minultakin tupakoinnin lopettamiseen. Itsekkin olen joskus vähän kaljoitellessa oppinut polttelemaan, mutta ei siitä onneksi mitään ongelmaa ole muodostunut, pientä himoa vain. Varmasti vaatii kumminkin kovaa ponnistelua jos on vuosia poltellu.

Olet aivan oikeassa, juuri tuolta tilasin. On toiminut muuten erittäin hyvin tähän päivään asti. Oikeata tupakkaa ei tee ollenkaan mieli, edes kaupan tiskillä, nikotiinilaastarien käyttö on 1/3 siitä mitä se oli alussa ja Knastereita kuluu päivittäin ehkä 2kpl ja nekin poskareilla. Kyllä tuo tosiaan vaatii, mutta tästähän tullaan näkemään, onko ratkaisuni oikea ja ehkä jollain asteella uusi muoto lopettaa varsinainen tupakointi

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
downstream_one
Aweb
downstream_one

No tuskin suun ja nielun limakalvotkaan kauheasti savustamisesta tykkäävät. Vai mitä luulet?

Vierailija
Syfilis
Tupakasta erityisen vaarallista tekee nimenomaan nikotiini. Se nikotiini kun aiheuttaa herkästi hyvinkin pakonomaisen riippuvuuden, jolloin sitä tupakkaa kuluu herkästi yli 10:n savuketta päivässä. Knasterissa ei ole nikotiinia, joten sitä ei tee mieli imeä kuten tupakkaa.
En tunne ketään kuka olisi tullut knasterista riippuvaiseksi, tuskin siitä edes voi tulla, tai ainakin se on äärimmäisen harvinaista. Taitaa toi kanasteri olla lähinnä lätkän (hasiksen) polttajien suosiossa, siis sellaisten jotka eivät halua sekoittaa lätkää tupakkaan.

Aivan oikein. Nikotiini rakentaa sen riippuvuuden, mutta ajan kanssa siitä muodostuu myös elämäntapa. Näitä kahta yritän hoitaa tällä yhdistelmällä. Mutta lisäisin tuohon myös tervan, sillä kyllä se on hyvin vaarallista keuhkoille.

Knaster tyydyttää juuri tuon tavan ja koska se maistuu jokseenkin pahalta, niin yhdistelmä on loistava: ei tee mieli käydä kessulla kovinkaan usein. Täytyy vain sulkea mielestään pois se Oikea Tupakka. Mun tapauksessani se on onnistunut todella hyvin.

Knasterista tuskin voi tulla riippuvaiseksi millään tavoin. Lätkän polttajat pysyttelevät monasti kaukana Knasterista, sillä se on rankkaa tavaraa keuhkoille varsinkin pitkään sisällä pidettynä, näin ainakin lukaisin joltain forumilta. Oikeastaan ainoa "rentouttava" Knaster-versio on "green", mikä sisältää Damianaa ja varsinkin huumeita käyttämättömälle ihmiselle tuo Damiana tuottaa rennon olon..

Ennemmin käsittäisin tuon Knasterin myynnin "alan liikkeissä" lähinnä selityksenä myydä muuta yrtteihin liittyvää tavaraa, kuten vesipiippuja jne. Täytyyhän samasta kaupasta löytyä varsinaisia poltettavia yrttejä myös, ettei vain kukaan käsitä asiaa siten, että joku hullu polttaisi siinä vesipiipussaan jotain laitonta tavaraa

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Minun kokemukseni mukaan ainoastaan ne kaverit, jotka ovat luopuneet tupakasta kertarysäyksellä ilman mitään korvikkeita, ovat kyenneet lopettamaan polttamisen.

Näistä yksi ainoa on sellainen, joka vuosien tauon jälkeen ei ole ratkennut uudelleen, ja josta uskon, ettei ratkeakaan.

Kaikki muut tupakoinnin 'lopettaneet' joko polttavat tupakkaa taas, tai sitten hämäävät itseään loputtomalla nikotiinipurukumi/laastari/pikkusikari -kuurilla.

Tai sitten selitys on se, että 'poltan vain silloin kun dokaan'. Noh, jos dokaa pari kolme kertaa viikossa, niin se on sitten melko säännöllistä polttamista. Lisäksi nämä ihmiset polttavat dokatessaan paljon enemmän kuin polttaisivat muuten. Ja kaiken lisäksi tutkimuksin on todettu, että tupakan ja alkoholin haitat pahenevat, kun näitä nautintoaineita käyttää yhtäaikaa.

Vierailija
Tuppu L

Varmasti helpompaa päästä siitä psyykkisestä riippuvuudesta kun ensin pääsee eroon fyysisestä riippuvuudesta. Jotkut vielä väittävät, että tupakan riippuvuus olisi vain psyykkistä. Onnea minultakin tupakoinnin lopettamiseen.

Fyysisen ja psyykkisen riippuvuuden raja on melko häilyvä. Kaikki psyykkeen tapahtumat kun ovat kuitenkin myös fyysisiä tapahtumia aivoissa. Vai osaako joku tarkasti määritellä että missä menee fyysisen ja psyykkisen riippuvuuden ero?

Tuppu L

Itsekkin olen joskus vähän kaljoitellessa oppinut polttelemaan, mutta ei siitä onneksi mitään ongelmaa ole muodostunut, pientä himoa vain.

Muodostuu sellaiseksi hyvin herkästi ja huomaamatta, muista olla varovainen sen paskan kanssa.

Vierailija
Aweb
downstream_one
Aweb
downstream_one

No tuskin suun ja nielun limakalvotkaan kauheasti savustamisesta tykkäävät. Vai mitä luulet?

Suun limakalvot lienevät herkkiä aika monellekin asialle, mistä savustaminen tuskin kuuluu edes top-50 -listalle. Joka tapauksessa, et tainnut käsittää tätä kysymystäni oikein.

Vierailija
Aweb
Minun kokemukseni mukaan ainoastaan ne kaverit, jotka ovat luopuneet tupakasta kertarysäyksellä ilman mitään korvikkeita, ovat kyenneet lopettamaan polttamisen.

Näistä yksi ainoa on sellainen, joka vuosien tauon jälkeen ei ole ratkennut uudelleen, ja josta uskon, ettei ratkeakaan.

Kaikki muut tupakoinnin 'lopettaneet' joko polttavat tupakkaa taas, tai sitten hämäävät itseään loputtomalla nikotiinipurukumi/laastari/pikkusikari -kuurilla.

Tai sitten selitys on se, että 'poltan vain silloin kun dokaan'. Noh, jos dokaa pari kolme kertaa viikossa, niin se on sitten melko säännöllistä polttamista. Lisäksi nämä ihmiset polttavat dokatessaan paljon enemmän kuin polttaisivat muuten. Ja kaiken lisäksi tutkimuksin on todettu, että tupakan ja alkoholin haitat pahenevat, kun näitä nautintoaineita käyttää yhtäaikaa.

Itse en tunne yhtään ainoata ihmistä, joka olisi kyennyt lopettamaan aktiivisen tupakoinnin kertarysäyksellä. Veikkaan, että korvikkeilla kokonaan tupakoinnin lopettaneita löytyy tästä maailmasta enemmän, näin lievästi ilmaistuna. Eli sinulla on vain yksi kaveri, joka on oikeasti, ehkä, lopettanut tupakoinnin ja muut ovat sortuneet siihen takaisin. Juuri tämän vuoksi aloitin koko threadin, että josko meille todella aktiivisille, nikotiini- sekä tapariippuvaisille tupakoitsijoille löytyisi tästä uusi konsti siihen itse lopettamiseen. Se on aivan se ja sama, josko muut "lopettaneet" polttavat jälleen, on jokaisen oma asia päättää elämästään ja lausunnoistaan; todellisuudessa tupakoitseva henkilö voi väittää lopettaneensa aikaisintaan 3-5 vuoden kuluttua vikasta pössyttelystä.

Tuo "poltan vain kuin dokaan" on tuttu juttu, eräs ystäväni "lopetti" tupakoinnin ja aloitti jokapäiväisen dokaamisen, mikä mahdollisti polttamisen

Niin. Onneksi tuo ravintolakessuttelu vihdoin kielletään täällä Suomessa. Se tulee helpottamaan hyvin monen ihmisen elämää monellakin tavalla. Erityisen paljon se helpottaa tupakoitsemattomien ja tupakoinnin lopettamista yrittävien baari-ihmisten elämää. Ja kuten mainitsit, tupakan ja alkoholin haitat pahenevat mikäli niitä käytetään yhtäaikaa ja baarissa/ravintolassa/diskossa istuminen on jo tupakointia vaikkei se syöpäkääryle varsinaisesti siellä huulessa roikukaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat