Olisitko valmis auttamaan itsemurhassa...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

... ja jos olisit, niin missä tilanteessa?

Minulta pyydettiin apua. Ei olisi tarvinnut muuta kuin aukaista muutama lääkepurkki. En pystynyt, pyytäjänä oli äitini.

Tapauksesta on jo useampi vuosi ja olen miettinyt sitä moneen kertaan. Terve ihminen kuihtui alle vuodessa luurangoksi, olisiko kuolema ollut helpompi jos olisin auttanut?

Sivut

Kommentit (69)

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Ensiksi, otan osaa äitisi puolesta!

Toisekseen, riippuu paljon tapauksesta, esim. äitisi tapauksessa, luulisin hänen kuolleen kivuttomammin yliannostukseen. Riippuu tietysti lääkkeistä, oletan hänen olleen syöpäpotilas eli morfiinia tai vastaavia varmaankin.
Itsekään en olisi pystynyt aukaisemaan niitä purkkejaan. Jos oma äitini pyytäisi, en kykenisi.

Itse jos tekisin itsemurhan, syystä tai toisesta, tekisin sen luultavimmin jollakin morfiinilla, heroiinilla, yms. aineilla. Siististi nukahtaisin puku päällä omaan sänkyyn...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Pitää muistaa,että jos päädyt avustamaan jotain itsemurhasa se kannattaa huomioida,että pahimmassa tapauksessa saat murhasyytteen.Itse en osaa sanoa pystyisinkö avustamaan ketään itsemurhassa.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
tiäremiäs
työttömät pitäis kaikki tuhota, myrkkyruiskeella.

Kannatan, kaikki idiootit voitaisiin myös tappaa, ja mustat ja valkoiset ja juutalaiset ja kissat ja koirat ja ja ja ja ...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Olisin, mutta se on laitonta Suomessa.

Siksi minulla onkin tallennettuna sveitsiläisen klinikan tiedot, jossa avustetaan itsemurhassa. Sveitsissä se on laillista.

Mahdollisesti itse tarvitsen klinikkaa joskus, jos muutun kasvikseksi tai sairastun parantumattomasti, esim. neliraajahalvaukseen, jolloin elämä ei ole enää mielekästä. Halukkaille annan yhteystiedot, jos totean, että ovat täysissä sielun ja ruumiin voimissa.

Parantumattomasti sairas, kärsivä, jos hän haluaa kuolla, olisin valmis auttamaan. Samoin depressiossa, kun kaikki muut keinot on kokeiltu, jos elämänhalu on nolla, auttaisin pyydettäessä.

Vierailija
AD/HD
Pitää muistaa,että jos päädyt avustamaan jotain itsemurhasa se kannattaa huomioida,että pahimmassa tapauksessa saat murhasyytteen.Itse en osaa sanoa pystyisinkö avustamaan ketään itsemurhassa.

Siitä ei saa murhasyytettä kunhan pitää huolen siitä. Avustaminen itsemurhassa ei ole laitonta.

Vierailija

Olisinko valmis auttamaan itsemurhassa? Vaikea kysymys, onneksi ei ole tullut tuollaista tilannetta koskaan vastaan, eikä toivottavasti tulekaan.

Tähän asti olen yrittänyt enemmänkin auttaa elämään, jotta tuohon ratkaisuun ei tarvitsisi päätyä.

Tämä on lievästi offtopicia, mutta olen sitä mieltä että armokuolema olisi sallittava Suomessa. Meistä jokainen kuolee kuitenkin, ja joskus saattaa tulla tilanne jolloin omaa elämää ei enää kannata ylläpitää. Jokaisella on oltava itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa. Jos ei ole toiveita tilanteen paranemisesta, eikä lääkityksellä voida lievittää oireita/kipua, mielestäni ei ole millään tavoin humaania pakottaa ihmistä kärsimään, ellei hän sitä itse tahdo.

Mielenkiintoinen seikka Suomen lainsäädännössä on se, että se ei tunne eutanasian käsitettä. Rikoslain 21. luvun mukaan myös henkilön omasta vakaasta pyynnöstä tapahtuva surmaaminen on rangaistavaa. Sen sijaan toisen henkilön itsemurhan avustaminen ei ole rangaistavaa. Tuo raja on ehkä hiukan häilyvä, vaan lakejahan tulkitaankin tapauskohtaisesti.

Hollannissahan eutanasian tietyissä tapauksissa salliva laki on tullut voimaan jo vuonna 2002, ja itseasiassa ko. laki vain vahvisti jo sikäläisissä tuomioistuimissa aiemmin ollutta käytäntöä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eutanasia

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Vaahtis

Mitä todennäköisemmin auttaisin juuri tuollaisilla tavoilla, joista ei voisi itse saada syytettä, jos joku läheinen olisi kuolemassa tuskalliseen tautiin. Ja toivoisin, että itseäni autettaisiin myös, ellen olisi itse onnistunut järjestämään itseäni päiviltä kun tilanne uhkaa käydä liian tukalaksi.

Vierailija
Neutroni
Vaahtis

Mitä todennäköisemmin auttaisin juuri tuollaisilla tavoilla, joista ei voisi itse saada syytettä, jos joku läheinen olisi kuolemassa tuskalliseen tautiin. Ja toivoisin, että itseäni autettaisiin myös, ellen olisi itse onnistunut järjestämään itseäni päiviltä kun tilanne uhkaa käydä liian tukalaksi.

Aivan samoin ajattelen.

Toki henkilö ja tilanne on tosiaan hyvä tuntea tarkoin.

Tiesittekö että ainaki pari vuotta sitte vielä yleisin tapa itsemurhassa oli hirttäytyminen? Ite kävisin kyllä hakemassa levyn subua moiseen

Vierailija
MD
Mahdollisesti itse tarvitsen klinikkaa joskus, jos muutun kasvikseksi tai sairastun parantumattomasti, esim. neliraajahalvaukseen, jolloin elämä ei ole enää mielekästä.

Entäpä sitten jos muuttuisitkin kasvikseksi, joka ei enää kykene ilmaisemaan omaa tahtoaan? Sitten tarvitaan vielä joku, joka roudaa sinut Sveitsiin piikille.

Vai onko ko. klinikalla "noutopalvelu"? Ja heille voi etukäteen ilmoittaa tahtonsa esim. kirjallisesti?

Aloitukseen kommentoisin, että varmaankin auttaisin jos elämänsä päätöstä haluava on parantumattomassa tilassa ja elämän jatkaminen ei ole enää järkevää. Toisaalta... kuten on jo tullutkin esille, lähisukulaisen "avittamisen" kanssa voisi olla vähän niin ja näin... rankka paikka mietittäväksi.....

Vierailija

Onhan minulla roudaajia, eri ikäisiä, joku varmasti on elossa silloin, jos minä klinikkaa tarvitsen.

Lisäksi toiveeni on tulla sirotelluksi tuhkana Karibian mereen, siihenkin minulla on roudaajat valmiina. Lakipykäliä viimeisestä en ole selvitellyt.

Vierailija
MD
Onhan minulla roudaajia, eri ikäisiä, joku varmasti on elossa silloin, jos minä klinikkaa tarvitsen.

Lisäksi toiveeni on tulla sirotelluksi tuhkana Karibian mereen, siihenkin minulla on roudaajat valmiina. Lakipykäliä viimeisestä en ole selvitellyt.

Tuskin siinä mitään ongelmaa tulee, salaa pyydät jonkun ripottelee ne sinne.

Mä haluun et mun tuhkat ammutaan luotaimen kyydissä Jupiteriin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat