Esitelmä geeniteknologiasta..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

taitaa olla hankalampi juttu. Kuitenkin tuollainen esitelmä pitäisi esittää aikaisintaan tiistaina 15 päivä ja vielä uskonnontunnilla(!). Geeniteknologiaa pitäisi tarkastella erilaisilta eettisiltä kannoilta kuten esim. miten kristillinen etiikka on asiasta mieltä. En pyydä ketään tekemään esitelmää puolestani, vaan toivoisein teidän ehdottavan joitain geeniteknologian aiheita, joita voisin selvittää 9-luokkalaisille perusidiooteille ymmärrettävästi. Eli siis pelkät aiheet riittää. Onko järkevää kertoa esim. kasvien muuntelusta ja kantasolu tutkimuksesta jne. vai jotain ihan muuta. Asiat saa mennä myös vähän aiheen yli, joten aivan pelkästä geeniteknologiasta ei tarvitse väkertää (Mutta pääpaino geeneissä). Ja jeesushihhulien ei tarvitse tähän topiikkiin sekaantua, ne asiat pystyn selvittämään itse.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija
Teenager
taitaa olla hankalampi juttu. Kuitenkin tuollainen esitelmä pitäisi esittää aikaisintaan tiistaina 15 päivä ja vielä uskonnontunnilla(!). Geeniteknologiaa pitäisi tarkastella erilaisilta eettisiltä kannoilta kuten esim. miten kristillinen etiikka on asiasta mieltä. En pyydä ketään tekemään esitelmää puolestani, vaan toivoisein teidän ehdottavan joitain geeniteknologian aiheita, joita voisin selvittää 9-luokkalaisille perusidiooteille ymmärrettävästi. Eli siis pelkät aiheet riittää. Onko järkevää kertoa esim. kasvien muuntelusta ja kantasolu tutkimuksesta jne. vai jotain ihan muuta. Asiat saa mennä myös vähän aiheen yli, joten aivan pelkästä geeniteknologiasta ei tarvitse väkertää (Mutta pääpaino geeneissä). Ja jeesushihhulien ei tarvitse tähän topiikkiin sekaantua, ne asiat pystyn selvittämään itse.

onko GM elintarvikkeet rikos jumalaa kohtaan, sillä hän "loi" eliöt sellaisiksi kuin ne on. saako lapsia "suunnitella"?

vähän tämän kaltaista olisi hyvä olla. lisäksi laita tekniikan tuomat hyödyt,, kuten nälänhädän väheneminen. Geeniteknologiassa ei oikeastaan ole muita haittoja kuin se, että se on eettisesti arvelluttavaa.

Vierailija
SiamSkull
Geeniteknologiassa ei oikeastaan ole muita haittoja kuin se, että se on eettisesti arvelluttavaa.

Tuo on hyvin sanottu. Se onko joku toinen parempi kuin toinen on pelkkä mielipidekysymys eikä absoluuttinen totuus. Ja makuasioistahan ei tunnetusti pidä kiistellä.

Vierailija

Lukiossa pari vuotta sitten pidin esitelmän samasta aiheesta, ja uskontotunti sekin taisi olla. Mainitsin puhtaan tietämättömyyden yhtenä vastustuksen syynä geenimanipulaatiolle. Tutkimuksessa oli saatu tuloksia tyyliin "En suostuisi syömään tomaattia, jossa on geenejä"

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Teenager
taitaa olla hankalampi juttu. Kuitenkin tuollainen esitelmä pitäisi esittää aikaisintaan tiistaina 15 päivä ja vielä uskonnontunnilla(!). Geeniteknologiaa pitäisi tarkastella erilaisilta eettisiltä kannoilta kuten esim. miten kristillinen etiikka on asiasta mieltä.

Sanan "geeniteknologia" englannin kielinen vastine on lähinnä "recombinant dna technology". No, sillä ei hauissa pitkälle pötki, ja kannattaa etsiä tietoa joko suoraan sovellusten nimillä (esim. somatic cell nuclear transfer eli somaattinen kloonaus) tai sinun tapauksessasi parilla "genetics" AND "ethics".

Alla sitten aihe-ehdotuksia etiikkanäkökulmasta:

- Geneettisesti modifioidut kasvit/eliöt yksi potentiaalinen aihepiiri, tosin ekologinen näkökulma on mielestäni huomattavasti voimakkaampi kuin eettinen

- Somaattinen kloonaus (esim. Dolly-lammas) varsinkin ihmisovelluksena on eettisessä mielessä mielenkiintoinen aihe

- Genetiikkaan perustuva sikiödiagnostiikka

- Ns. designer-vauvat

- Geneettinen diagnostiikka ja vakuutusriskilaskenta

- Kantasoluteknologia, lähinnä kantasolujen tuottaminen

- Eläinmallien käyttö geeniteknologiassa

- Väestöpohjaiset (yleensä viranomaisen, esim. poliisin ylläpitämät) geenitietopankit ja niiden käyttö

- Geenien patentoiminen

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija

3. Moos 19:19: "Noudata näitä minun lakejani. Älä anna karjassasi kahden erilaisen eläimen pariutua keskenään. Älä kylvä samaan peltoon kahta erilaista siementä. Älä pue yllesi vaatekappaletta, joka on kudottu kahdesta erilaisesta langasta."

Tämä kuulemma tarkoittaa, ettei lajeja saa sekoittaa. Kasvien osalta voisi mainita nykygeeniteknologian keinoista vaikka protoplastifuusion, jossa kaksi lajia saadaan yhdistettyä; siinä kasvien soluseinät poistetaan ja kaksi eri lajin solua saadaan sitten yhdistettyä yhdeksi, jolloin syntyy hybridilaji. Ja sitten voi mainita, että kaikkien tuntemaan vehnään on käytetty alkeellista geeniteknologiaa koko lajin elämän aikana, kun sen genomissakin on kolmen eri heinän kromosomeja. Voi kysyä, onko eettistä jalostaa kasveja hitaasti perinteisen jalostuksen keinoin vaiko nopeasti modernin geeniteknologian keinoin

Teehän kasveista, kasvit on kivoja. Mutta kuten rosewater mainitsi, kasveilla tosiaan ne ekologiset näkökulmat modernin geeniteknologian osalta ovat vakavampia kuin eettiset.

Vierailija

Huomenna olisi sitten mahdollisesti esitelmä esitettävä ja tänään olen hieman hionut sitä vähän. Käsittelen aihetta ensin yleisesti ja sitten muutaman sovellutuksen. Olen valinnut aiheiksi: Kasvit, Somaattisen kloonauksen, Kantasolututkimuksen ja designer-vauvat. Mutta designer-vauvat ovat aavistuksen verran vieraat minulle. Onko tälläisiä jo mahdollista hankkia vai mikä tutkimusten tila on?

Vierailija
Teenager
Huomenna olisi sitten mahdollisesti esitelmä esitettävä ja tänään olen hieman hionut sitä vähän. Käsittelen aihetta ensin yleisesti ja sitten muutaman sovellutuksen. Olen valinnut aiheiksi: Kasvit, Somaattisen kloonauksen, Kantasolututkimuksen ja designer-vauvat. Mutta designer-vauvat ovat aavistuksen verran vieraat minulle. Onko tälläisiä jo mahdollista hankkia vai mikä tutkimusten tila on?

Jotain geneettisia sairauksia voidaan hedelmöitetyistä alkioista tutkia ja sitten ottaa "käyttöön" vain ne, joissa ei sairautta ole. Joskus tuli dokumentti missä pariskunta yritti saada toisen lapsen, jolla olisi sama kudostyyppi eikä samaa tautia kuin toisella heidän lapsistaan, jolla oli vaikea sairaus johon tarvittiin jonkinlaista elinsiirtoa. Aika kömpelöä se oli, kun vissiin joutuivat pari vuotta sitä yrittämään. Mutta eikös keinohedelmöitys ylipäätään ole melko epävarma.

Designer-vauvojen "valmistaminen" on ainakin siinä mielessä kielletty, ettei sukusolulinjan soluja geeniterapialla saa sorkkia. Tosin sitten valmiista alkioista voidaan valita nykyään parhaimmat, mutta mistäs sen älykkyyden tietää, kun siihen vaikuttavat niin monet geenit. Kaipa sitä joskus genetiikan ymmärryksen kasvaessa joku ilkeä nero paratiisisaarellaan alkaa kasvattamaan omia huippuneroja maailmanvalloitustarkoitukseen

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Muistahan tarjota marenkeja. Ruokaa, jossa ei takuusti ole yhtään geeniä, jos se on tehty puhtaista raaka-aineista!

Muoks: Mistä noita kirjoitusvihreitä sikiää... Ai niin, kevät.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen
Muistahan tarjota marenkeja. Ruokaa, jossa ei takuusti ole yhtään geeniä, jos se on tehty puhtaista raaka-aineista!

Ajattelin kyllä jotain tälläistä, mutta onko jotain GM-elintarviketta? Saakos suomesta mitään?

Vierailija
Pikku Gen
Muistahan tarjota marenkeja. Ruokaa, jossa ei takuusti ole yhtään geeniä, jos se on tehty puhtaista ruoka-aineista!

Kieltäkää Geenit Ry:n sivuja ei enää ole!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Teenager
Pikku Gen

Ajattelin kyllä jotain tälläistä, mutta onko jotain GM-elintarviketta? Saakos suomesta mitään?

Maissihiutaleita? Tuurilla? Soijaa?

Juu, kerropa tuo kaikille viherpipertäjä-soijisteille. Kuuntele kuinka ryntäävät kirkuen vessaan ja... No, olkoon.

Ja kyllä, sattumanvarainen viherpipertäjä-soijisti olen itsekin, että älkää tulko lynkkaamaan.

Vierailija
Pikku Gen
Teenager
Pikku Gen

Maissihiutaleita? Tuurilla? Soijaa?

Juu, kerropa tuo kaikille viherpipertäjä-soijisteille. Kuuntele kuinka ryntäävät kirkuen vessaan ja... No, olkoon.

Ja kyllä, sattumanvarainen viherpipertäjä-soijisti olen itsekin, että älkää tulko lynkkaamaan.

Voiko soijarouhetta syödä ilman maustamista mahdollisimman suurella määrällä intialaisia mausteita? Itse en ole uskaltanut kokeilla. Pelkiltään se maistuu niin kamalalle.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Suosittelen vähintään liottamaan ensin. Kuiviltaan se on kuin koirannappulaa. Kiehauta tai liota, kaada vesi pois niin kitkeryys häipyy.

Kun lisää vähän lihaliemijauhetta, menee melkein täysin jauhelihasta.

(Missä minä muka väitin olevani vegaani? 10% lihaa ruokavaliossa...)

Vierailija
Pikku Gen
Suosittelen vähintään liottamaan ensin. Kuiviltaan se on kuin koirannappulaa. Kiehauta tai liota, kaada vesi pois niin kitkeryys häipyy.

Kun lisää vähän lihaliemijauhetta, menee melkein täysin jauhelihasta.

(Missä minä muka väitin olevani vegaani? 10% lihaa ruokavaliossa...)

Aina minä sen liotankin, mutta kyllä siinä silti maistuu jokin outo sivumaku jos sitä ilman vahvoja mausteita mutustelee. Kerran käytin spagettikastikkeessa jauhelihan tilalla, en käytä enää.

Eikun muuten, mähän laitan sen liotusveden usein siihen ruokaan mukaan... Laitan sitä aina vaan juuri niin paljon, että imeytyy niihin muruihin. Ehkä täytyy ensi kerralla laittaa enemmän vettä ja ihan kunnolla huuhdella.

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Teenager
designer-vauvat ovat aavistuksen verran vieraat minulle. Onko tälläisiä jo mahdollista hankkia vai mikä tutkimusten tila on?

Tämä konseptihan tarkoittaa (lähinnä) menettelyä, jossa munasoluja harvestoidaan, hedelmöitetään in vitro ja annetaan jakautua muutama sykli, jonka jälkeen syntyneestä alkiosta erotetaan soluja geneettistä analyysia varten, jossa selekoidaan tiettyjä ominaisuuksia joko positiivisessa tai negatiivisessa mielessä.

Tätä tekniikkaa käytetään lähinnä infertiliteettihoitojen yhteydessä (eräissä hoidoissa harvestoidaan ja hedelmöitetään munasoluja koeputkessa joka tapauksessa) kehitysvammaisuutta aiheuttavien geenimuutosten negatiiviseen selektioon. Ei tosin tietääkseni Suomessa.

Ominaisuuksien positiivinen selektio (lukuunottamatta sukupuolta) ja ominaisuuksien lisääminen eivät tietääkseni ole käytössä.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat