Opiskelemaan luonnontieteitä. MItä kannattaisi kirjoittaa???

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli tämä kysymys on erittäin tärkeä. Olen ajatellut mennä lukemaan luonnontieteitä, mutta en tiedä vielä tarkalleen mitä ja mihin. Siis skaalani on fysiikka, matikka, kemia ja biologia, joten voisin mennä vaikka teknilliseen korkeakouluun tahi lääkkikseen tai ihan yliopistoon. Mitä aineita siis minun tulisi kirjoittaa, jotta pääsisin näihin mahdollisimman helposti ja mahdollisimman moneen. Ajattelin kirjoitella tuossa pitkänmatikan, fysiikan, kemian, biologian, maantiedon ja jämänä äidinkielen ja mahdollisesti LYHYEN englannin. Minua eivät nämä kielet ja höpinät kiinnosta yhtään, mutta voiko tuo lyhyt englanti olla esteenä johonkin paikkaan pääsemiseen? Pitäisikö jaksaa kirjoittaa vielä ruotsi? MInulla on sellainen kuva, että noiden kielien lähtöpisteet ovat kaikkialla luonnontieteissä aivan naurettavat, joten ei tässä minun ratkaisussani ilmeisesti paljon häviä?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Lyhyestä englannista tuskin saa oikein missään mitään pisteitä. Mutta jos on laudatur fysiikasta, kemiasta ja pitkästä matikasta, niin eiköhän se vähän kompensoi Käypä katselemassa yliopistojen nettisivuilta miten kukin paikka pisteyttää nuo yo-kokeiden tulokset, ne voivat erota eri paikoissa paljonkin.

Jostain täältä löytyisi esimerkiksi TKK:n pisteytysohjeet: http://opiskelemaan.tkk.fi

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Sisään pääsemiseen ei englanti varmaan vaikuta, mutta opinnoissasi saatat joutua käyttämään sitä paljonkin.

kW MW GW - kWh MWh GWh - µ º • ø ¼ ¾ ¹ ² ³

derz
Seuraa 
Viestejä2431
Liittynyt11.4.2005

Fysiikkaa pääsee lukemaan yliopistoon suoraan jos kirjoitat L:n tai E:n fyssasta.
Luulisi saman pätevän myös kemiaan, tosin en ole ihan varma.

∞ = ω^(1/Ω)

Vierailija
derz
Fysiikkaa pääsee lukemaan suoraan jos kirjoitat L:n tai E:n fyssasta.
Luulisi saman pätevän myös kemiaan, tosin en ole ihan varma.

Taisipa olla niin, että Kemiaa pääsee E tai L.. ja matikkaan ja fysiikkaan tarvii L. Paremmin tietävät saa korjata.

Vierailija
Moose
Sisään pääsemiseen ei englanti varmaan vaikuta, mutta opinnoissasi saatat joutua käyttämään sitä paljonkin.

Yleensähän aika monella alalla kurssikirjat ovat pääosin englanniksi. Aika tuskaa se pänttääminen olisi, jos englantia ei osaisi.

Vierailija

Kyllä sitä englantia nyt helposti lukee ja sellattiin. Mulla on numerot ollu siinä 8 ja 9 paikkeilla, mutta en minä jotenkin luota itseeni. EN minä halua kirjottaa sitä pitkänä. Matikasta ja näistä OIKEISTA aineista pitää sitten saada eetä ja ällää.

Vierailija

Fysiikan laitokseen ja kemiaa samoin pääsee molempia opiskelemaan suoraan jos E tai L. Eli helposti. Mutta miten pääsee TKK tahi lääkikseen?`MInua ärsyttää suunnattomasti se, että kun kysyn aineen opettajalta, kirjoitanko. Hän vastaa toki toki. Pitäisi kirjoittaa kaikki filosofian ja uskonnonhömpötykset mukamas.

Vierailija
katalakala
Fysiikan laitokseen ja kemiaa samoin pääsee molempia opiskelemaan suoraan jos E tai L. Eli helposti. Mutta miten pääsee TKK tahi lääkikseen?`MInua ärsyttää suunnattomasti se, että kun kysyn aineen opettajalta, kirjoitanko. Hän vastaa toki toki. Pitäisi kirjoittaa kaikki filosofian ja uskonnonhömpötykset mukamas.

http://www.med.helsinki.fi/folderconten ... oute=1.302 Lääkis
http://opiskelemaan.tkk.fi/ TKK

Vierailija

Tampereen yliopiston lääkiksen bioteknologiaosasto laskee yo-tuloksista 1) äidinkielen, 2) kemian tai biologian reaalin (tai yleensä reaali aiemmassa systeemissä), 3) matematiikan sekä 4) yhden kokeen joka tuottaa parhaat hakupojot.
http://www.uta.fi/opiskelu/valinta/peru ... linta.html
Matemaattiset aineet ja biologia saattaisivat viitata tähän suuntaan. Pääsykokeeseen pitää kyllä osallistua, pelkillä papereilla ei pääse.

Vierailija

Jos TKK:lle ajattelit hakee niin "pitää" kirjottaa fysiikka/kemia ja matikka. Kaikista pitää tietysti ottaa kaikki kurssit lukiossa, jotta pärjää pääsykokeissa. Suoraan TKK:lle pääsee vain jos kirjottaa melkein ällät lisäksi äidinkielestä, ruotsista ja englannista myös joku muu reaali esim. biologia pitäisi olla E tai L.

Biologia kannattaa kirjoittaa, jotta saat pidettyä ovet avoimena mahdollisimman moneen paikkaan (mm. lääkis).

Itselläni luultavasti tulee seuraava sarja kirjoituksista "pitkä" matikka M, fysiikka E tai L, biologia E, Äidinkieli C, Englanti M, ruotsi A.Huomaa, että tällä sarjalla ei todellakaan pääse TKK:lle suoraan.

Lyhyen englannin voi kirjoittaa huoletta, mutta englanniksi opiskeluun törmää jatko-opiskeluissa. Englanti on tällä hetkellä tieteenkieli.

Jotta kirjoitusurakka ei tulisi liian raskaaksi niin suosittelisin jättämään maantieteen pois, koska sillä ei tee juuri mitään. Uskonnot sun muut pitää tietysti jättää pois. Jo 2 reaaliainetta voi olla yhdelle kirjoituskerralle liian iso urakka. 3 viikkoinen lukuloma ei riitä mihinkään itse luin siinä ajassa hyvin fysiikan kurssit läpi ja selailin matikan vihkot läpi. Syksyllä kirjoitin biologian ja ruotsin juuri sen taikia ettei pala loppuun.

Niin ja ruotsin voi kirjoittaa ylimääräisenä. Virkamies ruotsi pitää kuitenkin osata.

Jos lääkikseen halajat niin kirjoita fysiikka, kemia ja biologia reaaleista.

Muuta pitäisi sanoa... Niin, ÄLÄ mene ylimielisenä kirjoituksiin. Jos ei osaakkaan kaikkia tehtäviä niin siinä tulee tippa linssiin ja aika loppuu kirjoitustilanteessa aina kesken. Tee vanhoja YO tehtäviä, ja aloita ajoissa. Matemaattisissa aineissa laskurutiini on erittäin tärkeää. Näillä eväillä pärjää.

Vierailija

Joo kiitoksia neuvoista! Syksyllä kirjoitan näillä näkymin biologian, maantiedon ja lyhyen englannin. Keväällä sitten Fysiikka, kemia, matikka ja äikkä.

Yo-kokeet ovat kyllä pirun pelottava mörkö. Vaikka ne alkavat vasta syksyllä niin nyt jo tuntuu pahalta. Tuntuu, että ei saisi esim. pitkästä matikasta E/L vaikka kaikista kursseista on tullut 10. Epäilen nimittäin oman lukioni tason olevan niin surkea, että nämä numerot ovat yhtä tyhjän kanssa. Barocount ja muut menivätkö kurssinumeronne yhteen YO tulosten kanssa? Kaipa minä tuossa kesällä ehdin panostaa noihin aineisiin kun kerran en mitään kesätyötäkään saa/halua edes saada eikä minulla paljon muutakaan ole.

Vierailija

Lääketieteellinen:

ALKUPISTEET

Uuden ylioppilaan lisäpisteet

Ylioppilas, joka on saanut sekä lukion päättötodistuksen että ylioppilastutkintotodistuksen osallistumalla ylioppilaskirjoituksiin joko kevätlukukaudella 2007 tai syyslukukaudella 2006 saa 4
lisäpistettä valintakoepisteisiin. Uuden ylioppilaan lisäpisteet saavat myös vuonna 2007 Reifeprüfung, IB- tai EB -tutkinnon suorittavat pyrkijät. Uuden ylioppilaan lisäpisteet IB- ja EBtutkinnoista annetaan ehdollisena siten, että hyväksytyksi tulleiden pyrkijöiden tulee 3.8.2007 mennessä osoittaa todistuksella, että he ovat suorittaneet em. tutkinnon. 4 lisäpistettä valintakoepisteisiin saavat myös muun vähintään kolmivuotisen toisen asteen tutkinnon keväällä 2007 tai syksyllä 2006 suorittaneet hakijat.

Uuden ylioppilaan lisäpisteet saa myös hakija, joka on suorittanut ylioppilastutkinnon tai muun vähintään kolmivuotisen toisen asteen tutkinnon syksyllä 2005 silloin, kun hän osallistuu tammikuussa 2006 aloitetun varusmiespalvelun suorittamisen jälkeen kevään 2007 valintaan.

Ylioppilastutkintotodistuksesta annettavat alkupisteet

Ylioppilastutkintotodistuksesta saavat alkupisteitä ne ylioppilaat, jotka ovat suorittaneet tutkinnon viiden viimeisen vuoden aikana, valintakuulusteluvuosi mukaan lukien (vuoden 2007 valintakuulustelussa tämä tarkoittaa vuosina tutkinnon suorittaneita). IB- ja EBtutkinnoista
alkupisteitä saavat tutkinnon vuosina suorittaneet hakijat.

Suomalaisen ylioppilastutkinnon vuosina 2003 - 2005 suorittaneille annetaan alkupisteitä äidinkielen kokeesta (suomi/ruotsi toisena kielenä niillä hakijoilla, joiden äidinkieli ei ole suomi/ruotsi), toisen kotimaisen kielen kokeesta, vieraan kielen kokeesta, matematiikan kokeesta ja reaalikokeesta.

Keväällä 2006, syksyllä 2006 tai keväällä 2007 ylioppilastutkinnon suorittaneille alkupisteitä annetaan niin ikään viidestä kokeesta: äidinkielen (suomi/ruotsi toisena kielenä niillä hakijoilla, joiden äidinkieli ei ole suomi/ruotsi) ja toisen kotimaisen kielen kokeesta
sekä kolmesta parhaasta arvosanasta seuraavissa kokeissa: yksi vieraan kielen koe, matematiikan koe ja kaksi vapaavalintaista reaalikoetta.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Kyllä sä hyvät numerot saat, luet vaan niitä kirjoja, etkä tätä palstaa.

Tulet sitten ammattilaiseksi vastailemaan meille tyhmemmille, kun saat oppeja siellä lipastossa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

On se vähän outoo, että ensin 3 vuotta uurastaa ja sitten kirjotukset ratkaisevat melkein kaiken.

Pitkästäkin englannista pääsee helposti lukematta läpi jos on perusasiat hallussa. Itselläni kursseista 8-9 ja n. 250 pistettä (M) kirjoituksista melkein lukematta (viimeisenä päivänä katsoin hienostosanoja aineeseen).

Matikan kursseista tuli 8-10, ka 8,69. Matikan kirjotuksissa tuloksen ratkaisee tehtävät. Jonain vuonna on ollut sellaset tehtävät, että olen osannut n. 1 teht. ratkaista ja joskus olisin osannut 9 teht. täysin oikein. Kyllä lautakunnasta sulle varmaan vähintään E tulee jos käyt loput kurssit samaan malliin.

Fysiikan ka 9,5 ja E-L kirjotuksista, joten se kisat meni odotusten mukaisesti.

Ruotsin ka 5,33 ja kirjoituksista A.

Biologian ka 9,7, kirjotuksista E.

Äidinkielen ka 8,3, C.

Olen myös huomannut, että eri lukioden numerot eivät välttämättä ole vertailu kelpoisia. Mutta kyllä laskupäätä pitää olla että joka kurssista saa 10.

Aloita lukeminen ajoissa. Mulla jäi biologian lukemiset viikkoon, joten en edes lukenut kurssikirjoja vaan ostin kertaus kirjan(http://www.wsoy.fi/oppi/index.jsp?l=LU& ... -0-23084-7). Suosittelen sitä kertaus kirjaa, koska siinä oli asiat ytimekkäästi ja siitä oppi kaiken viikossa.

Saanen kysyä, että miksi kirjoitat maantiedon? Ei aineena mitään vikaa mutta mitä teet sillä tulevaisuudessa. Itsekkin ajattelin sen kirjoittaa mutta siitä ei olisi ollut mitään hyötyä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat