selitä mitä on matematiikka..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

tervehdy..s

voisitko valista tyhmää ( eli minua..)
ja kertoa mitä on matematiikka..

1+1=2
selvää kauraa..
eli valmiiden ohjeiden mukaan kasattua..

onko matematiikka muuta..

egyptiläinen kaveri väitti että
se on kaikkea muuta kuin valmiiden ohjeiden
mukaan tehtyjä ongelman ratkasuja..

hyväksyin väitteen heti..
koska kaveri on fiksu..
myöhemmin aloin miettiä...
mitä on matematiikka..

onko se kieli.. eli viestinnän väline..
vai mitä helvattaa se on..

en halua wikipedian tekstiä..
vaan sinun selityksen..

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Juh, vastausta kaivataan, joskus viisvuotiaana kysäsin äidiltä "Kyl mä tiiän et 2 ja 2 tekee 4, mut miten ne sen tekee?" osaako joku täällä vastata?

Vierailija

Siis, 1+1=2 ei ole tosi, vaan erittäin suuri taipumus.

Lue Gödelin kirjallisuutta, ja tietysti vähän matematiikkaa ni kyl se alkaa noin osittain hahmottuu.

Jos sitä ihan tosiaan haluaa bonjata on se ihan uravalinta, tai vähintäänki intensiivinen harrastus

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Njaaa... mitähän tähänkin vastaisi. Koitetaan.

Matematiikka on keino kuvata todellisuutta abstraktien sopimuksien mukaan.

Noiden abstraktien sopimuksien laatiminen on matematiikan tutkimista eli matemaatikkojen hommaa.

Niiden käyttäminen on sitten muiden huolena: fyysikoiden, tilastotieteilijöiden (pitkälti muuten sama asia monella alalla...), biologien, keemikkojen...

Matematiikan abstraktit säännöt useimmiten viilataan vastaamaan reaalimaailmaa yksinkertaistettuna, mutta esimerkiksi yksinkertaisimmassa mahdollisessa lukukunnassa jossa on vain ykkönen ja nolla (ja nolla ei ole yksi) voidaan havaita että 1+1=0...

Tässä lukukunnassa ei tietenkään voida määrittää minkäänlaista järjestystä alkioille.

Toisaalta imaginääriluvuilla ei ole mitään vastinetta todellisuudessa - paitsi ehkä tason vektorit - mutta niiden avulla voidaan laskea esimerkiksi tiettyjen virtapiirien toimintaa... eli niillä voidaan kuitenkin kuvata todellisuutta.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Herra Tohtori
Matematiikka on keino kuvata todellisuutta

Ei kai sentään? Sehän on erilaisten aksiomaattisten järjestelmien tutkimista logiikan keinoin. Näiden järjestelmien ei tarvitse millään tavalla olla todellisuuden kuvia, eikä matematiikassa pyritäkään kokeiden avulla testaamaan niiden yhteensopivuutta todellisuuden kanssa. Todellisuuden rakennetta tutkivat keskeiset tieteet ovat fysiikka, kosmologia ja kemia, ja ne soveltavat matematiikkaa työkaluna tässä tehtävässään.

EDIT: Voisi sanoa että matemaattista ajattelua ei rajoita edes itse todellisuuus, ja matematiikkaa voidaan käyttää eräänä todellisuutta tutkivien ja kuvaavien tieteiden kielenä. Tässä itse kieli (matematiikka) ei siis varsinaisesti tuota kuvausta tai tulkintaa, vaan se toimii niiden välineenä.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005
SAMAEL
Herra Tohtori
Matematiikka on keino kuvata todellisuutta

Ei kai sentään? Sehän on erilaisten aksiomaattisten järjestelmien tutkimista logiikan keinoin. Näiden järjestelmien ei tarvitse olla todellisuden kuvia, eikä matematiikassa pyritä kokein testaamaan niiden yhteensopivuutta todellisuden kanssa. Todellisuuden rakenetta tutkivat keskeiset tieteet ovat fysiikka, kosmologia ja kemia, ja ne soveltavat matematiikkaa työkaluna tässä tehtävässään.

Totta kai. Se vain että matematiikan tarkoitus on se että sitä käytetään kuvaamaan todellisuutta. Ei siitä numeroiden ja käsitteiden vääntelystä ole oikeasti hyötyä jos matemaatikot sitä vain keskenänsä harrastavat. Johonkin sitä on pakko voida soveltaa. Oli se sitten "raakaa todellisuutta" fysiikan muodossa tai "pehmeää todellisuutta" vaikkapa salaustekniikoiden muodossa...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Herra Tohtori
Ei siitä numeroiden ja käsitteiden vääntelystä ole oikeasti hyötyä jos matemaatikot sitä vain keskenänsä harrastavat.

Voihan ne saada siitä itse kiksejä, ja eihän ne saa naisiakaan, joten on niillä jotain tekemistä oltava. Muuten ne ovat kohta ostarilla tökkimässä mummoja laskutikuillaan. Mutta muuten vetoan lainaamasi tekstini laajennukseen, joka ei ehtinyt mukaan lainaukseesi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Herra Tohtori

Totta kai. Se vain että matematiikan tarkoitus on se että sitä käytetään kuvaamaan todellisuutta. Ei siitä numeroiden ja käsitteiden vääntelystä ole oikeasti hyötyä jos matemaatikot sitä vain keskenänsä harrastavat. Johonkin sitä on pakko voida soveltaa.

Suuri osa matematiikasta on "hyödytöntä", ymmärrystä ymmärryksen vuoksi. Onhan matemaatikoiden vitseissä tarkka ero "oikealla" matematiikalla ja sovelletulla matematiikalla. Sovellettu on sitä mistä on hyötyä, oikea on tosimiesten HC-kamaa.

Vaikka kyllä kai sovellettukin matematiikka pikku hiljaa valtaa alaa, kun joku keksii soveltaa uusia juttuja joihinkin ohjelmointialgoritmeihin.

Vierailija
Pertsa3
Matematiikka on erilaisten määrien selville saamis menetelmät.

Ehkä opettelet kirjottaa ennen ku kelaat mitä matematiikka on

Vierailija

Ajattele matematiikkaa verkostona, ruudukkona.
Säännöt ja kaavat ovat niitä ruudukon poikkipuita, elikkä kaikki matemaattiset säännöt tukevat toisiaan ja muodostavat yhdessä verkoston.

Matematiikkaahan opiskellaan ainakin peruskoulussa ja lukiossa lähinnä sen takia, että looginen päättelykyky vahvistuisi. Sen takia on todella naiivia kysyä "mitä hyötyä minulle tästä on, en tarvi tätäkään esimerkiksi derivointia missään tulevaisuuden käänteessä"

Vierailija
sir AK
Ajattele matematiikkaa verkostona, ruudukkona.
Säännöt ja kaavat ovat niitä ruudukon poikkipuita, elikkä kaikki matemaattiset säännöt tukevat toisiaan ja muodostavat yhdessä verkoston.

Matematiikkaahan opiskellaan ainakin peruskoulussa ja lukiossa lähinnä sen takia, että looginen päättelykyky vahvistuisi. Sen takia on todella naiivia kysyä "mitä hyötyä minulle tästä on, en tarvi tätäkään esimerkiksi derivointia missään tulevaisuuden käänteessä"

Totta kyllä, että matematiikka todellakin tarvitsee kaikki.

Totta ei ole se, että matematiikka tukee matematiikkaa, niinhän se ei sentään ole. Järjestelmän omilla aksioomilla ei voi todistaa järjestelmää

Vierailija

Matematiikka tutkii aksiomaattisia järjestelmiä logiikan keinoin ja se soveltuu monilta osin todellisuuden kuvantamiseen. Koulussa opetetaan laskentoa matematiikkana, mutta oikea matematiikkahan lähtee ajattelusta. Lähimmin yliopistomatematiikka ja lukiomatematiikka kohtaavat mielestäni geometriassa jota itsekin osaan jonkin verran (Okei Okei tasoa esim todistaa että pympyrän kulmien summa on 180 astetta).
Olen itse huono sekä laskennassa että korkeammassa matematiikassa, mutta silti biologian osaamiseni on formaaleinta kaikista tuntemistani ihmisistä. Kummittelukemia on kivaa, se on niin vapaata hommaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat