Liikenneturvallisuusehdotus autoille

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos auton molemmat eturenkaat olisi tuettu samalta puolelta -eikä symmetrisesti kuin nyt- , niin lukkojarrutuksessa auto kaartaisi toiseen suuntaan.

Luulen että olisi fiksua laittaa auto kaartamaan lumipenkkaan. Vai olisiko ?

Vääntömomentti tulee siitä että kitka vaikuttaa 10cm (renkaan leveyden puolikas) eri paikassa kuin pyörän tuenta.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Tästä taisi tulla lyhyt keskustelun haara...

Tai no, en luovuta vielä. Mitä jos laittaisi paremmat talvirenkaat aina oikealle puolelle ?

Vierailija
oge
Tästä taisi tulla lyhyt keskustelun haara...

Tai no, en luovuta vielä. Mitä jos laittaisi paremmat talvirenkaat aina oikealle puolelle ?

Kun jarrutuksessa auto äkkiä pyrkii oikealle ojaan niin mitä luulet kuljettajan yrittävän tehdä?

Vierailija

Mitenkäs sitten, jos meinaat moottoritiellä ohittaa rekan ja eteen tulee hirvi/mummo/lasten soihtukulkue? Jarrutat ja osut oikealla olevaan rekkaan.

Tietysti nyt ehdotat, että renkaiden paikkaa voisi aina vaihtaa sen mukaan, että aikooko ajaa moottoritietä vai ei tai aikooko ylipäätään sen kertaisella reissullaan ohitella.

Muistan joskus aikoinaan C64:lla pelatessani erään Batman -pelin. Siinä oli Batmobiilissa kätevä ominaisuus, kadunkulmasta pystyi kääntymään ampumalla koukun lyhtypylvääseen. Näin auto kääntyi nopeasti kovassakin vauhdissa.

Mitä mieltä oge olet tällaisesta mahdollisuudesta?
Vielä kysymys oge, että omistatko ajokortin?

Vierailija
Tuuskaaja
Mitenkäs sitten, jos meinaat moottoritiellä ohittaa rekan ja eteen tulee hirvi/mummo/lasten soihtukulkue? Jarrutat ja osut oikealla olevaan rekkaan.

Tietysti nyt ehdotat, että renkaiden paikkaa voisi aina vaihtaa sen mukaan, että aikooko ajaa moottoritietä vai ei tai aikooko ylipäätään sen kertaisella reissullaan ohitella.

Muistan joskus aikoinaan C64:lla pelatessani erään Batman -pelin. Siinä oli Batmobiilissa kätevä ominaisuus, kadunkulmasta pystyi kääntymään ampumalla koukun lyhtypylvääseen. Näin auto kääntyi nopeasti kovassakin vauhdissa.

Mitä mieltä oge olet tällaisesta mahdollisuudesta?
Vielä kysymys oge, että omistatko ajokortin?

On ajokortti. En ole mikään Paavo Lipponen.

Sinulla ilmeisesti ei ole, kun luulet että erilaiset renkaat kampeaa autoa jarrutuksessa johonkin suuntaan. Ne tekee sen vasta kun menevät lukkoon. Silloin kitka alkaa vääntämään.

Vierailija
oge
Sinulla ilmeisesti ei ole, kun luulet että erilaiset renkaat kampeaa autoa jarrutuksessa johonkin suuntaan. Ne tekee sen vasta kun menevät lukkoon. Silloin kitka alkaa vääntämään.
Ei tarvitse mennä lukkoon. Riittää että toisen puolen renkaalla on jarrutuksessa parempi pito, niin auto alka puoltamaan sinne puolelle. Jos on takarengas kyseessä, voi käydä huonosti. Samaten kiihdyttäessä epätasapaino voi aiheuttaa sen että lähtee perä alta, jos vetäisee toisen puolen renkaan esim. nurmikolle tai hiekalle.

Vierailija
oge
Jos auton molemmat eturenkaat olisi tuettu samalta puolelta -eikä symmetrisesti kuin nyt- , niin lukkojarrutuksessa auto kaartaisi toiseen suuntaan.

Luulen että olisi fiksua laittaa auto kaartamaan lumipenkkaan. Vai olisiko ?

Vääntömomentti tulee siitä että kitka vaikuttaa 10cm (renkaan leveyden puolikas) eri paikassa kuin pyörän tuenta.

Eiköhän ole parempi että auton hallittavuus säilyy kaikissa tilanteissa, kaikki hallittavuutta heikentävät lisäykset ovat järjettömiä.
Jos haluaa jostain syystä ajaa lumipenkkaan, se onnistuu kun ajaa sinne.

Vierailija

Lepo ja liikekitkalla on iso ero.

Jos oik. puolella on huonommat renkaat, niin ne lukittuu ensin. Ja sitten kun ne on lukossa, niin auto alkaa puoltamaan lumipenkkaan.

Toimisiko ? Ainakin pulkka kaartaa oikealle, kun panee oik käden maahan.

Vierailija
oge
Luulen että olisi fiksua laittaa auto kaartamaan lumipenkkaan.

Tai metsään. Tai kallioleikkaukseen. Tai järveen. Tai...

Vierailija
SAMAEL
oge
Luulen että olisi fiksua laittaa auto kaartamaan lumipenkkaan.



Tai metsään. Tai kallioleikkaukseen. Tai järveen. Tai...

Niin. Ehdottomasti. Mitä ajoit liian suurta tilannenopeutta. Aja mieluummin kallioleikkaukseen, kuin toisen perään täyttä vauhtia.

Koska harvalla riittää rohkeus tämmöiseen väistöliikkeeseen, niin lainsäätäjä voisi sen pakottaa.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Sä et oo varmaan ikinä ajanu oikeaa autoa!!!

Kaikki autot millä oon tehny lukkojarrutuksen, ihan vanhimmat romut mukaanlukien on ollut hallinnassani....

Siinä on ratti sitä varten että voi ohjata auton lumipenkkaan, jos ei halua ajaa rekan perään. Onnistuu ihan ilman Absejakin, jos on ajokokemusta tuommoisista tilanteista.

Luulen että olisi fiksumpaa käydä itse kukaisenkin jossain jääradalla, tms. paikassa testaamassa, miten auto käyttäytyy ääritilanteissa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
JuurikinNiin

Kaikki autot millä oon tehny lukkojarrutuksen, ihan vanhimmat romut mukaanlukien on ollut hallinnassani....

On liukasta ja huono näkyvyys. Jono seisoo edessä. Lumipenkka ehkä ehtii pysäyttää, mutta siltapalkki on myös aika lähellä. Mitä teet ?

Riittääkö rohkeus itsariin, vai pamautatko mieluummin 5-henkisen perheen päälle ? Pahinta on ne, jotka väistää vastaantulevien kaistalle. Siinä menee sekä oma että vastaantulijan henki.

Luulisin että jotain 10% tajuaa mennä vapaaehtoisesti penkkaan. Se on yleensä täysin riskitöntä, edes autoa ei tarvi korjata. Siksi ohjaisin kaikki penkkaan, jos etäisyystutka ja ajotietokone toteaa sen parhaaksi vaihtoehdoksi.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Ei juma.

Ootko sä kuulu semmosista jutuista kuin turvaväli. Tai että jos on huono keli ja satasen rajotus niin voi ihan hyvin ajaa vaikka 70 ja napsauttaa sumarin päälle. Noin esimerkiksi.

Haluisit siis että hätätilanteessa tietokone päättää mihin autosi menee...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
oge

On liukasta ja huono näkyvyys. Jono seisoo edessä. Lumipenkka ehkä ehtii pysäyttää, mutta siltapalkki on myös aika lähellä. Mitä teet ?

Riittääkö rohkeus itsariin, vai pamautatko mieluummin 5-henkisen perheen päälle ? Pahinta on ne, jotka väistää vastaantulevien kaistalle. Siinä menee sekä oma että vastaantulijan henki.

Luulisin että jotain 10% tajuaa mennä vapaaehtoisesti penkkaan. Se on yleensä täysin riskitöntä, edes autoa ei tarvi korjata. Siksi ohjaisin kaikki penkkaan, jos etäisyystutka ja ajotietokone toteaa sen parhaaksi vaihtoehdoksi.

Kyllä kuski on autossa kuskina eikä matkustajana, jos eivät taidot riitä liikenteeseen, on parempi antaa jonkun muun ajaa.
Nopeus pitää sovittaa sellaiseksi että pystyy hallitsemaan auton.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat