Seuraa 
Viestejä45973

Olisi energian säästön kannalta varmaan fiksua, jos etenkin pitkät kaupunkien väliset matkat kuljettaisiin vaikka maanpäälle rakennetuissa tunneleissa, mistä olisi pumpattu lähes kaikki ilma pois. Lisäksi kulkupelit voisivat liikkua magneettilevitaation avulla. Tunneleista olisi tällöin moninkertainen hyöty, koska:
- Matkustusnopeudet kasvaisivat huimasti.
- Samalla onnettomuudet poistuisivat lähes kokonaan,
- Aurauskulut poistuisivat. Huonot sääolosuhteet eivät myöskään haittaisi liikennettä.
- polttoainetta säästyisi huimasti,
- kuljetusyritykset säästäisivät merkittävästi sekä polttoaineessa, että kuljettajien palkoissa.
- yksityisautoilijat säästäisivät polttoainekuluissa
- Valtio säästäisi koska ulkomaille menisi vähemmän polttoainerahoja + valtion omat kustannussäästöt
- Automaation ansiosta bussi/juna-liikenne voitaisiin siirtää tunneleihin jolloin kaikilla olisi käytössään junaa edullisempi taksi millä pääsee mihin tahansa, nopeasti.
- Liikenteen vaatima energia voitaisiin syöttää suoraan valtakunnan verkosta, jolloin se voitaisiin tuottaa parhaalla mahdollisella tavalla. Esim. ydinvoimalla tai tuulienergialla (riippuen nyt siitä kuka mitäkin vaihtoehtoa parhaana pitää, tästä ei tarvitse alkaa tappelemaan tässä ketjussa, sitä on tehty tarpeeksi jo muuallakin.)
- Itse rakennustyöt toisivat valtavasti työpaikkoja Suomeen, osaaminen kasvaisi ja mahdollisesti loisi bisnesmahdollisuuksia lukuisiin muihin kaupunkeihin.

Käytännössä etuja olisi aivan huimasti. Haitat puolestaan olisivat:
- Rakennuskustannukset olisivat suuret, mutta koska rakennusalustana voitaisiin käyttää jo olemassaolevia valtateitä yms. säästyisi paljon rahaa. Valtio luonnollisesti saisi tuosta veroina rahaa takaisin aika suuren osan.
- Tieliikenne olisi hyvin haavoittuva, sähköntuotannon katkaiseminen lamauttaisi samalla liikenteen. Lähinnä ongelma vain sodassa, mutta sodassa ei tuo ole välttämättä ainoa ongelma.
- Putken rikkoutuminen lamauttaisi liikenteen tilapäisesti. Tosin jos putket tehdään jostain kestävästä materiaalista, ei ongelma välttämättä ole suuri. Lisäksi eri tiehaaroja voitaisiin automaation avulla eristää aina toisistaan tarpeen mukaan.

Koska putkien rakentaminen kaikille pikkuteille ei ainakaan ihan heti toteutuisi, voisi käyttää myös hybridivaihtoehtoa. Tunnelissa voisi liikkua myös siten, että oma auto ajetaan kuljetuslaatikkoon. Laatikossa liikutaan sitten tunnelissa niin pitkälle kuin päästään ja sen jälkeen loppumatka vanhalla autolla, joka tosin voisi olla vaikka sähköauto tulevaisuudessa.

Sivut

Kommentit (27)

salai
Seuraa 
Viestejä8238

- Pikkuteillä voisi mielestäni käyttää tavallista levitaatiota, josta olen aivan sattumoisin kehittämässä kaupallista tuotetta.

Verkkosivut ovat kohta valmiina, mutta jo nyt voi osakkeita ostaa lähettämällä rahat ruskeassa kirjekuoressa eri lähettäjänimellä varustettuna postilokerooni (annan YV:llä).

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Putkien rakentaminen teiden ympärille on liian kallista siitä koituviin hyötyihinkään nähden kun putket vielä pitäisi tyhjentää ilmasta ja täydentää magneettilevitaatiojärjestelmillä sekä pitäisi uusia autoja jne.. Nykyään on hädin tuskin varaa pitää asfaltti ja sillat kunnossa, vaikka luulisi että maanteistä ja silloista on niistäkin hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pienen pieni miinus olisi se, että kaikki autot tarvitsisi uusia. Otto-moottori tai diesel-moottori eivät käy tyhjiössä vaan tarvitsevat ilmaa.

Ei tuo ole mikään ongelma. Moottoreihin on myytävänä sieppauspumppuja jotka siirtää ilmavirtaa moottoriin ja ottaa käyttövoiman tyhjiön pinnalta.

salai
Seuraa 
Viestejä8238
Köppä
Pienen pieni miinus olisi se, että kaikki autot tarvitsisi uusia. Otto-moottori tai diesel-moottori eivät käy tyhjiössä vaan tarvitsevat ilmaa.
Polttoaine syntyisi kätevästi tyhjiössäkin hajottamalla vesi hapeksi ja vedyksi jatkuvakiertoisessa systeemissä. Siitä käytetään (epäloogisesti toki) nimitystä OHO-moottori.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Gravity
Olisi energian säästön kannalta varmaan fiksua, jos etenkin pitkät kaupunkien väliset matkat kuljettaisiin vaikka maanpäälle rakennetuissa tunneleissa, mistä olisi pumpattu lähes kaikki ilma pois.

Sepä olisikin sitten kivaa, kun pirssin ikkuna hajois ja matkustajat tukehtuisivat kuoliaaksi. Paineilmasäiliöt ja ilmatiiviys vaatisivat varmaan saman verran lisäenergiaa (lisääntynyt kulkuneuvon massa) kuin ilmanvastuksettomuus säästäisi. Puhumattakaan ilman pumppauksesta tunnelista, ilmalukkojen käytöstä jne.

salai
Köppä
Pienen pieni miinus olisi se, että kaikki autot tarvitsisi uusia. Otto-moottori tai diesel-moottori eivät käy tyhjiössä vaan tarvitsevat ilmaa.
Polttoaine syntyisi kätevästi tyhjiössäkin hajottamalla vesi hapeksi ja vedyksi jatkuvakiertoisessa systeemissä. Siitä käytetään (epäloogisesti toki) nimitystä OHO-moottori.

Eikös HOHHOHmoottori ennemmin, (H2O)
Tyhjiötunneli on muuten hyvä idea mutta siinä ei ole mitään järkeä.

salai
Seuraa 
Viestejä8238

Kirjaanpa yhden plussan tuosta putkistosta:
Anarkistinen sinne-tänne-siellä-täällä-autoilu loppuisi melkein kokonaan.

Siis jollei osta minulta juuri valmistuvassa olevaa levitaattoria. Siihen saa lisävarusteena "levitaatioloppu"-valon, jonka voi kytkeä huomaamattomasti päälle, kun/jos joutuu tisseillä varustetun matkustajan kanssa metsätielle.

PS. Kuten jukteri? huomautti, elvisten ja muiden elämässään paremmin menestyneitten kannattaa toki sijoittaa rahansa HOHHOH-moottoriin.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

salai
Seuraa 
Viestejä8238
Ertsu
Eikös tuulitunneli olisi parempi kuin tyhjiötunneli. Autot kulkisivat siinä ilman omaa konevoimaa.
Hyvä idea! Toisessa päässä tunnelia siitä tuulesta voisi tuottaa energiaa tuulimyllyllä.

Hmmm. . . pitäisi vaan päättää edullisin siipimäärä niille tuulitunnelin puhaltimille, onkohan kellään ehdotuksia.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

salai
Seuraa 
Viestejä8238
Mikkikii
Mitäs sitte ku aukasee vahingossa ikkunan
Pitää kieltää lailla avaamasta avaruuden ikkunaa.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Gravity
Tunnelissa voisi liikkua myös siten, että oma auto ajetaan kuljetuslaatikkoon.

Tämä kuljetuslaatikko olisi ilmatiivis. Eli matkan ajaksi voisi avata vaikka autonsa ikkunan jos haluaa. Tämä kuljetuslaatikko toimisi siis samalla myös taksina jalankulkijoille. Reunoille voisi tarvittaessa laittaa penkit ja keskelle jäisi tilaa autolle, tai jalankulkijoille voisi olla erikokoiset mallit.

Eli mitään muutostarvetta nykyisiin autoihin ei olisi ja tekniikkaa voisi täten käyttää esim. pelkästään tietyillä valtateillä ja pikkutiet ja muut voisivat toimia kuten ennenkin, jos niiden muuttaminen koettaisiin liian kalliiksi. Pelkästään sillä että suurimpien kaupunkien välillä voisi kulkea supernopeudella, antaisi jo suurta etua.

Aika tyyris muutos infraan Suomen kaltaisessa maassa. Voisi toimia joskus jossain Tokiossa, mutta Suomen pitäisi ensin saada nykyinen tiestö kuntoon.

Moottoritie välille Heinola-Oulu nyt ensiksi. Suomen tiet ovat aivan luokattomassa kunnossa, joissa liikutaan hitaimman asettamalla nopeudella.

Luulisi tuollaisen satsauksen tiestön kuntoon saattamiseksi saavan talouteenkin kasvua.

Vai voiko joku väittää, että Järvenpää-Heinola moottoritie on käynyt taloudelle kovinkin kalliiksi?

Mikä maksaisi 100 biljoonaa?

Lahti-Heinola väli 27 km maksoi siltoineen, liittymineen kaikkineen noin 35 miljoonaa €.

Tosin siinä oli toinen kaista valmiina, mutta niinhän on välillä Heinola - Oulukin. Ja Suomessa ei olla vielä oivallettu, että moottoritien kaistojen ei tarvitse kulkea aina 5 m päässä toisistaan. Joku harju voidaan kiertää toisella kaistalla toista kautta yms.

Jos laksetaan, että matka Heinola-Oulu on 473 km eli 17,5 kertaa pidempi, kuin Lahti-Heinola ja kustannukset olisivat samat, moottoritien hinnaksi tulisi noin 613 miljoonaa €

Vaikka kustannukset olisivat tuplat, tien hinnaksi tulisi 1,2 miljardia €.

Nelostie on suomen vaarallisimpia ja vilkkaimpia valtateitä. Minusta tuollainen panostus ei olisi valtiolle kohtuuton ja se työllistäisi julmetusti porukkaa.

Nelostie on tärkeimpiä päätieyhteyksiä Suomessa ja pääyhteys Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä.

wiki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nelostie

Miten nopeasti pääsee Helsingistä Ouluun, jos ylänopeutta ei ole, mutta kiihtyvyys ja jarrutus on a) 10 m/s² tai b) 30 m/s²? Matkaksi voi sopia varmaan vaikka 600 km.

Entä miten paljon energiaa mahtaisi kulua tuohon matkaan, jos oletetaan ilmanvastus ja kitka nollaksi ja liikutetaan esim. 2000 kg:n kuormaa? Entä jos jarrutuksen energiaa voidaan jotenkin ottaa talteen?

Entä miten paljon tuollainen tunneli maksaisi? Mitenköhän siitä saisi arvion. Kenties itse magneettiradan saisi noin 25 M$:lla/km, eli 600*25 = 15 miljardia dollaria. http://en.wikipedia.org/wiki/Maglev_train

Mitenköhän paljon tunneli maksaisi? Tietysti noiden lisäksi olisi myös paljon suunnittelutyötä, testausta. Kuljetuslaatikoiden suunnittelu ja rakennus.

Entä miten paljon sillä voisi säästää? Vaikeampi laskettava?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat