Seuraa 
Viestejä13176

Millaisia virheitä ajokokeessa voi tehdä että ei pääse läpi, itsellä henkilöauton ajokoe ensiviikolla.

Kuorma-auton myöhemmin. Nykyään kaksi ajokoetta jos ajaa BC-kortin, en tiedä kauan ollut noin mutta ei kuitenkaan aina.

Siis tarkoita, semmoisia juttuja että missä kuitenkin kaikki sääntöjen mukaan toimitaan, voiko siitä tulla hylsy että pysäköi ja vähän liian kovaa tulee valvojan mielestä parkkiruutuun, tietenkin nopeus tässäkin ihan inhimillissä rajoissa.

Taikka jos auto pysähtyy pysäkönnissä, ennen kuin ehtii sammuttaan.

Sivut

Kommentit (25)

tiäremiäs
Millaisia virheitä ajokokeessa voi tehdä että ei pääse läpi, itsellä henkilöauton ajokoe ensiviikolla.

Kuorma-auton myöhemmin. Nykyään kaksi ajokoetta jos ajaa BC-kortin, en tiedä kauan ollut noin mutta ei kuitenkaan aina.

Siis tarkoita, semmoisia juttuja että missä kuitenkin kaikki sääntöjen mukaan toimitaan, voiko siitä tulla hylsy että pysäköi ja vähän liian kovaa tulee valvojan mielestä parkkiruutuun, tietenkin nopeus tässäkin ihan inhimillissä rajoissa.

Taikka jos auto pysähtyy pysäkönnissä, ennen kuin ehtii sammuttaan.

Kannattaa muistaa pysähtyä suojatien eteen jos viereisellä kaistalla on auto ja ryhmittyä riittävästi kääntymissuuntaan päin.
En minä ainakaan joutunut pysäköimään inssissä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
jukteri?
tiäremiäs
Millaisia virheitä ajokokeessa voi tehdä että ei pääse läpi, itsellä henkilöauton ajokoe ensiviikolla.

Kuorma-auton myöhemmin. Nykyään kaksi ajokoetta jos ajaa BC-kortin, en tiedä kauan ollut noin mutta ei kuitenkaan aina.

Siis tarkoita, semmoisia juttuja että missä kuitenkin kaikki sääntöjen mukaan toimitaan, voiko siitä tulla hylsy että pysäköi ja vähän liian kovaa tulee valvojan mielestä parkkiruutuun, tietenkin nopeus tässäkin ihan inhimillissä rajoissa.

Taikka jos auto pysähtyy pysäkönnissä, ennen kuin ehtii sammuttaan.




Kannattaa muistaa pysähtyä suojatien eteen jos viereisellä kaistalla on auto ja ryhmittyä riittävästi kääntymissuuntaan päin.
En minä ainakaan joutunut pysäköimään inssissä.

no noi ihan perusjutut onkin muistissa vaikka en olekaan kohta 3 viikkoon ajanutkaan, mulla on vielä onneksi 2 tuntia henkilöautolla oppitunteja ennen ajokoetta. Oppituntien jälkeen heti ajokoe siinä ehtii hyvin viimeiset jipot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä35462
tiäremiäs

Siis tarkoita, semmoisia juttuja että missä kuitenkin kaikki sääntöjen mukaan toimitaan, voiko siitä tulla hylsy että pysäköi ja vähän liian kovaa tulee valvojan mielestä parkkiruutuun, tietenkin nopeus tässäkin ihan inhimillissä rajoissa.

Älä tyri inssiä hätäilyyn. Se on yleinen virhe. Siinä pitää kupata todella tökerösti, ennen kuin hidastelusta hylätään. Sen sijaan hidas ja harkitseva eteneminen auttaa havainnoimaan asioita ja miettimään niitä. Hitaasti tulet myös ajaneeksi lyhyemmän lenkin, jolloin ylipäätään mahdollisuuksia mokiin on vähemmän.

Tutustu AKE:n tutkinnon vastaanottajan ajokoeohjeeseen. Tätä ohjetta noudattaa siis se insinööriajosi arvostelija siinä pelkääjän paikalla:
http://www.ake.fi/pdf/Ajokoeohje%20A%20B%20C.pdf

Paperissa on esimerkkejä mm. merkinnästä K eli konfliktitilanteista joka johtaa aina suoraan ajokokeen hylkäämiseen. Tosin, tämä on ohjeistus ja käytännössä pärstäkerroin ja muu sosiaalinen tuntuma kokeen suorittajan ja vastaanottajan välillä vaikuttaa myös arvosteluun.

EDIT: Tosiaan, parempi hidastelu kuin kaasuttelu. Ja muista liikutella päätäsi eli katella riittävästi sivuille ja peileihin, sitä tarkkaillaan paljon.

Onnistuin suoriutumaan innsiajosta ajamalla minuutin ja 700 metriä. Ensimmäisissä liikennevaloissa kaveri sanoi, että nyt ajat takaisin konttorille ja niin tein. Kun pääsin pihalle kaveri juoksi suoraan sisälle ja alkoi valittamaan auton varusteista. Auto oli kuitenkin laillinen ja sain kortin, ei tarvinnut edes lähteä uusintakierrokselle

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
crusaron uusi tuleminen
Tutustu AKE:n tutkinnon vastaanottajan ajokoeohjeeseen. Tätä ohjetta noudattaa siis se insinööriajosi arvostelija siinä pelkääjän paikalla:
http://www.ake.fi/pdf/Ajokoeohje%20A%20B%20C.pdf

Paperissa on esimerkkejä mm. merkinnästä K eli konfliktitilanteista joka johtaa aina suoraan ajokokeen hylkäämiseen. Tosin, tämä on ohjeistus ja käytännössä pärstäkerroin ja muu sosiaalinen tuntuma kokeen suorittajan ja vastaanottajan välillä vaikuttaa myös arvosteluun.

EDIT: Tosiaan, parempi hidastelu kuin kaasuttelu. Ja muista liikutella päätäsi eli katella riittävästi sivuille ja peileihin, sitä tarkkaillaan paljon.

Hyvä linkki sielä kerrottiin kaikki mitä ei pidä tehdä, mulla ehkä katvealueen tarkastaminen tökkii, mutta nyt osaa siihen varautua.

Peilejä kannattaa seurata tarkkaan. Eli kun suunnittelet kaistanvaihtoa, niin tarkkaile peilejä ja katsele onko autoja takana tai takasivuilla. Sitten kun aiot vaihtaa kaistaa, laita vilkku päälle ja tarkista uudelleen sivuille ja tarkista vielä päätä kääntämällä. Harvemmin kuitenkaan kukaan uskaltaa mennä valkoisella kolmiolla varustetun auton kuolleeseen kulmaan ajelemaan, mutta tilanne voi tulla nopeasti eteen.

Kun käännyt risteyksessä, katso tarkkaan kevyt liikenne. Virhe voi tulla siitä, ettei inssin mielestä pyörittele päätään tarpeeksi, kun yrittää bongailla kamikaze-pyöräilijöitä.

Ajele nopeimmillaankin ainakin 10km/h hitaammin kuin rajoitus. Niin ei tule vahingossakaan ajettua ylinopeutta. Silloin kun minä ajoin inssin, sai ylinopeudesta välittömästi hylsyn.

Säädä penkki ja peilit kunnolla ennen kuin lähdet ajamaan.

Itselläni hylättiin ensimmäinen inssi muutamasta virheestä. Juuri tuo kevyen liikenteen huomioiminen, eli en pyörittänyt päätä tarpeeksi. Joihinkin risteyksiin tulin liian kovaa, varsinkin kolmion takaa. En käyttänyt vilkkua tarpeeksi. Ekassa inssissä piti tehdä taskuparkki, jännitti sen verran, että meni aika vinoon. Tokassa inssissä ei pitänyt parkkeerata muuta kuin peruuttaa ruutuun kun tultiin takaisin huoltoasemalle. Tokassa inssissä ei hylätty, vaikka ajoin 30km/h, kun oli 50km/h rajoitus. En ollut varma, mikä nopeusrajoitus oli ja sellaisella alueella on joskus jopa 30km/h. Olen kyllä kuullut, että inssi on hylätty joskus myös liian hitaasta ajosta.

Riittää kun muistaa kaksi asiaa:

1) Pidä riittävä turvaväli takana tulevaan, eli aja niin kovaa kuin voit.

2) Hirvikolarien välttämiseksi aja rekan takana 2 metrin päässä.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704

Kannattaa muistaa pyöritellä päätään liioitellusti, jotta inssi ei pääse väärin tulkitsemaan että et katsele minnekään. Minulla tuli muutama "virhe" inssissä. Inssi väitti, että ajon loppupuolella eräässä risteyksessä en katsonut ollenkaan oikealle, enkä nähnyt sieltä tulevaa autoa. Olisi kuulemma tullut kolari, jos auto olisi ollut lähellä. Totesin vain, että " Jaa sitä punaista Boraa vai, joka ei sitten ollut lähellä?" Ei auttanut.

Inssi keksi heti toisen virheen: Eräässä risteyksessä, jossa minulla oli etuajo-oikeus, kuulemma jarruttelin risteykseen tullessa liikaa. (tiirailin tietty onko kolmiota toisille). Takana oleva olisi kuulemma voinut ajaa perään! (Helvetti, kuorma-auto, joka hidastaa liikaa risteyksessä on ehdoton turvallisuusriski, kun joku nukkuviltaan ajava voi ajaa perään!)

Ja loppukaneetti oli näiden mahtavien perustelujen jälkeen, että ajo ei ollut kovin varmaa, joten lisää rahastusta tarvitaan monen tunnin edestä. Miten ajo voisi olla varmaa, kun pitää keskittyä pelleilyyn liioiteltujen päänpyörittelyjen kanssa, kun inssi on liian sokea tavalliselle päänkääntämiselle?

Joo, ehkä tämä tilitys ei ollut rauhoittava, mutta pitäähän näitä vuosienkin takaa päästä märehtimään. Pidä kuitenkin mielessä, että kyllä ne ihmiset yleensä läpi pääsevät, ja ei tarvitse olla mikään kyky. Pitää vain yrittää olla huolellinen, eikä sählätä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
bosoni
Kannattaa muistaa pyöritellä päätään liioitellusti, jotta inssi ei pääse väärin tulkitsemaan että et katsele minnekään. Minulla tuli muutama "virhe" inssissä. Inssi väitti, että ajon loppupuolella eräässä risteyksessä en katsonut ollenkaan oikealle, enkä nähnyt sieltä tulevaa autoa. Olisi kuulemma tullut kolari, jos auto olisi ollut lähellä. Totesin vain, että " Jaa sitä punaista Boraa vai, joka ei sitten ollut lähellä?" Ei auttanut.

Inssi keksi heti toisen virheen: Eräässä risteyksessä, jossa minulla oli etuajo-oikeus, kuulemma jarruttelin risteykseen tullessa liikaa. (tiirailin tietty onko kolmiota toisille). Takana oleva olisi kuulemma voinut ajaa perään! (Helvetti, kuorma-auto, joka hidastaa liikaa risteyksessä on ehdoton turvallisuusriski, kun joku nukkuviltaan ajava voi ajaa perään!)

Ja loppukaneetti oli näiden mahtavien perustelujen jälkeen, että ajo ei ollut kovin varmaa, joten lisää rahastusta tarvitaan monen tunnin edestä. Miten ajo voisi olla varmaa, kun pitää keskittyä pelleilyyn liioiteltujen päänpyörittelyjen kanssa, kun inssi on liian sokea tavalliselle päänkääntämiselle?

Joo, ehkä tämä tilitys ei ollut rauhoittava, mutta pitäähän näitä vuosienkin takaa päästä märehtimään. Pidä kuitenkin mielessä, että kyllä ne ihmiset yleensä läpi pääsevät, ja ei tarvitse olla mikään kyky. Pitää vain yrittää olla huolellinen, eikä sählätä.

Joo autokoulussa opettajat sano mullekin tosta, vaikka kyllä ihan riittävästi katsoin, mutta nämä opet ei tajunut sitä.

Yltiöpäisesti vaan päätä pyörittelet, penkin altakin on hyvä tarkistaa, että tuleeko ketään...
Mitäpä tuo nyt haittaa, jos ei ekalla menekkään. Maksaahan se uusia mutta ei oo niin iso asia toi inssikään, että ressata kannattaa.

Itselläni helppasi kivasti, kun tuli radiosta Alivaltiosihteeri juuri silloin
Kysyin inssiltä, että häiritseekö, jos laitan hiukan isommalle. Ei häirinnyt.
Läpi se meni, yksi pieni ryhmittäytymisvirhe ihan loppusuoralla.

Vedä pistooli esiin, sano että ammut jos painaa polkimia, painu moottoritielle, ja uhkaa ajaa vastaantulevan rekan alle jos et saa korttia.

Eiku ole tarkkaavaisen oloinen, älä hätiköi, äläkä anna omien virheidesi vaikuttaa loppuun ajokokeeseen. Kerro inssille jos huomaat tehneesi virheen. Se huomasi sen varmasti kuitenkin...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Itse ajoin inssiajon talvella. Autokoulu olikin vaihtanut Honda Preluden johonkin Audiin - tarjosivat kuitenkin ilmaisen totutteluajon ennen inssiä. Oli hieman hankaluuksia, kun Audissa ei kuulunut moottorin ääntä sisälle tyhjäkäynnillä lainkaan ja mäkilähdöissä en käsijarrua suostunut käyttämään - no, onnistuihan nuo, mutta piti katsella kierroslukumittaria.

Inssiajao alkoi sillä, että piti tehdä taskupysäköinti. No, pysäköin taskuun ja jäin ihmettelemään - inssi teki samalla jotain merkintöjä papereihinsa ja ei tainnut ensin olla oikein tilanteen tasalla: Katsoi nopeasti ympärilleen ja sanoin, että "Nopeastipa kävi, ajetaan kaupunkia kohden".

Tietenkin piti sitten tulla liikennevalot ja olin jyrkähkössä mäessä - mäkilähtö jäisellä tiellä... Arvelin, että ei tule olemaan kovin helppoa, jos kaasua antaa yhtään liikaa käy renkaan sutimaan ja auto valumaan alas. No, näin kävi juuri edellä ajavalle! Jouduin jopa päästämään jarrua, jotta edellä ollut ei olisi valunut päälle! Onneksi takana ei ollut ketään.

Hieman tuli ylinopeuttakin ajettua, mutta siihen inssi vain totesi, että "hieman oli raskas kaasujalka, mutta hyvin muun liikenteen mukaan kuitenkin liikuttiin." - eli ei se lievä ylinopeus ainakaa tuolloin joskus 80-luvun loppupuolella vaikuttanut - ehkä on lievä asennevamma kuitenkin jäänyt, kun onnistuin viime kuussa saamaan ylinopeussakot Saksan autobahnallakin.

Hyvin se inssi tiäremiähelläkin varmasti menee - ei kannata ottaa turhaa stressiä, rennosti vaan ja kaikki hoituu. Jos auto sammuu tai muuta tapahtuu, niin ottaa vaan rauhallisesti.

Ja jos ei mene, niin muista Mummoa.

Ekan inssini jälkeen paperissa oli enemmän pukkeja kuin himoveikkaajan kupongissa. Suurimmat ruksit olivat kohdissa "ajaminen vastakkaisen liikenteen puolella" ja "katsastusmiehen jarrutus kolarin välttämiseksi"

Toisella kertaa menikin sitten rikkeettä läpi

Ekalla yrityksellä hylätty, en älynnyt varoa vastoin liikennesääntöjä ajavaa, kun halusi ylinopeudella mennä oikealta ohi. Oli kurkkasuhetkellä kuolleessa kulmassa ja inssillä huonot hermot. Jäi vielä toista metriä väliin kun ohjasi takaisin vasemmalle kaistalle.

Toisella kerralla 2 pientä valitusta, läpi siis.
- Vaihteleva ajonopeus jonossa. Ajoin kuten edellä ajavakin, pitäen turvavälin vakiona. Haitariliikettä pitäisi ehkäistä ajamalla omaa tasaista nopeutta.
- En katsonut taustapeiliin liittyessäni päätiellä, henkilöautolla ajaessa ei riitäkkään molempien sivupeilien tarkistus nuhteettomaan suoritukseen.

Hyvin se koe menee, ja jos ei mene niin aina voi uusia. Pahinta mitä voi tehdä on ottaa tressiä. Ja jos jännittää paljon niin muistaa hengittää ja pitää hartiat rentoina.

Volitans
Jos auto sammuu tai muuta tapahtuu, niin ottaa vaan rauhallisesti.
Itselläni sammui auto tokassa inssissä. Siitä ei valitettu mitään.

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161

Inssi-ajot ovat lottoa, se on aina niin kiinni inssiukosta kuka tarkkailee. Ekan kerran B-kortti kusi kun kerran löin 1:sen 3:sen sijasta .Paska bemari kun sai ylipäätänsä 1 vauhista, normistihan ne on synkronoimattomia jolloin saa antaa välikaasua tai runnoa oikein olan takaa että menee vauhdista. Muutenkin en kuulemma tarkkaillut liikennettä tarpeeksi, ihmettelinkin mitä se ukko köhii siinä vierellä. Tuli ihan ihme nipotus virheitä:wink:
Nooh uusinta ja hyvin meni vaikken sen paremmin ajanutkaan, oli vaan parempi ukko tarkkailemassa ja ajo menikin ralliautoista lässyttäessä.

Kuormis inssi piti sit kanssa ajaa hetken päästä mutta en ollut koskenutkaan kuormikseen yli 3kuukauteen. Rahoitusongelmia. Se meni täysin per*iilleen. Kuormis nyki jarrutuksissa (viive-jarrut) ja taisinpa kosoilla muutakin. Inssi-setä ymmärsi tämän kuitenkin, olin kuitenkin varovainen enkä hurjastellut.

Eli noin yhteenvetona, Inssit on lottoa, riippuen inssi-ukosta/akasta. Kannattaa kysellä auto-koulusta, eri inssi-ukkojen tavoista tarkkailla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat