Seuraa 
Viestejä45973

Avaan tästä oman ketjun, ettei tärkeä asia huku toisen otsikon alle.

Ehdotan, että Nelostie välillä Heinola-Oulu tulisi pikimmiten rakentaa moottoritieksi.

Suomen pitäisi saada nykyinen tiestö kuntoon.

Moottoritie välille Heinola-Oulu nyt ensiksi. Nelostie on aivan luokattomassa kunnossa, joissa liikutaan hitaimman asettamalla nopeudella.

Joudun itse tietä paljon käyttämään ja on todella raastavaa ajaa uraisella tiellä kesällä 100 km/h alueella 70 km/h rekan tai asuntovaunun vetämän letkan joukossa.

Luulisi tuollaisen satsauksen tiestön kuntoon saattamiseksi saavan talouteenkin kasvua.

Vai voiko joku väittää, että Järvenpää-Heinola moottoritie on käynyt taloudelle kovinkin kalliiksi?

Lahti-Heinola väli 27 km maksoi siltoineen, liittymineen kaikkineen noin 35 miljoonaa €.

Tosin siinä oli toinen kaista valmiina, mutta niinhän on välillä Heinola - Oulukin. Ja Suomessa ei olla vielä oivallettu, että moottoritien kaistojen ei tarvitse kulkea aina 5 m päässä toisistaan. Joku harju voidaan kiertää toisella kaistalla toista kautta yms.

Jos laksetaan, että matka Heinola-Oulu on 473 km eli 17,5 kertaa pidempi, kuin Lahti-Heinola ja kustannukset olisivat samat, moottoritien hinnaksi tulisi noin 613 miljoonaa €

Vaikka kustannukset olisivat tuplat, tien hinnaksi tulisi 1,2 miljardia €.

Nelostie on suomen vaarallisimpia ja vilkkaimpia valtateitä. Minusta tuollainen panostus olisi valtiolle hyödyllinen ja se työllistäisi julmetusti porukkaa.

Nelostie on tärkeimpiä päätieyhteyksiä Suomessa ja pääyhteys Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä.

wiki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nelostie

PS. Vastustajat voisivat ajaa ensin Tukholma-Malmö välin ja sen jälkeen Helsinki-Oulu välin.

Sivut

Kommentit (33)

Jep. Allekirjoitus. Autoa en enää omista mutta silloin kun vuokraan tai lainaan kaverin autoa on hiukan turhauttavaa köröttää asuntoauton/vaunun/rekan takana.

Turvallisen ohituksen takaaminen olisi suotavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

MITÄ ne lappalaiset moottoritiellä tekee, Ladat ei kestä noita nopeuksia
vaan paukahtaa rikki sadan kilometrin jälkeen... POKS ???

EIKÄ niitä muutenkaan kaivata etelässä, tukia ruinaavat vaan, puhelimen
voi sentään sulkea !

SAVOLAISIAKAAN ei pitäisi päästää, Pönttövuoren seula vuotaa kuin seula ! KUN ne tulee stadiin, ne rupee öykkäröimään, kun luulee
sellaisen olevan sivistystä. Sitä se lahnan syönti tekee !

TAMPERELAISET ... no, pari viikossa, kuka p...u niitäkään ymmärtää,
mustaa makkaraa jahtaavat pyöreässä huoneessa ja sanovat: "Nysse
tulee !". Mikä ???

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35482
iisakka
No kunhan toteutetaan se autoveron nostolla niin ettemme me autottomat joudu maksumiehiksi, niin ok!

Kyllä se on niin, että tässä maassa autoilevat maksavat aika paljon veroja autottomien puolesta. Vain minimaalinen osa auto-, polttoaine- ja muista liikenteen veroista, joka on melko merkittävä summa valtionkin mittakaavassa, käytetään liikenteeseen.

Näin on ja nykyinen lyhytnäköinen teiden kunnossapitopolitiikka johtaa siihen, että urautuneet tiet saa kohta kaikki rakentaa uusiksi.

Kannattaisi siirtyä hieman pidempikatseiseen politiikkaan, kuin nykyinen urapaikkaussysteemi on. Ja pls käytetään sitä hiljaista asfalttia, joka ei ole edes kalliimpaa, kuin nykyinen karkea.

Hiljaisesta asfaltista oli muuten mielenkiintoinen juttu taannoin: asfalttifirmat on kilpailutettu niin lujille, ettei niillä ole ollut varaa tuotekehitykseen. Sattumalta joku hoksasi, että pienempikokoinen sepelimurska asfaltissa onkin hiljaisempaa....

On varmasti hiljaisempaa, mutta silloin se taitaa tulla kalliimmaksi?
Tämähän kuullostaa paljolti samalta kulujensiirrolta autoilijalle, kuin teiden suolaus. Osta isompi auto/laadukkaammat renkaat omalla rahalla, niin hiljenee... Suolauksessa voisi käsittääkseni käyttää ruostetta vähemmän aiheuttavaa ainetta mutta se maksaa -> sama antaa autoilijoiden itse maksaa huollot...

Asiaan: Mielestäni ihan jees -idea äkkiseltään. Sitten kun alkaa ajattelemaan, niin tuossa oulun eteläpuolella on aika vähän loppujen lopuksi sitä jatkuvampaa liikennettä, että voi ehkä hiukan yliampua se moottoritien teko. Maksaa paljon, mutta myös esimerkiksi talvella tarvitaan sitten enemmän aurausta & suolausta. Niistäkin tulee kuluja.
Nykymenollahan tiet pyritään ennemminkin AJAMAAN LOPPUUN, kuin ylläpitämään, saati kohentamaan kuntoa.
(Autoilun verotus ja teiden kunnossapitorahat tekevät nätit sakset graafissa...)
Ei tiestöä kannata ylläpitää, kun "me kaikki asutaan Hesassa" ja täällähän voi mennä vaikka sykkelillä, bussilla tai ratikalla!

Kun tästä Oulusta lähtee alaspäin ajamaa, niin liikenne alkaa hyytymään siinä ehkä Viitasaaren paikkeilla (?). Siinähän on toki tehty ohituskaistoja aika kivasti. Mukavasti pääsee jo niilläkin ohittamaan. Tietty, mitä enemmän höylää väliä, sitä enemmän ahistaa.
Mielestäni ei kuitenkaan kannata vetää ainakaan ihan Ouluun asti motaria. Jonnekkin esimerkiksi hieman Jyväskylän pohjoispuolelle jos päättyisi, niin auttaisi varmasti melkoisesti jo pahimpien paikkojen yli!

Oletko muuten ajanut tuota Oulu - Kemi -väliä?
Siinä on kyllä yhdensortin syheröä sekin tie, ei mitään ohituskaistoja edes ja Tehtaille on aika kivasti sitä rekkaliikennettä parhaimmillaan.

No kyllähän ne ainakin heinola - jyväskylä väliä on aikomassa uusia, lähinnä vaan oikoa ja tehdä ohituskaistoja tänä vuonna pitäisi työt alkaa ja 2010 pitäisi lusi (heinolan vieressä oleva pienempi paikka) - hartola pätkä olla valmis jossen väärin muista. Tällä välillä viime talvena muistan nähneeni melkein kymmen ulosajoa (ellen hirveen väärin muista) ja parhaimmillaan muistan nähneeni yhden rekan ja kaksi vai kolme henkilöautoa samalla suoralla (tämä silloin kuin tuli ensilumet). Nii ja vähän väliä sai olla odottamassa jonossa, kun rekka jäänyt ylämäkeen.

Onpas tuo sumuvalotraktori-poppoo etelässä joko avutonta tai mammanpoikuuteen sortuvaa sakkia, jos eivät tiedä jotta sitä toista kaistaa saa käyttää edellä ajelevan ohittamiseen ilman moottoritieksi kutsumista. Jos senkin osaa tehdä, mutta silti ei meinaa ehtiä illaksi Ouluun kertomaan pääkaupungista (kuulemma stadi tjsp., ei hesa), niin sitten lähtee aikaisemmin liikkeelle tai jää kotiin nyyhkyttämään.

Ei.

El Presidente
Onpas tuo sumuvalotraktori-poppoo etelässä joko avutonta tai mammanpoikuuteen sortuvaa sakkia, jos eivät tiedä jotta sitä toista kaistaa saa käyttää edellä ajelevan ohittamiseen ilman moottoritieksi kutsumista. Jos senkin osaa tehdä, mutta silti ei meinaa ehtiä illaksi Ouluun kertomaan pääkaupungista (kuulemma stadi tjsp., ei hesa), niin sitten lähtee aikaisemmin liikkeelle tai jää kotiin nyyhkyttämään.

Ei.

No nelostie on kyllä aika mutkaista ja mäkistä paikoitellen (enemmänkin tietääkseni etelässä) ja liikennettäkin on paljon, joten on vähän paha ohitella välillä.

Aika harvoin on tullut Oulu-Kemi väliä ajettua.

Jos joskus tapahtuisi sellainen ihme, että moottoritie päätettäisiin rakentaa, kannattaisi se vetää kerralla perille asti, eikä jättää pullonkauloja mihinkään.

Eikä se ohittelu auta mitään, jos edessä on tasaisin välein kilometrin letka rekan perässä.

Ohittelu onnistuu harvaan asutuilla seuduilla, mutta ruuhkaletkassa siitä ei ole mitään hyötyä.

Minusta kunnollinen kunnossapidetty tiestö on investointi kansantalouteen. Se "lyhentää" muutenkin pitkän Suomen välimatkoja.

Onko kukaan ajanut Ruotsissa? Siellä on pientareet noin 2 m leveät verrattuna meikäläiseen 5-10 cm:iin. Ja pääväylä Tukholmasta etelään on motaria. Sieltä kun tulee Suomeen, alkaa käsittämätön pari päivää kestävä ahdistus.

Kyllä tuolle pätkälle pääasiassa riittäisi riittävät ohituskaistat ja leveät pientareet. Ja olettaen ettei ohituskaistoja tehdä liian lyhyiksi ja pilata niitä vielä peltipoliiseilla kiihdytyskaistan lopussa. Sitä ylinopeutta tahtoo olla aina kun ohitettava päättää kokeilla vauhdin hurmaa vain siinä kiihdytyskaistan oikeanpuoleisella kaistalla, ohi on mentävä ennenkun vauhti on taas se tuttu 70.

Kaupunkien kohdilla voisi kaistoja olla enemmän ja pidemmälle. Esim Jyväskylän kohilla paukkuu paljon peltiä ihan vaan huonojen liittymien takia.

Mutta toisaalla. Noita parannuskohteita on varmasti jokapuolella suomea, ja ylläpitokin on jäänyt vähälle huomiolle. Tieverkko pitäisi kokonaisuudessaan suunnitella uudelleen 20 vuoden päähän katsottuna, katsomatta uudelleen joka 4. vuosi uuden liikenneministerin kotipaikkaa puoltavaksi suunnitelmaksi. Nyt taitaa olla Itä-Suomen vuoro saada pari pitkään suunniteltua projektia käyntiin, hyvä niin.

Täällä Pohjois-Karjalassa voitaisiin kovasti ihmetellä jos tiesuunnitelmat nyt vuosien suunnittelun ja odottamisen jälkeen kariutuisivat nelostien miljardien takia. Kivaa varmasti jatkuisi nykyisten pääväylien rajoitusten putoaminen nykyisestä kuudestakympistä

Hyvä puoli noissa rajoituksissa toki on, että skootterilla alan pysymän jo hyvin muun liikenteen vauhdissa

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
SShadow
Kyllä tuolle pätkälle pääasiassa riittäisi riittävät ohituskaistat ja leveät pientareet. Ja olettaen ettei ohituskaistoja tehdä liian lyhyiksi ja pilata niitä vielä peltipoliiseilla kiihdytyskaistan lopussa. Sitä ylinopeutta tahtoo olla aina kun ohitettava päättää kokeilla vauhdin hurmaa vain siinä kiihdytyskaistan oikeanpuoleisella kaistalla, ohi on mentävä ennenkun vauhti on taas se tuttu 70.

Kaupunkien kohdilla voisi kaistoja olla enemmän ja pidemmälle. Esim Jyväskylän kohilla paukkuu paljon peltiä ihan vaan huonojen liittymien takia.

Mutta toisaalla. Noita parannuskohteita on varmasti jokapuolella suomea, ja ylläpitokin on jäänyt vähälle huomiolle. Tieverkko pitäisi kokonaisuudessaan suunnitella uudelleen 20 vuoden päähän katsottuna, katsomatta uudelleen joka 4. vuosi uuden liikenneministerin kotipaikkaa puoltavaksi suunnitelmaksi. Nyt taitaa olla Itä-Suomen vuoro saada pari pitkään suunniteltua projektia käyntiin, hyvä niin.

Täällä Pohjois-Karjalassa voitaisiin kovasti ihmetellä jos tiesuunnitelmat nyt vuosien suunnittelun ja odottamisen jälkeen kariutuisivat nelostien miljardien takia. Kivaa varmasti jatkuisi nykyisten pääväylien rajoitusten putoaminen nykyisestä kuudestakympistä

Niin. Suhteellisesti tarkastellen nelostie taitaa olla kuitenkin ihan hyvällä mallilla. Viitasaaresta pohjoiseen päin saa liki poikkeuksetta posotella ihan itsehaluamallaan vauhdilla. Muutama ruuhkapäivä ja poikkeuksellisen huono keli tämän vuosittain estävät, mutta näitä tilanteita ei voi estää vaikka olisi kahdeksankaistaiset tiet ja lentävät autot. Viitasaarelta melkein Jyväskylään asti myös ohituskaistoja ja hyvää suoraa tietä riittää. Ohituskaistatonta ja/tai ohituskelvotonta osuutta ei Jyväskylän jälkeenkään pitkälti aina kerrallaan ole, ja eihän Heinolan motarille olekaan kuin hikiset satakunta kilsaa. Jos huonona päivänä sattuukin siinä muutaman keskikilometritunnin joustamaan niin ei se paljoa missään tunnu. Pikään matkaan on joka tapauksessa varattava aikaa riittävästi jottei siinä puolenkaan tunnin heitto sinne tai tänne voi olla kriittinen, tai muuten on kyllä kuskin syyttäminen yksinomaan omaa tyhmyyttään.

Suosittelisin nelostiestä kitisijöitä kokeilemaan esimerkiksi vuodenvaihteen alla välin Helsinki-Vaalimaa edestakaisinajoa, tai miksei vaikka Vaalimaalta Lappeenrantaan ja sieltä taas kutostietä takaisin armaaseen lintukotoon, Tsadiin. Saisi vähän käsitystä siitä mitä on se, kun on ruuhkaa, rekkoja, hirviä, jonoja, kelejä, tilanteita ja vaihtelua. Viime talvena esimerkiksi oli tilanteita joissa kiakki tiet olivat kelien ja liikenteen summan myötä niin totaalisen tukossa että esimerkiksi rekan ja koululaisbussin kolaripaikalle pyrkineiden pelastusajoneuvojen matka venyi tuntikausia. Matkaa oli muutamia kymmeniä kilometreja.

Valtatie 7, sen kautta kulkee kumipyörillä melkoinen valtaosa idänkaupastamme ja vielä enemmän kauttakuljetuksia - puhutaan siis merkittävistä osuuksista suuren naapurimme Venäjän koko tuonnista. Seassa vielä paljon Kaakkois-Suomen metsäteollisuuden tavaravirtoja, ulkomaalaisia turisteja, sekä tietenkin normaali ihmisten ja elinkeinojen liikenne, joka sekin on runsasta. Tämä valtatie on toki moottoritietä Helsingistä päin lukien alkumatkasta hyvän aikaa. Mutta mitä useamman satamakaupungin ohi tie kulkee, sen pienemmäksi ja huonommin pidetyksi se muuttuu. Eli siis mitä enemmän rekkoja liikenteeseen siirtyy - vaikka toki niitä Helsingistä ja Hangosta paljon tulee niistäkin.

Olen ajanut samana päivänä molempia teitä moneen otteeseen. Lähes poikkeuksetta nelostien leppoisa matkanteko muuttuu hermojaraastavaksi vitutukseksi ja suoranaiseksi peloksi kun seiskatie näyttää kyntensä. Ainoat poikkeukset sääntöön syntyvät kelien vaihteluista pitkien matkojen välillä.

Kutostie ei paljoa parempi ole, pitkälti samoista syistä. Rekkaa, uraa ja hirviä piisaa sielläkin.

Suomi on sitoutunut rakentamaan seiskatien, eli Euroopan pääväylä E18:n moottoritieksi kokonaan. Sitä odotellessa, vielä kuolee moni ihminen suoraan tai välillisesti seiskajumin kaaoksen takia.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

El Presidente
Onpas tuo sumuvalotraktori-poppoo etelässä joko avutonta tai mammanpoikuuteen sortuvaa sakkia, jos eivät tiedä jotta sitä toista kaistaa saa käyttää edellä ajelevan ohittamiseen ilman moottoritieksi kutsumista. Jos senkin osaa tehdä, mutta silti ei meinaa ehtiä illaksi Ouluun kertomaan pääkaupungista (kuulemma stadi tjsp., ei hesa), niin sitten lähtee aikaisemmin liikkeelle tai jää kotiin nyyhkyttämään.

Heh, kyllä se on niin, kuin tuossa muutama jo aikaisemmin mainitsi, että mutkaa, mäkeä ja vastaantulevaa liikennettä on paljon enemmän, kuin täällä pohjoissuomessa.
Oulu-Kemi -väli on mielestäni hiukan samantapainen, mutta tien reunat ovat kapeammat. Mutkaa, mäkeä ja rekkaliikennettä. Huonot ohitusnäkemät.

Tietysti voi olla, että tarkoitat silti, että kovat jätkät pystyy ohittamaan siltikin.
Näitäkin tahtoo välistä nähdä, ohitetaan, tuli mitä tuli. Itse nostan kyllä tällaisiin verrattaessa räpylän pystyyn ja tunnustaudun velliperseeksi.

Muutenkin on ihan OK ottaa muutama vähän rivakampi ohitus, silloin tällöin. Hommasta menee maku ja ajaminen käy todella stressaavaksi ja raskaaksi, jos joudut tekemään sitä luokkaa 6->h putkeen!

Eteläsuomalaisia ehkä turhaan tuossa pilkataan.
Mielestäni kyllä olen huomannut, että eteläsuomalaisista suuremmalla osalla on taipumusta roikkua puskurissa kiinni, vaikkei ohitus olisi mielessäkään tai edes mahdollinen vielä vähään aikaan.
Tämän huomion olen tehnyt monta kertaa ajaessani esim. 8-tietä ja 4-tietä hiihtoloma-aikaan. Joku varmaan väittää, että kun liikennettä on paljon, näitä sattuu joukkoon useammin. Totta sekin, mutta mielestäni liian usein silti. Voiko johtua siitä, että etelämmässä ajetaan enemmän taajamissa, joissa pienemmillä nopeuksilla turvaväli riittää?
Sitten kun lähdetään pidemmälle matkalle niin väli unohtuu samaksi, kuin se totuttu väli, jolla loppuvuosi ajellaan.

Meni kyllä hieman offtopikiksi taas...

Kosh, nelostiellä ei ole kaikki hyvin. Ongelma ovat kaikki viikonloput, jolloin ruuhkaa on etelästä pohjoiseen ja takaisin.

Vertailu mihinkään Venäjään on turhaa. Vertaillaan mieluummin Ruotsiin tai Tanskaan. Pohjois-Ruotsissa on mm hiljaisemmilla väylillä kesällä nopeusrajoitus 110 km/h. Suomessa ei moista joustavuutta löydy.

Saksassa rekkaliikenne on kielletty pyhäpäivinä. Sen soisi tapahtuvan myös Suomessa tietyillä tieosuuksilla.

Edit:

kovat jätkät pystyy ohittamaan siltikin.
Kaasu pohjassa taivaaseen.

Tuuskaaja

Heh, kyllä se on niin, kuin tuossa muutama jo aikaisemmin mainitsi, että mutkaa, mäkeä ja vastaantulevaa liikennettä on paljon enemmän, kuin täällä pohjoissuomessa.
Oulu-Kemi -väli on mielestäni hiukan samantapainen, mutta tien reunat ovat kapeammat. Mutkaa, mäkeä ja rekkaliikennettä. Huonot ohitusnäkemät.

Tietysti voi olla, että tarkoitat silti, että kovat jätkät pystyy ohittamaan siltikin.
Näitäkin tahtoo välistä nähdä, ohitetaan, tuli mitä tuli. Itse nostan kyllä tällaisiin verrattaessa räpylän pystyyn ja tunnustaudun velliperseeksi.

Muutenkin on ihan OK ottaa muutama vähän rivakampi ohitus, silloin tällöin. Hommasta menee maku ja ajaminen käy todella stressaavaksi ja raskaaksi, jos joudut tekemään sitä luokkaa 6->h putkeen!

Eteläsuomalaisia ehkä turhaan tuossa pilkataan.
Mielestäni kyllä olen huomannut, että eteläsuomalaisista suuremmalla osalla on taipumusta roikkua puskurissa kiinni, vaikkei ohitus olisi mielessäkään tai edes mahdollinen vielä vähään aikaan.
Tämän huomion olen tehnyt monta kertaa ajaessani esim. 8-tietä ja 4-tietä hiihtoloma-aikaan. Joku varmaan väittää, että kun liikennettä on paljon, näitä sattuu joukkoon useammin. Totta sekin, mutta mielestäni liian usein silti. Voiko johtua siitä, että etelämmässä ajetaan enemmän taajamissa, joissa pienemmillä nopeuksilla turvaväli riittää?
Sitten kun lähdetään pidemmälle matkalle niin väli unohtuu samaksi, kuin se totuttu väli, jolla loppuvuosi ajellaan.

Meni kyllä hieman offtopikiksi taas...

Nojoo. Ihan hyvin on oma liikennöinti 4-tiellä tähän saakka sujunut. Itse ajelen 4-tietä juuri viikonloppuisin, mutta en ole havainnut mitään erityisen hidastavaa ruuhkaa edes perjantaisin. Kun letkatkin vetelevät 100 km/h 80 km/h-alueella ja 110km/h 100:n alueella, niin ei niistä letkoista juuri haittaa ole.

Mielestäni turhan usein myös syytellään sitä letkan ensimmäistä autoa, olkoot HA, rekka tai matkailuauto. Letka syntyy (ruuhkahuiput poislukien) kun rekan perään osuu peräkkäin muutama arempi tai varovaisempi autoilija, jotka kuitenkin haluaisivat ohittaa edellä kulkeva. Silloin takaa tulevat eivät pääse ohittamaan rekkaa tai sen perässä kärkkyviä aristelijoita. Oulun moottoritien hinnan säästäisi kun kiellettäisiin naisten autoilu 4-tiellä viikonloppuisin!

Hartolan ja Heinolan sekä Jyväskylän ja Toivakan välillä on muutama kilometri hieman kapeampaa ja mutkaisempaa aluetta, jossa onkin fiksusti 80 km/h rajoitus. Muuten normaaliautoilijalle löytyy ohituspaikkoja ihan riittävästi.

Tuleva perusparannus Heinola-Jyväskylä välille riittää ihan hyvin, ei parin tunnin letkautumisen (viikossa) vuoksi pidä moottoritietä rakentaa.

Offtopickiin, jos etelässä on totuttu tiheämpään liikenteeseen ja siksi päästellään vaistomaisesti "iholla", vaikka tiellä olisi tilaa pitää turvaväli tai ohittaa? Helsingin kehäteillä jos menet vahingossa jättämään maalaisjärjen mukaisen turvavälin, niin kohta siinä on 1-2 autoa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat