Suomen pääväylä nelostie moottoritieksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Avaan tästä oman ketjun, ettei tärkeä asia huku toisen otsikon alle.

Ehdotan, että Nelostie välillä Heinola-Oulu tulisi pikimmiten rakentaa moottoritieksi.

Suomen pitäisi saada nykyinen tiestö kuntoon.

Moottoritie välille Heinola-Oulu nyt ensiksi. Nelostie on aivan luokattomassa kunnossa, joissa liikutaan hitaimman asettamalla nopeudella.

Joudun itse tietä paljon käyttämään ja on todella raastavaa ajaa uraisella tiellä kesällä 100 km/h alueella 70 km/h rekan tai asuntovaunun vetämän letkan joukossa.

Luulisi tuollaisen satsauksen tiestön kuntoon saattamiseksi saavan talouteenkin kasvua.

Vai voiko joku väittää, että Järvenpää-Heinola moottoritie on käynyt taloudelle kovinkin kalliiksi?

Lahti-Heinola väli 27 km maksoi siltoineen, liittymineen kaikkineen noin 35 miljoonaa €.

Tosin siinä oli toinen kaista valmiina, mutta niinhän on välillä Heinola - Oulukin. Ja Suomessa ei olla vielä oivallettu, että moottoritien kaistojen ei tarvitse kulkea aina 5 m päässä toisistaan. Joku harju voidaan kiertää toisella kaistalla toista kautta yms.

Jos laksetaan, että matka Heinola-Oulu on 473 km eli 17,5 kertaa pidempi, kuin Lahti-Heinola ja kustannukset olisivat samat, moottoritien hinnaksi tulisi noin 613 miljoonaa €

Vaikka kustannukset olisivat tuplat, tien hinnaksi tulisi 1,2 miljardia €.

Nelostie on suomen vaarallisimpia ja vilkkaimpia valtateitä. Minusta tuollainen panostus olisi valtiolle hyödyllinen ja se työllistäisi julmetusti porukkaa.

Nelostie on tärkeimpiä päätieyhteyksiä Suomessa ja pääyhteys Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä.

wiki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nelostie

PS. Vastustajat voisivat ajaa ensin Tukholma-Malmö välin ja sen jälkeen Helsinki-Oulu välin.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Jep. Allekirjoitus. Autoa en enää omista mutta silloin kun vuokraan tai lainaan kaverin autoa on hiukan turhauttavaa köröttää asuntoauton/vaunun/rekan takana.

Turvallisen ohituksen takaaminen olisi suotavaa.

Vierailija

MITÄ ne lappalaiset moottoritiellä tekee, Ladat ei kestä noita nopeuksia
vaan paukahtaa rikki sadan kilometrin jälkeen... POKS ???

EIKÄ niitä muutenkaan kaivata etelässä, tukia ruinaavat vaan, puhelimen
voi sentään sulkea !

SAVOLAISIAKAAN ei pitäisi päästää, Pönttövuoren seula vuotaa kuin seula ! KUN ne tulee stadiin, ne rupee öykkäröimään, kun luulee
sellaisen olevan sivistystä. Sitä se lahnan syönti tekee !

TAMPERELAISET ... no, pari viikossa, kuka p...u niitäkään ymmärtää,
mustaa makkaraa jahtaavat pyöreässä huoneessa ja sanovat: "Nysse
tulee !". Mikä ???

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005
iisakka
No kunhan toteutetaan se autoveron nostolla niin ettemme me autottomat joudu maksumiehiksi, niin ok!

Kyllä se on niin, että tässä maassa autoilevat maksavat aika paljon veroja autottomien puolesta. Vain minimaalinen osa auto-, polttoaine- ja muista liikenteen veroista, joka on melko merkittävä summa valtionkin mittakaavassa, käytetään liikenteeseen.

Vierailija

Näin on ja nykyinen lyhytnäköinen teiden kunnossapitopolitiikka johtaa siihen, että urautuneet tiet saa kohta kaikki rakentaa uusiksi.

Kannattaisi siirtyä hieman pidempikatseiseen politiikkaan, kuin nykyinen urapaikkaussysteemi on. Ja pls käytetään sitä hiljaista asfalttia, joka ei ole edes kalliimpaa, kuin nykyinen karkea.

Hiljaisesta asfaltista oli muuten mielenkiintoinen juttu taannoin: asfalttifirmat on kilpailutettu niin lujille, ettei niillä ole ollut varaa tuotekehitykseen. Sattumalta joku hoksasi, että pienempikokoinen sepelimurska asfaltissa onkin hiljaisempaa....

Vierailija

Ehdotan tyhjiötunnelijunaa välille Helsinki-Oulu. Nopeus voisi olla tuollaiset 3000 km/h. Parit väliasemat Tampereelle ja Jyväskylään.

Vierailija

On varmasti hiljaisempaa, mutta silloin se taitaa tulla kalliimmaksi?
Tämähän kuullostaa paljolti samalta kulujensiirrolta autoilijalle, kuin teiden suolaus. Osta isompi auto/laadukkaammat renkaat omalla rahalla, niin hiljenee... Suolauksessa voisi käsittääkseni käyttää ruostetta vähemmän aiheuttavaa ainetta mutta se maksaa -> sama antaa autoilijoiden itse maksaa huollot...

Asiaan: Mielestäni ihan jees -idea äkkiseltään. Sitten kun alkaa ajattelemaan, niin tuossa oulun eteläpuolella on aika vähän loppujen lopuksi sitä jatkuvampaa liikennettä, että voi ehkä hiukan yliampua se moottoritien teko. Maksaa paljon, mutta myös esimerkiksi talvella tarvitaan sitten enemmän aurausta & suolausta. Niistäkin tulee kuluja.
Nykymenollahan tiet pyritään ennemminkin AJAMAAN LOPPUUN, kuin ylläpitämään, saati kohentamaan kuntoa.
(Autoilun verotus ja teiden kunnossapitorahat tekevät nätit sakset graafissa...)
Ei tiestöä kannata ylläpitää, kun "me kaikki asutaan Hesassa" ja täällähän voi mennä vaikka sykkelillä, bussilla tai ratikalla!

Kun tästä Oulusta lähtee alaspäin ajamaa, niin liikenne alkaa hyytymään siinä ehkä Viitasaaren paikkeilla (?). Siinähän on toki tehty ohituskaistoja aika kivasti. Mukavasti pääsee jo niilläkin ohittamaan. Tietty, mitä enemmän höylää väliä, sitä enemmän ahistaa.
Mielestäni ei kuitenkaan kannata vetää ainakaan ihan Ouluun asti motaria. Jonnekkin esimerkiksi hieman Jyväskylän pohjoispuolelle jos päättyisi, niin auttaisi varmasti melkoisesti jo pahimpien paikkojen yli!

Oletko muuten ajanut tuota Oulu - Kemi -väliä?
Siinä on kyllä yhdensortin syheröä sekin tie, ei mitään ohituskaistoja edes ja Tehtaille on aika kivasti sitä rekkaliikennettä parhaimmillaan.

Vierailija

No kyllähän ne ainakin heinola - jyväskylä väliä on aikomassa uusia, lähinnä vaan oikoa ja tehdä ohituskaistoja tänä vuonna pitäisi työt alkaa ja 2010 pitäisi lusi (heinolan vieressä oleva pienempi paikka) - hartola pätkä olla valmis jossen väärin muista. Tällä välillä viime talvena muistan nähneeni melkein kymmen ulosajoa (ellen hirveen väärin muista) ja parhaimmillaan muistan nähneeni yhden rekan ja kaksi vai kolme henkilöautoa samalla suoralla (tämä silloin kuin tuli ensilumet). Nii ja vähän väliä sai olla odottamassa jonossa, kun rekka jäänyt ylämäkeen.

Vierailija

Onpas tuo sumuvalotraktori-poppoo etelässä joko avutonta tai mammanpoikuuteen sortuvaa sakkia, jos eivät tiedä jotta sitä toista kaistaa saa käyttää edellä ajelevan ohittamiseen ilman moottoritieksi kutsumista. Jos senkin osaa tehdä, mutta silti ei meinaa ehtiä illaksi Ouluun kertomaan pääkaupungista (kuulemma stadi tjsp., ei hesa), niin sitten lähtee aikaisemmin liikkeelle tai jää kotiin nyyhkyttämään.

Ei.

Vierailija
El Presidente
Onpas tuo sumuvalotraktori-poppoo etelässä joko avutonta tai mammanpoikuuteen sortuvaa sakkia, jos eivät tiedä jotta sitä toista kaistaa saa käyttää edellä ajelevan ohittamiseen ilman moottoritieksi kutsumista. Jos senkin osaa tehdä, mutta silti ei meinaa ehtiä illaksi Ouluun kertomaan pääkaupungista (kuulemma stadi tjsp., ei hesa), niin sitten lähtee aikaisemmin liikkeelle tai jää kotiin nyyhkyttämään.

Ei.

No nelostie on kyllä aika mutkaista ja mäkistä paikoitellen (enemmänkin tietääkseni etelässä) ja liikennettäkin on paljon, joten on vähän paha ohitella välillä.

Vierailija

Aika harvoin on tullut Oulu-Kemi väliä ajettua.

Jos joskus tapahtuisi sellainen ihme, että moottoritie päätettäisiin rakentaa, kannattaisi se vetää kerralla perille asti, eikä jättää pullonkauloja mihinkään.

Eikä se ohittelu auta mitään, jos edessä on tasaisin välein kilometrin letka rekan perässä.

Vierailija

Ohittelu onnistuu harvaan asutuilla seuduilla, mutta ruuhkaletkassa siitä ei ole mitään hyötyä.

Minusta kunnollinen kunnossapidetty tiestö on investointi kansantalouteen. Se "lyhentää" muutenkin pitkän Suomen välimatkoja.

Onko kukaan ajanut Ruotsissa? Siellä on pientareet noin 2 m leveät verrattuna meikäläiseen 5-10 cm:iin. Ja pääväylä Tukholmasta etelään on motaria. Sieltä kun tulee Suomeen, alkaa käsittämätön pari päivää kestävä ahdistus.

Vierailija

Kyllä tuolle pätkälle pääasiassa riittäisi riittävät ohituskaistat ja leveät pientareet. Ja olettaen ettei ohituskaistoja tehdä liian lyhyiksi ja pilata niitä vielä peltipoliiseilla kiihdytyskaistan lopussa. Sitä ylinopeutta tahtoo olla aina kun ohitettava päättää kokeilla vauhdin hurmaa vain siinä kiihdytyskaistan oikeanpuoleisella kaistalla, ohi on mentävä ennenkun vauhti on taas se tuttu 70.

Kaupunkien kohdilla voisi kaistoja olla enemmän ja pidemmälle. Esim Jyväskylän kohilla paukkuu paljon peltiä ihan vaan huonojen liittymien takia.

Mutta toisaalla. Noita parannuskohteita on varmasti jokapuolella suomea, ja ylläpitokin on jäänyt vähälle huomiolle. Tieverkko pitäisi kokonaisuudessaan suunnitella uudelleen 20 vuoden päähän katsottuna, katsomatta uudelleen joka 4. vuosi uuden liikenneministerin kotipaikkaa puoltavaksi suunnitelmaksi. Nyt taitaa olla Itä-Suomen vuoro saada pari pitkään suunniteltua projektia käyntiin, hyvä niin.

Täällä Pohjois-Karjalassa voitaisiin kovasti ihmetellä jos tiesuunnitelmat nyt vuosien suunnittelun ja odottamisen jälkeen kariutuisivat nelostien miljardien takia. Kivaa varmasti jatkuisi nykyisten pääväylien rajoitusten putoaminen nykyisestä kuudestakympistä

Hyvä puoli noissa rajoituksissa toki on, että skootterilla alan pysymän jo hyvin muun liikenteen vauhdissa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat