Euroviisujen pistelaskuanalyysiä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tein ihan hirveän homman , kun analysoin noita laulukilpailun pisteitä tuonne VapaaSanan puolelle, josta niitä ei löydä kuin palstan rupusakki, niin päätin nostaa kissanhäntää tännekin!

Serbian voitto tyrmistyttävä katastrofi! - Miksi näin kävi?

Tuossa siis koko keskustelu ja minun huikea analyysini tässä

Ja kopionpa ([size=59:r7i9plqz]miten niin muistutan Vastaajaa[/size:r7i9plqz]) tähän tuon tekstinikin:

Moi taas!

Vaikka sanoin, että en viitsi analysoida, niin yllätinpä taas itseni. Päätin verestellä Ekselenttejä kaavionpiirto-ominaisuuksiani.

Tässä ensimmäisessä kaaviossa on kaikkien maiden antamat pisteet finaalilauluille.
-

-

Seuraavassa kaaviossa on Lännen antamat pisteet finaalilauluille. (Lännellä tässä tarkoitan niitä maita, jotka ovat osallistuneet varhaisessa vaiheessa Euroviisuihin; Turkki ja Israel kuuluvat siksi mukaan)
-

-

Ja kolmannessa kaaviossa on Idän antamat pisteet finaalilailuille. (Itään kuuluvat kaikki ne maat, jotka ovat kuuluneet ns. itäblokin maihin joskus muinoin 1980 -luvulla):
-

-
Jos näissä maajaoissa on jollekin huomauttamista, niin sekin sopii, en kuitenkaan välttämättä rupea korjailemaan kuvia. Ellei vika ole nimenomaan minun huolimattomuuttani.

Näistä graafeista huomaamme, että:
-

-

Mikään ei olisi oikeastaan muuttunut.

Ruotsalaisten ja muiden parkujien on varmaan pakko lopettaa kaikkien kisojen katsominen, sillä ilman Teemua emme voittaneet taaskaan!

-

Siinäpä se.

Kommentit (15)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Mikä on korrelaatiokerroin maiden pääkaupunkien etäisyyksien ja maiden toisilleen antamien pisteiden välillä? Minulla ei ole sen laskemiseen työkalua. Onko Excelissä sellainen ominaisuus?

Veikkaan että korrelaatiokerroin on ehkä noin -0,5...-0,7.

Vierailija
Ding Ding
Mikä on korrelaatiokerroin maiden pääkaupunkien etäisyyksien ja maiden toisilleen antamien pisteiden välillä? Minulla ei ole sen laskemiseen työkalua. Onko Excelissä sellainen ominaisuus?

Veikkaan että korrelaatiokerroin on ehkä noin -0,5...-0,7.

Kyllä Excelin funktioista löytyy ainakin korrelaatiokerroin ja Pearsonin korrelaatio (CORREL ja PEARSON).

Vierailija

Parhaimman analyysin tästä ns. itäblokki-ilmiöstä teki mielestäni EBU:n tv-johtaja Bjørn Erichsen, joka kysyi rakastavatko muut entisen Jugoslavian maat (Slovenia, Kroatia, Bosnia-Herzegovina, Makedonia, Montenegro) ja miksei myös muut Balkanin maat (Albania, Kreikka, Bulgaria ja Romania) todella Serbiaa. Ja nyt on siis syytä muistaa 1990-luvun ja 2000-luvun alun tapahtumia Jugoslavian alueella.

Vai olisiko syy sittenkin ollut, että Serbialla oli hyvä biisi, ja Euroviisuissa unohdetaan poliittiset yms. kaunat...

[size=75:39uhudhk]Muok: Korjattu EBU:n edustaja asema ja nimi[/size:39uhudhk]

Vierailija

Syyt Serbian voittoon:

(1) Ylen äänentoistojärjestelmä suosi laulupohjaisia kappaleita TV-lähetyksissä. Laulu kuului selkeästi ja kirkkaasti, mutta melodiat ja beatit katosivat mössöksi taustalle. Olin katsomassa kenraaliharjoituksia ja arvioni biiseistä muuttuivat radikaalisti kotisohvalla.

(2) Ihmiset ovat väsyneet kauniisiin ihmisiin ja rumia on helppo äänestää, kun ei iske kateus ja viisuvoittajia ei tarvitse katsella kuin kisojen ajan. Vrt World idol, Lordi

(3) Biisi oli hyvä ja ajaton. Sopiva äänestyskohde niille, jotka suhtautuvat euroviisuihin vakavasti ja tunteella

(4) Poliittisesti ja maantieteellisesti sopivalla aluella.

No joo voihan näitä aina spekuloida.

Itse olisin toivonut Ukrainan voittavan, mikä Kuvastaa asennettani euroviisuihin.

Vierailija
H
Vähän helpompi kysymys: Miten pisteet jakautuivat naapureiden ja muiden kesken?

Tuo kysymys on vähän vaikeampi kuin helppo - analysoida.

Kysymyksiä on paljon:

1. Mikä on naapuruus

---rajanaapuri
---historiallinen naapuri
---kielinaapuri
---nationaalisuusnaapuri
---jne

2. Mitäs sitten ovat muut maat

---kuuluvatko eurooppaan
---ja vaikka kuinka paljon lisää
---miksi kroaatit rakasavat serbejä

Olisiko näissä edelleenkin kysymys siitä, jonka DD toi esille tuolla toisessa ketjussa. Monissa maissa asuu voimakas naapurimaan edustus, esim. Viro, joka antoi 12p Venäjälle. HEI.

Kansallismieliset virolaiset eivät varmasti tuota tehneet... Kyseessä olivat siis Viron venäläiset! Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Tämänmuotoinen äänestys voidaan heti lopettaa, Suomihan voitti jo!

Asiantuntijaraadit takaisin !!! HETI !!!

Katson samalla Mr Lordin ja Avan haastattelua TV 1:stä

Edit: Minun suosikkini olivat Saksa ja Irlanti. Olen aina pitänyt jazzista ja irlantilaisesta kansanmusiikista " Dubliners: Whiskey On a Sunday" tjsp

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minustakin raadit olivat kilpailullisesti parempi ratkaisu kuin tällainen puhelinäänestys. Toki jäljelle jäisi rajanaapurirakkaus, mutta tulosten manipulointi lakkaisi. Saisimme sitten paremmin selville, millaisesta musiikista Eurooppa pitää.

Ei niiden raatien tarvi olla asiantuntijaraateja, vaan edustava läpileikkaus kunkin maan Euroviisuyleisöstä riittää.

Ihmiskunta ei ole vielä kypsä puhelinäänestyksiin. Muistamme kun Sami Hyypiä valittiin L'Equipe -lehden "äänestyksessä" Euroopan kolmanneksi parhaaksi jalkapalloilijaksi, ja Kemal Atatürk valittiin Time-lehden äänestyksessä vuosisadan poliitikoksi, viihdyttäjäksi ja kaikeksi muuksikin.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005
Phony
H

Tuo kysymys on vähän vaikeampi kuin helppo - analysoida.

Kysymyksiä on paljon:

1. Mikä on naapuruus

---rajanaapuri
---historiallinen naapuri
---kielinaapuri
---nationaalisuusnaapuri
---jne

2. Mitäs sitten ovat muut maat

---kuuluvatko eurooppaan
---ja vaikka kuinka paljon lisää
---miksi kroaatit rakasavat serbejä

Siis helpompi kysymys kuin se edellinen. Naapuri on tietenkin rajanaapuri. Voit tietenkin käyttää haluamaasi naapurikäsitettä. Ehkä se Englannin, Irlannin ja Islannin tapauksissa olisi paikallaan. Sinulla on joka tapauksessa kaikkien maiden äänestystiedot taulukossa, joten naapuripisteiden määrä on nopeasti laskettavissa.

Vierailija
H

Minulla on tarvittava numerodata (kaikkien aikojen kaikkien maiden äänestykset alkaen vuodesta 1957 tähän päivään saakka), voin tehdä mitä tahansa analyyseja!

Tässäpä Euroopan kartta.

Määritelkää naapurit!

Kiitoksia. Pidän luonnollisesti itse lopullisen päätäntävallan.

Maltalla ei ole naapureita? Onko Viro Suomen naapuri? Entäs Liettua, Latvia, Puola, Saksa... Niin Tanska tietysti on, vai onko?

Millä perusteella "naapuri" määritellään?

Ideoita, kits!

Vierailija
Phony
H

Minulla on tarvittava numerodata (kaikkien aikojen kaikkien maiden äänestykset alkaen vuodesta 1957 tähän päivään saakka), voin tehdä mitä tahansa analyyseja!

Tässäpä Euroopan kartta.

Määritelkää naapurit!

Kiitoksia. Pidän luonnollisesti itse lopullisen päätäntävallan.

Maltalla ei ole naapureita? Onko Viro Suomen naapuri? Entäs Liettua, Latvia, Puola, Saksa... Niin Tanska tietysti on, vai onko?

Ideoita, kits!

Toinen helppo kysymys. Miten pisteet jakautuivat äänestänen maan siirtolaisjakauman/määrän suhteen pistetä saaneeseen maahan?

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005
Phony
Määritelkää naapurit!

Jos pääsen määrittelemään, niin Euroviisujen yhteydessä käyttäisin rajanaapureita seuraavin lisäyksin:

Suomi Viro
Ruotsi Tanska Islanti
Norja Tanska Islanti
Islanti Norja Ruotsi Tanska
Italia Malta
Malta Italia
Kreikka Kypros
Kypros Kreikka Israel
Israel Kypros

Ja Venäjän tapauksessa poistaisin Puolan

Vierailija

Minusta äänestystulos kertoi nuorison halusta äänestää siilitukkaista miehen asuun pukeutunutta naista provosoidakseen konservatiiveja. Tänä vuonna ei kuitenkaan päästy Lordin tasolle pisteissä. Mikä taktiikka ensi vuonna puree?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Phony

Ideoita, kits!

Jos "naapurilla" ei ahtaasti tarkoiteta maantieteellisesti lähintä maata, vaan jotenkin kulttuurisesti ja henkisesti lähintä maata, mielestäni paras naapurusten kriteeri on aina ollut se, kuinka monta pistettä ne antavat toisilleen Euroviisuissa. Sillä tavoin minä olen jo lapsesta lähtien jakanut Länsi-Euroopan kulttuurialueisiin: Suomi, Skandinavia, Keski-Eurooppa, Brittein saaret, Välimeren maat, Kreikka-Kypros jne.

Suomella ja Irlannilla on myös jonkinlainen henkinen yhteys, ainakin yksisuuntainen, mikä on tietääkseni näkynyt myös Euroviisuäänestyksissä.

Uusimmat

Suosituimmat