Seuraa 
Viestejä45973

http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=1171131:

"Energiajätti Fortum ei hyväksy enää työsuhdeautojensa voimanlähteeksi pelkkää bensakonetta. Yhtiön leasing-listaan käyvät diesel-, hybridi-, etanoli-, bioetanoli-, biokaasu- tai sähköautot, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 200 grammaa kilometriltä.

Fortumin autokanta uusiutuu sitä mukaa, kun nykyiset sopimukset umpeutuvat.

Yhtiön työntekijöille muutos tarkoittaa suurempaa laskua tai pienempää autoa. Moni valitsee käytännössä diesel-mallin, sillä muita vaihtoehtoja on vielä niukasti markkinoilla."

On se kumma ilmiö, että joskus joku ruokalaji on terveellistä ja toisinaan taas epäterveellistä. Vielä jokin aika sitten viini oli terveellistä kohtuullisesti nautittuna, mutta nyt se aiheuttaa syöpää. Ehkä se taas vuoden kuluttua on uudelleen terveellistä ?

Saman tyyppisiä vaihteluja on ollut myös muiden elintarvikkeiden kohdalla.

Tuo lainaukseni käsittelee tosin ihan muuta aihetta. En voi olla ihmettelemättä, että dieseli saastutti eniten vielä pari vuotta sitten, mutta nykyisin se luokitellaan ekologiseksi. Jokohan se taas vuoden kuluttua saastuttaa ? Pääasia kai lienee, että ihmisiä pidetään mahdollisimman sekaisin siitä, mikä on terveellistä ja mikä ei ja mikä on ekologista ja mikä ei ?

Toinen asia. Miksi yritykset hankkivat joillekin avainhenkilöilleen työsuhdeautoja ? Eikö johtajan palkalla pysty ostamaan omaa autoa ?

Sivut

Kommentit (31)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Dieseleistä, myös uusista välillä, tulee usein aikamoisia pienhiukkaspäästöjä - onko se sitten parempi kuin CO2. Ainakin hiukkaspäästöihin kuolee hurja määrä ihmisiä - taisi olla luokkaa 100 000 / a Euroopassa - suurin osa tulee tietenkin hiilivoimalaitoksista, mutta silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Toinen asia. Miksi yritykset hankkivat joillekin avainhenkilöilleen työsuhdeautoja ? Eikö johtajan palkalla pysty ostamaan omaa autoa ?

Sehän vähennetään bruttopalkasta, ainakin itselläni. Tosin maksaa se yritykselle hieman enemmän tietysti.

Leasinghommahan on tulossa vahvasti myös yksityisille mahdolliseksi. Miksi omistaa auto, kun sen voi liisata ja siihen kuuluu kaikki huollot, vakuutukset yms? Sehän on siis vuokra-auto, josta maksat itse käytön mukaan bensat.

Volitans
Dieseleistä, myös uusista välillä, tulee usein aikamoisia pienhiukkaspäästöjä - onko se sitten parempi kuin CO2. Ainakin hiukkaspäästöihin kuolee hurja määrä ihmisiä - taisi olla luokkaa 100 000 / a Euroopassa - suurin osa tulee tietenkin hiilivoimalaitoksista, mutta silti.

Niin, onko ne hiukkaspäästöt peräisin sitten kuorma-autoista, rekoista, junista, traktoreista tai jopa laivoista, jäänee epäselväksi...

Uudehko dieselauto ei kyllä hirveästi sauhua verrattuna vanhoihin puhkiajettuihin. Jonkin verran toki.

Olen kyllä itsekin hieman äimänä, että kumpi se nyt oikeastaan on se vähemmän saastuttava, bensa vai diesel.
Dieselillä ajan tällähetkellä.

Monissa yrityksissä on tosiaankin jokaisella työntekijällä mahdollisuus hankkia työsuhdeauto käyttöedun muodossa. Työntekijä joutuu useimmiten vähentämään tietyn osuuden leasinghinnasta bruttopalkastaan. Tämä vähennysprosentti on lisäksi usein laskettu firmalle ns. nollaratkaisuna, eli työnantaja ei joudu osallistumaan auton kustannuksiin kun huomioidaan vähentyneet sotumaksut ja alentuneet työajoista koituneet kustannukset.

Dieseli luettiin aikoinaan saastuttavammaksi, koska se sisälsi enemmän rikkiä. Lisäksi dieselkoneet tuottavat enemmän typen oksideja hiukkaspäästöjen ohella.

Biodieselissä taas rikkiä ei ole, ja katalysaattoreilla hoidetaan hiukkaspäästöt. Typen oksideista en osaa mennä sanomaan enempää.

Veikko
Dieseli luettiin aikoinaan saastuttavammaksi, koska se sisälsi enemmän rikkiä. Lisäksi dieselkoneet tuottavat enemmän typen oksideja hiukkaspäästöjen ohella.

Biodieselissä taas rikkiä ei ole, ja katalysaattoreilla hoidetaan hiukkaspäästöt. Typen oksideista en osaa mennä sanomaan enempää.


Eikö katalysaattori ota dieselissä juuri niitä muita, kuin hiukkaspäästöjä?

Oletan näin siksi, koska on yleinen tapa hiukan piristää dieselin hengitystä repimällä Katalysaattorista sisukset pois.
Katsastuksessa tarkistetaan vain itse katalysaattorin läsnäolo, ei sisuksia. Sisuksien poisto ei vaikuta ainoaan mitattavaan arvoon, savuarvoon eli ns. K-arvoon.

Tuuskaaja
Eikö katalysaattori ota dieselissä juuri niitä muita, kuin hiukkaspäästöjä?

Oletan näin siksi, koska on yleinen tapa hiukan piristää dieselin hengitystä repimällä Katalysaattorista sisukset pois.


Oletan ihan samoin. Ainakin bensakoneessa katalysaattorin tehtävä on poistaa typen oksideja ja häkää.
Katsastuksessa tarkistetaan vain itse katalysaattorin läsnäolo, ei sisuksia. Sisuksien poisto ei vaikuta ainoaan mitattavaan arvoon, savuarvoon eli ns. K-arvoon.

Kyllä minun dieselistäni mitattiin kuitenkin muitakin arvoja kuin pelkkä savutus. Harmi, ettei minulla ole sitä paperia nyt tässä, vaikka katsastuksesta on vain muutama päivä.

Monissa yrityksissä on tosiaankin jokaisella työntekijällä mahdollisuus hankkia työsuhdeauto käyttöedun muodossa. Työntekijä joutuu useimmiten vähentämään tietyn osuuden leasinghinnasta bruttopalkastaan. Tämä vähennysprosentti on lisäksi usein laskettu firmalle ns. nollaratkaisuna, eli työnantaja ei joudu osallistumaan auton kustannuksiin kun huomioidaan vähentyneet sotumaksut ja alentuneet työajoista koituneet kustannukset.

Näinpä. Ei se mitään eliitin juttua ole. Auton pito on Suomessa pirskatin kallista, vaikka miten mitattaisiin, mutta käyttöetuauton etuna on se, että kuukausikustannukset tietää etukäteen, vaikka puuhun peruuttaisi.

Halvemmalla ehkä pääsisi, kun hommais halvan oman, mutta sitten olisi se ylimääräinen riesa remonteista yms ennalta-arvaamattomista kuluista.

Ertsu
Kyllä minun dieselistäni mitattiin kuitenkin muitakin arvoja kuin pelkkä savutus. Harmi, ettei minulla ole sitä paperia nyt tässä, vaikka katsastuksesta on vain muutama päivä.

Mielenkiintoista. Millainen auto sinulla on ja kuinka uusi?
Tuo omani on -00 vuosimallia ja ainakaan siitä ei ole mitattu pakokaasuista muita arvoja, kuin tuo savutus.

Hiukan kyllä kiinnostaisi itseäkin ne muut arvot, voisi vertailla bensamoottoreihin sitten.

Tuuskaaja
Ertsu

Kyllä minun dieselistäni mitattiin kuitenkin muitakin arvoja kuin pelkkä savutus. Harmi, ettei minulla ole sitä paperia nyt tässä, vaikka katsastuksesta on vain muutama päivä.

Mielenkiintoista. Millainen auto sinulla on ja kuinka uusi?
Tuo omani on -00 vuosimallia ja ainakaan siitä ei ole mitattu pakokaasuista muita arvoja, kuin tuo savutus.

Hiukan kyllä kiinnostaisi itseäkin ne muut arvot, voisi vertailla bensamoottoreihin sitten.


Auto on VW-Passat -99. Pahus, kun en huomannut tutustua siihen paperiin tarkemmin. Oli siinä varmaan kolmea tai neljää lajia mitattu pakokaasusta ja katsastusmies kehui kaikkien arvojen olevan hyviä. K.o. paperin jätin ex-vaimolle, joka sen auton itseasiassa omistaa. Yritän palata asiaan, kun löydän sen paperin, jos löydän.

P.S. Eiköhän siinä ainakin häkä ja hiilivedyt ole typen oksidien lisäksi ??
Niin ja tietysti pienhiukkaset (=savutus).

Onpa kyllä erikoista...
Itselläni toinen dieseli menossa, mutta ainoastaan se K-arvi ja tietysti kierrosluvut mitattu.

Onko dieselautoja luokiteltu esim. vähäpäästöisiksi rekisteriotteessa, kuten uudemmat bensa-auto on? Jos toisella tavalla luokitelluilla autoilla on tiukemmat testit?
Kaippa tämän saisi selville jostain AKE:n sivuilta tms.

Muokkaus: Ettei vain olisi, että oli otettu useampia mittauksia ja K-arvo määritetty niiden keskiarvolla?

Snaut
Monissa yrityksissä on tosiaankin jokaisella työntekijällä mahdollisuus hankkia työsuhdeauto käyttöedun muodossa.

Mistähän lähtien sellainen on ollut ? Olen ollut poissa työelämästä jo 4 vuotta, eikä minun työpaikallani tällaista mahdollisuutta ollut kuin diplomi-insinööreillä ja sitä suuremmilla herroilla. Itselläni eikä työkavereillani ei sellaista mahdollisuutta ollut ainakaan vielä tuolloin.

Muuten. Jotkut DI:tkin ajelivat ihan omilla autoillaan.

Ertsu
Snaut
Monissa yrityksissä on tosiaankin jokaisella työntekijällä mahdollisuus hankkia työsuhdeauto käyttöedun muodossa.

Mistähän lähtien sellainen on ollut ? Olen ollut poissa työelämästä jo 4 vuotta, eikä minun työpaikallani tällaista mahdollisuutta ollut kuin diplomi-insinööreillä ja sitä suuremmilla herroilla. Itselläni eikä työkavereillani ei sellaista mahdollisuutta ollut ainakaan vielä tuolloin.

Muuten. Jotkut DI:tkin ajelivat ihan omilla autoillaan.

Tämä on ollut hyvin yleistä esim. it-alalla ihan tuolta 1990 luvun alusta. Sen auton on saanut halutessaan ottaa niin raattori, koodari kuin pomokin.

Tuuskaaja
Veikko
Dieseli luettiin aikoinaan saastuttavammaksi, koska se sisälsi enemmän rikkiä. Lisäksi dieselkoneet tuottavat enemmän typen oksideja hiukkaspäästöjen ohella.

Biodieselissä taas rikkiä ei ole, ja katalysaattoreilla hoidetaan hiukkaspäästöt. Typen oksideista en osaa mennä sanomaan enempää.

dieseleissä katalysaattori ei pysty pelkistämään typen oksideja kun ei tule häkää tarpeeksi. kaikki diesel länsimaissa on nykyään rikitöntä, kuten myös bensa.

bensakoneet tuottavat enemmän häkää, typen oksideita ja kuluttavat enemmän polttoainetta. katalysaattorissa saadaan pienennettyä häkä- ja typenoksidipäästöjä nykyään hyvin paljon, lähes 100%

dieseleissä tulee enemmän hiukkasia, ja kun ei ole halpaa puhdistusmenetelmää (yleisesti käytössä) typen oksideille, niin pakoputkesta pääsee myös enemmän ilmoille moisia. seuraava päästönormi leikkaa hiukkaspäästöt bensa-autojen tasolle, käytännössä hiukkassuodattimella. katalysaattoreilla pienennetään jo muutenkin pieniä häkäpäästöjä ja poltetaan mahdollisesti hiukkasia.

Viime aikoina on esim. tv:ssä ihmisten haastatteluissa tullut lausuntoja, että dieselverosta pitäisi luopua, koska dieselmoottorit ovat "puhtaampia".

Tietämättömyydestäkö tämä kumpuaa vai toimittajien harjoittamasta manipuloinnista?

Nykyisissä henkilöautodieseleissä ei ole hiukkaspäästöjä vastaan mitään suodattimia. Niitä on jonkin verran vain uusimmissa kaupunkibusseissa.

Nykyiset vähäpäästöiset (kaikissa katalysaattori) ja vähän kuluttavat bensiinimoottorit lyijyttömällä polttoaineella ovat paljon vähemmän saastuttavia kuin dieselmoottorit.

Lisäksi nykyisin niin tärkeäksi katsottu CO2-päästö on dieselpolttoaineella
2660g/l ja bensiinillä vain 2350g/l. Saman polttoainekulutuksen omaavilla autoilla dieselmoottorinen siis tuottaa enemmän CO2 päästöjä ja lisäksi ihmisen silmälle näkymättömiä pienhiukkasia (ei siis savua), jotka ovat hengittäville eliöille erittäin vaarallisia.

Kun teollisesti valmistetaan raakaöljystä polttoöljyä ja dieseliä, bensiini erottuu tislauksessa ensin ja se on joko poltettava heti tai varastoitava myöhempää käyttöä varten. Sitä siis syntyy prosessissa "väkisin" kun tehdään dieselöljyä. Bensiiniä ei herkästi syttyvänä ole mielekästä käyttää esim. talojen lämmitykseen, onnettomuudet olisivat liian suuria, jos tulisi kipinöitä väärään paikkaan suurissa varastosäiliöissä. Liioin teollinen poltto ei ole suurissa määrissä kovin turvallista. Lähes ainoaksi tavaksi jää sen käyttö autojen polttoaineena, joten miksi niin ei myös tehtäisi? Onhan uusin tekniikka turvallista ja ympäristöystävällistä. Miksi pitää edes kuvitella, että vain dieselmoottorit jäisivät jäljelle, kuten joissakin lehtijutuissa ja tv:ssä on vaadittu. Niin ei tule käymään em. syistä ja tätä ohjataan sopivalla verotuksella ja polttoaineiden hinnoilla.

Soisi totuuden tulevan tiedotusvälineissäkin esille.

Moonriver
Lisäksi nykyisin niin tärkeäksi katsottu CO2-päästö on dieselpolttoaineella
2660g/l ja bensiinillä vain 2350g/l...

Paitsi että dieselAUTO tuottaa vähemmän CO2:a kuin vastaava bensakärry, johtuen pienemmästä polttoaineen kulutuksesta. Dieseli kulkee n. kolmanneksen vähemmällä kuin saman painoinen bensa-auto.

Paljonkos kuvittelisit bussilipun maksavan, jos bussit kävisivät bensalla ja haukkaisivat 50l/100km ?

Entä miksi raskas kalusto pakettiautoista laivoihin käyttää Rudolfin tekniikkaa ?

Niinpä. Paitsi, että kirjoitin:

"Saman polttoainekulutuksen omaavilla autoilla dieselmoottorinen siis tuottaa enemmän CO2 päästöjä."

Nykyiset pienet bensiinimoottorit kuluttavat jopa vähemmän kuin dieselit ja ilman niitä dieselin hiukkaspäästöjä.

Ja toinen asia on juuri se, että bensiiniä tulee joka tapauksessa dieselöjyntuotannossa ja sekin on syytä käyttää johonkin. Onko sinulla hyviä ehdotuksia asiaan? Vai kaadetaanko maahan?

Mielestäni molempia moottorimalleja tarvitaan juuri tuon polttoainetuotannon vuoksi ja todellakin on parempi, että raskas kalusto ja työkoneet käyttävät dieseliä jo sen hajunkin vuoksi. Tosin kun mennään koviin pakkasiin vaikkapa napa-alueille tai vuoristoon, työkoneetkin ovat bensalla käyviä koska diesel ei mene enää filttereistä läpi.

Moonriver
Niinpä. Paitsi, että kirjoitin:

"Saman polttoainekulutuksen omaavilla autoilla dieselmoottorinen siis tuottaa enemmän CO2 päästöjä."


Varmaan näin onkin. Onhan dieselöljylitrassa enemmän energiaakin kuin bensalitrassa.
Nykyiset pienet bensiinimoottorit kuluttavat jopa vähemmän kuin dieselit ja ilman niitä dieselin hiukkaspäästöjä.

Tuo puppu ei sitten mene minulle läpi. Bensakone kuluttaa aina tehoonsa nähden enemmän kuin diesel. Miksi kuvittelet raskaan kaluston liikkuvan lähes yksinomaan vain dieselin voimalla ?
Ja toinen asia on juuri se, että bensiiniä tulee joka tapauksessa dieselöjyntuotannossa ja sekin on syytä käyttää johonkin. Onko sinulla hyviä ehdotuksia asiaan? Vai kaadetaanko maahan?

No ei sentään. Kyllä se hyvä hyödyksi on käyttää. Onneksi noita bensa-autoja riittää vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Mielestäni molempia moottorimalleja tarvitaan juuri tuon polttoainetuotannon vuoksi ja todellakin on parempi, että raskas kalusto ja työkoneet käyttävät dieseliä jo sen hajunkin vuoksi.

Minkä hajun. Jos tarkoitat sitä vanhanajan dieselin kukkaistuoksua, niin sitä ei enää juurikaan esiinny.
Tosin kun mennään koviin pakkasiin vaikkapa napa-alueille tai vuoristoon, työkoneetkin ovat bensalla käyviä koska diesel ei mene enää filttereistä läpi.

Enpäs ole tuollaisesta kuullutkaan. Eikö mene, vaikka polttoainetta pidettäisiin lämpimänä esim. työkoneen omalla hukkalämmöllä ?

Toiseksi. Dieselille kelpaa myös lentopetrooli ja takuulla menee läpi filttereistä vähän kovemmallakin pakkasella.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat