Työsuhdeauton nykyverotus suosii turhaan bensakoneita.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=1171131:

"Energiajätti Fortum ei hyväksy enää työsuhdeautojensa voimanlähteeksi pelkkää bensakonetta. Yhtiön leasing-listaan käyvät diesel-, hybridi-, etanoli-, bioetanoli-, biokaasu- tai sähköautot, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 200 grammaa kilometriltä.

Fortumin autokanta uusiutuu sitä mukaa, kun nykyiset sopimukset umpeutuvat.

Yhtiön työntekijöille muutos tarkoittaa suurempaa laskua tai pienempää autoa. Moni valitsee käytännössä diesel-mallin, sillä muita vaihtoehtoja on vielä niukasti markkinoilla."

On se kumma ilmiö, että joskus joku ruokalaji on terveellistä ja toisinaan taas epäterveellistä. Vielä jokin aika sitten viini oli terveellistä kohtuullisesti nautittuna, mutta nyt se aiheuttaa syöpää. Ehkä se taas vuoden kuluttua on uudelleen terveellistä ?

Saman tyyppisiä vaihteluja on ollut myös muiden elintarvikkeiden kohdalla.

Tuo lainaukseni käsittelee tosin ihan muuta aihetta. En voi olla ihmettelemättä, että dieseli saastutti eniten vielä pari vuotta sitten, mutta nykyisin se luokitellaan ekologiseksi. Jokohan se taas vuoden kuluttua saastuttaa ? Pääasia kai lienee, että ihmisiä pidetään mahdollisimman sekaisin siitä, mikä on terveellistä ja mikä ei ja mikä on ekologista ja mikä ei ?

Toinen asia. Miksi yritykset hankkivat joillekin avainhenkilöilleen työsuhdeautoja ? Eikö johtajan palkalla pysty ostamaan omaa autoa ?

Sivut

Kommentit (31)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Dieseleistä, myös uusista välillä, tulee usein aikamoisia pienhiukkaspäästöjä - onko se sitten parempi kuin CO2. Ainakin hiukkaspäästöihin kuolee hurja määrä ihmisiä - taisi olla luokkaa 100 000 / a Euroopassa - suurin osa tulee tietenkin hiilivoimalaitoksista, mutta silti.

Vierailija
Toinen asia. Miksi yritykset hankkivat joillekin avainhenkilöilleen työsuhdeautoja ? Eikö johtajan palkalla pysty ostamaan omaa autoa ?

Sehän vähennetään bruttopalkasta, ainakin itselläni. Tosin maksaa se yritykselle hieman enemmän tietysti.

Leasinghommahan on tulossa vahvasti myös yksityisille mahdolliseksi. Miksi omistaa auto, kun sen voi liisata ja siihen kuuluu kaikki huollot, vakuutukset yms? Sehän on siis vuokra-auto, josta maksat itse käytön mukaan bensat.

Vierailija
Volitans
Dieseleistä, myös uusista välillä, tulee usein aikamoisia pienhiukkaspäästöjä - onko se sitten parempi kuin CO2. Ainakin hiukkaspäästöihin kuolee hurja määrä ihmisiä - taisi olla luokkaa 100 000 / a Euroopassa - suurin osa tulee tietenkin hiilivoimalaitoksista, mutta silti.

Niin, onko ne hiukkaspäästöt peräisin sitten kuorma-autoista, rekoista, junista, traktoreista tai jopa laivoista, jäänee epäselväksi...

Uudehko dieselauto ei kyllä hirveästi sauhua verrattuna vanhoihin puhkiajettuihin. Jonkin verran toki.

Olen kyllä itsekin hieman äimänä, että kumpi se nyt oikeastaan on se vähemmän saastuttava, bensa vai diesel.
Dieselillä ajan tällähetkellä.

Vierailija

Monissa yrityksissä on tosiaankin jokaisella työntekijällä mahdollisuus hankkia työsuhdeauto käyttöedun muodossa. Työntekijä joutuu useimmiten vähentämään tietyn osuuden leasinghinnasta bruttopalkastaan. Tämä vähennysprosentti on lisäksi usein laskettu firmalle ns. nollaratkaisuna, eli työnantaja ei joudu osallistumaan auton kustannuksiin kun huomioidaan vähentyneet sotumaksut ja alentuneet työajoista koituneet kustannukset.

Vierailija

Dieseli luettiin aikoinaan saastuttavammaksi, koska se sisälsi enemmän rikkiä. Lisäksi dieselkoneet tuottavat enemmän typen oksideja hiukkaspäästöjen ohella.

Biodieselissä taas rikkiä ei ole, ja katalysaattoreilla hoidetaan hiukkaspäästöt. Typen oksideista en osaa mennä sanomaan enempää.

Vierailija
Veikko
Dieseli luettiin aikoinaan saastuttavammaksi, koska se sisälsi enemmän rikkiä. Lisäksi dieselkoneet tuottavat enemmän typen oksideja hiukkaspäästöjen ohella.

Biodieselissä taas rikkiä ei ole, ja katalysaattoreilla hoidetaan hiukkaspäästöt. Typen oksideista en osaa mennä sanomaan enempää.

Eikö katalysaattori ota dieselissä juuri niitä muita, kuin hiukkaspäästöjä?

Oletan näin siksi, koska on yleinen tapa hiukan piristää dieselin hengitystä repimällä Katalysaattorista sisukset pois.
Katsastuksessa tarkistetaan vain itse katalysaattorin läsnäolo, ei sisuksia. Sisuksien poisto ei vaikuta ainoaan mitattavaan arvoon, savuarvoon eli ns. K-arvoon.

Vierailija
Tuuskaaja
Eikö katalysaattori ota dieselissä juuri niitä muita, kuin hiukkaspäästöjä?

Oletan näin siksi, koska on yleinen tapa hiukan piristää dieselin hengitystä repimällä Katalysaattorista sisukset pois.

Oletan ihan samoin. Ainakin bensakoneessa katalysaattorin tehtävä on poistaa typen oksideja ja häkää.
Katsastuksessa tarkistetaan vain itse katalysaattorin läsnäolo, ei sisuksia. Sisuksien poisto ei vaikuta ainoaan mitattavaan arvoon, savuarvoon eli ns. K-arvoon.

Kyllä minun dieselistäni mitattiin kuitenkin muitakin arvoja kuin pelkkä savutus. Harmi, ettei minulla ole sitä paperia nyt tässä, vaikka katsastuksesta on vain muutama päivä.

Vierailija
Monissa yrityksissä on tosiaankin jokaisella työntekijällä mahdollisuus hankkia työsuhdeauto käyttöedun muodossa. Työntekijä joutuu useimmiten vähentämään tietyn osuuden leasinghinnasta bruttopalkastaan. Tämä vähennysprosentti on lisäksi usein laskettu firmalle ns. nollaratkaisuna, eli työnantaja ei joudu osallistumaan auton kustannuksiin kun huomioidaan vähentyneet sotumaksut ja alentuneet työajoista koituneet kustannukset.

Näinpä. Ei se mitään eliitin juttua ole. Auton pito on Suomessa pirskatin kallista, vaikka miten mitattaisiin, mutta käyttöetuauton etuna on se, että kuukausikustannukset tietää etukäteen, vaikka puuhun peruuttaisi.

Halvemmalla ehkä pääsisi, kun hommais halvan oman, mutta sitten olisi se ylimääräinen riesa remonteista yms ennalta-arvaamattomista kuluista.

Vierailija
Ertsu
Kyllä minun dieselistäni mitattiin kuitenkin muitakin arvoja kuin pelkkä savutus. Harmi, ettei minulla ole sitä paperia nyt tässä, vaikka katsastuksesta on vain muutama päivä.

Mielenkiintoista. Millainen auto sinulla on ja kuinka uusi?
Tuo omani on -00 vuosimallia ja ainakaan siitä ei ole mitattu pakokaasuista muita arvoja, kuin tuo savutus.

Hiukan kyllä kiinnostaisi itseäkin ne muut arvot, voisi vertailla bensamoottoreihin sitten.

Vierailija
Tuuskaaja
Ertsu

Mielenkiintoista. Millainen auto sinulla on ja kuinka uusi?
Tuo omani on -00 vuosimallia ja ainakaan siitä ei ole mitattu pakokaasuista muita arvoja, kuin tuo savutus.

Hiukan kyllä kiinnostaisi itseäkin ne muut arvot, voisi vertailla bensamoottoreihin sitten.

Auto on VW-Passat -99. Pahus, kun en huomannut tutustua siihen paperiin tarkemmin. Oli siinä varmaan kolmea tai neljää lajia mitattu pakokaasusta ja katsastusmies kehui kaikkien arvojen olevan hyviä. K.o. paperin jätin ex-vaimolle, joka sen auton itseasiassa omistaa. Yritän palata asiaan, kun löydän sen paperin, jos löydän.

P.S. Eiköhän siinä ainakin häkä ja hiilivedyt ole typen oksidien lisäksi ??
Niin ja tietysti pienhiukkaset (=savutus).

Vierailija

Onpa kyllä erikoista...
Itselläni toinen dieseli menossa, mutta ainoastaan se K-arvi ja tietysti kierrosluvut mitattu.

Onko dieselautoja luokiteltu esim. vähäpäästöisiksi rekisteriotteessa, kuten uudemmat bensa-auto on? Jos toisella tavalla luokitelluilla autoilla on tiukemmat testit?
Kaippa tämän saisi selville jostain AKE:n sivuilta tms.

Muokkaus: Ettei vain olisi, että oli otettu useampia mittauksia ja K-arvo määritetty niiden keskiarvolla?

Vierailija
Snaut
Monissa yrityksissä on tosiaankin jokaisella työntekijällä mahdollisuus hankkia työsuhdeauto käyttöedun muodossa.

Mistähän lähtien sellainen on ollut ? Olen ollut poissa työelämästä jo 4 vuotta, eikä minun työpaikallani tällaista mahdollisuutta ollut kuin diplomi-insinööreillä ja sitä suuremmilla herroilla. Itselläni eikä työkavereillani ei sellaista mahdollisuutta ollut ainakaan vielä tuolloin.

Muuten. Jotkut DI:tkin ajelivat ihan omilla autoillaan.

Vierailija
Ertsu
Snaut
Monissa yrityksissä on tosiaankin jokaisella työntekijällä mahdollisuus hankkia työsuhdeauto käyttöedun muodossa.

Mistähän lähtien sellainen on ollut ? Olen ollut poissa työelämästä jo 4 vuotta, eikä minun työpaikallani tällaista mahdollisuutta ollut kuin diplomi-insinööreillä ja sitä suuremmilla herroilla. Itselläni eikä työkavereillani ei sellaista mahdollisuutta ollut ainakaan vielä tuolloin.

Muuten. Jotkut DI:tkin ajelivat ihan omilla autoillaan.

Tämä on ollut hyvin yleistä esim. it-alalla ihan tuolta 1990 luvun alusta. Sen auton on saanut halutessaan ottaa niin raattori, koodari kuin pomokin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat