Miesten vs. naisten aivot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mahtavaa. Kerrankin TV:stä tuli dokumentti jossa ihan rehellisesti tutkittiin miesten ja naisten aivojen eroja välittämättä suuremmin poliittisesta korrektiudesta. Puhun siis Sukupuolten salat -dokumenttisarjasta, jonka ensimmäinen jakso tuli tänään ykköseltä.

Ohjelman testien perusteella tehtyjä yleistyksiä:
-miehet muistavat faktoja naisia paremmin, paitsi silloin kun niitä laukoo auliilla kaula-aukolla varustettu nainen. Tällöin miehestä tulee umpikuuro.
-naisilla on parempi tunneäly: tunnetiloja tunnistettaessa feminiinisellä naisella aivojen tunneosat aktioivuivat runsaasti, maskuliinisella miehellä ei lainkaan. 22% naisista kysyi voiko auttaa kadulla istuskelevaa tyttöä, miehistä vain prosentti.
-naisilla aivojen molemmat puoliskot prosessoivat ääniä, joten he pystyvät käsittelemään useampia äänten lähteitä yhtäaikaa, miehillä ääniä käsittelee ainoastaan oikea aivopuolisko
-miehet ovat naisia hanakampia kilpailemaan: carting-kilpailussa miesten testosteronipitoisuus kasvoi rajusti, naisten hormonitasapaino pysyi ennallaan.
-nimetön-etusormi -indeksin perusteella pystytään päättelemään yksilön sikiöikäisenä saama testosteronin määrä. Eräs tutkija pystyi tämän indeksin perusteella ennustamaan kilpajuoksijoiden maaliintulojärjestyksen lähes täysin oikein (1,2,4,3,5,6)
-testiryhmästä pisimmän nimettömän omaava nainen toimi mekaanikkona ja pärjäsi muita naisia paremmin spatiaalista hahmottamista vaativassa testissä

Mites on, onko tällä palstalla sellaisia henkilöitä jotka kieltävät miesten ja naisten erot aivotoiminnan tasolla?

EDIT: jokainen voi käydä itse tekemässä testin, jota käsiteltiin ohjelmassa:
http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/ ... user.shtml
(Mummolle kiitos vinkistä)

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Luin jostain että se että naisilla on pienemmät aivot johtuukin siitä että naisilla on pienempi pää. Ja se taas johtuisi siitä että naiset ovat keskimäärin pienempikokoisia.

Vierailija

Joo. Olen kait joskus nämä erot tänne jo laittanut. Kerrataan nyt, kun aihe tuli taas esille. Joitain tumakkeita kait puuttuu

Vierailija
Juoni
Mistä tämän etusormi-nimetön-indeksin pitäisi kertoa?

Siitä kuinka paljon yksilö on saanut testosteronia sikiöikäisenä. Tämä johtuu siitä, että sormien kasvuun ja testopitoisuuteen vaikuttavat samat geenit. Kohtuikäisenä saatu testosteronimäärä vaikuttaa suuresti mm. aivojen ja verenkiertojärjestelmän kehittymiseen. Todella suuri määrä testosteronia johtaa tietääkseni autismiin.

Vierailija

Empiristi
Melko epäilyttävää pitää tuota avatarta tuossa. Tsekkasin sen. No oma on jokaisen asia. Ei mulla mitään tuota vastaankaan. Mulla ainakin suojat pitää.

Vierailija
Pertsa3
Luin jostain että se että naisilla on pienemmät aivot johtuukin siitä että naisilla on pienempi pää. Ja se taas johtuisi siitä että naiset ovat keskimäärin pienempikokoisia.

Näinhän se menee. Olen tosin miettinyt miksi luonnontieteiden ylimmältä huipulta löytyy lähes yksinomaan miehiä. Syy saattaa olla toisaalta juuri miesten kilpailuhalussa, "draivissa" ja naisten empatiassa. Tästä johtuen miehet kyseenalaistavat asioita rohkeammin naisten keskittyessä opettamiseen. Olen myös lukenut miesten haploidin X-kromosomin johtavan naisia suurempaan hajontaan älyllisessä suorituskyvyssä.

Vierailija
Lassi
Empiristi
Melko epäilyttävää pitää tuota avatarta tuossa. Tsekkasin sen. No oma on jokaisen asia. Ei mulla mitään tuota vastaankaan. Mulla ainakin suojat pitää.

Ettäkö mitäkö? Missä mielessä epäilyttävää? Avatarini on ihan tavallinen animoitu gif-kuva.

Vierailija

Olenkohan saanut paljon testosteronia vauvana kun nimettömäni on varmaan n. sentin verran etusormeani pidempi?

Ja aivoista: olikohan Tieteen kuvalehti vai Tiede-lehti, joka noita miehen ja naisen aivojen rakenne-eroja valotti ehkä n. vuosi sitten aika laajastikin. Tulokset olivat melko samanlaisia kuin aloitusviestissäkin. Aihehan on täynnä tunnetta ja asenteita, eli oikeasti tätä aihetta ei voida objektiivisesti lähestyä vielä pitkään aikaan. Kun USA:ssa jonkun yliopiston rehtori sanoi työpaikkajakauman syynä olevan osittain aivojen rakenne-erot, joutui hän mahdottoman mylläkän kohteeksi ja joutui antamaan julkisen anteeksipyynnon naisten suivaannuttua.

Tutkimuksen kohteena tämä aihe on mielenkiintoinen. Subjektiivisesti näitä asioita käsitellessä on totta kai pakko muistaa se, että edelleen sukupuolirajojen sisällä on enemmän eroja kuin niiden välillä. Eli yksilöt ovat yksilöitä, eikä kanssakäymiseen tai suhtautumistapaan saa vaikuttaa liiaksi esim. sukupuoleen liittyvät asiat.

Vierailija

sukupuoltenvälisiä eroja ei voi kieltää, mutta on myös mahdollista oppia "tunneälykkäämäksi" tai havaitsemaan faktoja. dokkari sanoma menee tavallaan hukkaan.

Vierailija

Terra Cognita on ennättänyt jo kustasntamaan tämänkin alan kirjoja. Kaikille kiinnostuneille voi suositella Simon Baron-Cohen - Olennaninen ero. myös naisten ja miesten eroja toisella alueella käsittelevää kirjaa Rakkauden evoluutio kannattaa lukea.

Kirjastosta löytää.

Vierailija

Eräs mieshenkilö heitti joskus taannoin, kuinka miehet ovat älykkäämpiä koska heillä on isommat aivot. Heiton heittäjä pohdiskeli kuitenkin yllättävän kauan kun kysyttiin, kestääkö asioiden oivaltaminen isompi-aivoisilla kauemmin kuin pienemmät omaavilla, tai reagointi. (Kuten onko synapsien välillä pidempi matka?)

Tulin siihen tulokseen että noin saattaa hyvinkin olla, sillä tyyppi ei kai tähän päivään mennessä ole letkautustani älynnyt .

Vierailija
Kuukkeli
Eräs mieshenkilö heitti joskus taannoin, kuinka miehet ovat älykkäämpiä koska heillä on isommat aivot. Heiton heittäjä pohdiskeli kuitenkin yllättävän kauan kun kysyttiin, kestääkö asioiden oivaltaminen isompi-aivoisilla kauemmin kuin pienemmät omaavilla, tai reagointi. (Kuten onko synapsien välillä pidempi matka?)

Muistelisin lukeneeni tutkimuksesta, jonka mukaan ihmisen aivot eivät voi olla juurikaan nykyistä isommat, koska prosessointinopeus alenee suhteessa hyvinkin nopeasti aivojen suurenemiseen nähden. Minullakin on joitain hyvin epätieteellisiä havainnonpoikasia aiheesta, kuten valtavan ison pään omaava, hiitaaasti puhuva yleisnero, sekä nokkelat ja erikoistuneet pikkupäät.

Nopeuteen vaikuttavat toki muutkin seikat, kuten välittäjäaineiden määrät ja myeliinikerroksen paksuus.

Vierailija
Mummo
Tästä linkistä pääset testaamaan itsesi samalla testillä, jota ohjelmanteossa käytettiin.

Onko sinulla miehen vai naisen aivot:
http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/ ... user.shtml

Tein joskus tuon testin ja sain tulokseksi, että olin miehiä parempi tehtävissä, joissa miehet ovat yleisesti naisia parempia, ja naisten tasolla tehtävissä, joissa naiset olivat miehiä parempia. Että näin...

Täytyy aina muistaa, että tutkimusten tulokset koskevat keskivertonaisia ja -miehiä, eivät päde kaikkiin yksilöihin.

Vierailija
o_0
Täytyy aina muistaa, että tutkimusten tulokset koskevat keskivertonaisia ja -miehiä, eivät päde kaikkiin yksilöihin.

Totta. Huomauttaisin kuitenkin, että asioiden tilastollinen tarkastelu on yksi biologisen tutkimuksen kulmakivistä. Omalla kohdallani testi meni kuten odotin. Vahvimmillani olin visuaalis-spatiaalisissa testeissä ja heikoimillani tunteiden tunnistamisessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat