Otetaanko unet vakavasti?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Se oli vain unta, sanotaan. Mutta onko unia tutkittu vakavasti? Usein kuuluu puhuttavan, että tulkitaan unia ja että unien tulkitseminen on jotain hömppä- tai pseudotiedettä. Mutta ihminen on evoluution tulos miljoonien vuosien ajalta aina alkunisäkkäistä kohti nerokasta ihmistä. Unia ei voida ohittaa pelkästään olankohautuksella vaan unissa piilee ihmiskunnan voimavaroja.

Unillakin on varmasti jokin tarkoitus. Kuten sydän pumppaa verta, niin unetkin ovat olemassa ei sattumalta vaan jotakin tiettyä tarkoitusta varten.

Sillä välin kun ihminen nukkuu, aivot käsittelevät päivän tapahtumia. Samalla ihminen näkee unta. Ovatko unet sitten vain sattumanvaraisia välähdyksiä menneistä kokemuksista sekä pelkkää mielikuvitusta? Vai koittavatko aivot kertoa jotakin päiväelämää suurempaa meille silloin, kun nukumme?

Jotkut pystyvät hallitsemaan uniaan siten, että keskittyvät unennäkemiseen ja lopulta pääsevät tilaan, jossa voivat päättää mitä unissaan tekevät. Onko unien hallitseminen sittenkään mikään oikea suuntaus, vai olisiko parempi kuunnella, mitä aivoilla on sanottavana?

Kommentit (7)

Vierailija
Dredex
Se oli vain unta, sanotaan. Mutta onko unia tutkittu vakavasti? Usein kuuluu puhuttavan, että tulkitaan unia ja että unien tulkitseminen on jotain hömppä- tai pseudotiedettä. Mutta ihminen on evoluution tulos miljoonien vuosien ajalta aina alkunisäkkäistä kohti nerokasta ihmistä. Unia ei voida ohittaa pelkästään olankohautuksella vaan unissa piilee ihmiskunnan voimavaroja.

Unillakin on varmasti jokin tarkoitus. Kuten sydän pumppaa verta, niin unetkin ovat olemassa ei sattumalta vaan jotakin tiettyä tarkoitusta varten.

Sillä välin kun ihminen nukkuu, aivot käsittelevät päivän tapahtumia. Samalla ihminen näkee unta. Ovatko unet sitten vain sattumanvaraisia välähdyksiä menneistä kokemuksista sekä pelkkää mielikuvitusta? Vai koittavatko aivot kertoa jotakin päiväelämää suurempaa meille silloin, kun nukumme?

Jotkut pystyvät hallitsemaan uniaan siten, että keskittyvät unennäkemiseen ja lopulta pääsevät tilaan, jossa voivat päättää mitä unissaan tekevät. Onko unien hallitseminen sittenkään mikään oikea suuntaus, vai olisiko parempi kuunnella, mitä aivoilla on sanottavana?

Kai unet ovat sivutuote, aivojen käsitellessä päivän tapahtumia ja tyhjentäessä päätä. Jos ei nuku, pää täyttyy informaatiosta ja sekoaa(vuorokauden valvominen vastaa promillen humalaa). Toisaalta omien unien mietiskely jälkeenpäin saattaa auttaa tuntamaan itseään ja ajatuksiaan paremmin.

Vierailija

Ainakin yhden nykyisen hypoteesin mukaan unien näkeminen on aivojen sattumanvaraista aktivaatioa (PGO-aallot), mistä sitten aivot yrittävät rakentaa jonkinlaista "tarinaa". Unen aikana mm. amygdala on aktivoituneena, minkä takia unet ovat usein emotionaalisia, sekä muut näköaivokuoren osat (lukuun ottamatta primaarista näköaivokuorta) joten unet ovat visuaalisia. Unen aikana taas etuotsalohko ei ole aktiivinen, joten unista ei jää vahvoja muistijälkiä eikä etuotsalohko ole vaikuttamassa unen sisällön kontrolliin ja ne ovatkin usein irrationaalisia.

Henkilökohtaisesti en usko, että aivot sinänsä yrittävät kertoa meille mitään. Se ei silti tarkoita, etteikö niistä voisi saada esim. uusia näkökulmia asioihin tai niiden avulla nähdä asiat uudessa valossa. Itse olen ainakin aivan erilainen aamuisin, ja nukunkin mielelläni yön yli esimerkiksi tärkeitä päätöksiä tehdessä, jos mahdollista.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Minä olen oikein hyvissä väleissä unieni kanssa. Suhtaudun uniini kuin omaan leffateatteriin, en välitä ohjailla uniani (selkouneni tapaavat olla aika tylsiä) vaan mieluummin kirjoittelen parhaat tarinat muistiin. Unista ennustamiseen en usko, sen sijaan alitajunta kyllä esittelee ainakin minulle asioita joita luulin jo unohtaneeni. Yhdenkin kerran olin jättänyt esseen palautuksen vähän viime tinkaan, ja yöllä näinkin noloa unta jossa proffa lähenteli minua ja minä yritin väistellä. Aamulla oli sitten pakko laahautua laitokselle palauttamaan se hemmetin essee ajoissa...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Mitä elävämpi uni, sitä todennäköisemmin sillä on joku reaaliyhteys. Näin ainakin mun kohdalla on ollut. Kaksi kertaa olen nähnyt samantyyppistä unta, ja kumpikin on ollut varoitus samasta asiasta, yhtä pitkällä aikavälillä (1kk), joka sitten on tapahtunut. Näin kolmisen viikkoa sitten kolmannen kerran saman unen, saa nähdä mitä viikon päästä tapahtuu...

Vierailija
Pikku Gen
Suhtaudun uniini kuin omaan leffateatteriin

Kuin myös.
Taidan olla hieman hullu, mutta minä nautin painajaisistani. Pidän kauhuleffoista, mutta ongelmana on se, etten meinaa millään löytää oikeasti pelottavia kauhuleffoja. Omat painajaiset ovat takuuvarmasti pelottavia, ja suhtaudun niihin kuin hyvään kauhuleffaan.
Joskus harmittaa jos herää kesken hyvän unen, mutta usein unia pystyy jatkamaan. Miettii vain untaan ja alkaa itse keksiä jatkoa. Kun vaipuu uneen, uni alkaa taas kukea itsestään ja leffa jatkuu.

Joskus uni on ollut niin toden tuntuinen, että on herättyään pitänyt hetki miettiä, olenko hereillä vai unessa ja tapahtuiko unen tapahtumat oikeasti. On pelottavaa kun todellisuuden taju katoaa hetkeksi.

Uusimmat

Suosituimmat