Mielenrauha - ja sukupuoli

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Se on varmasti jotain mitä kaikki haluavat. Ainakin luulisin.

Omasta mielestäni olen saavuttanut jotain siihen suuntaan olevaa olotilaa, mutta se kesti kauan. Nyt on melko hyvä olla.

Joskus nuoruudessani minulla oli paha olla. Kesti aikansa - ja se vaati paljon työstämistä että pääsi itsensä kanssa tasapainoon. Kapinoin ja jouduin hankaluuksiin..moniinkin.

Minä en tykännyt yhtään siitä, että minun olisi pitänyt olla jotain mitä en ollut. Olin vain vihainen.

Miten lie nykyään...

Vieläkö tyttöjen on pakko olla 'tyttöjä' ja poikien 'poikia'? Nimittäin siitä oli kyse.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
tiäremiäs
On on, ainakin kulttuuri ja kasvatus tukee kyseistä ilmiötä, ei ole kadonnut mihinkään. Niin kuin ei esimerkiksi luokkajako yhteiskunnasta, hyvin ovat voimissaan molemmat ilmöt.

Ainakin muuttunut ja paljon. Älä liiottele.

Naisten yhteiskuntaan mukaan tulon myötä on on yhteiskunnallinen hyvinvointi kasvanut. - ja kitinä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
xxx
tiäremiäs
On on, ainakin kulttuuri ja kasvatus tukee kyseistä ilmiötä, ei ole kadonnut mihinkään. Niin kuin ei esimerkiksi luokkajako yhteiskunnasta, hyvin ovat voimissaan molemmat ilmöt.

Ainakin muuttunut ja paljon. Älä liiottele.

Naisten yhteiskuntaan mukaan tulon myötä on on yhteiskunnallinen hyvinvointi kasvanut. - ja kitinä.

Muuttunut on, mutta en edes liioittele. Enpä tiedä onko naisten tulo siihen vaikuttanut, mutta onhan se hyvinvointi toki kasvanut.

Vierailija
Muuttunut on, mutta en edes liioittele. Enpä tiedä onko naisten tulo siihen vaikuttanut, mutta onhan se hyvinvointi toki kasvanut.

Sano mulle yksikin hyvinvointivaltio, jossa naiset on hellan ja nyrkin takana?

Päättele siitä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
xxx

Sano mulle yksikin hyvinvointivaltio, jossa naiset on hellan ja nyrkin takana?

Päättele siitä.

En mää oo mistään naisten alistamisesta puhunu.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
xxx
Vieläkö tyttöjen on pakko olla 'tyttöjä' ja poikien 'poikia'? Nimittäin siitä oli kyse.

Ihan varmasti. Vertaiskulttuuri pitää siitä viime kädessä hyvin tehokkaasti huolen.

Aiheesta löytyy lisää akateemisista kirjastoista, mm. seuraavasta lehdestä:

Nuorisotutkimus-lehti

Kuitenkin:

[size=200:2pwt8j26]Tyttötutkimus: Joka viides haluaa johtajaksi[/size:2pwt8j26]

Taloussanomat 13.2.2007 8:45 #

Tytöt pitävät koulunkäyntiä ja opiskelua tärkeänä, mutta monille se on myös turhan stressaavaa. Joka viides mielii koululaiskyselyn mukaan aikuisena johtotehtäviin.

http://www.taloussanomat.fi/page.php?pa ... d=20073783

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
xxx
Se on varmasti jotain mitä kaikki haluavat. Ainakin luulisin.

Omasta mielestäni olen saavuttanut jotain siihen suuntaan olevaa olotilaa, mutta se kesti kauan. Nyt on melko hyvä olla.

Joskus nuoruudessani minulla oli paha olla. Kesti aikansa - ja se vaati paljon työstämistä että pääsi itsensä kanssa tasapainoon. Kapinoin ja jouduin hankaluuksiin..moniinkin.

Minä en tykännyt yhtään siitä, että minun olisi pitänyt olla jotain mitä en ollut. Olin vain vihainen.

Miten lie nykyään...

Mitä ihmettä mahdat tarkoittaa aloituskirjoitusellasi? Kuinka viestisi liittyy sukupuolten mielenrauhaan? Tarkoitatko viimesellä lauseellasi kenties ahtaaksi määriteltyjä sukupuolilokeroita joiden kautta ihmisiä määritellään?

Vierailija

Onko totaalinen mielenrauha edes tervettä. Oman turvallisuutensa takia jo joutuu miettimään ja pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja. Tämä elämä on koko ajan erilaisten riskien ottamista. Niitä voi kyllä yrittää minimoida, mutta harvoin asiat luistavat toivotulla tavalla. Silloin astuu kuvaan joustavuus ja tilannehallinta. Elämä on muun muassa tilanteiden hallitsemista. Muussa tapauksessa mieli joutuu kaaostilaan, jonka vuoksi mielenrauhakin menetetään joksikin aikaa.

Ei ajatteleva ihminen voi olla kaiken aikaa rauhallisin mielin. Aika-ajoin kylläkin ja se onkin harvinaisen mukavaa herkkua.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Eikö mielenrauha tosiaan ole äärimmilleen vietynä eristäytymistä? Kyllä ihmisiä on paljon velvoitteita kanssaihmisiään kohtaan; ärsyttää kun keskitään milloin mitäkin tekosyitä äärimmäisen subjektiivis-liberalistisen ajattelutyylin puolustelemiseen.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Eikö mielenrauha tosiaan ole äärimmilleen vietynä eristäytymistä? Kyllä ihmisiä on paljon velvoitteita kanssaihmisiään kohtaan; ärsyttää kun keskitään milloin mitäkin tekosyitä äärimmäisen subjektiivis-liberalistisen ajattelutyylin puolustelemiseen.

Olen osittain samaa mieltä. Joka tapauksessa ihminen nykypäivänäkin joutuu tekemään valintoja ja paljon enemmän kuin meitä edeltävä sukupolvi.

Valinnat vielä joutuu tekemään, siis ne isoimmat, kovin nuorena.

Senkin jälkeen joutuu tekemään valintoja tai joutuu valikoijan eteen, jolloin on valikoijan oman harkintakyvyn mukaisesti valittu tai hylätty.

Eristäytyneisyys. En tiedä kuinka suuri osa väestöstä olisi onnellinen yksinään eristäytyneenä. Tyskin ainakaan kukaan nuorista, jotka eivät ole kokeneet mitään. Sitten kun tuntee kokeneensa jo kaiken kokemisen arvoisen, voi eristäytyä oman mielensä mukaisesti.

Vierailija

Omaan mielenrauhaansa voi vaikuttaa sillä miten kohtaa asiat elämässä. Toisilta menee mielenrauha jos aamun lehti on vartin myöhässä, toiset eivät ole samasta asiasta moksiskaan - sattuuhan näitä.

Vierailija

Mielenrauhan asiat ovat arkipäiväisiä, mutta ei niitä pidä vähätellä. Hyvin vähän toinen yksilö voi toista auttaa näissä asioissa, koska temperamentti on perinnöllinen.

Vierailija
liis@
Hyvin vähän toinen yksilö voi toista auttaa näissä asioissa, koska temperamentti on perinnöllinen.

Enpä oikein usko tuohon perinnöllisyyteen. Voi sillä jotain vaikutusta olla, mutta kyllä ihminen voi kehittää suhtautumistaan asioihin.

Vierailija
Mitä ihmettä mahdat tarkoittaa aloituskirjoitusellasi? Kuinka viestisi liittyy sukupuolten mielenrauhaan? Tarkoitatko viimesellä lauseellasi kenties ahtaaksi määriteltyjä sukupuolilokeroita joiden kautta ihmisiä määritellään?

Ei varsinaisesti sukupuolten mielenrauhaan, vaan sukupuolirooleista irtipääsemisen aiheuttamaan mielenrauhaan. Siihen miten sukupuoliroolit vaikuttavat miehiin ja naisiin itseensä - ja jotka eivät näitä rooleja koe omikseen - heidän tasapainoiseen elämään ja mielenrauhan saavuttamiseen. Eli aivan oikein ymmärsit viimeisen lauseen.

Mielenrauhan taas käsitän sellaisena itsensä hyväksymisenä, tasapainoisuutena ja suhtautumisena eri elämäntilanteisiin.

Miksi tätä pitäisi vaikeuttaa?

..Että kukaan kummastelisi jos nippeli ei osu nappeliin, vaikka pitikin. Ja vielä jos nippelin nappeliin laittajalle asetetaan odotuksia jalkovälin perusteella.

Aiheuttaahan noi odotukset paineita, pitää jotenkin suoriutua vähän enemmän ja jos ei suoriudu, niin sitten se on vika jalkovälissä.

Mutta hyvä jätkä, jos suoriutuu...siis nainen.

Sitten vielä miehistä..
Tai siis edelleen siitä roolista. Mistä ne surullisen kuulut itsemurhat juontavat?

Vierailija
Joka tapauksessa ihminen nykypäivänäkin joutuu tekemään valintoja ja paljon enemmän kuin meitä edeltävä sukupolvi.

Mutta eikö tämä ole vain hyvä asia? Vai olisko jonkilainen totalitarismi parempi?

Valinnat vielä joutuu tekemään, siis ne isoimmat, kovin nuorena.

Totta. Mutta edelleen parempi kun on edes valinnan mahdollisuutta, eikö?
Tekis mieli sanoa jotain ilkeästi, kun valitetaan jo siitä, että saadaan valita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat