Ihon paranemiskyky

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä viime vuosina on näyttänyt siltä että kun tulee haavoja ihoon niin ne ei parane kuten vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Eli aikaisemmin haavat paranivat lähes näkymättömiin, mutta nykyään jäävät sellaisiksi vaaleanpunaisiksi ja pergamentti-ihoisiksi. Tai tolleen jotenkin läpikuultaviksi. Onko kyse vain iästä (35) vai onko niitä haavoja niin paljon (muutamia satoja) että iho on menettänyt kykynsä parantua kunnolla?

Kommentit (13)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Liekö kyse vain harjoituksen puutteesta - itselleni taitaa tulla noita haavoja luokaa 100/vuosi ja nopeasti ne paranevat. Monesti riittää, kun hetken painaa haavaa umpeen, niin jo pysyy kiinni ja paranee nopeasti.

Vierailija

Tupakoitko? Onko sulla kroonisia sairauksia?

Tupakointi huonontaa ihon paranemiskykyä. Samoin myös hapenpuutteesta kärsivien kudosten paranemiskyky on heikentynyt, näin esimerkiksi diabetespotilailla (heillä on ongelmia erityisesti alaraajojen haavojen kanssa). Myös Cushingin syndrooman oireita ovat mm. huonontunut haavojen paraneminen sekä ihon oheneminen.

Tässä muutamia asioita, jotka tulivat ekana mieleen. Mietin huomenna lisää, Nukku-Matti kutsuu jo.

Vierailija

Ei siihen välttämättä mitään sairauksia tarvita. Vaikka onhan sekin mahdollisuus. Jos haavojen parantuminen on merkittävän hidasta, saattaa se johtua myös liian ohuesta verestä. Tällöinhän haavaumien veri ei hyydy ja rupeudu kunnolla. Veren ohuus saattaa johtua sitten monestakin syystä.

Mutta on kai se ihan tunnettu tosiasia, että ihmisen vanhetessa solujen uudistumiskyky heikkenee ja sen vuoksi paranemisprosessinkin luulisi hidastuvan. Mutta olen kyllä itsekin pistänyt merkille ettei haavat tms. ruhjeet yhtä nopeasti enää parane, kuin silloin alamittaisena jolloin tuli mellastettua milloin missäkin.

Vierailija

Tietenkään haavojen paranemiskyvyn huononemisen taustalla ei tarvitse olla mitään toista sairautta, pisti vain silmään Pringlesin kuvaus ko. ongelmasta.

Tässäpä haavan paranemiseen vaikuttavia yleisiä seikkoja:
- ikä
- ravitsemustila (proteiinit!)
- vitamiinit (erityisesti C-vitamiini, jossain määrin myös A ja D sekä B ryhmän vitamiinit)
- hivenaineet (mm. sinkki; kupari ja rauta vaikuttavat kollageenisynteesiin)
- anemia (veren happipitoisuus laskee)
- anti-inflammatoriset eli tulehduksen vastaiset lääkkeet
- kortikosteroidit
- sädetys ja solumyrkyt
- diabetes

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Pringles
No mikä maksaa? Eikö kukaan tiedä vai eikö taas kiinnosta. :(

Älä nyt meuhkaa. En vain ole nähnyt koko viestiä, kun olin kotona ja tämä njetti on töissä.

Minulla paranee iho aivan mainiosti, koska syön paljon ihoa. Saan siitä tarpeellisen kollageenin. Ihoa saa syötäväksi helposti broilerista, kalasta, ja sianlihasta. Myös huolehdin sidekudoksen saannista muutenkin. Broilerista syön myös rustot, kalojen päistä pehmeät kudokset ja kuten raati tietää, niin hirven luut päätyvät koiralle meillä aivan kuivina. Eli niistä keitellään nivelien ympäristö liisteriksi, johon lohkotaan perunoita, porkkanoita ja muita juureksia tai sitten siitä tehdään kaalikeittoaladoobi, jota voi vielä lämpimänäkin leikata viipaleiksi.

Ja kaikki tuo on tosi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Pringles
No mikä maksaa? Eikö kukaan tiedä vai eikö taas kiinnosta.

Älä nyt meuhkaa. En vain ole nähnyt koko viestiä, kun olin kotona ja tämä njetti on töissä.

Minulla paranee iho aivan mainiosti, koska syön paljon ihoa. Saan siitä tarpeellisen kollageenin. Ihoa saa syötäväksi helposti broilerista, kalasta, ja sianlihasta. Myös huolehdin sidekudoksen saannista muutenkin. Broilerista syön myös rustot, kalojen päistä pehmeät kudokset ja kuten raati tietää, niin hirven luut päätyvät koiralle meillä aivan kuivina. Eli niistä keitellään nivelien ympäristö liisteriksi, johon lohkotaan perunoita, porkkanoita ja muita juureksia tai sitten siitä tehdään kaalikeittoaladoobi, jota voi vielä lämpimänäkin leikata viipaleiksi.

Ja kaikki tuo on tosi.

yöh, kuulostaa rasvaselta

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Joo mutta on valittava joko helposti korjaantuva nahka tai sitten harrastukset enempi ompeluseurapuolelta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Sää vaikuttaa, eli onko kesä vai talvi, sekä varmasti ikä. Ikääntyessä metaboliataso laskee, ts. kaikki tapahtuu hitaammin.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
babun

yöh, kuulostaa rasvaselta

Muuten ravintokolmiota ollaan panemassa uusiksi. Rasva on siirtymässä kolmion huipulta alaspäin.

Miksi 60-luvun dokumenteissa suomalaiset ovat niin laihoja? No siksi, kun ravintokolmiosta ei tiedetty mitään. Väki söi epäterveellisesti. Todella kummallisesti. Ei ihme että kaikki olivat anorektikon näköisiä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Pringles
No mikä maksaa? Eikö kukaan tiedä vai eikö taas kiinnosta.

Ja kaikki tuo on tosi.

Sinun pitää syödä ihmisen ihoa:

"- Eläinkollageeni ei ole ihmisen kollageenia, minkä vuoksi osa ihmisistä saa aina allergisia reaktioita, Kivirikko huomauttaa."

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2001/201101.html

Minä en juuri eläinten nahkoja syö. Haavat ovat kuitenkin aina parantuneet loistavasti.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tx Aweb.

Suuntaankin kollageenin hankinnan metodit enemmän tuonne ihmispopulaation suuntaan. Geenitekniikan kehittymistä odotellessa pitäisi nyt keskiä jotain siirtymävaiheen juttuja. Ideoita?

Vierailija

Sattuisiko kenelläkään olemaan tarkempaa tietoa iän vaikutuksesta kudosten uusiutumiskykyyn? Sehän on selvä, että vaikutusta on, mutta missä iässä se alkaa olla merkityksellistä (yksilöllisiä eroavaisuuksia lukuunottamatta)? Pringles on siis 35 vuotta, mun mielestä vielä tuossa vaiheessa ei pitäisi iällä olla vielä niinkään paljoa merkitystä. Mutta en haluaisi jäädä tämän asian suhteen mutu-tasolle, joten jakakaa tietoa kanssani jos sitä on.

Uusimmat

Suosituimmat