Matkapahoinvointi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun tiedefoorumilla ollaan kysyisin, onko matkapahoinvointiin mitään konstia kun lääke ei auta. Tuttavallani on kuumassa autossa matkustaessa pahoinvointia joka aiheuttaa oksentelua. Hän on jo vanhempi henkilö.

Kommentit (6)

Vierailija

Minä voin pahoin autossa, jollen ole varuillani. Olen huomannut että jos luen jotain, alkaa pahoinvointi minuutin sisällä. Sivu-ikkunasta jos katselen ulos, alkaa jonkun ajan kuluttua oksettaa. Jotta katselen vain auton ajo suuntaan.

Junassa, minulla on sama juttu. Jos istun selkä ajosuuntaan päin, alkaa oksettaa.

Mitään lääkettä en käytä siihen.

Vierailija

Kiitos vastauksista, no hänellä on nämä oireet yleensä vaan kuumassa autossa. Ajattelin ensin että se voisi olla psyykkinen, esim jokin lapsuusaikainen vastaava kokemus on jäänyt alitajuntaan.

Vierailija
Ayla
Minä voin pahoin autossa, jollen ole varuillani. Olen huomannut että jos luen jotain, alkaa pahoinvointi minuutin sisällä. Sivu-ikkunasta jos katselen ulos, alkaa jonkun ajan kuluttua oksettaa. Jotta katselen vain auton ajo suuntaan.

Junassa, minulla on sama juttu. Jos istun selkä ajosuuntaan päin, alkaa oksettaa.

Mitään lääkettä en käytä siihen.

Neidin antamassa linkissä kerrottiin oireina esiintyvän huokailua ja röyhtäisemistä, onko sinulla em. oireita ennen oksentamista?

Vierailija

Käsittääkseni matkapahoivointi perustuu siihen, että tasapainoelin havaitsee kehon olevan liikkeessä sekä eteenpäin että usein vielä sivu/pystysuunnassa kulkutavasta riippuen, mutta esim. näköaisti ei tue tätä tapahtumaa jos tuijotetaan vaikkapa kirjaa tai muuta paikallaan olevaan kohdetta. Sekaisinhan siitä menee pää kun informaatiot ovat ristiriidassa keskenään ja seuraa huono olo. Parhaiten pahoinvointiin siis auttaa esim. mahdollisuus katsella ikkunasta liikkuvaa maisemaa. Lääkehoidosta ei itselläni ole tietoa tai kokemusta, mutta ilmeisesti niinkin vaivaa voi hoitaa jos ei jaksa koko matkaa tuijotella vain ikkunasta ulos. Hyviä matkoja!

Uusimmat

Suosituimmat