Tutkijat löysivät mahdollisen vesimaailman

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onkohan tuossa uutisoinnissa oikein perää? Tarkoitan tuossa veden eri olomuotoja. Minulta on kait tainnut jäädä jotain oppimatta.

Lähde: http://www.avaruus.fi/

"Suuren paineen takia myös planeetan vesi saattaa poiketa melkoisesti totutusta. Vedellä on nimittäin toistakymmentä erilaista kiinteää olomuotoa, joista yksi on omalta maapalloltamme löytyvä tavallinen jää. Tällä planeetalla vesi ottaisi kiinteytyessään kuitenkin paljon eksoottisempia muotoja"

No selittäkööt viisaammat asian, miten parhaaksi näkevät. Mulle vedellä on vain kaksi olomuotoa. Nestemäinen vesi ja jää. No hiilidioksiidijää tietenkin. Olkoot sitten kolmas. Mitkä ovat muut?

Kommentit (5)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Lassi
Onkohan tuossa uutisoinnissa oikein perää? Tarkoitan tuossa veden eri olomuotoja. Minulta on kait tainnut jäädä jotain oppimatta.

No selittäkööt viisaammat asian, miten parhaaksi näkevät. Mulle vedellä on vain kaksi olomuotoa. Nestemäinen vesi ja jää. No hiilidioksiidijää tietenkin. Olkoot sitten kolmas. Mitkä ovat muut?

Jäätä on monenlaista. Normaaliolosuhteissa jää on heksagonaalista jää I:stä, mutta erilaisissa paineissa ja lämpötiloissa vesimolekyylit kiteytyvät toisiinsa nähden eri tavalla, mikä tuottaa toistakymmentä kiinteää olomuotoa erilaisine fysikaalisian ominaisuuksineen. Veden faasidiagrammista voi nähdä missä oloissa syntyy mitäkin. Nuo eksoottisemmat muodot vaativat tuhansista miljooniin ilmakehiin painetta tai kryogeenisiä lämpötiloja. Teorettisesti on spekuloitu jopa veden metallisesta olomuodosta jättiläisplaneettojen sisustan käsittämättömissä paineissa ja tuhansien asteiden kuumuudessa.

Hiilidioksidijää on kiinteää hiilidioksidia, eikä siten ollenkaan veden olomuoto.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Hiilidioksidijää ei ole vettä H2O, vaan hiilidioksidia CO2.

On vedellä tietenkin kolmas olomuoto, kaasumainen vesihöyry.

Mutta tuossahan nimenomaan sanottiin että kiinteitä olomuotoja toistakymmentä. Ihmeelliseltä tuntuu, vaikka hyvin voin kuvitella, että suuressa paineessa ja alhaisessa lämpötilassa jään kidemuoto muuttuisi vähemmän tilaa vieväksi. Luulisi että näitä on tutkittu.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

NO, tuo on tuota T&A:n kemiaa ... !!!

Päätoimittajansa aikoinaan esitteli sellaista fysiikkaa, että
vatsa meni kuralle lukiessa !

Aku Ankka on luotettavampi lähde !

POIKKEUKSENA tietenkin, jos lukijakunta on samaa tasoa ....

"Hiilidioksidi, veden kolmas olomuoto" ...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Yrjö Puska
NO, tuo on tuota T&A:n kemiaa ... !!!

Päätoimittajansa aikoinaan esitteli sellaista fysiikkaa, että
vatsa meni kuralle lukiessa !

Historiasta en tiedä, mutta mikä tuossa mainitussa artikelissa sitten on niin ihmeellistä? Hiilidioksidi on ketjun avaajan arvaus, siitä ei puhuta lehdessä sanaakaan. Sekin on toki ymmärrettävää, eivät nuo veden korkean paineen ja -lämpötilan kiderakenteet ole mitään jokapojan fysiikkaa.

Uusimmat

Suosituimmat