Kalan viilentäminen festareilla?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kesän tultua kutsuvat minua taas monet festarit. Olen armoton kulinaristi,
joten kaksi ehdottomista festarieväs -suosikeistani ovat lohet ja sillit.

Mitä tekniikkaa suosittelisitte sillieni viilentämiseen, jos kalaa on tuollaiset 15 kiloa? Ottaen tietysti huomioon että pippalot kestää vähintään
3 päivää.

t: KAPTEENI

Kommentit (12)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tönkkösuolaus.

Kuivaus.

Hapansäilöntä (saat myös rutkasti tilaa ympärillesi, kun avaat purkin).

Ota onki mukaan ja valitse sellaiset festarit, jossa on vesi vieressä.

Viilentäminen? Hmm? Samat niksit kuin tuossa toisessakin viilentämiskeskustelussa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Obscured evolutionist
Kyllä sen pinkkiä festareilla olla pitää. Siis lohi.

Lohenkin voi säilöä hapattamalla. Ruotsalaistutkimuksen mukaan ruokamyrkytyksiä aiheuttavat bakteerit eivät elä hapatetussa kalassa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Noin yleisestikin ottaen bakteerit eivät elä happamassa - sen vuoksi majoneesiinkin lisätään etikkaa: se tappaa mahdolliset salmonella-bakteerit.

Hapan voi kuitenkin homehtua, kuten sitruunalle helposti käy.

Kala säilyy parhaiten jäissä, joka pitää kalan tasaisesti lähes 0-asteisena. Tuore kalahan pitää säilyttää alle 2 C asteessa.

Vaikkakin ennen suolaamalla saatii kaloja paremmin säilyvyksi, niin nykyaikana ei mielestäni kannata ottaa riskejä, kun jäätä on helposti saatavilla myös kesäisin. Kalakauppiaaltasi saat varmasti jäitä ka mahdollisesti styrokxisen kalalaatikonkin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Volitans

Kala säilyy parhaiten jäissä, joka pitää kalan tasaisesti lähes 0-asteisena. Tuore kalahan pitää säilyttää alle 2 C asteessa.

Vaikkakin ennen suolaamalla saatii kaloja paremmin säilyvyksi, niin nykyaikana ei mielestäni kannata ottaa riskejä, kun jäätä on helposti saatavilla myös kesäisin. Kalakauppiaaltasi saat varmasti jäitä ka mahdollisesti styrokxisen kalalaatikonkin.

Näin varmaankin. Itse en kylläkään kalaa valitsisi kolmen päivän festareiden jokapäivänruoaksi, ellei ole mahdollisuutta täydentää varastoa välillä.

Oletkos muuten koskaan syönyt hapansilakkaa? Jos olet, niin mitäs tykkäsit?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kyllä järkevintä on kuivata kalat. Esimerkiksi miedosti suolattua jänkäkoiraa kun ottaa mukaan noin metrin mittaisina mailoina, niin kyllä pärjäilee. Kun ne sitoo pyrstöistänsä pareiksi, niin kulkevat mukana reissumiehen kepissä kuin itsestään.

Kuivatusta jänkäkoirasta leikataan poikkipiikkiin siivuja, joten piikit eivät ole ongelma. Miten järjestysmiehet suhtautuvat teräviin leukuihin?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Tyräpoika

Mitä tekniikkaa suosittelisitte sillieni viilentämiseen, jos kalaa on tuollaiset 15 kiloa? Ottaen tietysti huomioon että pippalot kestää vähintään
3 päivää.

Hanki jostain gammasäteilijä.

Sen kun pakkaat kalan kanssa samaan lyijyarkkuun niin kala pysyy tuoreena.

Vierailija
Aweb
Obscured evolutionist
Kyllä sen pinkkiä festareilla olla pitää. Siis lohi.

Lohenkin voi säilöä hapattamalla. Ruotsalaistutkimuksen mukaan ruokamyrkytyksiä aiheuttavat bakteerit eivät elä hapatetussa kalassa.

Ruotsalaistutkimuksen... niinpä niin.

Vierailija

Eikö lämmin kala kelpaa?

Ite junnuna harrastettiin kuivajäätä risteilyilläkin. Ties kuinka monta puista naulakkokaappia koki kärsimyksiä kun jääkiekkokassillinen kuivajäitä jäädytti koko kalaisan kaapin läpi niin, että loppuristeilystä kaappi oli ulkopuoleltakin paksussa umpijäässä.

Vierailija
Tyräpoika

3 päivää.

Miksi ihmeessä kaikki kala pitää olla valmina odottamassa, eikö 3-päiväiseen tapahtumaan kannata hakea kalaa joka aamu erikseen? Jokaisesta festarikaupungista varmasti kalakauppa/halli/supermarketti kalatiskillä varustettuna löytyy. Vai haittaako kanuuna aikaista herätystä? ..ja mikäli haittaa, niin sitten ei voi kulinarismista puhua, joten suosittelen purkkitonnikalaa ja sardiinia.

Vierailija
Paul M
Kuivatusta jänkäkoirasta leikataan poikkipiikkiin siivuja, joten piikit eivät ole ongelma. Miten järjestysmiehet suhtautuvat teräviin leukuihin?

Kuivattu kala säilyy hyvin kuten lihakin eikä tarvitse miettiä jäähdytystä. Siitä vaan palan kyljestä järsien ja sitä kylmää kaljaa palan painikkeeksi (Ne leukuthan jäivät sinne festarialueen portille järjestysmiesten huostaan.)

Lapin poijjaat on tavanneet heittää jänkhäkoiran mättäälle varisten ruoaksi mutta kylläpä etelän mies sitäkin kuivaa ihan sujuvasti

Uusimmat

Suosituimmat