Pyörä pyörii ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sori "tavallisesta" tekniikan tieteellisistä aiheista poikkeavaa aihettani..

Eli korjaan tässä maastopyöräni etupyörää, tuli äkillinen täys tyhjä rengas, irroitus sujui hyvin mut ulkokumin takaisin laittaminen on tuskaa.. googlasin aiheesta apua: ei mitään. Wikipediassa oli näin SYVÄLLISEN PERIPOHJAISEN TYHJENTÄVÄ opastus:
"VAIHE 5 - Uuden ulko- / sisäkumin laittaminen
Laita uusi ulkokumi vanteelle tai vaihda sisäkumi uuteen. "

Laita - uusi - ulkokumi - vanteelle....?

NO FUCKING SHIT SHERLOCK ???? IHANKO TOSI! EI JUMALAUTA mitä apua tostakin on ? Onko kellään yksityiskohtaista miel.kuvitettua apua ?

Kiitos asiallisista vastauksista - Trollit olkaa hiljaa....

Kommentit (14)

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Laita saippuavettä tms. vanteen ja ulkokumin väliin. Kyllä se sitte pitäs mennä melkeen käsillä kääntämällä.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Vaatii näppilihaksia pikkasen. Ei siinä muuta, ulkokumin toinen reuna ensin vanteelle, sisäkumi sisään, ja sitten väännetään se ulkokumin toinenkin reuna paikalleen, sellainen kahden käden puristusote ja tiukka, voimakas, venyttävä veto paikalleen. Tärkeää on pitää silmällä, ettei sisäkumi ole välissä. Voit myös yrittää niillä ulkokumin irrottajilla antikammeta sen paikalleen. Niitä sellaisia sormenpituisia muovisia "polkupyörärautoja", joita myydään yleensä kolmen kappaleen satseilla. Mutta siis yleensä niitä käytetään irroittamiseen.

Uusi ulkokumi saattaa olla kovin tiukka pistää paikalleen, ja siinä saattaa vähän näpit kipeytyä. Mutta tarpeeksi sitkeä yritys palkitaan...

Vierailija

pitäiskö sisäkumin olla tyhjä, täynnä, puoliks ? ne on kyl ihme renkaat.... viimeks kun olin vaihtamassa nastarenkaat kesäkumeihin niin ammattimiehetkin repi kätensä.. ihan kesärenkaisiin siis, ihan helvetin hankalat laittaa... pitäiskö suosiolla viedä vain liikkeeseen..

Vierailija

Sisäkumin tulisi olla tyhjä. Olen joskus käyttänyt tiukkaan ulkokumiin kahta meisseliä vääntöapuna. Niin ja kai ulkokumi on oikean kokonen?

Edit: laitan itse aina sisäkumin ulkokumin sisälle ja alan sitten laittamaan koko komeutta vanteelle. Ensin venttiili vanteessa olevasta reiästä sisään ja sitten alkaa vääntämään koko höskää vanteelle. Siinä täytyy tietenkin katsoa tarkkaan, että sisäkumi tulee tasaisesti ulkokumin sisälle.

Jojo
Seuraa 
Viestejä53
Liittynyt8.5.2007

Onko ulkokumi kovinkin kireä kun sitä yrittää saada vanteen päälle ?

Laita sisäkumi ulkokumin sisään ja pumppaa siihen vähän ilmaa että se saa hieman muotoa. Työnnä venttiili vanteenreiästä sisään ja ruuvaa se aluille että se ei lähde irti. Sitten laitat ulkokumin koko toisen reunan vanteen yli. Jos se on kovin tiukka niin voit koittaa tuota saippuavesi hommaa, käyttää jotain tylppää apuvälinettä tai vaikka kuumentaa sitä kumia hiukan.

Seuraavaksi toinen ulkokumin reuna vanteenreunan yli niin samalla pitäen kiinni toisesta päästä ettei jo vanteella oleva puoli pääse luiskahtamaan pois. Sitten työnnät ulkokumia vanteen sisään mikäli tarpeen, koska sisäkumissa oli hiukan ilmaa sen pitäisi istua siististi ulkokumin sisällä eikä näin jää vanteen ja ulkokumin puristukseen. Ruuvaat venttiilin kiinni ja pumppaat.

Vierailija

Itse laitan ensin sisäkumin venttiilin reiästä ulos, sitten ulkokumin toinen reuna, sitten sisäkumi ulkokumin sisään kivasti paikalleen ja noin puolilleen ilmaa (ei jää niin helposti väliin), sitten ähellän sen ulkokumin toisenkin reunan paikalleen, sitten vaan pumpataan

Vierailija
msdos464
Itse laitan ensin sisäkumin venttiilin reiästä ulos, sitten ulkokumin toinen reuna, sitten sisäkumi ulkokumin sisään kivasti paikalleen ja noin puolilleen ilmaa (ei jää niin helposti väliin), sitten ähellän sen ulkokumin toisenkin reunan paikalleen, sitten vaan pumpataan

Niin, eipä kantsi ottaa kuin toinen reuna irti jos vaihtaa vain sisäkumin.
Ei muuta kuin pari-kolme tylppää meisseliä/voiveitsen perää,yhdellä kammetaan ja toisilla pidätellään entisiä edistymisiä -ja hoplaa, rengas on paikallaan.

Vierailija
borri317
Mää tein se talttapääruuvvimeissselilä.

Joo Savor. Jospa lopettaisit tuon multinikkeilyn.

No asiaan. Hammästyttää tuo renkaan kuntoonlaitto. Eipä ole isäkään sitten ollut neuvomassa kysyjälle moista. Omalle pojalleni näytin, miten homma hoidetaan, ja siitä asti on ite paikkailut renkaansa, kun pyörällään rikkoo renkaitaan rotvallin reunuksen kiviin.
borri317 on oikeassa ruuvitaltan kansssa. Siihen kun otetaan avuksi vielä pieni jakakari (jakoavain), jossa on tavallaan talttapää, niin homma hoituu.

No tietenkin ongelma voi olla sinäkin, kuten mun kilpapyörässä, että rengas on todella kapea, ohutkin. Jos asia on näin, niin suosittelen viemään pyörän ammattilaiselle. Pyöräliikkeeseen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mulla ei edes oo pyörää. Kerran oli, mutta se oli varastettu ja kallis. En uskaltanut ajella, joten jätin sen yliopiston pihaan, mutta en saanut sitä kännissä lukkoon ja se katos siitä sitten. Makso 12€.

Vierailija
tiäremiäs
Ite korjautan isällä pyöränrenkaat ja juon sen oluet.

Mä oon vaihtanu sisäkumin siit venttiilinreiästä käsin.

Vierailija
Pubi
tiäremiäs
Ite korjautan isällä pyöränrenkaat ja juon sen oluet.
Mä oon vaihtanu sisäkumin siit venttiilinreiästä käsin.
Mitä helkattia. Siis senkin kautta. Mua on hööpötetty koko pienen elämäni. Saimpahan haastetta alkaa tutkimaan tuotakin

Uusimmat

Suosituimmat