Ihmisen ja eläimen välisestä rakkaudesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niinkuin on tuttua, asioista ja niiden olotilasta sinänsä ei voi johtaa arvoja tai moraalinormeja. Siitä, miten asiat ovat, ei voi johtaa sitä, miten asioiden pitäisi olla. Tämä tunnetaan filosofiassa Humen giljotiinina. Sovellan tätä nyt lyhykäisessä ihmisen ja eläimen välisen rakkaussuhteen tarkastelussa.

Ihminen on nautintoa hakeva eläin, jonka toiminta pohjautuu joko mielihyvän tuottamiseen tai mielipahan välttämiseen. Käsite "nautinto" tarkoittaa tässä kaikkia toiminnan motiiveja aina perustarpeista, kuten ravinnonsaannista, lepäämisestä ja sukupuolivietin toteuttamisesta, lähtien. Yksi sukupuolisen vietin ilmenemismuoto on seksuaalisuus, joka ei aina välttämättä pyri toteuttamaan itseään pelkän lisääntymistoiminnon vuoksi, vaan itsensä - nautinnon - vuoksi. Sama todettakoon myös eläimistä, joita ohjaavat samankaltaiset, lajille kuin lajille ominaiset, perustavaa laatua olevat toiminnan motiivit. Näin ollen en pitäisi ollenkaan vastenmielisenä ajatusta ihmisen ja eläimen välisestä fornikaatiosta - ovathan eläimet kaukaisia lajikumppaneitamme muinaisilta ajoilta. Miksi ihmisen pitäisi kieltää itseltään nautinto johon tällä on mahdollisuus, ja jolle on mahdoton tai hyvin vaikea muovailla moraalista estettä? Miksi eläimeltä tulisi kieltää sama?

Rikkokaamme iänikuiset moraaliset kahleet, ja yhtykäämme eläimiin!

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Kyllä ne lait vähitellen muuttuvat. Esim. 1200-luvulla Englannin laki kielsi yhtymästä eläimiin ja juutalaisiin. Nyt ollaan jo edetty siihen pisteeseen että juutalaiseen saa yhtyä. Malttia toveri, saat kenties haluamasi jo seuraavan 1000 vuoden aikana.

Vierailija

Eikös aids ole peräisin ihmisen ja apinan sukuyhteydestä? En tiedä tarkkaan mutta näin olen kuullut. Sanonpahan vaan että jos tuo on totta niin ihmiskunta ois säästyny paljolta pahalta kunhan Kerberoosi olis pitänyt libidonsa kurissa viidakkokäynnin aikana

Vierailija
Hummeri
Eikös aids ole peräisin ihmisen ja apinan sukuyhteydestä?

Yhdess naturalistisess tiedejulkaisussa oli artikkeli, ett nyt tää ihminen ois löytyny. Tää hemmo on joku kokolihaa syövä valkonen homofobiainen hetero, jollon Seebra autona ja sukua busmanniassa.

Vierailija

Elukkoihin ,joo toss on ajatusta. Tuolla maalla naapurin setä käytti lammasta sillai ja Viljo kerran sikaa, kehui tiukaksi tavaraksi, mutten ite oo iljenne enkä oikeen haluukkaan.

Haluuks joku teistä? Maukka tai joku muu tekijämiäs?

Vierailija

Olen pitkään ihmetellyt, miksi seksuaalisen tasavertaisuuden kohdalla puhutaan aina vaan homoista, mutta ei esim. juuri eläimiin sekaantujista. Monia muitakin lähes täysin vaiettuja ryhmiä on kaapeissa odottamassa pelastajaa. Myös sukupolvien välinen seksi on edelleen valtava tabu. Miksei puhuta mitään alle kaksikymppisten miesten ja yli 80-vuotiaiden naisten välisestä seksistä? Esim. tv-sarjoihin pitäisi saada mukaan eläimiinsekaantujia ja granny-seksin harrastajia, jotta heidät aletaan vähitellen nähdä normaaleina ihmisinä.

Vierailija

Miten itse eläin?

Miten me tiedämme haluaako eläin juuri sillä hetkellä ihmis-"omistajaansa" vai tunteeko ahdistusta siitä? Jos eläinkin nauttii siitä, antaa mennä vaan, mutta muuten se on sama kuin raiskaus.

Joskus kaauan sitten oli Iltiksessä (maanmainio IS, informaatiomme helmi) juttu hevosen omistajasta joka oli yhtynyt hoidokkiinsa... ja eläinparka oli kuollut stressiin ja järkytykseen seuraavana päivänä. Vaikka omistaja kuinka vollottikin sitä, niin silti Ja yök!

Luen sen eläinrääkkäykseksi, josta rapsahtaa sakot ja elukoiden pitokielto ellei todellakin- eläin sitten nauti siitä. vaan ihmisethän eivät välitä eläimistä yhtään... Koirankin voi melkein piestä hengiltä julkisella paikalla eikä kukaan reagoi. (muutama päivä sitten havaittu juttu, keskellä päivää,
kanta-Helsingissä. Soitin poliisit.) Muut eivät tehneet mitään.

Vierailija

Hukkaan valui sano sudenraiskaaja, ja takkiin tuli valitti itsensäpaljastaja.

Ja vielä hevonen saanut traumoja. Melkonen melamies ollu kyseessä.
On menny kyllä kyvyt väärään osoitteeseen.
Itse saa tällä tilastonormaalilla tehdä töitä tosissaan, ja muut temput päälle.
Se on sitten varmaan mustavyö seksihommissa kun saa pollen sekasin.

Eikä mikään avuton kaveri ole voinut olla kyseessä, jonkinlaiset telineetkin pitäny rakentaa. Lähetyssaarnaaja konin kanssa ehkä vaikea...

Vierailija

Tyyppihän oli nimenomaan pakottanut sen, väsännyt oikein telineet ja muut.

Siihen stressiin se kuoli. Ei mikään eläin vapaaehtoisesti tarjoa itseään ihmiselle, ihminen se pakottaa.

Vierailija

No en kyseisen tapauksen yksityskohtia sen enempää tahdo kuullakkaan.

Miksiköhän ihmisellä on aina tarve alistaa eläintä tyydyttämään omia tarpeitaan. Totella pitää joka tilanteessa. Ja eläimestä riippumatta. Esim koira tarvitsee johtajaa, ihminenkö on lauman luontainen pomo?
Kissoja tuntuvat vihaavan kaikki, itse kissafani koska kyseinen jääräpää valitsee itse isäntänsä. Samalla tasolla kun on niin parempaa ystävää saa hakea. No onneks kaikille löytyy vaihtoehtoja. Hamsterista heppaan ja rotasta rottweileriin.
Mutta ei silti paneskella hevosia.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
Arnold Goyakla
Olen pitkään ihmetellyt, miksi seksuaalisen tasavertaisuuden kohdalla puhutaan aina vaan homoista, mutta ei esim. juuri eläimiin sekaantujista.

Et siis näe ratkaisevaa periaatteellista eroa kahden täysi-ikäisen ihmisen suhteessa verrattuna ihmisen ja eläimen suhteeseen? Minä näen.

Eikös nyt sentään lähdettäisi siitä, että aikuiset pystyvät ottamaan vastuun valinnoistaan vähän eri tavalla kuin vammaiset, lapset, eläimet jne. Siksi näihin viimemainittuihin sekaantuminen on mielestäni tuomittavaa.

Vierailija
iisakka
Arnold Goyakla
Olen pitkään ihmetellyt, miksi seksuaalisen tasavertaisuuden kohdalla puhutaan aina vaan homoista, mutta ei esim. juuri eläimiin sekaantujista.

Et siis näe ratkaisevaa periaatteellista eroa kahden täysi-ikäisen ihmisen suhteessa verrattuna ihmisen ja eläimen suhteeseen? Minä näen.

Eikös nyt sentään lähdettäisi siitä, että aikuiset pystyvät ottamaan vastuun valinnoistaan vähän eri tavalla kuin vammaiset, lapset, eläimet jne. Siksi näihin viimemainittuihin sekaantuminen on mielestäni tuomittavaa.

Toki myönnän, että homoudessa ja eläimeen sekaantumisessa on eroa, mutta eihän se ole oleellista silloin, kun puhutaan tasa-arvosta. Miksi susikoiransa kanssa yhtyvä vanhapiika pitäisi asettaa eriarvoiseen asemaan verrattuna kahteen "tom-of-finlandiin"?

En ole vakuuttunut siitä, että aikuiset pystyvät ottamaan vastuun valinnoistaan. Mikä tahansa oikeudenkäynti osoittaa tämän, syytetty ei juuri koskaan halua ottaa vastuuta valinnoistaan. Mielestäni useimmat aikuiset tekevät jossakin elämänsä vaiheessa seksuaalisia valintoja, joista he eivät halua ottaa vastuuta.

Nähdäkseni homouden "suosio" perustuu pelkkään lukumäärään. Homoja on ilmeisesti enemmän kuin muita seksuaalisia vähemmistöjä, joten he saavat tätä kautta kriittistä massaa.

Vierailija

Eläimet joskus erehtyvät sekaantumaan toisiinsa. Olen itse maalaistyttösenä nähnyt, kun sonni yritti tammaa. Haaveeksi jäi, mutta luonnottomalta näytti.

samoihin aikoihin, jolloin eläimiin sekaantuminen oli rangaistava teko naapurin aikamiespoika oli sekaantunut hiehoon. Poliisille joku ilmoitti ja käräjille joutui. Nämä molemmat yksilöt ovat jo maan povessa. Rauha heidän sieluilleen.

Vierailija

Onko Suomessa myös eläinten kanssa seksi sallittua?

Miksi eläimiin sekaannutaan? Siksikö kun ei muuta saa? Vai siksikö että eläimet ei voi puolustaa itseään? Miksi siis sallitaan eläimiin sekoaminen? Eikö riitä että eläimiä kasvatetaan ja/tai jahdataan ihmisille ruuaksi? Sen takiako eläimestä ei sen enempää välitetä että annetaan ihmisten "naida" eläimiä?

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

On kuitenkin huomattava, että eläinrääkkäys on rikos. Jos eläimelle aiheutuu kipua tai muuta haittaa, niin rikos on tapahtunut.

Kyllä eläimiin sekaantujat kai ovat enimmäkseen niitä, jotka eivät muuta seksikumppania saa. Joillakin ehkä on tarve vain alistaa toinen tunteakseen itsensä voimakkaaksi. Vaikka sitten eläin, jonka kanssa on jatkuvasti tekemisissä.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat