jakolasku/jakolasku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten saan järkevällä tavalla sievennettyä laskutoimituksen tyyliin a/b/c/d esim. 4/5/2/3.??

Joskus tiesin miten tuo sievennettiin, jotenkin se alempi kiepahti ympäri ja sitten kerrottiin. Viisaammat auttakoon.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Kuuluuko tuohon sulkuja? Jos ei, niin siitä on hyvä lähteä että jakaminen on käänteisluvulla kertomista. Sen makustelu tuottaa pienen ahaa-elämyksen, jonka jälkeen homma on helppoa kun mikä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Egazim
Miten saan järkevällä tavalla sievennettyä laskutoimituksen tyyliin a/b/c/d esim. 4/5/2/3.??

Jos tuossa ei ole sulkuja, niin laskujärjestys on selvä. Jos taas on kyse murtolukujen jakolaskusta, niin siinä pitäisi olla yksikäsitteisyyden vuoksi sulut, esim. (4/5)/(2/3).

Tässä kuitenkin pari linkkiä molempiin tapauksiin:

http://virtuoosi.pkky.fi/materiaalit/yh ... jestys.htm

http://www.edu.lahti.fi/~verkko/mav/mur ... njakolasku

Vanha jäärä

Vierailija
Vanha jäärä
Egazim
Miten saan järkevällä tavalla sievennettyä laskutoimituksen tyyliin a/b/c/d esim. 4/5/2/3.??



Jos tuossa ei ole sulkuja, niin laskujärjestys on selvä. Jos taas on kyse murtolukujen jakolaskusta, niin siinä pitäisi olla yksikäsitteisyyden vuoksi sulut, esim. (4/5)/(2/3).

Tässä kuitenkin pari linkkiä molempiin tapauksiin:

http://virtuoosi.pkky.fi/materiaalit/yh ... jestys.htm

http://www.edu.lahti.fi/~verkko/mav/mur ... njakolasku

Tosi hyvä linkki toi jälkimmäinen

Vierailija

Eli tuossa olis tuommonen helppo murtulukulasku, mutta ite en saa millään oikeaa vastausta tuosta.. laskimeen kun heittää niin sieltähän se tulee, mutta kun yritän vaihe-vaiheelta ite laskea niin ei sitten millään..

Alkutilanne lienee tehtävänannon jälkeen tämä?

2*(-10)*(-2)
---------------- + 2
2*(-10)-15

Eikö niin?

Sitten kerroin yläpuolella olevat, josta tulee siis.. 40, alapuolelle -35.. Mitäs sitten tehdään?

Vierailija

No entäpä sitten kun pitäisi sieventää a/b/c/d

Itse järkeilin sen niin, että vastaukseksi tulee:

a/b/c/d
=> a/bd/c
=> ac/bd

Mutta se ei tuota oikeaa tulosta. Näköjään tuo kikka mitä käytin pätee vain kun lasku on muotoa a/(b/(c/d))

Oikea vastaus näyttäisi tulevan kun sieventää lauseen muotoon a/(bcd)

Vierailija
Veikko
No entäpä sitten kun pitäisi sieventää a/b/c/d

Itse järkeilin sen niin, että vastaukseksi tulee:

a/b/c/d
=> a/bd/c
=> ac/bd

Mutta se ei tuota oikeaa tulosta. Näköjään tuo kikka mitä käytin pätee vain kun lasku on muotoa a/(b/(c/d))

Oikea vastaus näyttäisi tulevan kun sieventää lauseen muotoon a/(bcd)

Jos järkeilee seuraavasti:

Muunnetaan tuo kertolaskuksi, jolloin saadaan a * 1/b * 1/c * 1/d

Perustuen siihen, että jakolasku on sama kuin kertolasku vastaluvulla!

Vierailija
Falconia

Eli tuossa olis tuommonen helppo murtulukulasku, mutta ite en saa millään oikeaa vastausta tuosta.. laskimeen kun heittää niin sieltähän se tulee, mutta kun yritän vaihe-vaiheelta ite laskea niin ei sitten millään..

Alkutilanne lienee tehtävänannon jälkeen tämä?

2*(-10)*(-2)
---------------- + 2
2*(-10)-15

Eikö niin?

Sitten kerroin yläpuolella olevat, josta tulee siis.. 40, alapuolelle -35.. Mitäs sitten tehdään?

Siis:

40
--- + 2
-35

Supistetaan vitosella saadaan:

8
-- +2
-7

saadaan -1 1/7 + 2

josta saadaan 6/7 eli jotain 8, 6 luokkaa....

meniköhän oikein?

Vierailija
Phony
Falconia

Eli tuossa olis tuommonen helppo murtulukulasku, mutta ite en saa millään oikeaa vastausta tuosta.. laskimeen kun heittää niin sieltähän se tulee, mutta kun yritän vaihe-vaiheelta ite laskea niin ei sitten millään..

Alkutilanne lienee tehtävänannon jälkeen tämä?

2*(-10)*(-2)
---------------- + 2
2*(-10)-15

Eikö niin?

Sitten kerroin yläpuolella olevat, josta tulee siis.. 40, alapuolelle -35.. Mitäs sitten tehdään?




Siis:

40
--- + 2
-35

Supistetaan vitosella saadaan:

8
-- +2
-7

saadaan -1 1/7 + 2

josta saadaan 6/7 eli jotain 8, 6 luokkaa....

meniköhän oikein?

Meni, ja nyt nolottaa.. En ymmärrä mitä yritin säheltää tuossa.. hoidin ne kertolaskulla kyllä saman nimiseksi ja noin, mutta jossain meni pieleen.. Nyt kun laskin uudestaan tuon sun laskun nähtyäni niin sain saman, supistin sitten vitosella tai en.. Kiitoksia vain.. Pitäis laskee moneen kertaan ennen kuin kysyy, ettei ole huolimattomuuden mahdollisuutta..

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006

Luulisin, että laskujärjestys menee jollain pieleen, koska a/b/c/d voidaan (väärin)ymmärtää monella tavalla. Riippuen ymmärryksestä, saadaan erilaisia vastauksia. Esim.

[code:4o46kjdk]
a
-
b a/b ad
- = --- = --
c c/d cb
-
d
[/code:4o46kjdk]

Kun taas
[code:4o46kjdk]
a
- =
b
-
c
-
d
[/code:4o46kjdk]

voi tarkoittaa joko
[code:4o46kjdk]
a acd
-- = ---
b/c b
--
d
[/code:4o46kjdk]

tai
[code:4o46kjdk]
a ac
-- = --
b bd
--
c/d
[/code:4o46kjdk]

Ja vastaukset ovat jokaisessa tapauksessa erilaiset, eikä mikään yllämainituista ole oikea kysyttyyn laskuun. Oikea vastaus selviää helposti vaikka Phonyn esittämällä tavalla.

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006
sinenmaa
Clarkki
Luulisin, että laskujärjestys menee jollain pieleen, koska a/b/c/d voidaan ymmärtää monella tavalla. Riippuen (väärin)ymmärryksestä, saadaan erilaisia vastauksia.



Eli kyseessä ei ole matematiikka.

Kyseessä on väärinymmärtäminen, josta seuraa laskusääntöjen rikkomista.

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006
sinenmaa
Egazim
Miten saan järkevällä tavalla sievennettyä laskutoimituksen tyyliin a/b/c/d esim. 4/5/2/3.??

Tuossa nelonen on alku-olento, jota aletaan jakaa, eli: ((4/5)/2)/3

Toisin sanoen; Opettajahemmo, joka tuollaisia antaa, antaa yhtä helposti tehtäväksi jakaa kaksi omenaa kolmella banaanilla.

Tarkoitatko, että laskulla a/b/c/d on mielestäsi monta oikeaa ratkaisua? Vai tarkoitatko, että opettajahemmon on kohtuutonta vaatia opetettaviaan osaamaan tämän tasoisia laskuja?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat