Urheilija(taiteilija)?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen miettinyt usein urheilun ja taiteen yhtäläisyyksiä. Muusikot, taiteilijat ja urhelijat kaikki väittäjät kuinka harjoitus tekee heistä mestarin ja viimeisen silauksen antaa "työlle" lahjakkuus. Erottaako taiteilijan ja urheilijan siis vain erinlainen lahjakkuus?
Toki jotkin yksilolajit kuten pituushyppy,keihäänheitto ja kuulantyöntö ovat todella suoritus keskeisiä. Hyvin harjoitellut asiat pitää toistaa mahdollisimman hyvin ja yksinkertaiseti suoritustilanteissa. Toisaalta myös muusikko harjoittelee kappaleensa kovasti ja soittaa ne mahdollisimman tarkasti keikalla. Molemmissa katsoja saa nautinnon hyvästä suorituksesta.
Jalkapallossa tehdään luovia ja mitä hienoimpia yksilösuorituksia kentällä hetken mielijohteesta. Balettitanssija suorittaa myös hyvin kaunista sikmiä hivelevää liikehdintää esiintyessää. Harjottelun tuomaa ja luomaa taidetta?
Molemmilla taiteilijoilla ja urheilijoilla on taipumus kaataa oma luovuutensa pullonpohjalle, kun omat esitykset eivät enää nouse otsikoihin tai on liian vanha ja raihnainen niitä esittämään. Sama toistuu lähes kaikessa.Mitä enemmän maalaat sitä taitavampi olet. Mitä enemmän juokset sitä nopeampi olet.
Miksi meillä Suomessa taiteilijat ja urheilijat asetetaan niin eri kasteihin?
Urheilijat haukkuvat taiteiloita hipinretkuiksi ja taiteilijat urheilijoita tyhmiksi.
Kaikkialla ei ole näin esim. Norjassa urheilijat maksavat taiteilijaveroa, mikä huomattavasti normaalia pienempi.
Onko todennäköistä että meidän maassamme se ei tule koskaan onnistumaan, koska urheilijat ja taiteilijat ovat niin kovin erilaisia?
Itse olen nuoruudessani harrastanut paljon urheilua, mutta myös taidetta. Pelasin jalkapalloa ja kävin taidelukiota ja ihmettelen kovasti miksi taiteilijat usein pitävät urheilijoita niin erinlaisina ja päinvastoin?
Ehkä olen tyhmä taiteilija/urheilija, mutta siksi kysynkin teiltä viisaat tiedemiehet ja naiset miksi näin on?

Kommentit (3)

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

piirissä edellyttää toki osittain samoja ominaisuuksia, ja esimerkiksi tanssitaide muistuttaa kovastikin huippu-urheilua vaatimuksiltaan. Rytminen voimistelu, taito- ja muodostelmaluistelu sekä taitouinti taas näyttävät usein enemmän esittävältä taiteelta kuin urheilulta, johon monien mielikuvissa liittyy hikihen äherrys. Jotkin yleisurheilusuorituksetkin hivelevät silmää enemmän kuin vaikkapa raju tanssiesitys. Tosin taiteenkaan tarkoituksena ei aina ole antaa kauniita ja rauhaisia kokemuksia vaan havahduttaa, joskus rajustikin.

Vierailija

Miten on onko mielestänne taistelulajit, varsinkin itämaiset taiteellisia.
Wushu ja Capoeira nyt selvästikin on.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Urheilija ei voi olla taiteilija, koska urheilijan toiminnan tarkoitus on urheilu eikä taide.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Uusimmat

Suosituimmat