Edward de Bonon ajatteluhatut

Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Oletteko koskaan käyttäneet Edward de Bonon lanseeraamaa "6 Thinking Hats" -tekniikkaa? Tämän ajattelutekniikan tarkoitushan on monipuolistaa ja tehostaa luomis- ja päätöksentekoprosessia. Tässä on Jyväskylän yliopiston sivuilta lyhyt mutta hyvä opas ajatteluhattutekniikkaan:

http://www.mit.jyu.fi/~lrl/kurssit/virt ... /hats.html

Minä halusin kerran kokeilla tätä omassa työyhteisössäni, mutta porukka ei oikein syttynyt siihen. Ehkä ajatus olikin tarpeettoman korkealentoinen siinä tilanteessa.

Onko tämä tekniikka käytössä Suomessa kovinkaan yleisesti? Jos ei, miksei? Toimiiko se? Voisko sitä kenties soveltaa tiedemaailmassakin?

Tällä foorumilla näyttäisi olevan ihan selkeitä yhden hatun arkkityyppejä, ja jotkut ainakin tiedostamattaan vaihtelevat joskus hattujaan.

Lyhyesti:

Laajemmin:
http://www.intelimap.com.br/en/gallery/ ... 20Hats.png

Kommentit (2)

Vierailija
Ding Ding
Tämän ajattelutekniikan tarkoitushan on monipuolistaa ja tehostaa luomis- ja päätöksentekoprosessia.

Rajoituksilla ja ahdasmielisellä lokeroinnilla mitään monipuolisteta. Jätän vast'edeskin hatun narikkaan. Onki kouraan, tuoppi olutta toiseen, ja rantaan istumaan...siinä yksinkertainen lääke jos luovuus tahi päätöksenteko tökkii.

Vierailija

Sinä se sitten olet nopea hatunkääntäjä. Juurihan sinulla oli päässäsi musta hattu ja nyt vaihdoit sen vihreään mielestäni, hmm... hei hetkinen, missä minun vihreä hattuni on... taisit kaapata sen ja jätit mulle vain tän mustan.

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... 4&start=63

Ding Ding
Oletteko koskaan käyttäneet Edward de Bonon lanseeraamaa "6 Thinking Hats" -tekniikkaa? Tämän ajattelutekniikan tarkoitushan on monipuolistaa ja tehostaa luomis- ja päätöksentekoprosessia.

En olllut kuullut näistä ajatteluhatuista ennen kuin juuri äsken kun ne minulle esittelit. de Bonosta kylläkin. Luin ensimmäisen deBonon kirjan joskus -70 -luvulla, taisi olla "Lateraalinen ajattelu", joka kyllä avarsi minun ajatteluani. Tälläkin hetkellä kirjahyllyssä taitaa olla pari de Bonon opusta, mielenkiintoinen ajattelija.

Ding Ding
Minä halusin kerran kokeilla tätä omassa työyhteisössäni, mutta porukka ei oikein syttynyt siihen. Ehkä ajatus olikin tarpeettoman korkealentoinen siinä tilanteessa.

Juu, yleensä oivalliset ideat ovat oivallisia siksi, että ne ovat uusia. Ja siksi niitä vastustetaan. Kivistääkö otsaasi joskus? Minusta ainakin ne kiviseinät, joihin päätä hakataan pitäisi tehdä styroksista.

Ding Ding
Onko tämä tekniikka käytössä Suomessa kovinkaan yleisesti? Jos ei, miksei? Toimiiko se? Voisko sitä kenties soveltaa tiedemaailmassakin?

En tiedä, mutta melkoisen villiä olisi nähdä proffat käppäilemässä pitkin laitosten käytäviä eriväriset hatut päissään.

(Kerron tähän liittyvän jutun jossain vaiheessa, jos ketju ei ihan kokonaan kuole.)

Ding Ding
Tällä foorumilla näyttäisi olevan ihan selkeitä yhden hatun arkkityyppejä, ja jotkut ainakin tiedostamattaan vaihtelevat joskus hattujaan.

Juu, minulla on yleensä päässäni se vihreä hattu, jonka juuri taisit kaapata. Musta ei minun päähäni sovi! No, onneksi minulla on hyllyssäni valkoinen ja sininen. Niitä voi täällä palstallakin joskus pitää.

Uusimmat

Suosituimmat