Suuri grillaisketju!(eli mitä grillaat kesällä)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kesä on taas tulassa ja ihmiset virittelevät jo kieli pitkällä pihagrillejä kuntoon!

Mutta mitä sinä grillaat kesällä? Mikä/mitkä ovat sinun mielituotteitasi?

Makkarahan edelleen vahvoilla, mutta kokoliha nostaa joka vuosi päätänsä. Myöskin A-luokan makkara on syönyt suosiota b-luokan "annihelenoilta". Eikä pidä unohtaa grillitassuja tms. tapaisia valmisteita.

Entäpä mikä on paras grilli: hiili, kaasu vaiko sähkö?(tai jokin muu)

Itse suosin makkaroita (a ja b luokkaa tasaisesti yhtä paljon) sekä kokolihaa. Kalaakin jonkin verran, mutta varsinkin mökillä sitä tulee lähinnä savustettua.

Ai niin yksi unohtui eli: valmiiksi marinoituna vaiko itse maustaen?

Sivut

Kommentit (117)

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Hiilillä ja koska tuossa ei ollut mahdollisuutta valita monipuolista vaihtoehtoa, niin en äänestänyt sitten. Itse grillaan kokolihaa, makkaroita,kalaa, maissintähkiä, valkosipulia kokonaisena (ei "riisuta" sitä niistä päällimäisistä valkoisista kuoristaan, vaan grillataan siltään kunnes ne ulkokuoret ovat molemmin puolin mustaksi hieman palaneet). Äyriäisiäkin on tullut grillattua (ei Suomessa) eli tässä tapauksessa vähän kookkaampia katkarapuja, joissa on se pääkin mukana. Myös tuore parsa ja paprikakin (reiluina lohkoina siemenet poistettuna) sopii hyvin grillattavaksi.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Paras grilli on hiiligrilli, ja vielä siten, että otetaan ruokalajiin sopivia kuivia lehtipuita, joista kasataan keko ja annetaan palaa hiillokseksi asti:

Hiillos syntymässä kuivista tervaleppähaloista.

Kaasukin menettelee, jos seuraksi laittaa alumiinista tehtyjä savupusseja: Eli alufolion sisään savustuspuruja ja haarukalla reikiä ympäriinsä. Pussi sitten kuumille kiville. Kaasu sopii tosin erinomaisesti BBQ-ruoan valmistukseen - siinähän ideana on kypsyttää hitaasti miedon lämmön ja savun kera, toisin kuin grillauksessa, jossa kypsennys on nopeaa ja kuumalla.

Itse valmistan kaikki marinadit itse, samoin grillausöljyt sekä kuivamausteseokset ja tietenkin grillikastikkeet. Juuri nytkin on menossa possumarinadin kehittely.

Kasviksia tulee grillatuksi myös lähes aina. Makkaroita vain, jos joku niitä pyytää - tähänkin saattaa vielä tulla muutos, jos innostun tekemään omia makkaroita. Suomalaiset makkarat ovat vähän kuin suomalainen keskiolut - kaikki maistuvat jotakuinkin samalta.

Vierailija
Olli Suomalainen
Kesä on taas tulassa ja ihmiset virittelevät jo kieli pitkällä pihagrillejä kuntoon!

Mutta mitä sinä grillaat kesällä? Mikä/mitkä ovat sinun mielituotteitasi?

Makkarahan edelleen vahvoilla, mutta kokoliha nostaa joka vuosi päätänsä. Myöskin A-luokan makkara on syönyt suosiota b-luokan "annihelenoilta". Eikä pidä unohtaa grillitassuja tms. tapaisia valmisteita.

Entäpä mikä on paras grilli: hiili, kaasu vaiko sähkö?(tai jokin muu)

Itse suosin makkaroita (a ja b luokkaa tasaisesti yhtä paljon) sekä kokolihaa. Kalaakin jonkin verran, mutta varsinkin mökillä sitä tulee lähinnä savustettua.

Ai niin yksi unohtui eli: valmiiksi marinoituna vaiko itse maustaen?

Vaihtoehdoista puuttui kana ja vihannekset!

Siis kanaa ja kokolihaa (nautaa) sekä vihanneksia vartaina, itse maustaen ja marinoiden. Valmiit soosit ja puolivalmisteet on hyvä unohtaa kokonaan.
Joskus grillaan myös makkaroita, mutta silloin esimerkiksi bratwursteja tai täkäläisiä (espanjalaisia) chorizoja tai "raakamakkaroita".
Välillä voi sitten grillata esimerkiksi miekkakalaa, pikkumustekaloja ja jättikatkarapuja, kokonaisia maissin tähkiä jne.

Hiiligrilli on perinteisyydessään paras.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Minä luulin, että kokolihaan kuului myös kana, joten jätin mainitsematta. Myöskin unohtui mainita, että suolalla yleensä maustan ja mielellään saa olla joko hienojakoista merisuolaa tai vuorisuolaa sitten...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

Ja minähän en makkaroita grilliini pistä! Jauhoja ja lihan jämät yhteensotkettuna. Nami.
Ja nuo "A-luokan" grillimakkaratkin ovat niin kokkareisia että sitä väkisinkin miettii onko niissä mitään muuta kuin jauhettua jännettä.

Kyllä kanaa ja naudan sisäfilettä eniten tulee syötyä. Joskus possua tai naudan ulkofilettä. Lohta joskus.

Vierailija
odyseus

Vaihtoehdoista puuttui kana ja vihannekset!

Siis kanaa ja kokolihaa (nautaa) sekä vihanneksia vartaina, itse maustaen ja marinoiden. Valmiit soosit ja puolivalmisteet on hyvä unohtaa kokonaan.
Joskus grillaan myös makkaroita, mutta silloin esimerkiksi bratwursteja tai täkäläisiä (espanjalaisia) chorizoja tai "raakamakkaroita".
Välillä voi sitten grillata esimerkiksi miekkakalaa, pikkumustekaloja ja jättikatkarapuja, kokonaisia maissin tähkiä jne.

Hiiligrilli on perinteisyydessään paras.

Stinger
Minä luulin, että kokolihaan kuului myös kana, joten jätin mainitsematta. Myöskin unohtui mainita, että suolalla yleensä maustan ja mielellään saa olla joko hienojakoista merisuolaa tai vuorisuolaa sitten...

No kyllähän se kanakin on periaatteessa kokolihaa, vaikka olisihan tuon voinut laittaa erikseenkin ja ne vartaatkin. En nyt viitsinyt laittaa tuon enempää vaihtoehtoja. En minäkään äänestänyt, koska se miten ja mitä grillaan vaihtelee todella paljon.

Niin ja vihannnekset... no onhan niitä kasvisyöjiä.

Makkaraa tulee yleensä grillattua nopeaksi pikkupurtavaksi ja jos on tarkoitus tehdä oikein ateria niin sitten kokolihaa. Monesti varsinkin jos on isompi seurue niin grillaan seka makkaraa, että lihaa ja joskus vielä useaman sortin makkaroita.

Varsinkin mökillä saunanpäälle tulee monesti grillattua ihan tavallista makkaraa, mutta kyllä minä kokeilen myös ulkomaalaisia erikoismakkaroita.

Muutenkin mökillä tulee useasti grillattua vähän yksinkertaisemmin. Syön mökillä myös todella paljon itsepyydettyä kalaa, mutta yleensä savustettuna.

Käytän sekä kaasu että hiiligrilliä.

Aika harvoin teen mitään vartaita ja yleensä mausten itse.

Vierailija

Noih. Avasin kalasarakkeen. Ahventa kera tomaatin, sipulin & porkkanan. Hakkaa jauhopötköt sata-nolla. Niitä sitten ehtii taas nauttia mikrotettuna koko talven.

salai
Seuraa 
Viestejä7266
Liittynyt17.3.2005

Jaaha, tutkimuksella onkin grillissä oikein A-luokan lihaa. Sitten vaan ääni kimeänä huutamaan porukkaa syömään.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat