Tiede tarvitsee apuasi!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Erään postituslistan kautta tuli tällainen linkki:

http://www.einsteinathome.com/about/index.html

Kyseessä on SETI@home tyyppinen "näytönsäästäjä", joka käyttää tietokonettasi numeronmurskaukseen, silloin kun sinä et itse sitä käytä. Ylevä ja jalo tarkoitus olisi todistaa oikeaksi Einsteinin teoria, jonka mukaan universumi on täynnä painovoima-aaltoja. Tuolta linkin takana olevalta englanninkieliseltä sivulta löytyy infoa, itsekään en tuon enempää tiedä.

Sivut

Kommentit (28)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005
Puuhikki
Mikä takaa, että ohjelma ei ole joku tiedeprojektiksi naamioitu piraattipalvelu?

Olisiko Berkeleyn yliopisto tarpeeksi hyvä takaaja?

Tuo projektihan pyörii nimittäin tuon BOINC- laskentaohjelman välityksellä, lyhenne tulee sanoista "Berkeley Open Insfrastructure for Network Computation".

Tunnetuinprojekti tuolle softalle lienee tuo SETI@home, mutta muitakin vaihtoehtoja löytyy. Koneensa laskentatehoa voi lahjoittaa myös esimerkiksi lääketieteellisiin ja biologisiin projekteihin tähtitieteen/fysiikan sijaan...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Puuhikki
Eiköhän yliopistoilta löydy laskutehoa omasta takaa.

Ladataan me tavikset vaan koirakuvia taustaksi, nih.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Jep, mutta se on kaikki koko ajan käytössä ja laskenta-aikaa on vaikea saada.

Katsoitko linkistä jotta minkälainen laskuteho tällä BOINC-järjestelmällä keskimäärin on käytettävissä? Se on noin 521 TeraFLOPSia (FLOPS = FLoating point Operations Per Second) keskiarvona projektia kohden. Projekteja on monta.

Suurin, SETI@home pyörii jatkuvasti >700 TFLOPS:n laskentateholla.

Vastaavasti tehokkain Top500.org -sivuston viimeisimmällä listalla oleva kone yltää jatkuvaan maksimitehoon 280,600 TFLOPS ja hetkelliseen huipputehoon 367,000 TFLOPS. Ja maksaa aivan taatusti enemmän kuin mitä maksaa BOINC-tyylisen ohjelmiston laatiminen, kehittäminen ja levittäminen.

Parastahan tuossa on se, että se hyödyntää kotikoneiden päälläoloaikaa muttei vaikuta koneiden käyttöön sinänsä mitenkään - huonolla ilmanvaihdolla varustetut yksilöt tosin saattavat lämmetä prosessorien kuormittuessa, mikä voi aiheuttaa tuulettimien jatkuvaa hurinaa.

Tuossapa vielä vähän kuvausta tuosta Top500-listan kärjessä olevasta BlueGene/L -kompleksista:

author="<a href="http://www.llnl.gov/asc/computing_resources/bluegenel/configuration.html">Advanced Simulation and Computing</a>" kirjoitti:
Current configuration of BlueGene/L

BlueGene/L boasts a peak speed of over 360 teraFLOPS, a total memory of 32 tebibytes, total power of 1.5 megawatts, and machine floor space of 2,500 square feet. The full system has 65,536 dual-processor compute nodes. Multiple communications networks enable extreme application scaling:

*Nodes are configured as a 32 x 32 x 64 3D torus; each node is connected in six different directions for nearest-neighbor communications

*A global reduction tree supports fast global operations such as global max/sum in a few microseconds over 65,536 nodes

*Multiple global barrier and interrupt networks allow fast synchronization of tasks across the entire machine within a few microseconds

*1,024 gigabit-per-second links to a global parallel file system to support fast input/output to disk.

Pähkinänkuoressa - klusterilaskenta on helpommin järjestettävissä ja halvempaa kuin hirveän supertietokoneen kokoaminen, ja tulokset ovat jotakuinkin samat.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Herra Tohtori

Parastahan tuossa on se, että se hyödyntää kotikoneiden päälläoloaikaa muttei vaikuta koneiden käyttöön sinänsä mitenkään - huonolla ilmanvaihdolla varustetut yksilöt tosin saattavat lämmetä prosessorien kuormittuessa, mikä voi aiheuttaa tuulettimien jatkuvaa hurinaa.

Jos prossu kuluttaa 100 W ja pyörittää siitä menisi vaikka 50% ajasta "näytönsäästäjään", niin tästä voimme laskea:

50 W x 24 h/vrk x 365 = 438 kWh, joka nykyisillä sähkönhinnoilla on pyöreästi 40 EUR.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Niin no, energiankulutuksen tietenkin joku jossain vaiheessa maksaa.

Itse kukin päättäköön haluaako laskentatehoa lahjoittaa.

Vierailija
Volitans

Jos prossu kuluttaa 100 W ja pyörittää siitä menisi vaikka 50% ajasta "näytönsäästäjään", niin tästä voimme laskea:

50 W x 24 h/vrk x 365 = 438 kWh, joka nykyisillä sähkönhinnoilla on pyöreästi 40 EUR.

Tuosta kyllä olen vähän erimieltä, tai ainakin tietokoneeni ja sähkömittarini ovat
Normitilassa koneeni vie idlenä sellaisen 173W ja kun boinc ja DC ovat päällä (niin sanottu normaalikuormitus) on kulutus 190W luokkaa.

Mielestäni on ihan ookoo maksaa itse tuo 17W:n aiheuttama lisäkulutus, kun ajattelee, että loput 173W eivät tavallaan silloin mene ihan hukkaan.

Kone on jokatapauksessa minulla paljon päällä.
P.S.: tuossa wattimäärässä taisi olla näyttö mukana. Prossa on 2500+, näyttiksen downgreidasin 9000Ratukkaan, säästin ehkä 5-10W noista mainituista arvoista idlatessa 6600GT:hen verrattuna.

Vierailija

Eikö tuo kuitenkin hidasta konetta ja vie jonkun verran muistia, vaikkei toimisikaan, jos tekee muuta?

Jollei, tuo tulee olemaan minun koneellani.

Vierailija
koiruoho
Eikö tuo kuitenkin hidasta konetta ja vie jonkun verran muistia, vaikkei toimisikaan, jos tekee muuta?

Kyllä vie muistia ainakin. Tällä hetkellä lasken käyttiksellä Climatepredictionia ( http://climateprediction.net/ ).
Prosessit näyttäisivät vievän yhteensä noin 80-90 megatavua keskusmuistia. Muistin kokonaiskulutus näyttää hieman riippuvan projektista.
Koneen kokonaiskulutus on nyt iso läjä muitakin ohjelmia päälläollessa 440Mt. Keskusmuistia on Gigatavu.

Millainen kokoonpano sinulla, koiruoho, on?

Joskus olen unohtanut BOINCin taustalle, kun olen pelikoneellani alkanut pelaamaan. Tällöin voi olla havaittavissa pienehköä lagaamista. Pelaaminen onnistuu silti, jos nyt jostain käsittämättömästä syystä haluaa sen silti siellä taustalla pitää...

Boinc suoritetaan muistaakseni alhaisella prioriteetilla, joten jos tietokone tarvitsee tehoa muuhun, prosessi syrjäytyy.
Voi silti hidastaa marginaalisesti.
Tuplaydinprosessorin vaikutusta en tiedä varmuudealla mutta veikkaan pelaavan vieläkin paremmin.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Tuo on ihan hyödyllinen ohjelma. Itsellä pyörii serverillä ympäristöprojekti. Läppärillä taas sitten pienemmät projektit kun kone on aika mitätön tehoiltaa.

Http://universe-examiners.org Sieltä löytyy aika mukavan aktiivinen joukko ja suomen suurimman boinc yhteisö. Sivuilta löytyy uutiset ja projektit sekä selvitykset projekteista.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Eräs kaveri patisti minutkin liittymään UE:hen.
Jotain miitinkejäkin ovat pitäneet jo useamman kerran, maililistalla olen. Miiteissä en tosin ole itse käynyt.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat