Ennakkoluulo murentaa matikkapäätä?

Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

25.05.2007

[size=150:rpv35uuv]Ennakkoluulo murentaa matikkapäätä[/size:rpv35uuv]

Stereotypia voi toteuttaa itsensä: se, että miesten uskotaan olevan parempia matematiikassa, heikentää naisten laskutaitoa, havaitsivat Chicagon yliopiston tutkijat.

Tutkijat testasivat ennakkoluulojen vaikutusta matemaattisesti taitaviksi todettujen naisopiskelijoiden avulla. Heidät sijoitettiin kahteen miesryhmään, ja molemmille ryhmille annettiin laskutehtäviä. Ykkösryhmälle kerrottiin, että kokeen tarkoitus on tutkia, miksi miehet ovat parempia matematiikassa. Toinen ryhmä sai ratkoa yhtälönsä ilman tällaista väitettä.

Tulos osoitti, että ykkösryhmän naiset laskivat merkittävästi huonommin kuin toisen. Naisten osaaminen heikentyi 10 prosenttia testiä edeltäneestä esikokeesta, kun taas toisen ryhmän naiset pärjäsivät jopa esikoetta paremmin.

Tarkempi analyysi paljasti, että huoli omasta osaamisesta nävertää naisten työmuistia, mikä puolestaan heikentää ongelmien ratkomiskykyä.

Tutkijat myös osoittivat ensimmäistä kertaa, että matikka-ahdistus voi myös heikentää menestystä muissa aineissa, koska mieli ei heti tokene suorituspaineesta.

"Jos tyttö tekee sanallisen testin heti matikankokeen jälkeen, hän ei välttämättä yllä taitojensa tasolle", tutkimusta johtanut Sian Beilock valaisee.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Experimental Psychology.

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2987

Lisäksi haluan tuoda esiin Janet Hyden kommentit jenkkiläisestä näkökulmasta tyttöjen/naisten matematiikan kykyjen väheksymiseen:

Children also suffer the consequences of these exaggerated claims of gender difference. There is a wide spread belief that boys are better in math than girls, said Dr Hyde. But according to this meta-analysis, boys and girls perform equally in math until high school where boys do gain a small advantage. Unfortunately, elementary aged mathematically-talented girls may be overlooked by parents who have lower expectations for a daughter’s success in math versus a son’s likelihood to succeed in math. Research has shown that parents’ expectations for their children’s math success relate strongly to a child’s self-confidence and his or her performance.

The misrepresentation of how different the sexes are, which is not supported by the scientific evidence, harms men and women of all ages in many different areas of life, said Dr. Hyde. “The claims can hurt women’s opportunities in the workplace, dissuade couples from trying to resolve conflict and communication problems and cause unnecessary obstacles that hurt children and adolescents’ self-esteem.”

http://www.apa.org/releases/gendersim0905.html

Sitten lisäisin vielä omien psykologian opettajieni tutkineen sukupuolieroa tyttöjen ja poikien kasvatuksessa: kun pojat ovat hyviä matematiikassa, heitä pidetään lahjakkaina. Kun tytöt osoittavat matemaattisia kykyjä, heitä pidetään ahkerina.

Kommentteja?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minulla on aina ollut vaikeuksia kirjoitetun ja puhutun tekstin ymmärtämisessä.
Matikasta en ymmärrä henkisen pöläystäkään.
Eipä taita meikämammasta olla apua sinun propleemaasi.

Vierailija
Sitten lisäisin vielä omien psykologian opettajieni tutkineen sukupuolieroa tyttöjen ja poikien kasvatuksessa: kun pojat ovat hyviä matematiikassa, heitä pidetään lahjakkaina. Kun tytöt osoittavat matemaattisia kykyjä, heitä pidetään ahkerina.

matemaattinenkyky lienee muuta kuin ulkoaopeteltu laskutaito? ahkera jaksaa opetella, lahjakas ymmärtää lukemattakin...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

En ole ennen niinkään kiinnittänyt huomiota noihin odotuksiin, mutta nyt kuulee sieltä sun täältä, että "kun teillä on (lapsina) tyttöjä, ei voi tai tarvitse tehdä sitä tai tätä".

Tosin en tiedä, missä määrin se on vanhempien asenne ja missä määrin toisten tyttöjen asenne (joka sekin tietysti seuraa vanhempien asenteesta, mutta johon yksittäisenä kasvattajana ei voi itse vaikuttaa), joka muokkaa lasten ajatusmaailmaa.

Neonomide

Tuo on kyllä totta, omien kokemusten mukaan kaikissa aineissa. En kylläkään tiedä kumpia tuolla tavalla syrjitään. Itse koin lapsena tuon niin, että omaa osaamistani pidettiin vain fiksun pojankoltiaisen luonnonlahjakkuutena, ikään kuin jotenkin halvalla tai vilpillisesti saatuna. "Kunnollisia" tyttöjä puolestaan arvostettiin enemmän, koska se olivat oppineet tunnollisella ja "rehellisellä" työnteolla. Mutta ehkä tytöt kärsivät tuosta toisella tavalla, joka kostautuu huonona itseluottamuksena siinä vaiheessa kun pitäisi valita matemaattisia aineita.

Vierailija

Nyt jäämme vesi kielellä odottamaan vastaavia tutkimuksia yhteiskunnan muilta osa-alueilta.

Vastaava otsikko voisi olla vaikkapa tällainen:

"Ennakkoluulo heikentää juoksuvauhtia". Tässä tutkimuksessa juoksijanaisille kerrottiin, että miehet ovat nopeampia juoksijoita. Juoksumatkana oli yksi ratakierros ja maalissa voittajalle oli luvassa tonni riihikuivaa. Juoksijanaiset suoriutuivat kierroksesta 10% tavallista vauhtiaan hitaammin.

Samaan aikaan naapuristadionilla onnellisen tietämättömät naiset juoksivat normaalia vauhtiaan.

Ehkä huono vertaus, mutta urheilun parissa törmää usein tuohon ilmiöön nimeltä luovutusvoitto. Pienillä, psykologisilla keinoilla nujerretaan vastustajan itseluottamus, jolloin saavutetaan henkinen yliote. Taitoerojen ollessa pienet, tämä konsti takaa voiton.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Tuo tutkimus itse asiassa todistaa sen, että naiset eivät koe väheksyntää matematiikassa.

Kun toinen naisryhmä kuulee olevansa huonoja ja menestyykin sitten tästä väheksynnästä johtuen huonommin kuin vertailuryhmä, ei kai se voi tarkoittaa muuta kuin sitä että vertailunaisryhmä ei kärsi väheksynnästä. Jos kumpikin ryhmä olisi kärsinyt väheksynnästä, olisivat ne menestyneet yhtä huonosti. Tästä voidaan päätellä, että vain toinen naisryhmä kärsi väheksynnästä, mutta toinen ei.

Jos halutaan tutkia väheksynnän vaikutusta matikkapäähän, pitää tutkia sellaista ryhmää, jonka ei oleteta kärsineen aikaisemmin väheksynnästä. Kolaritestissä ei saa käyttää rikkinäistä nukkea.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Eiköhän tuo väheksyminen vie aika usein etenkin tytöiltä haluja edes yrittää pois, kun ei kuitenkaan sitten odotetakkaan mitään erikoisia aikaan saannoksia. Toisaalta se väheksyjä ehkä saattaa odottaa, että sille väheksyttävälle tulisi "kyllä minä vielä näytän"-tunne ja yrittäisi sitten enemmän sen takia. Itse olen kyllä kehumisen huomannut enemmän itseeni vaikuttavan jopa itsensä ylittämään innostavana tekijänä. Eikä sen tarvitse olla mitään yliampuvaakaan, vaan kummasti sellainen pienikin kehu saa sitten yrittämään ja lisää mielenkiintoa aiheeseen ja sen tutkimiseen tarkemminkin.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
Neonomide

Tuo on kyllä valitettavan totta, usein todellisuus voi olla toisinkin päin.

markent
Minulla on aina ollut vaikeuksia kirjoitetun ja puhutun tekstin ymmärtämisessä. Matikasta en ymmärrä henkisen pöläystäkään. Eipä taita meikämammasta olla apua sinun propleemaasi.

No jos luetun ymmärtämisessä ja matematiikassa sinulla on vaikeuksia niin tuon omien kykyjen väheksymisen olet ainakin sisäistänyt hyvin.

Mielenkiintoinen tutkimus sinänsä. Jäin pohtimaan tuota tutkimustulosta ja Stingerin mainitsemaa "vielä minä näytän"-uhmakkuutta, tai sen puutetta. Ehkäpä tuota uhmaa voi olla vaikeampaa psyykata kun arvostelu tai vähättely ei kohdistu suoraan itseensä henkilöön, vaan se on ikäänkuin "yleisesti tunnustettu tosiasia" joka on kohdistettu kokonaiseen ihmisryhmään.

Lisäksi mietin tulisiko tutkimuksessa samankaltainen tulos, mikäli roolit käännettäisiin päinvastoin. Jos miesten suorituskykyä tutkittaisiin vaikkapa tunneälyn saralla tai jollain muulla naisille ominaisesti vahvalla alueella. Kuinka väheksyminen vaikuttaisi miehistä koottuun verrokkiryhmään?

Vierailija
Teje
Neonomide

Tuo on kyllä valitettavan totta, usein todellisuus voi olla toisinkin päin.

Vielä kun joku vaivautuisi selittämään, että kuka pitää ja missä pitää, niin asialle voisi tehdäkin jotain. Aika rankka yleistys, muuten.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
Ding Ding
Tästä voidaan päätellä, että vain toinen naisryhmä kärsi väheksynnästä, mutta toinen ei.

Kekseliäs tulkinta, mutta minusta liian pitkälle viety johtopäätös. Voidaan vain päätellä että ryhmä jota ei muistutettu huonommudesta kärsi väheksynnästä vähemmän kuin se jota vielä erikseen lannistettiin juuri ennen koetta.

Vierailija
Stinger
..."kyllä minä vielä näytän"-tunne ja yrittäisi sitten enemmän sen takia. Itse olen kyllä kehumisen huomannut enemmän itseeni vaikuttavan jopa itsensä ylittämään innostavana tekijänä. Eikä sen tarvitse olla mitään yliampuvaakaan, vaan kummasti sellainen pienikin kehu saa sitten yrittämään ja lisää mielenkiintoa aiheeseen ja sen tutkimiseen tarkemminkin.

Samalla linjalla ollaan Kun kehutaan pääsee parempiin tuloksiin. Ja toruminen laskee sitten suorituskykyä... Tai sitten astuu kehiin juuri tuo mainitsemasi "kyllä minä vielä näytän" -tunne Viimeiseksi mainittu tunne on tutumpi, kun vihaan luovuttamista ja "ala-arvoista" suoritusta itseltäni...

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
Stinger
Itse olen kyllä kehumisen huomannut enemmän itseeni vaikuttavan jopa itsensä ylittämään innostavana tekijänä. Eikä sen tarvitse olla mitään yliampuvaakaan, vaan kummasti sellainen pienikin kehu saa sitten yrittämään ja lisää mielenkiintoa aiheeseen ja sen tutkimiseen tarkemminkin.

Tuo on kyllä ihan totta, ainakin jos pystyy ottamaan kehun vastaan sellaisenaan, ilman että päätyy analysoimaan kehun läpikotaisin. Itselläni tuppaa joskus olemaan taipumusta (riippuu kehujasta) päätyä arvioimaan onko kehun esittäjä kykenevä määrittelemään mikä on kehuttava suoritus jossain ja mikä ei niinkään.

Ja sitten on niitäkin, jotka esittävät kehaisun vain sen vuoksi, että yrittävät uskotella jollekin jonkin olleen tosi hyvä jossain, ellei jopa ihan pro, vaikka todellisuudessa suoritus oli helposti opittava homma. Toisaalta feikkailun voi kuvitella opettavan parempaan omatoimiseen arvioon itsestä, mikä voi olla hyväkin asia.

Jumangegga, sä osasit näyttää sormilla, minkä pituinen on vaaksa. Tosi hyvin venytetty hei!

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
iisakka
Ding Ding
Tästä voidaan päätellä, että vain toinen naisryhmä kärsi väheksynnästä, mutta toinen ei.

Kekseliäs tulkinta, mutta minusta liian pitkälle viety johtopäätös. Voidaan vain päätellä että ryhmä jota ei muistutettu huonommudesta kärsi väheksynnästä vähemmän kuin se jota vielä erikseen lannistettiin juuri ennen koetta.

Oikeassa olet.

Puolustaudun sillä, että minun on joskus aikaisemmin tällä foorumilla syytetty tehneen liian pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä. Siksi tein sellaisen taas.

Vierailija

Luokallani oli kerran poika joka sai jatkuvasti 4-5-6 kokeista, varsinkin matematiikka oli yksi heikoimpia. Muut tietysti nauroi ja mollasi häntä. Kaikkien yllätykseksi se sai kerran, olikos se 8 jostain kokeesta, jonka jälkeen kaikkien aineiden koenumerot alkoi nousta. Mahtoiko kyse olla itseluottamuksesta ("En mä mitään osaa, niin turha mun on edes lukea") vaiko ("Nyt mä näytän niille!")

Vierailija
Falconia
...Mahtoiko kyse olla itseluottamuksesta ("En mä mitään osaa, niin turha mun on edes lukea") vaiko ("Nyt mä näytän niille!")

Epäilen sitä jälkimmäistä Toisten aliarvioiminen saattaa pidemmän päälle ottaa päähän, jolloin "taistelutahto" syttyy.

Vierailija

Muistan yhden suomalaisen dokumentin, jossa puhuttiin samasta aiheesta. Temperamentti -tutkija Liisa Keltikangas-Järvinen oli tutkimuksissaan huomannut, että oppilaat joille annettiin edellisessä kokeessa parempia arvosanoja helpomman asteikon mukaan, menestyivät seuraavissa, oikean standardi -arvostelun sisältävissä kokeissa myös paremmin. Eli pelkkä usko omiin kykyihin paransi tuloksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat