Geologit huomio!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaapa mitä työtehtäviä teillä on? Mitä esim. malminetsintätehtävissä oleva geologi tekee? Tekeekö geologi itse koeporaukset, vai käskettekö jonkun poraajan maastoon ja analysoitte itse näytteet laboratoriossa? Kertokaa vaikka normaalityöpäivästänne, mitä teette maastossa ja laboratoriossa. Onko teillä miten paljon vapaa-aikaa kesällä vai oletteko koko ajan töissä? Onko työaika yleensäkään vuodenaikojen sävyttämää? Minkälaiset uramahdollisuudet geologilla on, eli minkälaisiin tehtäviin voi yletä? Entäpä työtilanne Suomen rajojen sisällä?

Olen itse vasta lukiossa, mutta vuoden päästä pitäisi miettiä mitä sitä tulevaisuudessa tekisi...

Kommentit (8)

Vierailija

Geologin työ voi olla aika moninaista. Paljon saa istua tietokoneen ääressä suunnittelemassa töitä tulevia, analysoimassa tutkimustuloksia ja kirjoittamassa raportteja. Toiset pääsevät kenttätöihin enemmän kuin toiset. Paras geologi on se, joka on nähnyt eniten kiviä tai muuta geologista muodostumaa. Olipa sitten pohjavesi-, turve-, maaperä-, kallioperä-, malmi-, tai vaikka öljygeologi.
Itse tehdään näytteenottoa, jos sen on kevyttä, eli vasaralla, kivisahalla tai pikkuporalla tehtävää. Kunnon kairakoneita käyttävät sitten ammattimiehet, eikä niihin puikkoihin geologilla ole juuri asiaa. Labrassa analyysit tekee yleensä aina kemisti, geologille riittää että tietää miten analyysit tehdään, niin tietää mitä labralta vaatia. Moni geologi saa toki istua (valo- ja elektroni-) mikroskoopin ääressä paljonkin.
Alan ammattilaisista on nykyää pulaa kautta maailman. Erityisesti pulaa on malmigeologeista, mutta myös muille geologian osa-alueille kouluttautuneet saavat tänään varsin hyvin töitä mm. kansainvälisistä konsulttifirmoista, joita Suomessakin toimii useita. Hyvällä katsotaan tyyppiä, jolla on paitsi oman alan koulutus, kielitaitoa, paikkatietojärjestelmien hallintaa (ArcGIS, MapInfo, yms), ja valmiutta lähteä töihin minne vain maailmalla (+ tietysti kyky ryhmätyöhön, halu koko ajan oppia uutta, yms. kaikissa työpaikoissa tarvittavaa). Lomat ovat aika lailla kuten muissakin ammateissa, mutta toisinaan kesän paras aika menee jossain pusikossa (mikä voi olla oikeasti todella hauskaa). Jos haluat asua ja tehdä töitä vain isossa kaupungissa ja/tai kotinurkilla, mieti jotain muuta ammattia. Samoin, jos olet rahan perään, mene kauppakorkeaan tms. Vain öljy-yhtiöissä geologikin pääsee todella hyville palkoille.
Kaikissa akateemisissa ammateissa voi tietenkin yletä niin pitkälle kuin kunnianhimoa riittää ja viitsimistä istua johtajakoulutuksessa. Monelle käykin sitten niin, kun eivät osaa varoa, että ylenevät tehtäviin, joita eivät osaa hoitaa: hyvästä asiantuntijasta ei ilman muuta tule hyvää johtajaa.

Vierailija
Aksu
Kertokaapa mitä työtehtäviä teillä on? Mitä esim. malminetsintätehtävissä oleva geologi tekee? Tekeekö geologi itse koeporaukset, vai käskettekö jonkun poraajan maastoon ja analysoitte itse näytteet laboratoriossa? Kertokaa vaikka normaalityöpäivästänne, mitä teette maastossa ja laboratoriossa. Onko teillä miten paljon vapaa-aikaa kesällä vai oletteko koko ajan töissä? Onko työaika yleensäkään vuodenaikojen sävyttämää? Minkälaiset uramahdollisuudet geologilla on, eli minkälaisiin tehtäviin voi yletä? Entäpä työtilanne Suomen rajojen sisällä?

Olen itse vasta lukiossa, mutta vuoden päästä pitäisi miettiä mitä sitä tulevaisuudessa tekisi...

Mukavaa, että joku on kiinnostunut alasta.

Itse olen "malmigeologi". Esimerkiksi tänään työpäivä alkoi kello 8 ja jatkan sitä tässä jonkinaikaa vielä. Välillä tulee ympäripyöreitä päiviä. Työtehtävinä on ollut tänään kairasydämen loggaus eli määrätynlainen kartoitus. Katson sydämestä kivilajit, mineraalit, malmimineraalit ja arvioidut pitoisuudet. Magneettisuuden mittaus, sydämen kuvaus kameralla, näytteiden merkkaaminen ja kaikista edellisistä vaaditut tiedot tietokantaan.

Työ vaihtelee tällaisesta siististä sisätyöstä tutkimusojien pohjalla möyrimiseen ja reippaaseen muutaman viikon kesäisiin "telttaretkiin". Normaali kartoituspäivä tai malminetsintäpäivä, siis kenttätyöpäivä voisi olla vaikka tällainen (parhaillaan): Aamulla metsään, kävelyä paikoista riippuen vähäisestä yleensä pariinkymmeneen kilometriin, kalliopaljastumien etsintää ja kartoitusta sekä lohkareiden metsästystä. Illalla mökkiin nukkumaan. Pahimmillaan se voisi olla: Komennetaan tunturiin viikkokausiksi puolijoukkuetelttaan, koko ajan sataa vettä ja milloin ei sada niin on kylmä ja hyttyset syö ja vituttaa, että miksi piti tämmöseen taas alkaa? Ylipäätään hommat on kuitenkin vaihtelevia ja mielenkiintoisia. Paljon luonnossa liikkumista, vähän niinkuin isojen poikien aarteenetsintää. Tietokanta hommia joutuu myös tekemään ja pelailemaan kaikenlaisten karttojen (geofysiikka) kanssa.

Maastossa ei itse kairailla, kairapaikat käydään merkkaamassa minkä jälkeen kairausfirma tekee reikää. Kairausvalvonnassa katsellaan mitä kiveä tulee ja päätetään esim. reikien lopettamisesta. Näytteitä ei itse analysoida vaan ne lähetetään labraan. Näytteiden lähetyksen hoitavat firmasta riippuen geologi tai teknikot. Teknikot hoitavat myös kairasydämen sahauksen.

Suomessa työtilanne (malmi)geologille on tällä hetkellä loistava. Työvoimapulaa varsinkin kesäisin, suurimmat työvoimamäärät tarvitaan nimenomaan sulanmaan aikana jolloin kenttätöistä suurin osa tehdään. Ulkomailla työtilanne vaihtelee maittain ollen yleensäottaen hyvä. Ylenemismahdollisuuksiakin varmasti löytyy. Työ on vuodenaikojen sävyttämää ja kesä on kiirettä, mutta ainahan voi valita paikkansa jostakin lämpimästä maasta tai lentää lomilla rannalle. Vaelluslomat esimerkiksi tunturissa kenttäkesän jälkeen eivät ihan hirveästi napostele, vietän esim. juhannuksen aina kaupungissa, vain hullu lähtee mökille.

Joillakin geologian osa-alueilla työtilanne ei ole hyvä, mutta geologia on laaja ala ja paikkansa kannattaa miettiä siinä.

Jos malmigeologia kiinnostaa, niin suuntaa Turkuun. Turussa on perinteisesti ollut parhaat mahdollisuudet päästä työasemiin malmigeologian suhteen, jotkut puhuvat turun geologien mafiasta.

Vierailija

Alkoi muuten Patse naurattamaan, että kuuluuko tähän geologin hommaan myös tiede palstalle vastailu? Itse ainakin teen tätä nyt työaikana.

Ainiin tuo iänikuinen mikroskopointi unohtui minulta. Kauheaa hommaa silloin kun sattuu kankkunen olemaan ja tuntuu se olevan monella "ammattitauti".

Vierailija

Itse olen opiskellut geologiaa Turun yliopistossa nyt kaksi vuotta. Minulla kävi sikäli erityisen hyvä tuuri, että pääsin jo ekan opiskeluvuoden jälkeen oman alan hommiin kesäksi. Viime kesä vierähti Koillismaan metsissä maaperänäytteitä ottaen. Tämä näytteenotto liittyi erääseen malminetsintämenetelmän testausprojektiin. Ja viikon päästä olen taas lähdössä samoihin hommiin. Palkka on minusta ihan kohtuullinen, ja saa hyvää tuntumaa geologin käytännön työhön! Että kaipa tuo juttu "Turun mafiasta" pitänee paikkansa ainakin jollain tavalla!

Vierailija

no geologina voi kyllä rikastua helpostikin, jos vain löytää semmoisen esiintymän että kantsii varata / vallata / perustaa kaivos

Vierailija
ranskis
no geologina voi kyllä rikastua helpostikin, jos vain löytää semmoisen esiintymän että kantsii varata / vallata / perustaa kaivos

...no voi, mutta käytännössä tuo on aika harvinaista. Varauksella et tee mitään, ei voi myydä. Valtauksen voit myydä, mutta rahaa saa olla aikalailla että saa tutkittua onko sinulla mitään myytävää. Eli vaatii kyllä pääomaa. Ainahan voi myydä jotain ideoitaan ja jotakin löydöksiään, mutta ihan uuden löytäminen ei ole niin helppoa kuin voi kuulostaa ja vaatii mielellään dataa ja pääomaa tuokin. Malminetsinnässä voi toki tuurillakin joskus pärjätä, mutta niin voi lotossakin. Jotkut firmat tosin maksavat löydöistä palkkioita, mutta ei niillä vielä "rikastu". Ulkomailla saattaisi onnistuakin, mutta vaatisi taas rahaa ja aikaa.

Vierailija

no sehän on oletus että lottoamista se oisi.. suomesta kyllä vielä löytyy hyvin kannattaviakin esiintymiä, aika vähän on tutkittu..

Vierailija
Peksu
Alkoi muuten Patse naurattamaan, että kuuluuko tähän geologin hommaan myös tiede palstalle vastailu?

Kyllä kuuluu. Pitäähän sitä agitaatiota tehdä, että saadaan parhaat kyvyt alalle, niinkuin tuo Peksu. Se on kansakunnan etu.

Uusimmat

Suosituimmat