Mikä on nuorten ihmisten keskipituus nykyään?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin mietin että mikä on nykyään nuorten ihmisten keskipituus. Wikipediassa sanotaan että Suomessa keskipituus on miehillä 176,7cm ja naisilla 163,5cm, mutta tässä taitaa olla mukana myös vanhukset.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Onpa se tarkkaa. Että millilleen oikea tulos.

Mites vastasyntyneet ja kuolleet menee tuohon? Onko ne kaikki vakiokamaa.

Vierailija
Joku
Niin mietin että mikä on nykyään nuorten ihmisten keskipituus. Wikipediassa sanotaan että Suomessa keskipituus on miehillä 176,7cm ja naisilla 163,5cm, mutta tässä taitaa olla mukana myös vanhukset.

Eikö siellä lukenut, minkä ikäisten keskipituus?

Vierailija

Mistähän tilasto tietää kuinka pitkä mä olen, kun mun pituutta ei ole virallisesti mitattu kai 15 vuoteen? Ja nyt olen pidempi kuin esim armeijassa ollessani. Tilasto on varmaan aika hatara vanhempien ihmisten osalta? Hehän yleensä painuvat hiukan kasaankin?

Ja onko kyseessä näennäinen pituus vai aito pituus? Mun näennäinen pituus siirtyi kohti aitoa pituutta kun oli 35-vuotias. Pituutta tuli reilusti yli sentti lisää tuolloin.

Vierailija

Minkä takia ihmisten keskipituus muuten on kasvanu koko ajan sukupolvien ajan? Sata vuotta sitte Suomalaiset näyttivät Hobbiteilta.

Vierailija
Mikkikii
Minkä takia ihmisten keskipituus muuten on kasvanu koko ajan sukupolvien ajan? Sata vuotta sitte Suomalaiset näyttivät Hobbiteilta.

Elinolosuhteet - tärkeimpänä varmaan ruokavalio vaikuttaa huimasti. Ennenn oli pula monista vitamiineista ja hivenaineista ja varsinkin lapsuusiässä näiden riittävä saanti olis tärkeää myös pituuskasvua ajatellen.

Vierailija
Racyn
Mikkikii

Elinolosuhteet - tärkeimpänä varmaan ruokavalio vaikuttaa huimasti. Ennenn oli pula monista vitamiineista ja hivenaineista ja varsinkin lapsuusiässä näiden riittävä saanti olis tärkeää myös pituuskasvua ajatellen.

Myös raskas ruumiillien työ lapsena heikentää pituuskasvua.
Nykyajan nörtit ei paljo paskatalikkoa heiluta eikä lado tiiliä raksalla.

Vierailija

Suomalaiset on syöneet suht hyvin jo parin sukupolven ajan, mutta silti keskipituus nousee? Eikö sen jo tasaantua, jos ruualla oikeisti on niin suuri vaikutus.

Vierailija
hummer
Suomalaiset on syöneet suht hyvin jo parin sukupolven ajan, mutta silti keskipituus nousee? Eikö sen jo tasaantua, jos ruualla oikeisti on niin suuri vaikutus.

Duunilla ja harrastuksilla on merkitystä.

Vierailija
hummer

Kuten sanoin niin ruoka ei ole ainoa tekijä, joka vaikuttaa pituuskasvuun ,vaan tämä vuosisatojen suunta on useiden tekijöiden summa. Kuten jo mainittiin niin työolot ja vapaa aika ovat merkittävästi muuttuneet myös viime vuosikymmeninä, mutta tuskin sekään selittää yksinään muutosta.

Vierailija

Tosiaan toi työn keveneminen vaikuttaa. Tupakointi on tainnut myöskin vähentyä erityisesti nuorten miesten keskuudessa (?), joka varmastikkin osaltaan vaikuttaa.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
Joku

Terse! Aivan , ja armeijaikäisten miesten oli muistaakseni 180 cm . Tähän asti on pituus kasvanut noin 2 cm /sukupolvi . Sen verran pitempiä ovat edeltäjiinsä . Ottavat peijjoonit 80 vuoden päästä etumatkan kiinni

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat