Nettiyhteisön psykologiaa ja virtuaalielämää

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen monesti miettinyt erilaisten nettiyhteisöjen -kuten tämäkin- ihmisten personifioitumisesta virtuaalituttaviksi.

Pelataan mielikuvilla, jotka syntyvät avatareista ja ulosannista. Tuo on mukava, tuo on hullu, nuo on näsäviisas ja olevinaan kovin fiksu, tuo se jaksaa trollata...

Millä tavoin se yhteisöllisyys virtuaalin kautta- että yhteisö joka on olemassa virtuaalissa -mielikuvina- muuttuukin "virtuaalikavereiksi"?
Kauankohan siihen menee? Monikin on mielestäni suorastaan juurtunut tännekin, on vaan päästävä käymään täällä. Mikäs siinä, mukava palstahan tämä...

Joku psykologiaa lukenut voisi analysoida tätä. Ja tiedemiitingit (ylipäätään siis nettiyhteisöjen livetapaamiset ja niiden suunnittelu) on minusta positiivinen asia, sehän tuo ilmi millaista porukkaa mielikuvien takana on. Miksi jotkut suhtautuvat asiaan ei- viitsisi -nähdä tyyliin, vaikka viihtyvät nettiyhteisössä hyvin.

Pelkäävätkö he mielikuvien menetystä vai oman itsensä esilletuomista livenä monien kommenttiensa ja hulluttelujensa jälkeen?

Kommentit (8)

Vierailija

Ei näissä virtuaali eloissa mitään vikaa ole, jos ei vain ota niitä liian vakavasti. Kavereitakin voi saada, ensin virtuaalisia ja sitten ehkä live kavereita.

Tällä palstalla minä en voi sanoa että kavereita olisin saanut, mutta en tänne siinä mielessä tullutkaan. En siis tullut tänne ketään miellyttämään, vaan pikemminkin että oppisin hieman parempaa suomen kieltä kirjoittamaan.

Ruotsissa minulla on aika hyviä virtuaalisia kavereita. Etu päässää ulkolaisia. Koskaan ei olla puhuttu että tavattaisiin livenä. Me haluamme pitää oman mielikuvamme toisistamme. Jos livenä tapaisi, niin ehkä se virtuaalinen puoli huonontuisi jonkin verran. Ei tarvitse huonota, mutta aina on se vaara. Ja meillä ei ole tarvetta tavata toisiamme. Emme tunne enää uteliaisuutta siitä että minkähän lainen se tai se on livenä.

Se on kivaa kun on live kavereita ja lisäksi virtuaalisia kavereita. Kavereita ei koskaan ole liikaa, ei ainakaan hyviä sellaisia.

EDIT
Tapasin yhden kerran eräitä foorumilaisia yhdeltä ruotsalaiselta foorumilta. Ei se minusta mitään ollut. Nykyään en sellaiseen enää suostu. Live livenä ja foorumien vieruaalinen elämä virtuaalisena. Näin on hyvä.

EDIT 2
Millaisen kuvan saa muista, sehän riippuu hyvin paljon siitä miten ne muut käyttäytyy. Käyttäytyminen, jopa virtuaalinen käyttäytyminen kertoo paljon ihmisestä.

Vierailija

Minä en lähtisi esim. tämän tiedeporukan tapaamisiin. Syitä on monia. En tunne halua ryhtyä livenä tapaamisiin tämänkään joukon kanssa, koska ulkoinen olemus on harvoin sopusoinnussa sisäisen olemuksen kanssa. Lisäksi täällä kirjoittelevat monenikäiset, joten ryhtyminen syvällisiin pohdintoihin ihan eri ikäluokkaan kuuluvan kanssa tuskin olisi kovinkaan rakentavaa.

Täällä kaikki onneksi saavat olla minkä näköisiä tahansa. Ainoastaan asia ja sen esittäminen merkitsee jotakin.

Jotkut antavat ymmärtää olevansa kiinnostavia ulkomuodollisesti. Asia voi ja saa olla kuinka vaan, ulkonäkökin enimmäkseen on mielipidekysymys.

Vierailija

Virtuaalipersoona voi usein olla hyvinkin erilainen, kuin mikä on sen ihmisen live-persoona..

Yhden foorumin ihmisten kanssa olen kerran nähnyt livenä ja tavallaan se näkeminen muuttaa myös kommunikointia virtuaalisesti.. Virtuaalimaailmassa itse olen huomannut kirjoittavana paljon sellaista mitä en ääneen sanoisi edes kaikkein lähimmälle tuttavalle..

Tästä foorumista olen saanut livenä nähdä yhden ihmisen joka osoittautui livenä, jopa "kivemmaksi" kuin minkälaisen mielikuvan oli muodostanut, vaikka ei se virtuaalinen mielikuvakaan ollut mikään "huono".

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

Parikin opettajaani on tehnyt opinnäytetöitä internet-keskustelupalstoihin ja niiden yhteisöllisyyteen liittyen ja aihe on myös oman opillisen kiinnostuneisuuteni ytimessä, itse asiassa. Olen siis 'kulttuuritieteilijä', jos joku siitä tiedosta kostuu. Voi ehkä selittää tuota viestien määrää...

Periaatteessa kyse on juuri noista identiteettikysymyksistä ja 'tilan' ongelmasta, joihin Säveltäjätyyppi tuossa aloituksessa viittaakin. Kirjoittajat performoivat ja rakentavat identiteettiään suhteessa tiettyihin odotuksiin ja positioihin, joita nettiyhteisön koetaan asettavan. Nimimerkillisellä palstalla anonymiteetti mahdollistaa pelailun mm. sukupuolella, ammattituntemuksella, 'sivistyksellä', kielipäällä, slangilla ja yhteisön "sisäisillä säännöillä".

Eräs tutkija kiteytti nettikeskustelujen eri puolia mainiosti taannoisessa haastattelussa. Täällä voi toisaalta sanoa toisille hurjiakin asioita ilman hlökohtaisten sanktioiden pelkoa, toisaalta lähteä ja "vaihtaa kanavaa", jos toisten avautuminen ei kiinnosta. Toisaalta ei ole velvoitettu vastaamaan mihinkään mitenkään – palstan dynamiikka ei pelaa perinteisen sosiaalipsykologian mukaan. Liittoumia kyllä muodostuu, mutta rajatummin koska keskinäistä jäänmurtamista ei harrasteta (yksityisviestejä lukuunottamatta) välttämättä juurikaan.

Lisäksi foorumin muoto ja tarkoitus (siis viime kädessä se mikä sille annetaan) ratkaisee myös paljon. Trollaaminen, floodaaminen, flamettaminen, provoaminen ja altterien käyttäminen ilmiöinä avaavat myös monia ulottuvuuksia kysymyksiin nettikeskusteluryhmien erityispiirteistä. Kyse on yhteisöistä, joissa toinen toisaalta tunnetaan ja toisaalta ei.

Kehotukseen "hanki elämä" sanoisin, että tämähän on sitä tosi elämää! Aidot ja oikeat ihmiset puhuvat todellisista aiheista todella avoimesti tavoilla ja sanamuodoilla, jotka eivät tulisi muissa yhteyksissä kysymykseenkään. Nettipalstat tarjoavat huiman potentiaalin mm. fanikulttuureille, vertaistukiryhmille, poliittisille ja toiminnallisille ryhmittymille sekä mahdollisuuksia ainakin tietynlaiseen ns. "Think Tank" toimintaan.

Nettielämä on siis oikeaa elämää, jossain mielessä selvästi parempaa, jossain mielessä taas ihan kädetöntä. Eihän toinen ihminen ihmisenä ilmaannu tuohon eteemme, vaan kirjoitamme tämän silmien eteen tekstiä, josta tämä sitten tekee johtopäätökset paitsi tekstin sisällöstä, myös sen kirjoittajasta. Netti on myös aina esillä, toisin kuin ihmissuhteet, joiden eteen täytyy tehdä kovastikin töitä. Täällä usein riittää pinnalliselle hyväksynnälle että poseeraa ja kiinnittyy jotenkin kulloinkin vallitsevaan diskurssiin.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005
Fiisas
Virtuaalipersoona voi usein olla hyvinkin erilainen, kuin mikä on sen ihmisen live-persoona..

Kuten live-persoonakin voi olla viikolla X tyystin erilainen ollessaan erilaisessa seurassa. Periaatteessa ihan sama juttu.

Itse olen luovuttanut jo ajat sitten naiivin uskon ihmisen luonteen integriteettiin, ainakin nykyaikana. Ihmisistä on olosuhteista ja trendeistä riippuen tosi moneksi. Rajauksista on jotenkin tehtävä yhä karkeampia ja karkeampia, koska muuten tehdään väkivaltaa ihmisen persoonan monimuotoiselle kukinnalle.

Fiisas
Yhden foorumin ihmisten kanssa olen kerran nähnyt livenä ja tavallaan se näkeminen muuttaa myös kommunikointia virtuaalisesti.. Virtuaalimaailmassa itse olen huomannut kirjoittavana paljon sellaista mitä en ääneen sanoisi edes kaikkein lähimmälle tuttavalle..

Olen yhden foorumin keskustelijan nähnyt livenä noin 555 kertaa, joten kieltämättä on melko hämmentävää kiistellä tämän kanssa foorumilla 30 sivua jostain kummallisesta aiheesta lähdeviite-asemasotataktiikalla.

Sitten on nämä yksityisviestit – tuntuu kummalliselta ensin kommunikoida toisen kanssa vain yhteisellä 'ilmoitustaululla' ja sitten kahden kesken hyvinkin intiimien aiheiden myötä. Siihen kyllä tottuu, itse noin esimerkiksi en koe persoonaani mitenkään suojelemisen arvoiseksi. Avoimmuus rulettaa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

No siis joo, toki virtuaaliyhteisössä muodostuu virtuaali-ystävyyssuhteita, livenä samat ystävyyssuhteet eivät välttämättä edes toimisi.

Moni varmaan pelkää tapaamista livenä, lähinnä mielikuvan, kyseisestä/kyseisistä henkilöistä, menettämisen pelossa tai pelkää menettävänsä mielikuvan, jonka on itse muille antanut.
Toisaalta julkinen anonymiteetti mahdollistaa sen, että ihmiset kertovat asioita, joita eivät livenä kehtaisi kertoa ja näin ollen eivät halua näyttäytyä ja paljastua.

Exhibitionismi, joka kuuluu ihmisen luonteeseen lähinnä seksuaalivalintaa ajatellen, kun tarkoituksena on tulla huomioiduksi vastakkaisen sukupuolen taholta ja saada ihailua. Tälläkin palstalla moni voi olla "exhibitionisti", kuitenkaan paljastamatta itseään. Eli siis tuoda itseään julki ja paljastaa itsestään kaiken, paitsi sen, mistä henkilön voisi tunnistaa.
Jokainen on jossain määrin exhibitionisti, mutta harvalla on kanttia olla sitä tunnistettavasti.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Itse en ole vaivautunut tietoisesti leikkimään rooleilla. Luulisin olevani suunnilleen samanlainen kirjallisen ulosannin kautta kuin oikeastikin. Tosin eleet ja ilmeet jäävät kirjallisesta ulosannista pois, oli se sitten hyvä tai huono...

Keskustelun aiheet ovat kuitenkin erilaiset yleensä tuttuja tai tuntemattomia nähtäessä. Olen huomannut, että tällä palstalla puheenaiheeni on vähäisemmät kuin 'livenä'. En ole varma, lähtisinkö palstan tapaamisiin tms. Sen verran etäälle olen jättäytynyt henkilökohtaisista puheista. Enimmäkseen olen vain asioista puhunut, ja tavanomaista porinaa olen lähinnä sivusta seurannut. Välillä tietysti iskee narsismi, ja itsestään voi kirjoittaa lähestymättä ketään henkilökohtaisesti

Ainahan tällaisessa isommassa yhteisössä, niin virtuaalisessa kuin reaalielämässäkin, muodostuu jonkinlaisia kaveriporukoita. Täällä etuna on, että ei tarvitse tuntea olevansa yksin, vaikka kiertelisikin vain kaveriporukoiden välillä, ja huikkaisi kommenttia kauempaa väliin. Sosiaalisuuden tason voi itse helpommin päättää ilman mitään paineita ja odotuksia.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Kyllähän sitä paljon helpompi on sitten olla oma itsensä ja kertoa mitä ajattelee erinäisten asioiden suhteen nimimerkkinä kuin omalla nimellään ja naama näkyvissä. Tosielämässä tapaa toisinaan ihmisiä, jotka määrittelevät ihmisen hänen sukupuolensa, ikänsä, ammattinsa, varallisuuden yms. mukaan johonkin muottiin ja sen perusteella asennoituvat sinuun. Täällä enemmänkin se, mitä sanot ja ajattelet on se millä sinut tavallaan arvotetaan. Voi olla siis todellisena persoonanaan ja tuoda esiin niitä ajatuksiaan ilman, että tuon tyyppiset arvotussysteemit vaikuttavat asiaan.

Jotkut tietenkin rakentavat sitten feikkipersoonallisuuden esim. huvittelu-tai kokeilusyistä ja saattavat sitten esittää sitä omaksi ja muidenkin huviksi. Toisille on tärkeää antaa itsestään tietynlainen kuva ja tämä yleensä sitten kuitenkin paistaa läpi esimerkiksi pakottavana tarpeena puhua itsestään vaikkei kukaan olisi kysynytkään ja kertoilla kaikenlaista. Tavallinen netinkäyttäjä ehkä jollain tapaa tahtoo salata eri osia elämästään ja varjella yksityisyyttään, joten ei pahemmin kertoile ainakaan kovin pian rekistöröitymisen jälkeen itsestään paljoakaan. Avautuminen tapahtuu jotenkin asteittaisesti sellaisessa tapauksessa. Monille tavallisille netin käyttäjille tämä on paikka, jossa kerrotaan pääasiassa ajatuksista ja mielipiteistä eikä niinkään itsestään.

Itseni kannalta on mielenkiintoista seurata erilaisten persoonien nettikäyttäytymistä ja monesti paljastuu kirjoituksista vähän rivien välistä, että mitä arvostetaan ja millä esim. omaa itseään arvotetaan kuten muitakin. Joillakin tuntuu olevan oletus, että jos tunkee tuhat ja yksi linkkiä samasta asiasta, niin kaikki uskovat sen mitään kyselemättä. Jotkut paasaavat yhtä ja samaa huolimatta siitä, että on jo tullut aikoja sitten selväksi, ettei ilman hyviä perusteluita asia mene perille ja tämä palsta on viimeisin paikka yrittää ketään käännyttää tiettyyn ajattelutapaan, uskontoon yms. Toiset näyttävät hakevan jotenkin tukea sille sukupuoliselle viehätysvoimalleen ja suositummuudelleen vastakkaisen sukupuolen parissa joko esittämällä tiettyä roolia tai sitten tosissaan uskomalla tietynlaisen käyttäytymistavan ottamalla sen suosion tulevan. Joillekin on tärkeää saada oman sukupuolensa parissa arvostusta ja sen mukaan sitten tietyntyyppisiä juttuja lähettelemällä yritään se saavuttaa.

Kaiken kaikkiaan todella mielenkiintoinen palsta seurata monessakin mielessä. Itse saa kertoa mielipiteensä ja jakaa tietoja niistä asioista, joihin tuntee mielenkiintoa ja toisaalta sitten oppii paljon itseään tietävämmiltä ihmisiltä. Samaten opettaa tietyssä mielessä muista ihmisistä myös paljon, mikä toisaalta esim. negatiivisten puolten ollessa kyseessä auttaa kehittämään itseään parempaan suuntaan itsellä sen saman huonon puolen esiintyessä persoonassa. Itse tykkään käväistä täällä useammankin kerran päivässä mikäli mahdollista ja tiettyjä persoonallisuuksia kohtaan jopa tuntee sitten tietynlaista läheisyyttä.

Mitä tulee tuohon tapaamisjuttuun, niin itselläni ei ole tarvetta siihen kovin. Miksi ei voisi nauttia toisesta pelkästään persoonana ja itsekin olen tykästynyt sitten joihinkin kirjoittajiin ja heidän kirjoituksiinsa sekä tapaan, jolla he asiansa esille tuovat. Minulla ei ole tarvetta tietää kaikkea muista kirjoittajista, vaan nautin heistä sellaisina kuin he ovat, ehkä enemmän omana itsenään kuin siellä todellisessa maailmassa, jossa monet seikat sitovat sitten vastaamaan tiettyjä normeja mitä yksilölle asetetaan monien ulkonaisten ja materiaalisten asioiden suhteen.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Uusimmat

Suosituimmat