HUS ei hyväksy "läskejä" potilaita osastoilleensa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällaisen ilmoituksen HYKSin kirurgian osaston ylilääkäri ilmoitti minulle "läskille".

Monet "läskit" ovat epämielyttävän näkösiä, mutta kuuluuko terveyden huollon palvelut evätä ulkomuodon takia kuitenkaan.

Sivut

Kommentit (20)

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
skrahilpari
Tällaisen ilmoituksen HYKSin kirurgian osaston ylilääkäri ilmoitti minulle "läskille". Monet "läskit" ovat epämielyttävän näkösiä, mutta kuuluuko terveyden huollon palvelut evätä ulkomuodon takia kuitenkaan.

Kuten varmasti olet jo tajunnutkin, kyse ei ole ulkonäöstä, vaan lääketieteellisistä tekijöistä: leikkaus- ja anestesiakomplikaatioriskistä, leikkauksen onnistumisen todennäköisyydestä ja ennen kaikkea odotettavissa olevesta leikkaushyödystä (tai sen puutteesta), jos leikkaukseen johtavan tilan osatekijänä on ylipaino. Kyse on ilmeisesti ortopedisesta toimenpiteestä. "Jos ei ole motivaatiota laihduttaa, ei ole motivaatiota leikata."

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija

Eikös aina lääkärin tehtävä ole punnita toimenpiteen hyödyt ja haitat. Mitenkäs se Hippokrateen ohje, että ennen kaikkea älä aiheuta vahinkoa, joskos siitä on sinun tapauksessasi kyse.

valitettavasti vaikea ylipaino on ihan oikeasti leikkausriski, joten jos ei ihan henkeäuhkaavasta tilasta ole kyse, niin ehkä sinun kannattaisi pudottaa painoasi edes muutamia kiloja.

Lääkärin valvonnassa ns. ENE-dietti tuo aika rivakasti painoa alas viisi- jopa kymmenen kikoa.

Offina: Onko rosewater avattaressasi sepelvaltimoiden varjoainekuva?

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Mummo
Mitenkäs se Hippokrateen ohje, että ennen kaikkea älä aiheuta vahinkoa.

Primum, non nocere... ei (ainakaan tietääksi) ole peräisin Hippokrateelta, vaikka huolimatta siitä, että fraasi yleensä esitetään tuossa latinalaisessa muodossa, kyseessä on ilmeisesti alunperin kreikkalainen fraasi.

Offina: Onko avattaressasi sepelvaltimoiden varjoainekuva?

Kyseessä on tosiaan dsa-kuva, mutta vasemmasta kaulavaltimostosta, joka ei itse asiassa ole terve. Oikean diagnoosin antajalle voin antaa virtuaaliset olalletapatukset.

Vierailija

skrahilpari: Oli kyllä rumasti ilmoitettu asia, jos hän nimitteli sinua "läskiksi". Asiat voi ilmaista monella tavalla.. Olisi kertonut
leikkauksen riskeistä ja fiksusti pyytänyt laihduttamaan pari kiloa.

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
MD
Veikkaisin arteria carotiksen aneurysmaa vai onko externa tukossa?

Kuva on tosi pieni, mutta sehän vain lisää haastetta. Kyllä, kuvassa on tosiaan useampi sekä CCA:ssa että ICA:ssa oleva aneurysmaattinen dilataatio. Varsinaisia seinämäaneurysmia taitaa olla vain yksi.

Eli kyllä, aneurysmaattisia muutoksia (ja stenooseja) on, mutta mikä on niiden etiologia? Vihjeenä, että etiologia ei ole se tavallisin (eli ateroskleroosi).

ECA näyttäisi täyttyvän kapeana vasemmalle.

http://www.ajnr.org/cgi/content/full/26/6/1370[/quote]
Tuon tapausselostuksen kuvat ovat muuten ICA:n kraniaaliosista, visualisoituva aneurysma on communicans anteriorissa ja ICA:ta on se suurikaliiperisin suoni; kuvautuu lähinnä sifonin alueelta. Kuvassa näkyy (luonnollisesti) myös aa. cerebri media ja anterior.

Vierailija

Kuvastanee jotain persoonastani. Diagnoosin oikeaanosuvuus on yhtä todennäköistä kuin seitsemän oikein lotossa.

Ensimmäisenä tuli mieleen kuppa, sitten LED tai jokin muu kollageenitauti.

Veikkaus: tippuri

[40-year-old patient with an aneurysm of the extracranial arteria carotis interna][Article in German]
Keceligil HT, Unal R.
Universitat Ondokuz Mayis, Medizinische Hochschule, Samsun, Turkei. santa@omu.edu.tr

A case of extracranial internal carotid artery aneurysm Aneurysms of the extracranial internal carotid artery are uncommon but can be responsible for serious complications such as rupture, thrombosis, or embolism. The underlying causes of aneurysm include atherosclerosis, fibromuscular dysplasia, trauma, previous carotid artery surgery, infection, dissection, syphilis and a congenital defect. Five distinct clinical types of aneurysms are reported with different symptoms and treatment. We report a case of extracranial internal carotid artery aneurysm and its successfully surgical treatment.

PMID: 12945104 [PubMed - indexed for MEDLINE]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Moro! Koskahan lakataan hyysäämästä anorektikkoja . Heidän kuosiin saaminen maksaa myös maltaita . Heidän ongelmansa on myös henkilön itse aiheuttama , samoin kuin läskien kerryttäminen ympärille . Mehän emme tee muuta kuin syömme ja katsomme ohjelmaan - Olet ,mitä syöt . Täysi jääkaappi menee tyhjäksi joka ikinen päivä .Näitä valintoja voitaisiin tehdä vaikka mistä "ongelmaryhmästä" . Lääkärit taitavat kuitenkin tästä kategoriasta karsia ne vastemielisimmät ryhmät pois , jotka eivät sitten saa hoitoa . Kela maksoi viime vuonna ylipainosta johtuvia korvauksia 180 Milj. euroa . Suomen terveyshoitokustannukset kokonaisuudessaan on vuodessa 10 Mrd euroa . Taitaa näihin karkeloihin kuitenkin osallistua myös laihatkin , vaikka ovatkin luonnostaankin niin terveitä

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
MD
Kuvastanee jotain persoonastani. Diagnoosin oikeaanosuvuus on yhtä todennäköistä kuin seitsemän oikein lotossa.

Veikkaat haravajärjestelmällä?

[40-year-old patient with an aneurysm of the extracranial arteria carotis interna][Article in German]
Keceligil HT, Unal R.
Universitat Ondokuz Mayis, Medizinische Hochschule, Samsun, Turkei. santa@omu.edu.tr

A case of extracranial internal carotid artery aneurysm Aneurysms of the extracranial internal carotid artery are uncommon but can be responsible for serious complications such as rupture, thrombosis, or embolism. The underlying causes of aneurysm include atherosclerosis, fibromuscular dysplasia, trauma, previous carotid artery surgery, infection, dissection, syphilis and a congenital defect. Five distinct clinical types of aneurysms are reported with different symptoms and treatment. We report a case of extracranial internal carotid artery aneurysm and its successfully surgical treatment.

PMID: 12945104 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Kyllä herrat Keceligil ja Unal vain tietävät. Etiologia on tosiaan se toisiksi tavallisin, eli fibromuskulaarinen dysplasia.

EDIT: ko. tutkijoiden sähköpostiosoite on oudohko: santa@omu.edu.tr
Turkissa Santa ei tosin taida olla kuuminta hottia.

Vierailija
rosewater
skrahilpari
Tällaisen ilmoituksen HYKSin kirurgian osaston ylilääkäri ilmoitti minulle "läskille". Monet "läskit" ovat epämielyttävän näkösiä, mutta kuuluuko terveyden huollon palvelut evätä ulkomuodon takia kuitenkaan.

Kuten varmasti olet jo tajunnutkin, kyse ei ole ulkonäöstä, vaan lääketieteellisistä tekijöistä: leikkaus- ja anestesiakomplikaatioriskistä, leikkauksen onnistumisen todennäköisyydestä ja ennen kaikkea odotettavissa olevesta leikkaushyödystä (tai sen puutteesta), jos leikkaukseen johtavan tilan osatekijänä on ylipaino. Kyse on ilmeisesti ortopedisesta toimenpiteestä. "Jos ei ole motivaatiota laihduttaa, ei ole motivaatiota leikata."

Olen koko ikäni 45v. ollut massiivisen ylipainoinen. Olin jopa alle 5-vuotiaana ylipainon takia sairaalassa viikkoja 60-luvulla. Näistä sairaala-reissuista minulle jäin alitajuntaan kammo lääkäreitä kohtaan. Yksi lääkäreistä oli mm. Rauni-Leena Luukkanen (ufo-siepattu).

Ylipainostani ei ole ollut vaatteiden sopivuudesta muuta ongelmaa terveys-henkilöiden muka infomatiivinen nuhtelu joka kerta kun käun terkkarissa vaikka keuhkoputkentulehduksen takia. Aina viitataan ylipainoon.

Sanokaa sellainen sairaus, joka ilmenee ylipainoisella ihmisellä, joka ei ilmene normaalipainoisella ihmisellä 100%:n varmuudella?

Minulle on ilmoitettu "läski"-poimujen sisään ilmennyttä ihottumaa, joka on kuulemma vaikea hoitaa.

Vuosikymmenien aikana on taottu päähän että minun ylipaino on terveysriski ja olenko tietoinen tästä riskistä. Tietenkin olen tietoinen kaikenlaatuisista elämän riskeistä, varmaan paremmin kuin useimmat lääkärit, jotka ovat päässeet 6:n ällän kirjatietoudella eteenpäin elämässään.

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
skrahilpari
Aina viitataan ylipainoon.

Samoin tulee menetellä myös tupakan osalta. Kyseessä on mini-interventio, jonka merkityksestä on tutkimusnäyttöäkin.

Sanokaa sellainen sairaus, joka ilmenee ylipainoisella ihmisellä, joka ei ilmene normaalipainoisella ihmisellä 100%:n varmuudella?

Metabolinen oireyhtymä (ICD-10: E66.00)

Minulle on ilmoitettu "läski"-poimujen sisään ilmennyttä ihottumaa, joka on kuulemma vaikea hoitaa.

Juu, johtuu paikallisista olosuhteista (lähinnä kosteus).

Vuosikymmenien aikana on taottu päähän että minun ylipaino on terveysriski ja olenko tietoinen tästä riskistä. Tietenkin olen tietoinen kaikenlaatuisista elämän riskeistä, varmaan paremmin kuin useimmat lääkärit, jotka ovat päässeet 6:n ällän kirjatietoudella eteenpäin elämässään.

Fine. Pallo on sitten sinulla.

Vierailija
rosewater
skrahilpari
Aina viitataan ylipainoon.

Samoin tulee menetellä myös tupakan osalta. Kyseessä on mini-interventio, jonka merkityksestä on tutkimusnäyttöäkin.

Miten tupakka liittyy tähän keskusteluun. Tyypillistä lääkärien yleistystä.

Metabolinen oireyhtymä (ICD-10: E66.00)

Sisälukutaito ei ole pahitteeksi.

Tämä oireyhtymä on yleistä lähinnä psyykkisissä/stressiä sairastavissa ihmisissä. Liittyy lähinnä insuliinin eritykseen kehossa. Tätä sairautta ilmenee yleisesti eripainoisissa ja erittäin stressaantuneissa ihmisissä.

Juu, johtuu paikallisista olosuhteista (lähinnä kosteus).

Justiinsa joo. Asiantuntija kertoo taas. Jos "läski" ihminen inhottaa sinua, niin kerro se suoraan piiloutumatta lääketieteeseen.

Fine. Pallo on sitten sinulla.

Kiva "humaani" lääkäri kertoo miten esiintyä lääkärin edessä. Hyi häpeä!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat