Ohjelmistokehityksen hidastuminen

Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minusta on tuntunut jo muutaman vuoden ajan, että ohjelmistokehitys on monilla alueilla käytännössä pysähtynyt. Suurin osa minun työssä ja kotona käyttämistäni ohjelmistoista teki jo vuosia sitten kaiken tarvittavan, esim. Photoshop, taitto-ohjelmat, toimisto-ohjelmat ja www-editorit.

Saan vähän väliä mainoksia uusista ohjelmistoversioista, mutta ei niissä näytä olevan paljon mitään uutta. Joitain asioita saa tehtyä nopeammin ja yhteensopivuus ja integrointi kehittyy, mutta siinäpä se. Pystyn tekemään ammattilaislaatua vanhoillakin ohjelmistoilla.

Moni ohjelmisto on paisunut liikaakin, mikä vain huonontaa sen käytettävyyttä.

Onko sellaisia ohjelmistokehityksen alueita, joissa vielä mennään todella eteenpäin, vai olenko minä vain vanhanaikainen? Ehkä jotkin ammattilaistason tietokoneanimaatio-ohjelmistot kehittyvät vielä, mutta kuinka kauan sekin kestää? Tarvitaanko jokin vallankumous esim. tietokoneiden toimintaperiaatteissa, jotta voidaan tehdä merkittäviä edistysaskeleita ohjelmistokehityksessä? Millaisia ovat tulevaisuuden softat, onko visioita?

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija
Ding Ding
Minusta on tuntunut jo muutaman vuoden ajan, että ohjelmistokehitys on monilla alueilla käytännössä pysähtynyt. Suurin osa minun työssä ja kotona käyttämistäni ohjelmistoista teki jo vuosia sitten kaiken tarvittavan, esim. Photoshop, taitto-ohjelmat, toimisto-ohjelmat ja www-editorit.

Saan vähän väliä mainoksia uusista ohjelmistoversioista, mutta ei niissä näytä olevan paljon mitään uutta. Joitain asioita saa tehtyä nopeammin ja yhteensopivuus ja integrointi kehittyy, mutta siinäpä se. Pystyn tekemään ammattilaislaatua vanhoillakin ohjelmistoilla.

Onko sellaisia ohjelmistokehityksen alueita, joissa vielä mennään todella eteenpäin, vai olenko minä vain vanhanaikainen? Ehkä jotkin ammattilaistason tietokoneanimaatio-ohjelmistot kehittyvät vielä, mutta kuinka kauan sekin kestää? Tarvitaanko jokin vallankumous esim. tietokoneiden toimintaperiaatteissa, jotta voidaan tehdä merkittäviä edistysaskeleita ohjelmistokehityksessä? Millaisia ovat tulevaisuuden softat, onko visioita?

Ongelmana on yksinkertaisesti tekijänoikeudet! Jenkeissä Microsftilla on aivan liian suuri valta, aivan kuten Qualcomilla! Näitten yritysten tukena ovat myös paikallisen lainsäätäjät! Ei ole kyse kyvystä tai edes halusta;Microsft on Amerikkalainen firma, ja Amerikkalaiset firmat vetävät AINA kotiinpäin! Toisin sanoen, heidän on PAKKO tehdä työtä yhdessä, ja parhaansa mukaan myös estää toistensa tuotteiden laiton kopiointi. Tämä on enemmän poliittinen kuin tekninen kysymys. Jenkit elävät satulandiassa, jossa he kehittivät(muka)KAIKEN Digitaalitekniikan joskus kylmän sodan aikaan, ja KAIKKI MUUT pyrkivät "varastamaan" sen heiltä. Sen takia heidän asenteensa mm DRM kohtaan pohjautuvat käytännössä Reaganin ajalta, jolloin mm Neuvostoliittoa ja Japania kohtaan harjoitettiin tiukkaa kauppasaartopolitiikkaa. Ainoa tapa kehittää edes jotenkin kunnollinen käyttöjärjestelmä on yksinkertaisesti jättää KAIKKI Amerikkalaiset firmat sen ulkopuolelle! Kyllä se onnistuu ihan hyvin esim Euroopan omin voimin, ja samalla antaa jenkeille kivan luupanin. Mikään ei muutu, ennenkuin "kylmä sota" saadaan pois globaalista kaupankäynnistä!

Vierailija
Ding Ding

On, paljonkin. Sinä et ehkä niitä näe, minä näen päivittäin. Olen tekemässäkin moisia, esimerkiksi lääketieteen alalla. Joka versiossa tulee uusia tarpeellisia ominaisuuksia helpottamaan monien työtä. Ja kehitysvälineetkin näille ohjelmistoille kehittyvät koko ajan. Enemmän on vaikea itselläni keksiä ohjelmistoja jotka eivät olisi kehittyneet mihinkään. Office-paketeissakin perustoiminnot ovat pitkälti samat, mutta ryhmätyöhön ja muuhun on tullut paljon lisää. Niitä ei vain tavan tallaaja tarvitse, joten voi tuntua että saa samaa vanhaa uusissa kuorissa.

Se, että kuvankäsittelyohjelmat eivät tuo juuri mitään uutta on ihan eri asia. Kannattaa hieman laajentaa katsantokantaa ja tutustua laidasta laitaan ohjelmistoihin, vai halusitko rajata tämän tutkiskelun vain johonkin tiettyyn osa-alueeseen? Kotikäyttäjän massaohjelmistot? Silloin kehitystä tuskin kauheasti näkyykään.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
tätipensiö
Se, että kuvankäsittelyohjelmat eivät tuo juuri mitään uutta on ihan eri asia. Kannattaa hieman laajentaa katsantokantaa ja tutustua laidasta laitaan ohjelmistoihin, vai halusitko rajata tämän tutkiskelun vain johonkin tiettyyn osa-alueeseen? Kotikäyttäjän massaohjelmistot? Silloin kehitystä tuskin kauheasti näkyykään.

Minä olen tehnyt työkseni esim. erilaisia julkaisuja, ja sillä kohdalla kehitys näyttää selvästi hidastuneen, mikä onkin luonnollista. Katsantokantani laajenee juuri sillä että muut kertovat muilta aloilta mikä on tilanne: itselläni ei ole varaa ostella ohjelmistoja vertailtavaksi.

Vierailija
Ding Ding
itselläni ei ole varaa ostella ohjelmistoja vertailtavaksi.

Vaihda käyttöjärjestemää! Sen jälkeen huomaat eron ja ei tarvitse "ostella" yhtään mitään.

Vierailija

Olen DD:n kanssa osittain samoilla linjoilla. Toimisto-ohjelmat ja ehkäpä juurikin kuvankäpistelyohjelmat. Minulla on kokemusta molemmista Photoshoppia, Freehandia ja Macromedian ohjelmia olen käyttänyt. Kaikki jipot ja muut mitä minä olen tarvinnut on pystynyt tekemää jo 5-6 vuotta vanhoilla versioilla.
Samoin asia on toimisto-ohjelmistoissa MS-Officesta puhun muita kun ei juuri käytetä. Vanhemmat varmasti vannovat jonkin Lotuksen perään ja Linuxistit OpenOfficen, mutta tosiasiassa ne ovat marginaalitapauksia.
MS-Office on mielestäni mennyt väärään suuntaan. Turhia lisähärpäkkeitä on tullut, mutta ohjelman hallinta on tehty vaikeammaksi. Se mikä ennen oli helposti yhden klikkauksen päässä on nyt kolmen klikin päässä. Pikanäppäinyhdistelmät ovat kova sana edelleen, niitä vaan on niin paljon, ettei kukaan niitä hallitse.
Taulukko-ohjelmaan on tehty myös kummallaisia muutoksia, turhia huomautuksia solujen kulmissa niiden sisällöstä, jotka tekevät näkymän turhan pirstaloiseksi.

Suurin kehitys on varmaan tapahtumassa erikoisohjelmistoissa, kuten tätipensiökin sanoi. Sairaalaohjelmistot kehittyvät koko ajan, mutta niistä kun ei kukaan oikein edes tiedä.

Tietokantaohjelmistot ovat myös muuttuneet melkoisesti tai ainakin tietokanta-ajattelu.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Voisiko lähitulevaisuudessa tapahtua merkittäviä vallankumouksia ohjelmistojen käyttöliittymiin? Tuleeko kolmiulotteisia käyttöliittymiä, hologrammikäyttöliittymiä, silmällä ohjattavia, näyttöä koskettamalla ohjattavia (niitä jo taitaa ollakin), tai ääniohjattavia ohjelmistoja ihan tavallisille käyttäjille? Operaa voi jo ohjata äänellä, mutta se ei vielä ole minun mielestäni riittävän tehokasta, ja vaatii ainakin tällä työkoneellani erillisen mikrofonin.

Itse ainakin voisin helposti kuvitella, millainen olisi kolmiulotteinen ja ääniohjattava taitto-ohjelma. Sen käyttäminen olisi suorastaan hauskaa nykyisiin hiiri- ja kynäkäyttöliittymiin nähden. Kuinka kauan kestää ennenkuin tietokoneiden tekniikka kehittyy niin, että sellaisia voidaan saada markkinoille kohtuuhintaan?

Vierailija

Ahaa, vihdoin omaa alaani läheisesti koskeva avaus. Kiitos, Ding Ding.

Ding Ding

Tuntosi ovat oikeat, olen samoilla linjoilla. Mielestäni tavallaan elämmekin eräänlaista pysähtyneisyyden ja kaavoihin kangistumisen aikaa ohjelmistokehityksessä tällä hetkellä.

Oikeastaan edellinen hypähdys uudelle tasolle ohjelmistokehityksessä tapahtui tuossa 80-luvun lopulla, kun graafiset käyttöliittymät alkoivat yleistyä, ja siirryttiin DOSista Windows 3.x ympäristöihin.

Ohjelmistosuunnittelijoiden täytyi muuttaa lähestymistapaansa, ja muuntaa ohjelmistoistaan sopivia nykyisen kaltaiseen käyttöliittymään. Aiemminhan suurin osa hommista tehtiin kirjoittamalla komentoja komentotulkkiin.

Ding Ding

Tuossa olet enemmän kuin oikeassa, ja minua suorastaan kuvottaa tuo bloatware-ilmiö. Miksi kaikista ohjelmista täytyy väen väkisin tehdä raskaampia, monimutkaisempia ja hankalampia, kun samat työt ovat onnistuneet yksinkertaisemmilla työkaluilla jo vuosia aiemmin.

Kyllä ohjelmistokehityksessä mennään eteenpäin, mutta askeleet ovat pieniä, ja suurin osa niistä on näkymättömissä loppukäyttäjälle. Nykyään lähinnä hienosäädetään ja viimeistellään jo tuotettuja kokonaisuuksia, joita sitten mielestäni hiukan valheellisesti markkinoidaan käyttäjille "uusina, mahtavina tuotteina".

Liian usein ne ainoat käyttäjän nähtävissä olevat askeleet ovat pelkkää hapuilua, kuten erään äskettäin julkaistun "uuden" käyttöjärjestelmän (Vistan) silmäkarkki- ja alkuvalikkohienostelut. On Vistassa muutakin uudistettu kuin ensivilkaus antaa ymmärtää, mutta suurin osa noista uudistuksista koskee lähinnä ohjelmiston- ja sisällönkehittäjiä, järjestelmänvalvojia, jne. ja valitettavan suuri osa noista uudistuksista valuu loppukäyttäjän sormien lävitse. Käsiin jää lähinnä ne kauniit (mieli)kuvat.

Sen vuoksi herääkin kysymys, kannattaako peruskäyttäjän sen vuoksi maksaa satoja/tuhansia euroja uudesta käyttöliittymästä/tietokoneesta, kun vanhemmallakin laitteistolla pärjätään edelleen. Mielestäni ei kannata, toistaiseksi.

Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että jonkunlainen vallankumous nimenomaan tietokoneiden toimintaperiaatteessa tarvittaisiin, mutta jota ei ainakaan toistaiseksi ole näköpiirissä. Kokonaan uusi tapa lähestyä ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta. Kuinka oikeasti voitaisiin tehdä tietokoneella työskentelystä tehokkaampaa, miellyttävämpää ja intuiivisempaa?

Millaisia tulevaisuuden softat sitten ovat? Kovin tarkasti en sitä aio paljastaa, sillä aion ammattiini valmistuttuani ansaita myös palkkaa ideoillani, mutta kirjoitan sitten aiheesta vaikkapa kirjan, ja myyn sitä kiinnostuneille, kunhan olen ensin rikastunut.

No, leikki leikkinä. Mielestäni niiden täytyisi olla periaatteiltaan samoja kuin nykyiset ohjelmistot, mutta toteukseltaan parempia ja innovatiivisempia. Hyviä periaatteita mielestäni ovat tehokkuus, käyttäjäystävällisyys, dynaamisuus, monipuolisuus, laajennettavuus, sekä yksinkertaisuus. Käyttäjän ja ohjelmiston välisen interaktion toimivuus pitäisi olla perustava lähtökohta.

Monipuolisuudesta tulee helposti kirosana, ja godzillamainen hirviömutantti, jolloin käyttäjäystävällisyys ja yksinkertaisuus tahtovat unohtua. Tämä on juuri usein taustalla tässä bloatware-ongelmassa.

Jos käyttäjä haluaa monipuolista, yksinkertaista ja käyttäjäystävällistä, hän tarkoittaa ABS-jarruilla, ohjauksentehostimella ja pehmeillä penkeillä varustettua city-maasturia. Sen sijaan hän saa 28,3 metrin siipien kärkivälillä varustettua, hirveää melua pitävän Boeing 737:n, tuhansine nippeleineen ja namiskoineen, jonka kauniit lentoemot tarjoilevat martinia ravistettuna, muttei sekoitettuna.

Vierailija

Emmä tiiä, esmes Photoshoppiin on tullut viime vuosina Smart objectit ja smart filterit, jpg ja tiff -kuvien sävynsäätö RAWilla, ym. Kaikkea on tietty joku guru pystynyt tekemään vaikka 3.0:lla, mutta kyllä käytettävyys on parantunut aivan v-tusti. Muistan ajan kun ohjelmassa oli 1 undo.

Tietenkin jos ohjelmistokehitys keskittyy webbiominaisuuksiin niin printtijutut jämähtää. Tai jos grafiikkaohjelmasta tehdään ohjelmointialustaa niin piirtotyökalut junnaa paikoillaan.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Ding Ding
Voisiko lähitulevaisuudessa tapahtua merkittäviä vallankumouksia ohjelmistojen käyttöliittymiin? Tuleeko kolmiulotteisia käyttöliittymiä, hologrammikäyttöliittymiä, silmällä ohjattavia, näyttöä koskettamalla ohjattavia (niitä jo taitaa ollakin), tai ääniohjattavia ohjelmistoja ihan tavallisille käyttäjille?

Eikös jonkinlaisia "kolmiulotteisia" käyttöliittymiä jo periaatteessa ole? Tosin kahteen ulottuvuuteen (näytölle) projisoituna mitään kovin merkittävää eroa edellisiin ei ole. Onhan periaatteessa jo monta ikkunaa päällekkäin kolmiulotteista. Linux Ubuntun sivuilla on jotain esimerkkejä näyttävästä "kolmiulotteisesta" käyttöliittymästä. Itse en ole viitsinyt kokeilla vielä, enkä tiedä, onko se vielä niin kehitysasteella, että työpöydän hallittavuus ei vain olisi entistä vaikeampaa.

Toisaalta kolmiulotteisen käyttöliittymän edut saattaa riippua hieman käyttäjän hahmotustavasta. Helpottaako hallintaa, vai viekö keskittymisen itse liittymään...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
bosoni
Eikös jonkinlaisia "kolmiulotteisia" käyttöliittymiä jo periaatteessa ole? Tosin kahteen ulottuvuuteen (näytölle) projisoituna mitään kovin merkittävää eroa edellisiin ei ole.

Kolmiulotteisuuden tai "kolmiulotteisuuden" voi toteuttaa monin tavoin kaksiulotteiseksi projisoidusta nykymallista aina hologrammi-/virtuaalitodellisuustyyppiseen toteutukseen, josta me voimme vielä vain haaveilla.

Eikös joku valmistaja ole tuomassa markkinoille kolmiulotteista televisiota? Muistan lukeneeni sellaisesta pari kuukautta sitten.

Silmän liikkeillä ohjattava käyttöliittymä olisi kiinnostava. Sekin voisi olla kolmiulotteinen, jos se havaitsisi näkökentän tarkennuksen kohteet suoraan silmästä. Ja olisi kai hyvää silmille, samoin kuin hologrammikäyttöliittymä voisi olla hyväksi hartioille.

Vierailija

Pitää varmaan paikkansa, että toimisto-ohjelmat ovat osin kehittyneet huonompaankin suuntaan niitä vaivaavan möhköfanttitaudin myötä.

Mutta kuten jo mainittiin, niin kyllä monet erityisalojen ohjelmistot ovat viime vuosina valtaisasti kehittyneet ja kehittyvät edelleenkin. Eräs tällainen on GIS-ohjelmistot, jotka aivan viime aikoina ovat valtavasti kehittyneet. Ne ovat siis paikkatietoja tavalla tai toisella käyttäviä ja hyödyntäviä ohjelmistoja.

Vierailija
Ding Ding
Voisiko lähitulevaisuudessa tapahtua merkittäviä vallankumouksia ohjelmistojen käyttöliittymiin? Tuleeko kolmiulotteisia käyttöliittymiä, hologrammikäyttöliittymiä, silmällä ohjattavia, näyttöä koskettamalla ohjattavia (niitä jo taitaa ollakin), tai ääniohjattavia ohjelmistoja ihan tavallisille käyttäjille? Operaa voi jo ohjata äänellä, mutta se ei vielä ole minun mielestäni riittävän tehokasta, ja vaatii ainakin tällä työkoneellani erillisen mikrofonin.

Itse ainakin voisin helposti kuvitella, millainen olisi kolmiulotteinen ja ääniohjattava taitto-ohjelma. Sen käyttäminen olisi suorastaan hauskaa nykyisiin hiiri- ja kynäkäyttöliittymiin nähden. Kuinka kauan kestää ennenkuin tietokoneiden tekniikka kehittyy niin, että sellaisia voidaan saada markkinoille kohtuuhintaan?

Näitä "virtuaalinäppäimistöjä" pitäisi jo ollakin, hanskat käteen ja näpyttelemään.

Itse näkisin tulevaisuudessa tulevan tilassa paikan ja asennon tunnistavia "hanskoja", joilla sitten ohjataan tietokonetta. Selaisit virtuaalisesti kirjaa tietokoneen näytöllä, tarttuisit objektiin virtuaalisesti sormillasi ja liikuttaisit niitä mielesi mukaan.

Vierailija

DD taitaa kuuden deBono hattunsa lisäksi omistaa ainakin yhden Nostradamuksen suippokärkisen ennustajanhatun, sillä:

author="<a href="http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1181376&amp;s=r"><b>Tietoviikko</b></a>" kirjoitti:

Microsoft pudottaa hiiren pöydältä

Microsoft pudotti uutispommin viime yönä. Yhtiö haluaa monitorit, hiiret ja näppikset pois pöydiltä. Niiden tilalle yhtiö tuo pöytätason, joka toimii käytännössä kosketusnäyttönä, joka kykenee pöytään upotettujen kameroiden avulla myös liikkeen- ja hahmontunnistukseen.
Kuten tieteiselokuvista olemme voineet huomata, tietokoneen hallitseminen näyttöä hujomalla on monesti luontevampaa kuin näppäimistön ja hiiren käyttö. Microsoft laskee sen varaan ja uskoo uutuutensa kehkeytyvän miljardibisnekseksi.

Tarpeeksi kauan kun eletään, nykyinen tapa hallita tietokonetta jää varmasti unholaan. Mutta tuleeko korvaaja nyt kertarysäyksellä tästä Microsoftin uutuudesta?

Yhtiö ei näin itse väitäkään. Tuhansien dollareiden hintainen laite on ensi alkuun yrityksille tarjottu työkalu, jolla ne voivat toteuttaa asiakkaille vuorovaikutteisia informaatio-itsepalveluja (termi kirjoittajan keksimä).

Hotellit ja ravintolat ovat Surfacen luontevin kohderyhmä. Microsoft on myös esitellyt kännykkäkauppa T-Mobilen palvelun, joka osaa tunnistaa pöytätasolle asetetun kännykän ja toimia sen mukaan. Microsoft on tehnyt laitteelle jo muutamia yrityssopimuksia, ja lisää varmasti tulee.

On sitten toinen kysymys, onko toimistoissa ja kodeissa niin paljon kysyntää uutuudelle, että se tekisi todellisen läpimurron.

Esimerkiksi tärkeä perustoiminto kirjoittaminen tunnotonta pöytätasoa näpytellen ei houkuttele. Näppäimistön hakkaaminen jäänee historiaan silloin, kun puheentunnistus oikeasti tulee, mutta se taas ei Surfacea kaipaa.

Pöytätaso on silminnäkijöiden mukaan toiminut hyvin demoissa. Mutta jos Surface-tuki tulee käyttöjärjestelmätasolle, kärsiikö nykyisen työpöytä-Windowsin luotettavuus? Itse veikkaisin näin - hahmon- ja liikkeentunnistus on softatasolla monimutkaista, ja bugien mahdollisuus kasvaa koodin paisuessa. Lisäksi toimenpiteet vaativat suoritintehoa, mikä voi hidastaa konetta.

Microsoftin liike on kiintoisa ja varmasti oikeansuuntainen, mutta itse en aivan vielä lähde povaamaan vaikeuksia nykyisille näyttö-, hiiri- ja näppäimistövalmistajille.

Karpeloin koko tekstin tähän, koska milloinkaan ei tiedä linkin katoamisesta.

Olen itse ollut tekemässä ohjelmistosovellusta, jossa menestyksekkäästi käytettiin kosketusnäyttöä käyttöliittymänä. Kaikissa muissa osissa se toimii hyvin, mutta kirjoittaminen sillä on yhtä tuskaa jo mainitusta syystä.

Muutenkin olen sitä mieltä, että ihmisille olisi alunperin pitänyt opettaa hiiren käyttö vasemmalla kädellä. Itse otin käyttöön vasenkätisen hiiren silloin kun työssäni rupesin enemmässä määrin tarvitsemaan numpadia. Yhdellä kädellä kaiken tekeminen oli hidasta ja rasittavaa.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Kiinnostavaa, hyvä että kehitys kehittyy.

Minusta tämä nykyinen näyttö-hiiri-näppäimistö saisi jäädä lyhyeksi välivaiheeksi. Liikkeentunnistus, silmänliikkeiden tunnistus, kosketus, ääniohjattavuus tai vaikka puhallusohjattavuus; kaikki nuo vaikuttaisivat suurilta parannuksilta.

Mitään hanskojakaan ei tarvittaisi, vaan kynteen kiinnitettävät pienet tunnistimet riittäisivät varmaankin aluksi, ja pian niitäkään ei enää tarvittaisi.

Kannettava tietokone olisi pingispallon kokoinen laite, joka loihtisi avattaessa ympärilleen hologramminäkymän kuin Aladdinin taikalamppu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat