Stressi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Stressi tuntuu olevan melkolailla kasvussa hyvinvointiongelmana länsimaissa. Jokin aika sitten radiouutisissa mainittiin, että työssäkäyvistä naisista jopa 36% kärsii univaikeuksista työstä aiheutuvan stressin takia, miesten keskuudessa osuus oli 25%.

Stressi on toki aivan luonnollinen osa ihmisen elämää. Se voi hyvinkin saada aikaan suoriutumisia vaikeista haasteista ja tilanteista. Samalla se voi tyystin lamauttaa henkilön.

Jatkuva pitkäaikanen stressi jopa tuhoaa aivoja kortisolin vaikutuksesta. Heikentää muistia, keskittymistä ja kykyä oppia ja aiheuttaa kyvyttömyyttä käsitellä tunteita.

Kuinka usein väki täällä kärsii stressistä? Puhuttakoon ympäripyöreästi 'selvästä' stressistä, vaikkapa määrittein, että koet olevasi stressaantunut ja se vaikuttaa toimintaan. Kuinka lievitätte stressiä?

Itse kärsin lähes päivittäin voimakkaasta stressistä, olen kärsinyt pian 10 vuotta. Tämä on aikaansaanu voimakkaan keskittymishäiriönkin (faustisena henkilönä suorastaan v*ttumainen tilanne!), kuten toistuvia mahavaivoja ja ruokatorven tulehduksia. Pillisafkaa kuukausi, joskus pari kertaa vuodessa.

Miten keskittymistä vois hyvin harjottaa? Tai vaihtoehtosesti stressiä lievittää?

Kommentit (1)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Onko stressi niin kuin rakkaus? Että sen tunnistaa sitten kun se sattuu kohdalle, mutta muuten sitä ei ymmärrä.

Itse en ole nähtävästi potenut kumpaakaan. Ainakaan voimakkaasti. En ymmärrä mistä stressin voisi saada.

Uusimmat

Suosituimmat