Rannekellossa vikaa?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mulla on 1915 vuoden rannekello ja siinä on semmoista vikaa kun kone käy, mutta tietyissä asennoissa se pysähtyy. Todennäköisesti kellon pitäis toimia vähän joka asennossa.

Monessa vanhassa taskukellossakin sama vika että kello pysähtyy välillä tietyissä asennoissa.

Pystyyky nykyään kellosepät huoltaan tuollaisia vanhoja kelloja.

Sivut

Kommentit (23)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Volitans
Pura ja pese se ultraäänipesurissa.

Entiedä miten aukee, kai siinä on joku nappi, mutta en uskalla painaa sitä kun en tiedä mitä tapahtuu. Se koneisto heiluu sielä sisällä, mikä ilmeisesti on se vika.

Samalla tekniikalla toimii kun taskukellot.

Vierailija

Jostain syystä on sellainen tunne, että pystyy...[/quote]

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Kellon korjaus on yhtä tarkkaa hommaa kuin krapulan parannus, muistaakseni.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Mulla on 1915 vuoden rannekello ja siinä on semmoista vikaa kun kone käy, mutta tietyissä asennoissa se pysähtyy. Todennäköisesti kellon pitäis toimia vähän joka asennossa.

Luultavasti siellä on vanhat rasvat jämähtäneet. Nykyaikaisissa kelloissa se tapahtuu 5-10 vuoden käynnin jälkeen.

Pystyvät. Korjaus voi olla niin kallista, ettei vanhaa kelloa kannata korjata, ellei sillä ole erityistä rahallista tai tunnearvoa. Kannattaa kuitenkin kysyä, mahdollisesti se on joku rasvojen kovettumisen tyylinen helposti korjattava vika.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mun kellon arvo on joku 80-120 euroo, ei se mikään arvokello ole
Kuori on hopeeta ja sisällä valmistajan logo ilmeisesti ja sarjanumero, sitten koneisto löytyy vasta sieltä alta, ajattelin että se on heti siinä kun aukee mutta eipä ollut. Eli lisää kansia kannen alla.

Varmaan sieltä koneistostakin voi säätää niitä viisarien asentoakin, ulkopuolelta ei onnistu.

Vierailija

Ei kannata mennä itse säätelemään koneistoja. Mekaanisten rannekellojen korjaukset ihan oikeissa kellosepänliikkeissä ovat n. 70€ plus osat. Kannattaa pyytää kustannusarvio. Korjauksen esteenä voi tosin olla se, että vanhoja varaosia ei saa enää mistään. Varsinkin noinkin vanhaan kelloon (1915). Korjaus kannattaa ns. paremmilla kellomerkeillä, Omega, Certina, jne.

Vierailija

Joo, kyllä se kannattaa viedä sellaiselle oikealle kellosepälle ainakin korjausarvion saamiseksi. Osat eivät ole mikään ongelma, niitä on etenkin vanhemmilla kellosepillä omasta takaa isot varastot ja tarvittaessa he pystyvät tekemään varaosat itse.

Eikös viisareiden liikuttelu onnistu kun vedät ulos (tai joskus se pitää painaa sisäänpäin) sen vetonupin ja sitten vaan kierrät sitä?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Advocatus Diaboli
Ei kannata mennä itse säätelemään koneistoja. Mekaanisten rannekellojen korjaukset ihan oikeissa kellosepänliikkeissä ovat n. 70€ plus osat. Kannattaa pyytää kustannusarvio. Korjauksen esteenä voi tosin olla se, että vanhoja varaosia ei saa enää mistään. Varsinkin noinkin vanhaan kelloon (1915). Korjaus kannattaa ns. paremmilla kellomerkeillä, Omega, Certina, jne.

aivan

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat