Tupakaton päivä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka moni palstalainen tunnustaa tupakoivansa? Entä korvaushoitoa käyttävät, purukumi, laastari tai joku muu?
Itse käytän purukumia jo seitsemättä vuotta . En kerta kaikkiaan halua, enkä usko voivani luopua korvaushoidosta. En tosin muuta haittaa pureskelussa näe, kuin että pitää muistaa kuljettaa purkat mukana kaiken aikaa. No jaa.. Suu on kuiva aamuisin, jos illalla pureskelee.
Onkohan tullut uusia tutkimuksia korvaushoidosta ja sen haittavaikutuksista?

Vaikea uskoa, että näillä "tupakaton päivä" kampanjoilla saadaan himopolttajat omantunnon tuskiin. Se polttaa joka polttaa.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Itsellä meni loppuajasta kaksikin askia päivässä. Helvetillinen yskä ja räkäleikki. Olen polttanut savukkeita, piippua, sikareita, sätkää ja pitänyt nuuskaa.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

En mää tupakoi, joskus kännissä sikareita oon poltellu. Ihan hyviä on eikä edes maistu pahalta suussa tupakka seuraavana päivänä krapulassa.

Uskonkin että tupakkakiellot lisäävät nautiskeluun käytettäviä tupakkatuotteita, eikä mitään savukkeita mitkä on tusinatuotetta.

Toki tupakointikiellot vaikuttaa kaikkeen tupakkaan, mutta ei ne vähennä eikä poista hirveesti.

Kohta ihmiset perustelevat kaikki savukeseuroja ja istuvat autotallissa ja polttavat sikareita ja piipputupakkaa.

Onhan näitä seuroja nykyäänkin, mutta enempi tulee.

Vierailija
K. K.
Vaikea uskoa, että näillä "tupakaton päivä" kampanjoilla saadaan himopolttajat omantunnon tuskiin. Se polttaa joka polttaa.

Sekä tupakkayhtiöiden että terveysviranomaisten kampanjoinnin kohderyhmänä ovat 12 - 20 vuotiaat, noin suurinpiirtein. Tupakkateollisuus yrittää koukuttaa nimenomaan nuoret, aika harva ryhtyy ensimmäistä kertaa polttamaan 3-kymppisenä. Ja keski-ikäiset, 20 vuotta polttaneet, ovat terveysjärjestöjen näkökannalta menetettyä kauraa eikä ainakaan paukkuja kannata haaskata heihin. Lääkefirmat ovat sitten eri asia, heille tämä kohderyhmä kelpaa.

Tupakan vastustajien strategiana on siivota tupakointi pois silmistä kaikkialla niin, että nuoret eivät pitäisi sitä normaalina ja tavalliseen elämään kuuluvana asiana. Mikähän olisi hyvä käännös termille "denormalize", "epänormalisoida"?

Itse poltan mutta pidän näitä rajoituksia mm. ravintoloissa hyvänä asiana. Jospa jonain räntäsateisena iltana kadulla baarin edessä kessutellessa saisi päätetyksi lopettamisestakin.

Edit: Itsellä samat kokemukset nikotiinipurukumista: Olin vuoden polttamatta ja täysin koukussa purukumiin. Päättelin sitten, että koska lopettaminen oli niin helppoa että voin tehdä sen milloin vain, voin yhtä hyvin aloittaa polttelunkin taas hetkeksi. Ihminen on helvetin hyvä huijaamaan itseään.

Vierailija
CE-hyväksytty
Vaaleen ruskeeta bonusta noin kymmenen sätkää/pv. Humalassa muutama enemmän. Se tekee sellasen 5€ viikossa. Ei intoa lopettaa.

No sulla tupakoiminen ei ole taloudellinen kysymys. Nikotiinipurkat tulevat viikossa paljon kalliimmiksi, ainakin minulla.

Jokohan Mummo on päässyt eroon nikotiinista kokonaan. Oli juttua monta virtuaaliaikaa sitten, kun asiasta keskusteltiin.

Vierailija

Menee vajaa aski päivässä savuna ilmaan... Maanantaina pitäisi aloittaa korvaavien tuotteiden käyttö, saas nähä miten tälläkertaa käy. Toivottavasti nyt pääsis eroon, niin röökistö kun korvaustuotteesta.

asdf
Seuraa 
Viestejä11075
Liittynyt16.3.2005

Lasten hankkiminen auttoi eroon tupakasta meidän perheessä. Kun vaimo tuli ensimmäisen kerran raskaaksi, lopetettiin molemmat, eikä olla sen jälkeen poltettu. Nyt jos jostain syystä alottais sauhuttelun, ottais kyllä ankarasti kupoliin. Jos on onnistunut olemaan koskaan alottamatta polttamista saa olla onnellinen. Harva tupakoitsija on tyytyväinen poltteluunsa ja lopettaminen on helpoimmillaankin v*ttumaista touhua.

Vierailija

K.K. Katos kun muistit!

Kohta tulee aktiivisauhuttelun lopettamisesta kaksi vuotta, mutta nikotiinipurkkakoukussa olen edelleen. Lääkärin mukaan se on kumminkin pienempi haitta kuin tupakoinnin jatkaminen.

Positiivisia vaikutuksia on ollut vaikka kuinka, mutta tupakka himottaa välillä . Muutaman tupakan olen juhlapäissäni vedellyt, mutta huomenna iskevä ravintolatupakoimattomuus poistanee nekin viettelyksen hetket.

Unissatupakointiakin harrastan. Vedän syviä, nautinnollisia henkisavuja ja herään sitten karmeaan morkkikseen. Ankara yliminä valvoo.

Vierailija

Mä joskus nuorena kokeilin ku kaverit painosti, mutta aivan kauheatahan se oli. Vaihdoin sit kavereita. En vaan käsitä miks ihmiset vetää sitä savua sisäänsä. Ykskään mun nykyisistä kavereistakaan ei polta. Eikä taida meidän suvustakaan tupruttelijaa löytyä. Outoa.

Vierailija
K. K.
Kuinka moni palstalainen tunnustaa tupakoivansa? Entä korvaushoitoa käyttävät, purukumi, laastari tai joku muu?
Itse käytän purukumia jo seitsemättä vuotta . En kerta kaikkiaan halua, enkä usko voivani luopua korvaushoidosta. En tosin muuta haittaa pureskelussa näe, kuin että pitää muistaa kuljettaa purkat mukana kaiken aikaa. No jaa.. Suu on kuiva aamuisin, jos illalla pureskelee.
Onkohan tullut uusia tutkimuksia korvaushoidosta ja sen haittavaikutuksista?

Tämä palstalainen viettää syksyllä tupakoinnin lopettamisen kolmivuotissynttäreitään, ja on erittäin tyytyväinen siihen, että kykeni lopettamaan. Punaista L&M - tupakkaa paloi pitkään 10 kpl/vrk. Sitten se nousi 15 kpl/vrk. siihen se jäi, ei enempää, mutta vähemmän. Tulos: 0 kpl.
Mitään korvaushoitoja en käyttänyt - tai, no: Kahvia, ja karkkia kului paaljon .

Vierailija

Empä ole koskaan polttanu yhtä henkäisyä enempää, viimemmäksi joitain sikareita maistanut tuon henkäyksen verran. Enpä ole nähnyt mitään tarvetta moiselle, vaikka nuorempana kaveritkin koitti painostaa. Nykyään kuulee monen tupakoijan vaan kiroavan tupakkaa ja kannustavia/positiivisia kommentteja on tullut myös satunnaisilta tuntemattomiltakin tupakoitsijoilta.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

En ole koskaan kyennyt, en polttamaan, en ymmärtämään. Itsemurha coolilta näyttäen on mahdollista hitusen elegantimminkin. Sitä paitsi hajuaistini on hitusen yliherkkä, minä olen yksi niitä piha- ja parveketupakoitsijoita vainoavista kyttaajanaapureista. Inhoan vaatteisiin ja hiuksiin (melkein 1 m) tarttuvaa tupakanhajua, ja sitä riivattua vaivaa kun joutuu baari-illan jälkeen pesemään tukkansa - ja kuivattamaan sen.

Jotta isoja peukkuja sinulle, Mummo, kun olet osana tekemässä maailmaani hiukan vähemmän saastuneeksi.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat