Numeroiden värit

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Sehän on niin, että kakkonen on tumman sininen, kolmonen on vihreä ja nelonen on vaalean sininen. Vitonen on keltainen ja seiska ruskeahko.

Kommentit (14)

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Musta 9 kahden vallin kautta oikeaan takakulmaan.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Joo. Assosiaatiostahan tässä on kysymys.

Jokaisella ihmisellä ovat omat värit/numerot...

Itse asiassa minulla ei ole värejä eri numeroille.
Lottonumerot ovat keltaisia.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Kai teilläkin joku melipide numeroiden väreistä on?

On. Numeroilla ei ole väriä.

Paitsi että ykkönen on kultaa, kakkonen hopeaa ja kolmonen pronssia tietty.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Höh, kukaan ei korjannut virhettäni. Kasipallohan se on musta.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Synestesiaahan tuo on. Mulla numerot ja värit menee näin:

0 = valkoinen (itse asiassa "tyhjä" eli läpinäkyvä)
1 = valkoinen
2 = vaaleanpunainen (tai muuten vaalea)
3 = keltainen
4 = vihreä (joku miellyttävä vihreän sävy)
5 = kirkkaanpunainen
6 = sininen (tämä on kaikista selvin mielleyhtymäni!)
7 = vihreä
8 = hyvin tumma sininen, vihreä tai ruskea
9 = tumma violetti tai lähes musta

Näitten "värien" takia monesti sekotan nelosen ja seiskan, esim. jos pitää muistaa jokin talon numero tai rekkari, niin en muista välttämättä oikein, onko siinä 4 vai 7.

En tiedä mistä se johtuu, että numeroilla on just noi värit. Enkä tiedä, mistä sekin johtuu, että viikonpäivilläkin usein on. Esim. lauantai on minusta vaaleanpunainen, mikä saattaa johtua lauantaimakkaran väristä, mutta lauantaista tulee tämän vuoksi myös numero 2 mieleen...

Ja kun en oikein tykkää sinisestä, niin en tykkää myöskään numerosta 6 kovin paljon.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005
gamma
Synestesiaahan tuo on. Mulla numerot ja värit menee näin:

0 = valkoinen (itse asiassa "tyhjä" eli läpinäkyvä)
1 = valkoinen
2 = vaaleanpunainen (tai muuten vaalea)
3 = keltainen
4 = vihreä (joku miellyttävä vihreän sävy)
5 = kirkkaanpunainen
6 = sininen (tämä on kaikista selvin mielleyhtymäni!)
7 = vihreä
8 = hyvin tumma sininen, vihreä tai ruskea
9 = tumma violetti tai lähes musta

Näitten "värien" takia monesti sekotan nelosen ja seiskan, esim. jos pitää muistaa jokin talon numero tai rekkari, niin en muista välttämättä oikein, onko siinä 4 vai 7.

En tiedä mistä se johtuu, että numeroilla on just noi värit. Enkä tiedä, mistä sekin johtuu, että viikonpäivilläkin usein on. Esim. lauantai on minusta vaaleanpunainen, mikä saattaa johtua lauantaimakkaran väristä, mutta lauantaista tulee tämän vuoksi myös numero 2 mieleen...

Ja kun en oikein tykkää sinisestä, niin en tykkää myöskään numerosta 6 kovin paljon.

Varmaankin pienenä lapsena kun opettelit numeroita, ne oli tuon värisiä siinä lasten pikku kuvakirjassa. Ehkäpä viikonpäivät myös selittyvät sen kuvakirjan värein.
Minun lapsuudessani ei alle kouluikäisille ollut vastaavanlaisia kuvakirjoja, toki ensimmäisellä luokalla käytettiin suuria 50 x 70 cm tauluja, joissa oli aina kirjain tai numero ja siihen liittyvä kuva. Numerot ja kirjaimet olivat värillisiä, kuin myös kuva, ei niistä kuitenkaan minulle muodostunut mitään värimuistia numeroille tai kirjaimille.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Kai teilläkin joku melipide numeroiden väreistä on?

Ei tuollaisia automaattisia mielleyhtymiä ole läheskään kaikilla. Mielestäni musta valkoisella pohjalla on ainoa oikea numerojen väri, ellei ole erityisesti perusteltua käyttää jotain muuta.

Siniset numerot olisivat kyllä hienoja, mutta valitettavasti sikahintaisia ja huonosti näkyviä.

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006

Aikoinaan opettelin värikoodisarjan elektroniikasta, mutta en suoraan yhdistä numeroitä näihin väreihin, tai värejä näihin numeroihin:

0-musta
1-ruskea
2-punainen
3-oranssi
4-keltainen
5-vihreä
6-sininen
7-liila
8-harmaa
9-valkoinen

Joskus luin phoneettisista aakkosista, jossa konsonanttiäänteet vastaavat numeroita. Käyttötarkoitus voi olla vaikkapa numerosarjojen muistaminen: kun jokaista numeroa vastaa konsonantti, niin niiden väliin pitää keksiä vokaaleita siten, että numerosarjasta muodostuu joku sana tai lause. Oletuksena siis, että lauseen muistaa helpommin, kuin numerosarjan.

Uusimmat

Suosituimmat