Seuraa 
Viestejä45973

Hummer ehdotti että alumiinista voisi poistaa oksidikerroksen mekaanisesti, se reagoisi silloin veden kanssa ja vetyä vapautuu.
Vaikutti hyvältä idealta ennen laskuja.
2 Al + 3 H2O --> Al2O3 + 3 H2 eli 100 kg H2O + 100 kg Al = 189 kg Al2O3 + 11.1 kg H2.
Jos vedyn poltossa syntyvä vesi kierrätetään, säästyy vajaa puolet painosta.
Ei se ainakaan autossa ole toimiva systeemi.
Jos hummerit laittaisi jyrsimään saksillaan alumiinia, se voisi olla taloudellisellisempi ratkaisu.
Kuinka paljon on vastaava määrä bensaa vetyyn verrattuna, kuinka pitkälle 100 kilolla alumiinia pääsee?
Onkohan etusivun uutisessa otettu huomioon, että jos lähtee lappiin, pitää pakata mukaan pari tuhatta kiloa alumiinia.

Sivut

Kommentit (29)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35916
jukteri?
Hummer ehdotti että alumiinista voisi poistaa oksidikerroksen mekaanisesti

...

2 Al + 3 H2O --> Al2O3 + 3 H2 eli 100 kg H2O + 100 kg Al = 189 kg Al2O3 + 11.1 kg H2.

...

Kuinka paljon on vastaava määrä bensaa vetyyn verrattuna, kuinka pitkälle 100 kilolla alumiinia pääsee?




Vedyn lämpöarvo on noin kolminkertainen bensiiniin verrattuna. 1 kg bensaa vaatisi korvaukseksi noin 3 kg alumiinia. Polttokennolla ja sähkövoimansiirrolla suhdetta saisi pienemmäksi noin 1:1,5:n luokkaan.

Onkohan etusivun uutisessa otettu huomioon, että jos lähtee lappiin, pitää pakata mukaan pari tuhatta kiloa alumiinia.

Rautakauppoja löytyy matkan varrelta. Jos tuollainen yleistyy, alumiinista tulee huoltoasemien myyntiartikkeli. Se ei vaadi kovin ihmeellistä asemilta, alumiinitehtaita ja sähkövoimaloita kylläkin pitää perustaa aika paljon.

Sitä minä en tiedä, paljonko alumiinin jauhamiseen menisi energiaa ja miten se käytännössä toteutettaisiin ilman että jauhimeen pitäisi olla koko ajan vaihtamassa teriä. Reagoiko alumiini ylipäätään riittävän nopeasti veden kanssa, vai pitäisikö käyttää jotain happoa tai NaOH:ta.

Eikä alumiinin hinta rohkaise ainakaan minua sijoittamaan tuollaiseen hullutukseen. Pienissä erissä alumiini maksaa noin 8 E/kilo, kun taas bensan polttoaineveroton hinta on joitakin kymmeniä senttejä kilolta. Jos vielä alumiinia tarvitaan 2-3 kertainen määrä, niin ei tuo ihan lähitulevaisuudessa toteutuva idea ole. Miksei ennemmin tutkittaisi miten bensasta voisi sorvata keveitä kiinteitä kappaleita koneenrakennuskeen.

Ei taida toimia.

Jotta hummeri voisi elää se tarvitsee hapekasta vettä.

Hapekas vesi on taas myrkkyä koko idealle. Veden pitäisi olla vähähappista jotta alumiini ymmärtäisi ottaa hapen vesimolekylistä.

Voisi tietysti kokeilla karppia johon on kiinnitetty hiekkapaperia. Karpit viihtyvät vähähappisessa vedessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä35916
Norppa
Ei taida toimia.

Jotta hummeri voisi elää se tarvitsee hapekasta vettä.

Hapekas vesi on taas myrkkyä koko idealle. Veden pitäisi olla vähähappista jotta alumiini ymmärtäisi ottaa hapen vesimolekylistä.

Voisi tietysti kokeilla karppia johon on kiinnitetty hiekkapaperia. Karpit viihtyvät vähähappisessa vedessä.

Tuskin karpit tai hummerit pitävät suuresta alumiinihydroksidikonsentraatiostakaan.

Sen sijaan minun ideani sorvattavista öljytuotteista ei ole ihan niin huono. Joku on ihan selvästi ennen miettinyt sitä jo ennen minua: http://customer.canter.fi/etra/index.ph ... s&c=10&p=0

Neutroni
Norppa
Ei taida toimia.

Jotta hummeri voisi elää se tarvitsee hapekasta vettä.

Hapekas vesi on taas myrkkyä koko idealle. Veden pitäisi olla vähähappista jotta alumiini ymmärtäisi ottaa hapen vesimolekylistä.

Voisi tietysti kokeilla karppia johon on kiinnitetty hiekkapaperia. Karpit viihtyvät vähähappisessa vedessä.




Tuskin karpit tai hummerit pitävät suuresta alumiinihydroksidikonsentraatiostakaan.

Sen sijaan minun ideani sorvattavista öljytuotteista ei ole ihan niin huono. Joku on ihan selvästi ennen miettinyt sitä jo ennen minua: http://customer.canter.fi/etra/index.ph ... s&c=10&p=0

Ei kai siinä alumiinihydroksidia synny?

Aluminioksidia ymmärtääkseni? Se on hyvinkin inerttia matskua. Hummeri voisi rakentaa siitä itselleen kuoren tai karppi voisi käyttää sitä raaputtamiseen. Se on aika kovaa...

Neutroni
Kuinka nopeasti alumiini hapettuu? Pitäisikö joskus piruuttaan testata tuleeko siitä vetyä jos laittaa jyrsinlastua veteen.

Nopesti.

Sinun pitäisi lastuta veden alla että näkisit.

Pistä hummeri alumiinikattilaan ja vettä päälle.

Älä pistä tupakaksi. Keittiö voi räjähtää...

Neutroni
Kuinka nopeasti alumiini hapettuu? Pitäisikö joskus piruuttaan testata tuleeko siitä vetyä jos laittaa jyrsinlastua veteen.

Kyllä se hapettuu aika innokkasti kun se pystyy poistamaan hapen vedestä.
Aika hyvä hyötysuhde vedyllä suhteessa bensaan, kyllähän sitten homma taitaa kannattaa.
Lastut on vähän liian paksuja, alumiinista hapettuisi olematon osa, pitäisi saada hienojakoista jauhetta vaikka pyörivää kiekkoa timanttihiekkapaperilla hiomalla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35916
Norppa

Ei kai siinä alumiinihydroksidia synny?

Aluminioksidia ymmärtääkseni? Se on hyvinkin inerttia matskua.

Oksidista jukteri? tuossa puhuu, mutta hapettuuko alumiini vedessä todella oksidiksi? Yleensähän metallioksidit muuttuvat vedessä hydroksideiksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35916
jukteri?
Lastut on vähän liian paksuja, alumiinista hapettuisi olematon osa, pitäisi saada hienojakoista jauhetta vaikka pyörivää kiekkoa timanttihiekkapaperilla hiomalla.

Jos nyt ajatellaan autokäyttöä, paljonko metallin jauhaminen vie energiaa? Mitähän se olisi, varmaan kertaluokkaa alle kuutiosentin sekunnissa, kun parin kilowatin rälläkkä jauhaa alumiinia. Jos metalli ostetaan pölynä huoltoasemalta, se on melkoisen herkkää syttymään. No, ei se bensakaan maailman paloturvallisimpia aineita ole.

Neutroni
jukteri?
Lastut on vähän liian paksuja, alumiinista hapettuisi olematon osa, pitäisi saada hienojakoista jauhetta vaikka pyörivää kiekkoa timanttihiekkapaperilla hiomalla.



Jos nyt ajatellaan autokäyttöä, paljonko metallin jauhaminen vie energiaa? Mitähän se olisi, varmaan kertaluokkaa alle kuutiosentin sekunnissa, kun parin kilowatin rälläkkä jauhaa alumiinia. Jos metalli ostetaan pölynä huoltoasemalta, se on melkoisen herkkää syttymään. No, ei se bensakaan maailman paloturvallisimpia aineita ole.

Kuutiosentti alumiinia sekunnissa on 10 kg tunnissa, se riittää johonkin pikkuautoon.
0,5 kW/ 1 hv rälläkällä pystyisi varmaan jauhamaan tehokkaalla hionnalla ko. määrän.
Jos alumiinin ja veden reaktiossa syntyy Al(OH)3, vetyä syntyy 100 kilosta Al vain 5,5 kg, kertomiisi hyötysuhteisiin ei päästäisi.
Alumiinioksidi Al2O3 muuttuu hydroksidiksi hydroksidien avulla, pelkkä vesi ei riitä.

Juurihan oli tuo uutinen ideasta käyttää galliumia poistamaan siitä alumiinista se oksidi, jolloin se reagoi kivasti veden kanssa.
Jos vetyä alumiinin avulla haluaa omiin kokeisiin eikä ole galliumia, voi kokeilla myös laittaa alumiinia natriumhydroksidiin, eli vaikkapa alumiinifoliota putkenavaajaan. Siitä tulee vetyä aika hyvin.
Muista kuitenkin varoa, ettet syövytä sormiasi lipeällä, polta niitä reaktiossa tulevalla lämmöllä etkä räjäytä niitä vedyllä.

hangover
Wikipedia:

Alumiinin tuottamiseen tarvitaan paljon sähköenergiaa, noin 16 000 kWh/tonni.

Joten se siitä ideasta ?

Ei välttämättä.

Kysymys on energiataseesta. Alumiinin valmistamiseksi tarvitaan 16 kWh/kg. Siitä saadaan sähköä 3 kWh/kg?

Huonolta näyttää. Toisaalta jos sähkö on sikahalpaa niin ei se sähkö autossa ole kovinkaan kallista. Jos alumiini valmistetaan venäläisellä ydinsähköllä 1 c/kWh niin autossa se maksanee 6 c/kWh.

Bensasta saatuna kWh maksaa n 100 c.

Eli sähkö saa maksaa n 15 c/kWh ennen kuin homma menee kannattamattomaksi.

Se on sitten toinen asia että energiatase akkuja käytettäessä on kertaluokkaa parempi. Mutta alumiinilla saadaan paljon energiaa pieneen tilaan.

Luvut ovat varmasti väärin, hatusta kun ovat. Kertoo kuitenkin miten pitäisi laskea.

hummer
Lopen pystyyn kuollut idea. Ei oikein käytännöllistä, kun tuo al kulutus on niin suuri.

Romualumiini maksaa kai 235 euroa tonni.
Valmiina tankona se maksaa ehkä joskus 25 senttiä kilo.
Ominaispaino 2,7 , bensa vie 3 kertaa enemmän tilaa.
50 litraa alumiinia painaa 135 kg, vetyä tulee 15 litraa, mikä vastaa suunnilleen 50 litraa bensaa.
Tangot voisi laittaa pystyasentoon riviin timanttinauhahiomakoneen päälle, joka siirtyy riipimään seuraavaa kun tanko loppuu.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
jukteri?
hummer
Lopen pystyyn kuollut idea. Ei oikein käytännöllistä, kun tuo al kulutus on niin suuri.



Romualumiini maksaa kai 235 euroa tonni.
Valmiina tankona se maksaa ehkä joskus 25 senttiä kilo.
Ominaispaino 2,7 , bensa vie 3 kertaa enemmän tilaa.
50 litraa alumiinia painaa 135 kg, vetyä tulee 15 litraa, mikä vastaa suunnilleen 50 litraa bensaa.
Tangot voisi laittaa pystyasentoon riviin timanttinauhahiomakoneen päälle, joka siirtyy riipimään seuraavaa kun tanko loppuu.

Kyllä alumiinisesta johtokourustakin saatiin jo kolmisen vuotta sitten melkein 1€/kg. Ja oli vielä seosaineiden takia muistaakseni II-luokkaa.

EDIT:http://www.kauppalehti.fi/4/i/raha/raakaaineet/metallit.jsp

Yks. Osto Myynti Viim. muutos
Alumiini tn 2740.00 2740.50 04.06.2007 22:35

Hinnat ovat käteisnoteerauksia USA:n dollareissa, pääosin Lontoosta (London Metal Exchange).

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Jyde
jukteri?
hummer
Lopen pystyyn kuollut idea. Ei oikein käytännöllistä, kun tuo al kulutus on niin suuri.



Romualumiini maksaa kai 235 euroa tonni.
Valmiina tankona se maksaa ehkä joskus 25 senttiä kilo.
Ominaispaino 2,7 , bensa vie 3 kertaa enemmän tilaa.
50 litraa alumiinia painaa 135 kg, vetyä tulee 15 litraa, mikä vastaa suunnilleen 50 litraa bensaa.
Tangot voisi laittaa pystyasentoon riviin timanttinauhahiomakoneen päälle, joka siirtyy riipimään seuraavaa kun tanko loppuu.



Kyllä alumiinisesta johtokourustakin saatiin jo kolmisen vuotta sitten melkein 1€/kg. Ja oli vielä seosaineiden takia muistaakseni II-luokkaa.

EDIT:http://www.kauppalehti.fi/4/i/raha/raakaaineet/metallit.jsp

Yks. Osto Myynti Viim. muutos
Alumiini tn 2740.00 2740.50 04.06.2007 22:35

Hinnat ovat käteisnoteerauksia USA:n dollareissa, pääosin Lontoosta (London Metal Exchange).

Kun kysyntä kasvaa mutta tuotantokapasiteetti pysyy samana, niin hinta kasvaa kuluttajien kilpaillessa keskenään halutusta tuotteesta. Romumetallia syntyy tietyn verran vuodessa ja sen hinta pompsahtaa äkkiä uuden metallin tasolle jos ihmiset sitä alkavat ostamaan päntiönään.

jukteri?
hummer
Lopen pystyyn kuollut idea. Ei oikein käytännöllistä, kun tuo al kulutus on niin suuri.



Romualumiini maksaa kai 235 euroa tonni.
Valmiina tankona se maksaa ehkä joskus 25 senttiä kilo.
Ominaispaino 2,7 , bensa vie 3 kertaa enemmän tilaa.
50 litraa alumiinia painaa 135 kg, vetyä tulee 15 litraa, mikä vastaa suunnilleen 50 litraa bensaa.
Tangot voisi laittaa pystyasentoon riviin timanttinauhahiomakoneen päälle, joka siirtyy riipimään seuraavaa kun tanko loppuu.

Paljonko vettä tarvitaan tämän lisäksi? Onko vetylitra laskettu nestemäisenä? Tuskin NTP olosuhteissa 15 litraa vetyä vastaa 50 litraa bensaa. Vai tarkoitatko kuutiometrejä?

135 kg + laitteisto + vesi = 50 litraa bensaa. Ja jätteet pitää kuljettaa mukana.

Veikko
jukteri?
hummer
Lopen pystyyn kuollut idea. Ei oikein käytännöllistä, kun tuo al kulutus on niin suuri.



Romualumiini maksaa kai 235 euroa tonni.
Valmiina tankona se maksaa ehkä joskus 25 senttiä kilo.
Ominaispaino 2,7 , bensa vie 3 kertaa enemmän tilaa.
50 litraa alumiinia painaa 135 kg, vetyä tulee 15 litraa, mikä vastaa suunnilleen 50 litraa bensaa.
Tangot voisi laittaa pystyasentoon riviin timanttinauhahiomakoneen päälle, joka siirtyy riipimään seuraavaa kun tanko loppuu.



Paljonko vettä tarvitaan tämän lisäksi? Onko vetylitra laskettu nestemäisenä? Tuskin NTP olosuhteissa 15 litraa vetyä vastaa 50 litraa bensaa. Vai tarkoitatko kuutiometrejä?

135 kg + laitteisto + vesi = 50 litraa bensaa. Ja jätteet pitää kuljettaa mukana.

Vesi voidaan kierrättää, tarkoitin 15 kg vetyä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat