Ajatus, joka muutti asenteesi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On hämmästyttävää, mutta toisaalta johdonmukaista todeta, että asenteen tai tunnetilan muuttajaksi ei tarvita lääkitystä tai ulkoista elämäntilan muutosta, vaan lauseeksi puettu ajatus. Yhdellä ajatuksella voi joskus olla voima nostaa masentunut pirteäksi, lyöty voittajaksi, tai epätoivoinen toiveikkaaksi. Kuvitelkaa: yksi tietoisuuteen istutettu ajatus voi muuttaa koko pitkän ajan tunnemaailmasi eli asenteesi.

Mikä oli sinun ajatuksesi, joka nosti sinut suosta tai auttoi sinua jatkamaan?
Itselleni tavotteiden saavuttamisessa toimi "Tiedä mitä haluat. Joka vie sinua poispäin tavoitteesta, on typerää. Joka vie sinua kohti tavoitetta on viisasta."

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Hieno aloitus Peksa.

"Ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki..."
Tuo Kaarlo Kramsun ajatus on ollut elämäni seuralainen
Väistämätöntä vastaan en kapinoi. Pyrin muodostamaan oman elämäni aina vallitsevista mahdollisuuksista.
Olen elämän opportunisti.
P.s.
En ole koskaan tuntenut koti-ikävää

Vierailija
Peksa
Kuvitelkaa: yksi tietoisuuteen istutettu ajatus voi muuttaa koko pitkän ajan tunnemaailmasi eli asenteesi.

Mikä oli sinun ajatuksesi, joka nosti sinut suosta tai auttoi sinua jatkamaan?


Ei ole kenenkään ajatelma tms. mutta takuuvarmasti monen mieleen iskenyt.
Jo lasta odottaessa kaikessa lyhykäisyydessään: Olen äiti ja kaikkea sitä, mitä se tuo tullessaan.

Vierailija

Aihe on hyvä! Jossain vaiheessa tajusin, että unelmat ovat turhia ja vaarallisia. Hylkäsin unelmat ja korvasin ne pienillä tavoitteilla.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Min en hoppuile.. Enkä juurikaan murehdi.. Olen vähä hajamielinen eikä se maailmaka tule sen valmiimmaks vaik kuinka juoksis..

Suomalaisil olis vähän opittavaa tuolta välimeren maista. Tosin jos kaikki alkaa myöhästellä puol tuntia vähintä nit sit vois jo vähä hermostua..

Per se

Vierailija

Entisen opettajani elämänfilosofian lähtökohta oli kuolemattoman
hieno lause: " Ihmisellä on oikeus olla sisäisesti vapaa."
Samoin kuin ranskalaisten " Eläköön vapaus!." Kirjailija Ursula Le Guin
on joskus sanonut: "Kärsimyksen olemus on kärsimys itse." Siis elämä ei ole mikään ongelma, mikä tulisi ratkaista, vaan todellisuus on otettava vastaan sellaisenaan. Elämä on vapautta, vapautta itkeä, nauraa, kärsiä, olla onnellinen.. Niin tästä tuli mieleen vielä yksi, Jevgeni Jevutshenkon runosta: " En minä halua onnen puolikasta, enkä myöskään murheen puolikasta tahdo."

Vierailija
Kuukkeli
Peksa
Kuvitelkaa: yksi tietoisuuteen istutettu ajatus voi muuttaa koko pitkän ajan tunnemaailmasi eli asenteesi.

Mikä oli sinun ajatuksesi, joka nosti sinut suosta tai auttoi sinua jatkamaan?


Ei ole kenenkään ajatelma tms. mutta takuuvarmasti monen mieleen iskenyt.
Jo lasta odottaessa kaikessa lyhykäisyydessään: Olen äiti ja kaikkea sitä, mitä se tuo tullessaan.

Tyttöni on puolessa välissä raskauttaan. Kävimme tänään katsomassa hänelle asuntoa, johon hän oli tyytyväinen.

Ihana nähdä hänen tyytyväisyys - eilen vielä oli paniikissa, koska vuokrasopimus nykyisestä pienestä yksiöstä päättyy kuukauden päästä -.

Toinen tyttöni soitti päivällä ja kutsui itsensä ja poikakaverinsa syömään meille sunnuntaiksi. Olin aivan immarreltu, koska hän ei mielellään ole esitellyt näitä ehdokkaitaan minulle - ei niitä kovin monta vielä ole ollutkaan -. Ei hän ole kavereitaan hävennyt vaan ehkäpä minua...

Yks aamu kun vein poikani tarhaan hän sanoi, että "Tuu takas rakas..." Voi ihana!

Tänään pyysin häneltä pusua - hän pusuttelee paljon yleensäkin - ja hän antoi poskelle pusun. Pyysin toista, hän sanoi, ettei, vaan huomenna toinen!

Elämä hymyilee!

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

"Use no way as a way, have no limitation as limitation"

-Bruce Lee (1940-1973)

---

Kiinalaisen mätkintäelokuvan historian tärkein stara, joka opiskeli myös filosofiaan Washingtonin yliopistossa jenkeissä. Teki elämästään kamppailulajien ympärillä pyörivän shown, joka sai megalomaaniset mittasuhteet. Kehitti oman filosofiapainotteisen kamppailulajikonseptin Jeet Kune Do:n, jossa ytimessä on yksilön kehitys lajikonformismin sijaan. Kerron vähän taustoja, koska haluan kelailla niitä itsekin.

Hän ehti tehdä vain muutaman supersuositun mätke-elokuvan ennen kuolemaansa. Monien mukaan Lee muutti paitsi hongkongilaisen kamppailulajielokuvan lopullisesti – myös käytännössä loi monet sen konventioista yleisesti ottaen (70-luvun Flying Guillotine -leffojen mennessä ehkä ainoina vielä pidemmälle omaksutun innovaation määrässä). "Lee oli tavallaan Roskaelokuvien Kurosawa", rakentaen sekä mätkintäelokuvien sankarimyytin perusidean, että päähahmokeskeisen kamerankäytön konseptin. Käytönnössä hän henkilömyytillisti elokuvansa niin osuvasti, että hän oli ainoa näyttelijä kautta aikojen, josta tuli yhdessä yössä supersstara sekä Aasiassa että jenkeissä. Siis Superstara, isolla S:llä. 'Kantonpopin' (kantoninkielisen pop-musiikin) laulajalegandan Jacky Cheungin mukaan Lee oli hänen lapsuudessaan "lähinnä (taistelu)jumalaa".

Mitä tuohon valitsemaani Leen lausahdukseen tulee, se oli hänellä usein mukanaan kaulakoruun kaiverrettuna, ikään kuin onnenamulettina. Varsin irrationaalisen ambivalentti lausahdus piilottikin kokonaisen 'superfilosofian' taakseen – sitä piti vain opetella lähestymään oikealla tavalla. Itse aforismi oli vieläpä ilmeisesti Leen oma, toisin kuin valtaosa häneen liitetyistä viisasteluista. Hän myös sovelsi sitä pitkälti omaan elämäänsä ja treenaamiseensa – joka oli yhdistelmä länsimaista tiedettä, itämaista asennetta, rationalisoitua taidetta ja motivaatiopsykologista synteesiä siitä "what gets the job done". Oscar-tason leffoissa käsikirjoittajana toiminut Stirling Silliphant kiteytti Leen luonteen näin: "All my live I've known only idiots, who blame others for their own incompetence and do nothing for theirs. Bruce Lee was the only one who wasn't an idiot.".

Vaikka Lee korosti toisaalta oman itsen roolin tärkeyttä itsesääliin vajumisen sijaan, hänet tunteneet korostivat hänen äärimmäisen sosiaalista ja jopa herkkää luonnettaan. Leen jatkuvasti kehittyvä ja testattava filosofia käsittikin paitsi "karsinoitumisen välttämisen" niin reaalisella kuin ideatasolla, myös 'tien' käsitteen problematisoinnin ydinajatuksena. Leen mielestä 'tietä' tulisi seurata, mutta kyetä irtaatumaan siitä kun sille ei enää ole tarvetta. Leelle 'tien' idea oli kuin taolainen kiinnittymisen idea kiinnittymättä, mielentila jossa kyetään sisitämiseen mutta pidetään mieli silti liikkuvana. Tekemistä ja syventymistä liikkeen jatkumisen potentiaalina. Omaksumista joustamalla ja mukautumalla – mukautumisen ja liikkeen filosofiaa – käytännössä. Improvisoinnin järjestelmällistämisen filosofiaa.

Objektivismista ja Krishnamurtin apinoinnista ajoittain syytetty Lee kuitenkaan ei ollut mikään tiedemies tai varsinainen akateeminen filosofi, eikä edes halunnut olla. Läheisen ystävän ja koripallolegendan Kareem Abdul-Jabbarin mukaan he lukivat Leen kanssa tämän yksityisessä kirjastossa (jossa oli arviolta n. 10 000 kirjaa, kaikki Leen omia) kaikkea mahdollista kaunokirjallisuudesta politiittiseen filosofiaan ja kamppailulajeihin. Brucen ideana oli "itsenä luominen" analogisesti Nietzscheläiseen yli-ihmisen ideaaliin ja "amerikkalaiseen unelmaan, pikemmin kuin akateeminen ura ja sen oheinen prestiisi.

Leen elämästä ja ajattelusta on tehty koko joukko paskoja kirjoja, jotka eivät auta miehen ydinideoiden ja konseptien tarkastelussa juuri pätkääkään; mies on käytännössä kaikkialla yhtä kuin mediakuvansa – yksi valtava interkulttuurinen hegemonismaskuliininen myytti, joka alkoi elää viimeistään Leen äkillisen kuoleman (tai "taivaaseen nousun") jälkeen ihan omaa elämäänsä. Aiheesta pitäisi tehdä väitös, ellei ole jo tehty. Henkilökultin zeniitti monessa mielessä – miehen oikea elämä oli usein jotain ihan muuta härväyksineen ja riippuvuuksineen. Ei olisi ollut yhtään pahaksi useammin korostaa myös miehen inhimillisiä puolia, kuten äkkipikaisuutta, mieletöntä kilpailuviettiä ja ajoittaista egomaniaa, irtosuhteita ja huumeidenkäyttöä.

Kymmenistä Leen ajattelusta tehdyistä kirjoista yllättäen toistaiseksi paras löytyi silkan moskan seasta – Leen perheen perustaman 'bruce-firman' pääkauppamiehen John Littlen teos Leen kesken jääneestä elokuvasta Game of Deathista tekemä 400-sivuinen ideakooste on vakuuttavin teos mitä olen Leestä lukenut. Siinä paitsi käydään läpi Leen ideoita tämän autenttisten muistiinpanojen myötä, myös liitetään Leen ajattelua länsimaisen filosofian klassikoihin ja aikansa luonnontieteisiin ja anatomiaan. Pyrkimyksenä Leellä oli teoksen mukaan paitsi tieteellistää kamppailulajin harrastaminen, myös luoda ympärille henkilökohtainen elämänfilosofia – tai ainakin yrittää ihan pirusti. Tulos onnistuu vakuuttamaan monen muun myyttiroskan sijaan, että Lee todella sovelsi länsimaista tiedettä ja mm. psykologiaa ajattelussaan, eikä vain siepannut ideoita ilmasta. Lee todella tunsi intellektuaalista perinnettä ja pyrki räpiköiden jonkinlaiseen filosofiseen 'yleisteoriaan'. Teos on paras yritys yrittää vakuuttaa lukija tämän projektin olemassaolosta Leen touhuissa. Oikeastaan ainoa teos jota suosittelen palkitun Davis Millerin Tao of Bruce Leen ohella muuten vain Leestä mediahahmona ja ajattelijana/ihmisenä kiinnostuneille.

Eli jos jotenkin tuon lausahduksen idean yrittäisin kiteyttää, niin kyse on oman elämänsä järjestämisestä konformististen lainalaisuuksien ulkopuolelle, asioiden ja ilmiöiden katsojaksi ilman eksplisiittisiä ja implisiittisiä älyllisiä rajoituksia, jotka määrittelevät paitsi diktatoivat omien mielipiteiden ja asenteiden rajat söpöön etukäteispakettiin. Mitään fyysisen maailman tai varsinaisten johtopäätösten suhteen sanonnalla ei välttämättä ole mitään tekemistä. Kyse on vain tausta-asenteesta, jolla kannattaisi kokeilla suhtautumista maailmaan ja asioihin. Leen ymmärryksen mukaan tärkeimmät 'vankilat' tekee ihminen itse – juuri se tuottaa ihmisistä laumasieluisia idiootteja. Juuri kamppailulajimaailman suhteen Lee näki ilmiön logiikkaa muokkaavat juonteet – juuri siitä syystä hän valitsi näyttelemälleen hahmolle Game of Death -elokuvaan keltaisen jumppapuvun, osoittaakseen että lajikoodit ovat representatiivisesti silkkaa paskaa, kuten tyypillisesti lajien puvutkin. Jumppapuku ei paitsi viittaa mihinkään lajikoodiin, pysyy myös lositavati päällä eikä sitä tarvitse oikoa koko aikaa kuten perinteisiä Gi-asuja, joissa milloin takki aukeaa ja vyö irtoaa. Leen jumppapuku on yksinkertaisesti käytännöllinen, ei-rajoittava.

Leen ajattelu tähtää siis silti samalla nähdäkseni hippityyliseen unitaristiseen ihmiskäsitykseen, jonka japanilainen vapaaottelija Genki Sudo välitti (aivan taannoin päättyneen) uransa aikana paitsi taistelutyylillään/herrasmiesasenteellaan ja ilmeisimmin lipullaan jonka otti esiin aina voitettuaan ottelunsa. Onkin valitettavaa, ettei hippiaate muutoin hyvin hippimäisiä mielipiteitä omannutta Leetä maskotikseen. Hyvin samankaltaisia ajatuksia esittäneen Jiddu Krishnamurtin hipit luonnollisesti ottivat omakseen. Ehkä osittain siksi koska Krishnamurti ei ollut kungfu-tähti?

Aforismin moraaliset ongelmat ovat toki ilmeisiä – Leen aforismia on mm. hänen vaimonsa mukaan ymmärretty puolitahallaan usein väärin tyyliin "Everything I do is My way, and My way is the Highway". Lee kuitenkin viittasi pikemmin itsensä karsinoinnin sudenkuoppiin ja rajoitusten keinotekoisuuden ymmärtämisen tärkeyteen – persoonallisen kehityksen yleisimpään sudenkuopaan. Aforismia täydentääkin mielestäni hyvin toinen hänen ilmeisesti täysin oma fraasinsa:

“If you always put limit on everything you do, physical or anything else. It will spread into your work and into your life. There are no limits. There are only plateaus, and you must not stay there, you must go beyond them.”

Minusta ihan hyvä sanonta, paljon huonompiakin elämänohjeita tulee mieleen. Muttei montaakaan parempaa.

PS: Ai niin joo, tuo aforismi auttoi minua opiskelemaan ja 'etsimään' lausahdukselle annettua todellista merkitystä ja merkityshorisonttia, mikä itsessään oli huitsin jännää ja johti monen kiinnostavan ajattelijan lähteille. Samalla oma asenne elämän ilmiöihin myös renotutui mielestäni kummasti – minusta tuli rehellisempi jo alunperin osoittamieni mutkikkaiden ilmiöiden tarkastelija, aloin siis uskoa itseeni jo valmiiksi itseä kiinnostavissa asioissa. Ennen kaikkea lausahdus ehkä auttoi minua näkemään kielenkäytön ja sosiaalisten ilmiöiden synergistä ja holistista luonnetta. Se myös auttoi tavallaan pohtimaan teorian ja käytännön suhdetta perustavammassa mielessä. Ennen kaikkea pidän avoimmuudesta, mitä aforismi implikoi, se ei anna imperatiivia, johon tarrautua, vaan potentiaalin.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Nuorena maailmalla yks vanhempi stara sano.

"Hei Maukka, muista et me ollaa vaan kyläs täällä."

Oivalutti hyvin suhteuttamaan kulttuureita ja kontrolloimaan omaa käytöstä.

Vierailija

Lause tai sen konteksti on katalyytti, joka laukaisee toiminnaksi sisällä kyteneen tavoitteen johon muutospaine motivoi. Motivaatio on aina sisäsyntyinen prosessin tulos.Tavoite saa hyväksyttävän hahmon.
Johtaako kuviteltu hahmo tyydyttävään tulokseen, ei ole tietenkään varmaa, koska monet asiaa sivuavat ilmiöt ja ristiriitaiset tavoitteet muiden ihmisten tavoitteiden kanssa aiheuttavat kitkaa. Kaupallisin tai poliittisin perustein luodut tavoitemallit johtavat monia harhaan. Ne eivät johda kestävään tai tyydyttävään lopputulokseen. Useimmat ihmiset muistavat elämänvarreltaan moniakin kariutuneita tavoitteita. Tavoitteen motivaation aitous on keskeinen tarkkailun kohde. Onnekkaita ne joille se on kirkas ja kiistaton.

Vierailija

"Maailma on kaunis

Maailma on kaunis ja hyvä elää sille
Jolla on aikaa ja tilaa unelmille
Ja mielen vapaus ja mielen vapaus

On vapautta kuunnella metsän huminoita
Kun aamuinen aurinko kuultaa kallioita
Ja elää elämäänsä ja elää elämäänsä

On vapautta valvoa kesäisiä öitä
Ja katsella hiljaisen haavan värinöitä
Ja elää elämäänsä ja elää elämäänsä

Maailma on kaunis ja hyvä elää sille
Jolla on aikaa ja tilaa unelmille
Ja mielen vapaus ja mielen vapaus

On vapautta istua iltaa yksinänsä
Ja tuntea, tutkia omaa sisintänsä
Ja elää elämäänsä ja elää elämäänsä

On vapautta vaistota viesti suuremmasta
Ja olla kuin kaikuna aina jatkuvasta
Ja elää elämäänsä ja elää elämäänsä

Maailma on kaunis ja hyvä elää sille
Jolla on aikaa ja tilaa unelmille
Ja mielen vapaus ja mielen vapaus "

-Vexi Salmi-

Tuo kappale, jonka Irwin esitti ja se oli myös Irwin elokuvan alussa ja lopussa, kosketti minua syvästi. Se on myös työhuoneeni seinällä huoneentauluna.

Yleensäkin ammennan paljon laulujen lyriikoista ja joskus puran ajatuksiani tekemällä sanoituksia tai runoja pöytälaatikkoon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat