Voiko näppiksen pestä suihkussa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En olisi uskonut, että itse olen kirjoittamassa tällaista viestiä, mutta minkäs voit.

Minulle väitettiin tänään, että näppiksen voi pestä suihkuttamalla vettä sen päälle.

Tarkensin asiaa kertomalla, että minulta on kaksi näppistä kuollut sen takia, että toisen päälle lipsautin kahvia (kiitos palstan huuliveikkojen) ja toiselle kaadoin kokista. Poks. Sanoivat molemmat.

No, niissä oli tietysti virta päällä...

Mutta vakavasti. Näppis kainaloon ja suihkuun. Kunnon shampoopesu minulle ja sama käsittely fairyllä näppikselle. Sitten hiukan aikaa kuivatellaan ja näppis kiinni koneeseen ja virrat päälle!

Itse haluan olla tilanteesta mahdollisimman kaukana!

Miten käy? Saanko permiksen samaan hintaan, kun näppis poksahtaa vai elänkö vain halvan kampaamotuotteen toivossa? Sähköisku saattaa kihartaa näin pitkän tukan kivasti, mutta samalla sormenpäät taitavat tulla yllättävän kipeiksi.

Minä en itse moista tekisi, mutta kun se on jossain kerrottu, että näin voi menetellä, niin varmasti niin voi tehdä. Onko joku kokeillut? Haluasiko joku kokeilla? Mulla on vieläkin näppiksiä ja vanhoja koneenromuja valmiina, tervetuloa kokeilemaan.

Kerroin tämän, mutta mikään ei auttanut. Kun se on netissä jossain kerrottu, niin sen täytyy olla totta, minulle sanottiin!

Rakas Lyydia, voinko mennä näppikseni kanssa suihkuun ja pestä niin Nappiksen ja minut samalla kertaa ja edelleen odottaa, että yhteiselämämme voi jatkua kuten tähänkin asti ja vielä siitäkin parantua (olen huomannut Nappiksessani tiettyjä tahmaisuuden ja viipyilyn piirteitä, jotka voisivat kunnon kahdenkeskisessä pesuhetkessä lientyä)?

Toivonko liikaa, rakas Lyydia?

Edit: lisäsin otsikkoon hoon, nyt harmittaa!

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Mikään ei estä, kunhan ensin irrotat näppiksen koneesta ja annat sen pesun jälkeen kuivaa kunnolla ennen kuin pistät sen takaisin kiinni.

Vierailija

Purat näppäimistön kokonaan. elektroniset osat pois ja ja pesuun.

Kuhan muistat mihin meni mikäkin nappi, kun laitat kasaan x)

Napit vaikka tiskiveteen likoamaan.

Vierailija

Jos sieltä purkaa elektroniikan pois niin voi sen pestä vaikka painepesurilla.
Lähtee ne leivänmurut näppäinten välistä kun on painetta n. 100bar.

Vierailija
Cain
Jos sieltä purkaa elektroniikan pois niin voi sen pestä vaikka painepesurilla.
Lähtee ne leivänmurut näppäinten välistä kun on painetta n. 100bar.

Ei vesi elektroniikkaa haittaa, jos siihen ei ole märkänä tai kosteana virtaa kytkettynä.

Vierailija

Nimenomaan kyllä voi yllämainituilla ohjeilla. Itse olen myös pessyt läppärin näppiksen käsisuihkun avulla ja kunnolla kuivannut hiustenkuivurilla. Läppäristähän se näppis usein irtoaa helposti kun laitteen pohjasta ruuvaa auki "Keyb" tai näppiksen symboolilla varustetut ruuvit.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Näppis pitää purkaa ennen pesua. Piirilevyjä voi aivan hyvin pestä. Usein huuhtelu riittää, mutta tiskiharja ja astianpesuainekin käy. Pesuaine pitää huuhdella hyvin. Jos omaa perfektionistisia taipumiksia, tai korjaa laitetta joka on kovin kallis, kannattaa suorittaa viimeinen huuhtelu ionivaihdetulla vedellä. Vesijohtovedessä on aina vähän suoloja, jotka voivat periaatteessa aiheuttaa korroosiota. Pesun jälkeen osille huolellinen kuivaus, ja ei kun laite kasaan.

Purkamatta en menisi näppistä kastelemaan. Vettä ei saa ravisteltua osista pois, jolloin osa liasta ja veden suoloista jää näppikseen. Myös kuivuminen kestää iäisyyden.

Vierailija

Miksi pesisit koko näppiksen, kun tuho on todennäköinen. Irrota kaikki näppäimet vaikka voiveitsellä vääntäen ja pistä ne vaikka tissiliiviverkkopussissa (tai jos ei ole naisia taloudessa, ostat pirkka-sukkahousut ja laitat legot sinne) pesukoneeseen.

Pesun aikana voit imuroida näppäimien välissä olevat klemmarit ja kynnenpalat.

Vierailija
Neutroni
Näppis pitää purkaa ennen pesua. Piirilevyjä voi aivan hyvin pestä. Usein huuhtelu riittää, mutta tiskiharja ja astianpesuainekin käy. Pesuaine pitää huuhdella hyvin. Jos omaa perfektionistisia taipumiksia, tai korjaa laitetta joka on kovin kallis, kannattaa suorittaa viimeinen huuhtelu ionivaihdetulla vedellä. Vesijohtovedessä on aina vähän suoloja, jotka voivat periaatteessa aiheuttaa korroosiota. Pesun jälkeen osille huolellinen kuivaus, ja ei kun laite kasaan.

Purkamatta en menisi näppistä kastelemaan. Vettä ei saa ravisteltua osista pois, jolloin osa liasta ja veden suoloista jää näppikseen. Myös kuivuminen kestää iäisyyden.

Tuo varmaan riippuu näppiksestä. Minulla on tässä edessä sellainen Dellin läppäri josta näppiksen olen pari kertaa irroittanut kahvi- ja grogivahingon jälkeen sekä ihan kraanavedellä pessyt hyvin tuloksin.

Ainakin tämän Dellin näppiksen kun pohjasta ruuvaa auki, niin se irtoaa sellaisena "lerppana" levynä, jossa ei sen kummempaa elektroniikka ole. Ja hiustenkuivurilla se nopeasti kuivaakin.

Tuossa dellissä on muuten sellainen hyvä puoli, että näppiksen alla on tavallaan kaukalo johon nautinta-aine kerääntyy ja valuu sitten ulos koneen pohjan kahdesta reiästä koneen läpi menevien kanavien kautta!

Vierailija

Riippuu vähän siitä, miten näppäimistön elektroniikka on suunniteltu. Minulla on toisessa langattomassa näppiksessä nappuloiden johtimet sellaisella muovikalvolla. Pesin näppäimistön kerran suihkulla, ja otin sitä ennen kaikki osat irti. Kuivailin sitten hiustenkuivaajalla, mutta näppäinten väliin oli jäänyt muutama pisara vettä kasausvaiheessa. Yksi vesipisara riitti syövyttämään yhden johtimen poikki muovikalvon pinnalta. Sen sain onneksi korjattua hopeamaalilla.

Jos olisin pessyt koko näppäimistön suihkulla, olisi siitä tullut korjauskelvoton. Joten kannattaa kurkata sinne näppiksen sisälle, ennen kastelua.

Vierailija

Kaveriltani putosi pari kesää sitten Nokian känny rantaveteen, noin metrin syvyyteen. Minä sanoin, että se on sitten adjö sille laitteelle. Kaverini ei kuitenkaan luovuttanut. Hän purki kännykän niin pieniin osiin kuin pienellä ruuvimeisselillä sai ja jätti komponentit kuivumaan pariksi tunniksi aurinkoon rantakalliolle.
Sen jälkeen hän kasaili kännykän ja kokeili soittamalla minulle. Siinä sitten juteltiin ihan oikeasti puhelimitse metrin päässä toisistamme!

Vierailija
Savor
Ei kannata tuhlata vettä.

Ole ekologinen ja osta uusi!

;):)

Itse aina vettä tuhlatessa mietin yöntimoja afrikassa ja hymyilen x)

Vierailija

Logitechin paristokäyttöisen näppiksen otin palasiksi ja pesin. Toiminut moitteettomasti jo vuoden päivät. Vois pestä uudestaan...

Kaipa hiirenkin voisi pestä?

Vierailija
Tarkkailija
Kaveriltani putosi pari kesää sitten Nokian känny rantaveteen, noin metrin syvyyteen. Minä sanoin, että se on sitten adjö sille laitteelle. Kaverini ei kuitenkaan luovuttanut. Hän purki kännykän niin pieniin osiin kuin pienellä ruuvimeisselillä sai ja jätti komponentit kuivumaan pariksi tunniksi aurinkoon rantakalliolle.
Sen jälkeen hän kasaili kännykän ja kokeili soittamalla minulle. Siinä sitten juteltiin ihan oikeasti puhelimitse metrin päässä toisistamme!

Nopeampi konsti olisi ollut tumpata ko. kännykkä välittömästi kastumisen jälkeen aitoon venäläiseen pirtuun. Virallisesti käytetään isopropanolia tai tenttua, mutta hätätilanteessa käy vaikka näytön puhdistamiseen tarkoitetut saniteettiliinat joissa kyseistä ainetta on.

Itse pyöräytin USB muistitikun pesukoneen koko ohjelman läpi ja kuivausrumpuun matkalla se tipahti taskusta ulos. Ei ollut pirtua, joten tiristelin noista liinoista alkoholit sinne sisään ja annoin haihtua pois. Se huuhtelee vedet veks ja haihtuu itse olemattomiin, jonka jälkeen elektroniikka on lähinnä puhtaaksi pesty.

Enemmän kuitenkin huolettaa litiumakun kohtalo. Tippakin vettä akun sisään ja lopputulos on melko tulinen.

Vierailija

Jos teitä oikein tulkitsen, niin vastauksenne kysymykseeni on: kun näppiksen purkaa osiina ja irrottaa siitä elektroniikan, niin silloin sen voi pestä.

Minulle esitetty väite oli nimenomaan sellaisessa muodossa, että näppiksen voi pestä suihkuttamalla sellaisenaan. Enkä nyt puhu läppärin irroitettavasta näppisosasta vaan vanhanajan höyrynäppiksestä.

Miksei hiirenkin voisi pestä, kissaa en yrittäisi!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat